Η μελαχρινή κοπέλα με το παράξενο καπέλο και τα τεράστια γυαλιά που διέσχιζε την επιβλητική πόρτα του «Ritz-Carlton» στη Marina Del Rey στη Νότια Καλιφόρνια ένα ανοιξιάτικο πρωινό του 2013, την ώρα που οι υπόλοιποι σκέιτμπορντερ πραγματοποιούσαν μπροστά τα πρώτα ραντεβού τους, δεν ήταν συνηθισμένη: είχε ήδη ζήσει στα 38 της χρόνια όλα όσα άλλοι ούτε καν φαντάζονται
και τώρα ετοιμαζόταν να συναντήσει τον νεαρό προστατευόμενό της, τον οποίο φαινόταν να επηρεάζει όσο κανέναν. Ούτε και η ίδια όμως φανταζόταν σε τι μπελάδες θα την έβαζε ο -τότε 17χρονος – Τζίμι Μπένετ…
Η Αζια Αρτζέντο με το ιταλικό ταμπεραμέντο και μια σκοτεινή φυσιογνωμία που έφερε τη σφραγίδα μιας καταραμένης και ταυτόχρονα ευεργετημένης οικογένειας -περίπου σαν τις αρχαίες τραγωδίες- δεν περνούσε απαρατήρητη ακόμα και αν δεν ήταν στις πρώτες γραμμές της διασημότητας.
Εντονη προσωπικότητα, με εκρηκτικό ταμπεραμέντο, άγριο νιάτο -γρήγορες μηχανές, drugs, ερωτικά τρίγωνα-, δεν είναι από τις γυναίκες που θα ήθελες να συναντήσει ο έφηβος γιος σου – ακόμα και αν είναι για καλό σκοπό. Και όμως, εκείνο το πρωινό της 10ης Μαΐου του 2013 ο θείος του Τζίμι Μπένετ εμπιστεύτηκε, όπως όλα δείχνουν, τον ανήλικο ανιψιό του στα αμαρτωλά χέρια και τις θωπείες της γνωστής ηθοποιού και σκηνοθέτιδας. Λίγο μετά τις πρώτες συστάσεις, ο θείος του Μπένετ αποχώρησε από το ξενοδοχείο αφήνοντας τον νεαρό υπό την προστασία της σκηνοθέτιδας και ηθοποιού.
Σύμφωνα με τα μεσογειακά δεδομένα, ο νεαρός στη συγκεκριμένη περίπτωση μοιάζει περίπου ευεργετημένος: ένα ακριβό ξενοδοχείο, ένα ειδικό ερωτικό «σέρβις», μύηση από μια ερωτική γυναίκα την οποία φαντασιώνονταν πολλοί και με την οποία έδειχνε να έχει περίσσια οικειότητα, ένα μοναδικό τοπίο.
Αλλά για τα αμερικανικά δεδομένα -και τους νόμους της Καλιφόρνιας- το ότι ο νεαρός δεν είχε συμπληρώσει τα 18 κατά την ερωτική συνεύρευση θεωρείται αποπλάνηση. Ή, τουλάχιστον, έτσι υποστήριξε σχετικό δημοσίευμα των «New York Times», το οποίο διαδέχτηκαν μια σειρά από δηλώσεις με τις οποίες ο Μπένετ επιβεβαίωνε ότι δεν επρόκειτο για απλή σεξουαλική πράξη αλλά για βιασμό που διέλυσε την καριέρα (;) του και του προκάλεσε ανεξίτηλο ψυχολογικό τραύμα. Εν ολίγοις, χρησιμοποίησε τα ίδια όπλα με τα οποία η πλανεύτρα Αρτζέντο στράφηκε κατά του Χάρβεϊ Γουάινστιν στην πολύκροτη υπόθεση που δημιούργησε το κίνημα #Metoo.
Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ποιος είναι εδώ ο θύτης ή το θύμα, ποιος στάθηκε πρώτος στον άγριο κύκλο των εκβιασμών που εμπλέκει τους πάντες – ακόμα και τον μακαρίτη Αντονι Μπουρντέν. Ο τελευταίος, ως παράφορα ερωτευμένος με την Ιταλίδα, πρότεινε να πληρώσει ο ίδιος το ποσό των 380.000 ευρώ ώστε να αποφύγει η αγαπημένη του τον διασυρμό που θα δημιουργούσε ενδεχόμενη προσφυγή του Μπένετ στη Δικαιοσύνη. Δικαιολογώντας, με τη σειρά του, ο τελευταίος το υστερόχρονο του πράγματος, δηλαδή το ότι αποφάσισε τόσα χρόνια μετά να κινήσει μια υπόθεση που τον είχε ταλαιπωρήσει στην εφηβεία, είπε ότι οι κινήσεις της Αρτζέντο του ξαναθύμισαν το παλιό του τραύμα. «Αρχικά δεν είπα την ιστορία επειδή επέλεξα να χειριστώ ιδιωτικά το θέμα με το πρόσωπο που με έβλαψε», είπε ο Μπένετ σε δήλωση που έστειλε στο Hollywood Reporter. Οπως υποστήριξε: «Το τραύμα ήρθε στην επιφάνεια όταν εκείνη εμφανίστηκε ως θύμα. Δεν έχω κάνει δημόσια δήλωση τις τελευταίες ώρες επειδή ντρεπόμουν και φοβόμουν μήπως γίνω αντικείμενο της δημόσιας συζήτησης».
Σαν ερωτικό αστυνομικό θρίλερ
Βέβαια καθόλου δεν ντράπηκε να απειλήσει την Αρτζέντο, όπως και η τελευταία δεν ντράπηκε, με τη σειρά της, να παρασυρθεί σε μια σειρά από αντιφάσεις και ψέματα που έκαναν ακόμα πιο τρωτή την προβληματική της θέση. Αρχικά δήλωσε κατηγορηματικά ότι διαψεύδει και απορρίπτει το περιεχόμενο του άρθρου που δημοσίευσαν οι «New York Times» αφού δεν είχε ποτέ σεξουαλική σχέση με τον Μπένετ: «Σοκαρίστηκα τρομερά διαβάζοντας ειδήσεις που είναι απολύτως ψευδείς. Αυτό που με συνέδεε με τον Μπένετ ήταν απλώς ένα αίσθημα φιλίας, το οποίο τερματίστηκε όταν, λίγο αφότου έκανα τις αποκαλύψεις σχετικά με τον Χάρβεϊ Γουάινστιν, μου ζήτησε χρήματα».
Οταν όμως το σκανδαλοθηρικό TMZ δημοσίευσε φωτογραφίες με τους δύο στο κρεβάτι του «Ritz», αλλά και μηνύματα που έστελνε η ίδια σε μια φίλη της αποκαλύπτοντας τι είχε συμβεί, η Αρτζέντο αναγκάστηκε να ανασκευάσει: «Εκανα σεξ μαζί του και ήταν περίεργο», είπε, για να προσθέσει ότι δεν ήξερε πως ήταν ανήλικος. Σε ένα πάντως από τα μηνύματα προς τη φίλη της παραδεχόταν τη σεξουαλική πράξη, αλλά έλεγε ότι ο νεαρός ήταν σε ερωτική έξαρση και της όρμησε λέγοντάς της πως την ονειρευόταν ερωτικά από τα 12 του χρόνια.
Είχαν βρεθεί άλλωστε να συμπρωταγωνιστούν πολλά χρόνια πριν -μόλις το 2004- σε ταινία, την «Απατηλή όψη της καρδιάς», όπου εκείνη υποδυόταν τη μητέρα του. Εκτοτε είχαν στενή σχέση -κανείς τελικά δεν ξέρει ποιας ακριβώς συνθήκης- τώρα όμως βρίσκονται μπλεγμένοι σε ένα σκάνδαλο που κρύβει ανταγωνισμούς, συγκρούσεις, έρωτες, σεξουαλικά σκάνδαλα και έναν νεκρό – που είναι τελικά ο πιο αδύναμος κρίκος. Ο λόγος για τον Αντονι Μπουρντέν, ο οποίος αποδεικνύεται ότι γνώριζε την υπόθεση και ότι ενώ δημόσια υποστήριζε την Αρτζέντο στην υπόθεση Γουάινστιν, είχε ανεχθεί η αγαπημένη του να φέρεται ως υποκινήτρια σε υπόθεση αποπλάνησης. Κανείς δεν μπορεί να σιγουριά να πει τι είδους μυστικά -και τι σκοτάδια- πήρε μαζί του βάζοντας τέρμα στη ζωή του ο διάσημος σεφ όντας παράφορα, όπως φαίνεται, ερωτευμένος μαζί της. Τα ταξίδια που έκαναν παρέα, η περιπετειώδης φύση της Ιταλίδας και ο παθιασμένος χαρακτήρας της είχαν σαγηνεύσει τον Γαλλοαμερικανό, ο οποίος ομολογούσε ότι στο πρόσωπό της είχε βρει τη γυναίκα της ζωής του. Το μόνο που δεν μπορούσε να χωνέψει, όπως έλεγε σε συνέντευξή του, είναι ότι η ίδια δεν καταλάβαινε πως δεν είναι νικητής, αλλά μάλλον ηττημένος, αμφισβητώντας προφανώς την απόλυτη απόφασή του να είναι μαζί της. Εκ των υστέρων αποδεικνύεται ότι ο ίδιος διέθετε αντίστοιχα ευαίσθητο ψυχισμό, και ίσως στις εκρηκτικές αντιφάσεις της αγαπημένης του να ένιωσε διάφορες παράδοξες ταυτίσεις.
Η στήριξη του Μπουρντέν και οι εκβιασμοί του Γουάινστιν
Η Αρτζέντο πάντως αναγνωρίζει τη βοήθεια που της πρόσφερε ο Μπουρντέν, ενώ αφήνει υπόνοιες ότι πίσω από την ιστορία της αποκάλυψης κρύβεται ο Γουάινστιν και οι πανίσχυροι δικηγόροι του που προσπαθούν να ανατρέψουν τους όρους αποκαλύπτοντας την προβληματική διάσταση του #Metoo και τη σαθρότητα του κατηγορητηρίου. Με τη διαφορά βέβαια ότι η Αρτζέντο μπορεί να είναι από αυτές που πρωτοστάτησαν στο κίνημα υποστηρίζοντας δημόσια με ομιλία της στις Κάννες ότι ο πανίσχυρος παραγωγός τη βίασε όταν ήταν 21 ετών και ότι συνέχισε να έχει σχέσεις μαζί του επειδή τον φοβόταν, αλλά το κατηγορητήριο δεν περιλαμβάνει το δικό της όνομα. Ολα δείχνουν ότι ο Γουάινστιν βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρά αδικήματα που τον απειλούν με ποινές κάθειρξης που φτάνουν τα ισόβια – αν και οι δικηγόροι του παραπέμπουν στο έωλο κατηγορητήριο μιας αντίστοιχης υπόθεσης, όπως αυτή του πανίσχυρου Στρος-Καν και της ανυπεράσπιστης καμαριέρας και φυσικά στην τωρινή υπόθεση Αρτζέντο. Το σίγουρο είναι ότι η Ταράνα Μπερκ, ιδρύτρια του κινήματος, την οποία το περιοδικό «Time» ανακήρυξε πέρυσι Πρόσωπο της Χρονιάς προειδοποίησε ότι όλα αυτά μπορεί να είναι υποκινούμενα ή, τέλος πάντων, δεν πρέπει να επηρεάσουν την ισχύ του κινήματος, ενώ προσπάθησε να δικαιολογήσει την Αρτζέντο: «Οι άνθρωποι θα προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις ιστορίες για να αμαυρώσουν το κίνημα – μην τους το επιτρέψετε», έγραψε στο Twitter. «Δεν υπάρχουν θύματα-πρότυπα. Είμαστε άνθρωποι με ατέλειες και οφείλουμε όλοι να λογοδοτούμε για την ατομική μας συμπεριφορά», κατέληξε. Το ίδιο έκανε και η ηθοποιός Ροζάνα Αρκέτ, μία ακόμη από τις γυναίκες που κατηγόρησαν τον Γουάινστιν από την πρώτη στιγμή, η οποία ζήτησε επίσης «κατανόηση» για τη συμπεριφορά της Αρτζέντο, κάνοντας λόγο για το θύμα που μπορεί ταυτόχρονα να είναι και θύτης. «Γνωρίζω πολλά, πολλά θύματα βιασμού και τραυματισμού που έχουν ταραγμένη σεξουαλική συμπεριφορά. Τα τραύματα που φέρουν είναι βαθιά», έγραψε στο Twitter. Ολη αυτή η επιφυλακτικότητα είναι ακόμη πιο δικαιολογημένη αφού η Αζια Αρτζέντο είναι ένα πρόσωπο που προκαλεί πολεμική και συνοδεύεται από μία ταραγμένη προσωπική ζωή.
Το θύμα που έγινε θύτης
Ως εκ τούτου, είναι πολύ πιθανό μια γυναίκα που μεγάλωσε σε ένα διόλου φιλήσυχο περιβάλλον, σε μια διαλυμένη οικογένεια, με τους δύο γονείς της να τσακώνονται άγρια και τον πατέρα να γυρίζει ταινίες τρόμου, να μην έχει την πιο νορμάλ εικόνα για την κανονικότητα – πόσο μάλλον τον έρωτα. Αγριο νιάτο, κορίτσι που προσπάθησε να ξεπεράσει τον πατέρα δείχνοντας ακόμα περισσότερη αγριάδα, καλύπτοντας το σώμα της από πάνω μέχρι κάτω με τατουάζ, πίνοντας ό,τι έβρισκε -από αλκοόλ μέχρι ουσίες- και φορώντας αποκλειστικά μαύρα, η Αρτζέντο δεν μοιάζει να έχει όρια. Περισσότερο φαντάζει με σκοτεινή προσωπικότητα που το παρελθόν της είναι γεμάτο τραύματα και κρύβει πολλά σοκαριστικά γεγονότα – ακόμα και έναν θάνατο χαραγμένο στη γεμάτη οδυνηρά γεγονότα μνήμη της: σημειωτέον ότι ονόμασε το δεύτερο παιδί της Αννα από την ετεροθαλή αδελφή της που είχε σκοτωθεί σε ατύχημα, ενώ είχε ήδη μια κόρη με τον τραγουδιστή των Bluvertigo Μάρκο Καστόλντι. Επίσης, ομολογεί ότι έχει υπάρξει από μικρή θύμα απανωτών σεξουαλικών παρενοχλήσεων με αποκορύφωμα τον Γουάινστιν και ένα επίσης προβληματικό ιστορικό με απανωτούς χωρισμούς και απελπισμένους έρωτες. Η γυναίκα-θύμα ωστόσο μπορεί να είναι και γυναίκα-αράχνη όπως φαίνεται από τη σχέση της με τον Μπουρντέν, τον οποίο δήλωνε ότι λάτρευε, αλλά την παραμονή της αυτοκτονίας του φωτογραφιζόταν περιχαρής με άλλον. Κανείς δεν ξέρει, λοιπόν, ποια ήταν η σχέση της μαζί του ή τι είχε ακριβώς συμβεί στα τριζάτα σεντόνια του «Ritz-Carlton» με τον Μπένετ. Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι πρόκειται για μια γυναίκα που θα μισούσες και ταυτόχρονα θα λυπόσουν.
Ετικέτες ή διαλυμένοι άνθρωποι…
«Το μόνο λογικό συμπέρασμα στο στάδιο αυτό είναι ότι είναι δυνατόν τα δύο αυτά τρομακτικά πράγματα να ισχύουν ταυτοχρόνως», σχολίασε ανάλογα σε κεντρικό άρθρο της «Washington Post» η ειδική σε θέματα φύλου Μόνικα Εσε, φανερώνοντας την αμηχανία των Αμερικανών να αντιμετωπίσουν το ιταλικό φαινόμενο Αρτζέντο αφού δεν έχουν συνηθίσει σε τέτοιου είδους αντιφάσεις. Για ένα έθνος όπου οι υπερήρωες είναι είτε Σούπερμαν και Μπάτμαν και ο κόσμος χωρίζεται ανάμεσα σε καλούς και κακούς δεν υπάρχουν σχήματα που να χωρούν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, ούτε άνθρωποι με τέτοια διττή φύση.
Μάταια προσπαθούσε η Μόνικα Εσε να εξηγήσει στο κείμενό της ότι οι ταμπέλες «θύμα» ή «θύτης» , «άγιος» ή «διάβολος», «τέρας» μοιάζουν, αν μη τι άλλο, απλουστευτικές. Οι συμπατριώτες του Μπουρντέν αναζητούν απλώς τον επόμενο κακό – πόσο μάλλον όταν είναι Ευρωπαίος και η γυναίκα που δεν απέτρεψε, αλλά ενδεχομένως και να ενίσχυσε την αυτοκτονία του τηλεοπτικού τους αστέρα. Η Εσε όμως έχει άλλη γνώμη: «Τιμωρήστε την Αρτζέντο εάν το απαιτεί το δικαστικό σύστημα. Θέστε δύσκολα ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται τα θύματα που είναι επίσης θύτες», έγραψε στο κεντρικό της άρθρο. «Ομως μην αγγίζετε τους πολύπλοκους κόμπους αυτής της ιστορίας διότι δεν είναι κακή ιστορία… Είναι ο μόνος τρόπος να αναγνωριστεί ότι δεν υπάρχουν ετικέτες στις ιστορίες αυτές, μόνο διαλυμένοι άνθρωποι».
Το σίγουρο είναι ότι αυτή η ιστορία δεν έχει νικητές αλλά μόνο απελπισμένα πρόσωπα που πίσω από την υπερλουσάτη ζωή και τις επιτυχίες κρύβουν κατεστραμμένες ψυχές και συνειδήσεις. Η συνέχεια πάντως αναμένεται πολύ πιο οδυνηρή και ταυτόχρονα συναρπαστική σαν σενάριο ταινίας.