Γράφει ο Γιάν. Μαντάς
Η άλλη Ελλάδα, της έρευνας και της καινοτομίας, αντιστέκεται στην κρίση και τη στασιμότητα και επιμένει δημιουργικά.
Πολυσήμαντη η συμφωνία συνεργασίας που επιτεύχθηκε ανάμεσα στο διεθνούς κύρους Εργαστήριο Τεχνολογίας και Αντοχής Υλικών του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και τον Ρωσικό κολοσσό της αεροναυπηγικής έρευνας, TsAGi. Μεταξύ άλλων στέλνει μηνύματα ελπίδας και αισιοδοξίας, ενώ παράλληλα προκαλεί την κυβέρνηση να στρέψει το ενδιαφέρον της σ΄ ένα νέο προνομιακό πεδίο άσκησης αναπτυξιακών πολιτικών.
Ο πρωτεργάτης της συμφωνίας, Διευθυντής του Εργαστηρίου Τεχνολογίας & Αντοχής Υλικών, καθηγητής Σπύρος Παντελάκης, σε δηλώσεις του επισημαίνει:
= Η έρευνα για την αεροναυπηγική αποτελεί σημαντικό εξαγώγιμο προιόν, πολύ υψηλής προστιθέμενης αξίας. Η Ελλάδα κατέχει την 8η θέση στον τομέα της ανταγωνιστικής έρευνας στα πλαίσια του FP6 και FP7 και οι πόροι από την συμμετοχή της στα Ευρωπαικά ερευνητικά προγράμματα υπερέβησαν τα 65 εκατομ. ευρώ. Περίπου το 50% εξ αυτών εξασφαλίστηκε από το Πανεπιστήμιο Πατρών.
= Η περιφέρεια Δυτ. Ελλάδας, χάρη στο Πανεπιστήμιο Πατρών, έχει αναδειχθεί σε πόλο έρευνας και ανάπτυξης στον τομέα της αεροναυπηγικής.
= Το οικοσύστημα της αεροναυπηγικής στην Πάτρα συνιστούν 10 εταιρείες υψηλής τεχνολογίας, που δραστηριοποιούνται ερευνητικά γύρω από το Πανεπιστήμιο και οι οποίες τα τελευταία 20 χρόνια προσφέρουν σταθερά 150 θέσεις εργασίας, κυρίως σε ερευνητές και μηχανικούς.
Αναμενόμενα οφέλη από την επιτευχθείσα συμφωνία
«Είναι προφανές», τονίζει ο κ. Σπ. Παντελάκης, πως «θα βελτιωθεί η θέση της Ελλάδας, ως πόλου έρευνας και ανάπτυξης της αεροναυπηγικής στην Ευρώπη, θα ενισχυθεί η εξωστρέφεια της χώρας και θα ανασχεθεί η φυγή νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Επίσης, αναμένεται να ιδρυθούν νέες καινοτόμες εταιρείες (spin-off/start-up) για την υλοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας στην ανάπτυξη νέων προιόντων και υπηρεσιών, με φυσικό επακόλουθο τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ενώ θα προωθηθεί η αριστεία».
Ο ρόλος της Κράτους
«Στο πλαίσιο του HORIZON 2020, που αποτελεί το χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έρευνα, περιλαμβάνεται ένα ποσό μεγαλύτερο από 4 δισεκ. ευρώ για την αεροναυπηγική. Δυστυχώς το σύνολο σχεδόν της έρευνας αυτής στοχεύει στην ανάπτυξη προϊόντων και τεχνολογιών σε επίπεδο ωρίμανσης κοντά στην βιομηχανική εφαρμογή», σημειώνει ο κ. Σπ. Παντελάκης, και προσθέτει:
«Η Ελλάδα έχει πολύ λίγες έως ανύπαρκτες υποδομές για έρευνα σε αυτό το επίπεδο και είναι αδύνατο να διατηρήσουμε τη θέση που κατακτήσαμε με τόσο κόπο αλλά και τα οφέλη που πηγάζουν από αυτήν, ιδίως για την περιφέρεια μας. Όμως πετύχαμε να εξασφαλίσουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση τη συμβατότητα χρήσης χρημάτων από τα ταμεία συνοχής (ESIF) στο πλαίσιο της έξυπνης περιφερειακής ανάπτυξης για τη συμμετοχή μας στα προγράμματα του HORIZON, έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε την ανταγωνιστικότητα μας μέσα σε αυτά. Αρκετές ευρωπαϊκές περιφέρειες ή και χώρες κάνουν ήδη χρήση αυτής της δυνατότητας και κλείνουν την ψαλίδα. Εδώ παρόλο που το ζητάμε κι εμείς και η ΕΑΒ, που έχει ακόμη πιο πιεστικό πρόβλημα, δεν φαίνεται να συγκινείται κανείς. Φαίνεται ότι πάμε πάλι για λάδι, σύκα, κρασί, κανέναν δρόμο για τους εργολάβους, και πανηγύρια»!…
Ποιοι είναι οι δύο εταίροι
Το TsAGi αποτελεί βασικό πυλώνα της διεθνούς ερευνητικής κοινότητας και συνεργάζεται με τις σημαντικότερες εταιρείες, ερευνητικά κέντρα και Πανεπιστήμια της Ευρώπης, Αμερικής και Ασίας που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αεροναυπηγικής, όπως οι: Boeing, Lockheed Martin, General Electric, Embraer, EADS, CNES, Airbus, Snecma, Dassault Aviation, BAE Systems, Alenia Aeronautica, Agusta Westland, Thales, KARI, HAL, ADA και τα κορυφαία ερευνητικά κέντρα NASA, ONERA, DLR, NLR, CIRA, CAE, CARDC, NAL και KIST.
Το Εργαστήριο Τεχνολογίας & Αντοχής Υλικών του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών, έχει εδραιωθεί ως ένα από τα σημαντικότερα ερευνητικά ευρωπαϊκά εργαστήρια στην αεροναυπηγική, με συμμετοχή σε περισσότερα από 90 ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα έρευνας. Μάλιστα, το εργαστήριο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για το Πανεπιστήμιο Πατρών η οποία μόνο την τελευταία δεκαετία αγγίζει τα 10 εκατομμύρια ευρώ.
ΥΓ. Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε η απουσία εκπροσώπου της Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας από την εκδήλωση υπογραφής της συμφωνίας. «Φαίνεται, πως πρωτοβουλίες και δράσεις αυτού του βεληνεκούς δεν συγκινούν το παλαιοκομματικό πολιτικό προσωπικό και επιπλέον δεν προσφέρονται για πελατειακή εκμετάλλευση», σχολίασε παριστάμενος Πανεπιστημιακός…