Η πλαστική σακούλα και η γενική των…. σακουλών
του Χρυσόστομου Τσιρίδη
.
Το ζήτημα δεν είναι μόνο
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ, αλλά και της Ελληνικής γλώσσας.
.
Η σακούλα, η χρήση της, η γενική και ο χωρίς λόγο… πανικός.
.
Είναι απαραίτητο να πούμε των….σακουλων (σάκουλων / σακούλων / σακουλών);
.
Ευτυχώς είναι μικρό το ποσοστό των… γενικών (ή το ποσοστό με τις γενικές) που παρουσιάζουν πρόβλημα.
.
Πριν πάμε και σε άλλες περιπτώσεις (οι γειτονιές- των… γειτονιών /οι κούπες- των κουπών / τα λιμανάκια- των λιμανακιών / οι λίστες- των λιστών….),ας δούμε από πού ξεκινάει το πρόβλημα.
.
Και το πρόβλημα ξεκινάει από την άρνησή μας να δεχτούμε την α υ τ ά ρ κ ε ι α, σε δομή και εκφραστικότητα, της ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗΣ γλώσσας και την ισοτιμία της με την μητέρα γλώσσα, την αρχαία Ελληνική.
.
Κι αυτό γιατί: Στο πέρασμα του χρόνου και τις συνεπόμενες αλλαγές στις συνθήκες ζωής, οι γλώσσες ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ, για να μπορούν να τρέχουν παράλληλαμε την ζωή, τα πρόσθετα στοιχεία της, τις νέες επικοινωνιακές, αισθητικές , ιστορικές ανάγκες της….!
.
Ας δώσω ένα παράδειγμα με υποψία χιούμορ:
Καμιά Ελληνίδα μητέρα δεν θα πεί: “Κωστάκη, σ π ε ύ σ ε στον μπακάλη να μου φέρεις έναν χ ο ί ν ι κ α σ ί τ ο υ, για να ο π λ ί σ ω το ά ρ ι σ τ ο ν”. (ας προσεχθεί το “κατά λέξη” αμέσως μετά).
.
Σημείωση: Σκόπιμη η ΟΛΗ διατύπωση στην Ομιλούμενη, για να δείξω π ώ ς οι “αμετακίνητοι” όροι κάνουν ακόμη και την καθημερινή γλώσσα άγνωστη.
.
Οι γλώσσες ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ: Ούτε α ν τ ι γ ρ ά φ ο υ ν, ΟΥΤΕ μ ι μ ο ύ ν τ α ι , ΟΥΤΕ μεταφέρουν “κατά λέξη” (!!!) στο σύνολό τους, παλιότερες δομές και τύπους και μάλιστα με το… έτσι θέλω.
.
ΣΥΝΕΠΕΙΑ αυτού του “έτσι θέλω” είναι ΚΑΙ η ΕΜΜΟΝΗ σε… γενικές των σακουλών / των γειτονιών…., όταν η ομιλούμενη (Δημοτική) έχει “λύσεις”.
.
Μετασχηματισμός λοιπόν (το λέω ξανά) σε κάτι άλλο ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ και ΟΧΙ “δουλική”- εξαρτημένη αντιγραφή.
.
Τον εμπεριέχει, τον “προβλέπει” η ίδια (κάθε) γλώσσα. Είναι στην ΦΥΣΗ
της ελεύθερα ε ξ ε λ ι σ σ ό μ ε ν η ς γλώσσας (της ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗΣ κάθε φορά).
.
Ενδεικτικά:
Από την αρχαία δοτική (όμοιος, ίσος… θ ε ο ί ς), Ή Δ Η η λόγια / καθαρεύουσα θα περάσει στην γενική (όμοιος, ισοδύναμος… τ ω ν θ ε ώ ν) και ο λαός στο εμπρόθετο (όμοιος, ίσος… μ ε τ ο υ ς θεούς).
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η γλώσσα η ίδια μας προσφέρει λύσεις. Δεν θέλει εμμονές / κολλήματα.
.
Και για να επιστρέψουμε στις προβληματικές γενικές, που έδωσαν την αφορμή:
.
Γιατί δηλαδή “χάθηκαν οι αλάνες των…. γειτονιών”
και όχι “χάθηκαν οι αλάνες α π ό τ ι ς γειτονιές, σ τ ι ς γειτονιές ή (ακόμη και ο περιληπτικός ενικός)οι αλάνες της γειτονιάς= από κάθε γειτονιά”.
.
Ποιο είναι το μείον, πού είναι το κακό, βλέπουμε κάποια κατάργηση, η… απαξίωση της Ελληνικής γλώσσας;
.
Η δημοτική (ομιλούμενη) είναι ένα ΑύΤΑΡΚΕΣ ολοκληρωμένο γλωσσικό σύστημα ΕΚΦΡΑΣΗΣ και όχι μόνο (όπως την έχουμε περιορίσει) ΕΑΝ πρέπει ή οχι να λέμε η πόλη (αντί η πόλις) ή χαμογελώντας (αντί υπομειδιών), έχω λύσει (αντί λέλυκα)…
.
Και να δείξουμε στους “ξένους” ότι εκτός από τα “αρχαία Ελληνικά” που θαυμάζουν, λένε τόσα καλά λόγια (και εμείς ορθώς χαιρόμαστε), ότι ΚΑΙ (!) ΣΗΜΕΡΑ έχουμε την ΙΔΙΑ Ελληνική γλώσσα.
.
Όχι διαρκής άρνηση και μιζέρια… για την “ποιότητα” της ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗΣ Ελληνικής γλώσσας.
.
Είναι πολύ μεγάλο το λάθος μας να την θεωρούμε δευτεράντζα της αρχαίας μητρικής.
.
Υ.Γ
Χοίνικας= περίπου 1,5 κιλό
Χοίνικας σίτου= 1,5 κιλό αλεύρι (σίτος στον ΟΜΗΡΟ σήμαινε και το έτοιμο ψωμί, τον άρτον και κατ’ επέκταση την ίδια την τροφή, ως βασικό στοιχείο της).
Οπλίζω- οπλίζομαι= ετοιμάζω, παρασκευάζω.
Οπλίζω άριστον, δείπνον= ετοιμάζω γενικώς το μεσημεριανό, βραδινό τραπέζι /ή απλά παρασκευάζω το φαγητό (το είδαρ, δόρπον).