ΑΛΗΘΕΥΕΙ ΚΥΡΙΕ ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗ;Ο ΕΚΛΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΑΔΩΝΗ-ΒΟΡΙΔΗ ΣΤΟΝ ΕΟΠΥΥ;
Η ημέρα που θα οριστεί ο νέος πρόεδρος του υπερ-ταμείου ΕΟΠΥΥ πλησιάζει. Το όνομα έχει «κλειδώσει» και προετοιμάζεται το ΦΕΚ, σύμφωνα με τους συνεργάτες του υπουργού Υγείας Παναγιώτη Κουρουμπλή. Οπως φαίνεται από δηλώσεις του υπουργού αλλά και από συνεντεύξεις του «εκλεκτού» του, θα είναι ο Μιχάλης Χλέτσος, καθηγητής και διευθυντής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Ποιος είναι, όμως, ο άνθρωπος που θα αναλάβει τη θέση-κλειδί για το Εθνικό Σύστημα Υγείας, επιφορτιζόμενος με το καθήκον της αναστήλωσης των «ερειπίων» που άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση στον χώρο;
Η ακαδημαϊκή πορεία του κ. Χλέτσου είναι γνωστή στους πανεπιστημιακούς κύκλους. Εκείνο που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ότι πάνω σε πολυσέλιδη αναφορά του στοιχειοθετήθηκε η αγορά των γερμανικών DRGs από την προηγούμενη κυβέρνηση προκειμένου να εφαρμοστούν στο ελληνικό ΕΣΥ. Πρόκειται για το γερμανικό μοντέλο κοστολόγησης των ιατρικών πράξεων, το οποίο αγόρασε η συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ πριν από λίγο καιρό (η αγορά του ανακοινώθηκε στις 18 Δεκεμβρίου 2014) και ήρθε να συμπληρώσει την πολιτική δραστικής συρρίκνωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών δημόσιας Υγείας μετά και την ψήφιση του νόμου για την ΕΣΑΝ Α.Ε. τον περασμένο Σεπτέμβριο.Σε αυτό το σημείο, να θυμίσουμε τα βασικά στοιχεία αυτής της διαβόητης ΕΣΑΝ Α.Ε. και των DRGs. Καταρχάς η αγορά των συστημάτων DRGs έγινε στο πλαίσιο της «συνταγής» που περιγράφεται στον ιδρυτικό νόμο της Εταιρείας Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων Α.Ε. (ΕΣΑΝ Α.Ε): Συστήνουμε μια Α.Ε., βάζουμε μέσα τις ιδιωτικές κλινικές και τις ασφαλιστικές εταιρείες και στην ουσία δημιουργούμε έναν μηχανισμό ελέγχου της χρηματοδότησης του συστήματος και όχι απλώς του κόστους. Εναν μηχανισμό που έχει τη λογική του ιδιωτικοοικονομικού μάνατζμεντ και του νοσοκομείου-επιχείρηση, που αλλάζει τη φιλοσοφία της χρηματοδότησης του ΕΣΥ. Εναν μηχανισμό που σηματοδοτεί τη μετάβαση από την εγγυημένη κάλυψη του μισθολογικού και λειτουργικού κόστους των νοσοκομείων μέσω του κρατικού προϋπολογισμού στον ελεύθερο, δηλαδή άνισο, ανταγωνισμό -μέσω των ΚΕΝ/DRGs- μεταξύ μεγάλων-μικρών νοσοκομείων του ΕΣΥ και ιδιωτικών θεραπευτηρίων για τις «συμβάσεις-πακέτα» με τον ΕΟΠΥΥ, ο οποίος θα είναι προοπτικά ο κύριος χρηματοδότης.
Εν ολίγοις, το «πακέτο» ΕΣΑΝ Α.Ε.-DRGs υιοθετήθηκε, προκειμένου να γίνει η μετάβαση σε ένα μοντέλο αυτοχρηματοδοτούμενων νοσοκομείων, κατά το γερμανικό πρότυπο, το οποίο έχει πολύ συγκεκριμένες «παρενέργειες»: θέσεις εργασίας και αμοιβές ανάλογα… με τις εισπράξεις, φροντίδα του ασθενούς με το λιγότερο δυνατό κόστος, δραστική περικοπή των εξετάσεων, ανεπαρκής νοσηλεία, πρόωρα ή «αιματηρά» εξιτήρια, αποφυγή περιστατικών που «δεν συμφέρουν», ταξική κρησάρα για την επιλογή των νοσηλευομένων ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα. Δηλαδή, μια απολύτως «αγοραία» μετάλλαξη του ΕΣΥ προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περίθαλψης.Σε αυτό το σημείο-καμπή βρισκόμαστε σήμερα, μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου, για τον οποίο να θυμίσουμε ότι ο σημερινός υπουργός Υγείας, σε πρόσφατη συνέντευξή του στην «Εφ.Συν.», δήλωσε ότι μπορεί τελικά και να μην καταργήσει… Δηλαδή να μην καταργήσει τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια με βάση τα οποία εντέλλεται να λειτουργεί εφεξής το ΕΣΥ, «πετσοκόβοντας» τις δωρεάν παροχές, σύμφωνα με δοσμένους συντελεστές κόστους και κέρδους.
Το τιμόνι, λοιπόν, του ΕΟΠΥΥ ετοιμάζεται να αναλάβει ο άνθρωπος που χειρίστηκε το κομμάτι της επιστημονικής τεκμηρίωσης της πανάκριβης αγοράς των γερμανικών DRGs, έτσι όπως του ανατέθηκε από τον τέως υπουργό Υγείας Αδ. Γεωργιάδη. Τη σχετική αναφορά του ο κ. Μιχ. Χλέτσος, θυμίζουμε, παρέδωσε στον διάδοχο του Αδ. Γεωργιάδη, Μάκη Βορίδη, ο οποίος και υπέγραψε τη συμφωνία, δρομολογώντας τη «μεταρρύθμιση»-ταφόπλακα του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Ο κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, στις προγραμματικές δηλώσεις του στη Βουλή, είχε αναφερθεί στη λειτουργία θεσμών που θα εξασφαλίζουν τη διαφάνεια και θα υπερασπίζονται το δημόσιο συμφέρον με επίκεντρο τις προμήθειες, για να σταματήσει, όπως είχε σημειώσει, το «πάρτι» της τελευταίας δεκαετίας των κατ’ εξακολούθηση αναθέσεων. Είχε παραθέσει, δε, ως παράδειγμα την υποχρέωση του υπουργείου Υγείας να πληρώσει 15 εκατ. ευρώ στους Γερμανούς για παροχή διαφόρων υπηρεσιών, τις οποίες, μάλιστα, όπως είχε τονίσει, δεν πιστοποιούν οι υπηρεσίες του υπουργείου ότι παρασχέθηκαν. Από αυτά, το κόστος για τα γερμανικά DRGs ανέρχεται συνολικά στα 2,5 εκατ. ευρώ, από τα οποία 750.000 ευρώ δόθηκαν για τη διεξαγωγή μελετών.
Αλλά η διασπάθιση του δημόσιου χρήματος σε πράξεις, τις οποίες σήμερα έρχεται να επιβραβεύσει ουσιαστικά με την επιλογή του συγκεκριμένου προσώπου, είναι το ένα σημείο που θέλουμε να θυμίσουμε στον υπουργό. Το άλλο είναι η δέσμευση της κυβέρνησής του για άμεσες δράσεις που θα υπηρετούν έναν μακρόπνοο σχεδιασμό προάσπισης της δημόσιας υγείας, πέρα από το πλέγμα μικροκομματικών επιλογών, πελατειακών σχέσεων, διαφθοράς και διαπλοκής που «έχτισαν» οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Ένας τέτοιος σχεδιασμός υπηρετείται με την επιλογή προσώπων από το «αμαρτωλό» παρελθόν;
Υ.Γ. Ευελπιστούμε να διαψευστούμε στο άμεσο μέλλον!