Λεωνίδας Νασιάκος, γενικός διευθυντής της Semeli Οινοποιητικής
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV
Ποια ελληνική οινοποιητική επιχείρηση έφτιαξε ένα από τα δέκα καλύτερα κρασιά που κυκλοφορούν στην αγορά των ΗΠΑ; Απάντηση στο παραπάνω ερώτημα λάβαμε στη συνομιλία που είχαμε με τον κ. Λεωνίδα Νασιάκο, εκπρόσωπο μιας εκ των πλέον παραδοσιακών οινοποιητικών οικογενειών της χώρας. Ας τον ακούσουμε:
Κύριε Νασιάκο, θα θέλαμε να μας μιλήσετε γι’ αυτή την πολύ σημαντική διάκριση στην αγορά των ΗΠΑ.
Βεβαίως, αν και δεν είναι η μοναδική, είναι όμως η πιο πρόσφατη. Στη συγκεκριμένη βράβευση που μας ήρθε από την Αμερική, οι πιο έγκριτοι δημοσιογράφοι – γευσιγνώστες κρασιού, που αρθογράφουν στις μεγαλύτερες εφημερίδες των ΗΠΑ, όπως είναι η Washington Post και η Wall Street Journal, αξιολογούν κάθε μήνα κρασιά από όλον τον κόσμο που κυκλοφορούν στη συγκεκριμένη αγορά. Εκεί λοιπόν τον Σεπτέμβριο του 2013 επέλεξαν στα 10 καλύτερα κρασιά από όλον τον κόσμο το κρασί «Μαντινεία Νασιάκος», σοδειάς 2012. Είναι δε ενδιαφέρον ότι πρώτη φορά σε αυτό το top 10 συμμετέχει ελληνικό κρασί. Μακάρι να ακολουθήσουν και άλλα.
Πρόκειται για μία από τις πολλές διακρίσεις που έχετε αποσπάσει σε Ελλάδα και εξωτερικό;
Οι διεθνείς διακρίσεις είναι αρκετές. Και το «Μαντινεία Νασιάκος» και ο λευκός «Ορεινός Ήλιος» στον διεθνή διαγωνισμό Challenge International du Vin, στο Παρίσι, απέσπασαν χρυσά μετάλλια. Ήταν τα μοναδικά λευκά ελληνικά κρασιά που απέσπασαν χρυσά μετάλλια. Πηγαίνοντας ακόμη πιο πίσω σε διαγωνισμούς, όπως είναι o International Wine Judgment στο Λονδίνο, το κρασί «Mαντινεία Νασιάκος» βραβεύθηκε ως το καλύτερο λευκό ελληνικό κρασί.
Από μια πλευρά αυτό είναι δυσάρεστο. Έχουμε μια αναντιστοιχία ανάμεσα στην ποιότητα και στις διακρίσεις που έχουν τα ελληνικά κρασιά και στην αποδοχή τους από το ευρύ κοινό των ξένων αγορών.
Ναι, αυτή είναι μια μεγάλη και συγχρόνως πικρή αλήθεια. Τα ελληνικά κρασιά πραγματικά είναι ποιοτικά. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα τόσο στον τομέα της αμπελοκαλλιέργειας όσο και στον τομέα της παραγωγής. Έχουν επενδυθεί χρήματα, χρόνος, γνώσεις για να γίνουμε καλύτεροι στην καλλιέργεια του αμπελιού και στην παραγωγή. Με επιστημονικό προσωπικό, με τεχνολογία, με μηχανήματα… Δεν μας λείπει πλέον τίποτα!
Και με ανθρώπινο δυναμικό που έχει σπουδάσει στο εξωτερικό…
Ακριβώς, αυτό εννοώ. Βεβαίως από όλα αυτά λείπει η συλλογική προσπάθεια. Με κάποιο τρόπο – ευτυχώς – τα τελευταία χρόνια έχουμε καταλάβει τη σημασία της και έχουμε αρχίσει να κάνουμε τέτοιες συλλογικές κινήσεις στις αγορές του εξωτερικού. Είναι αλήθεια ότι όλα αυτά τα χρόνια που οι μεμονωμένοι οινοποιοί έκαναν προσπάθειες κατάφερναν λίγα πράγματα.
Ποια κοινή προσπάθεια είναι μπροστά σας;
Η πιο κοντινή μας είναι η Παγκόσμια Έκθεση Κρασιού Prowein στο Ντίσελντορφ τον ερχόμενο Μάρτιο, όπου 17 οινοποιεία από την Πελοπόννησο θα συμμετάσχουν κάτω από την ίδια ομπρέλα, σε ένα περίπτερο ως «Οίνοι Πελοποννήσου». Είναι πιστεύω μια πολύ καλή αρχή.
Η συλλογικότητα αυτή εκφράστηκε προσφάτως και με τα «ΒορΟινά» των οινοποιών της Βόρειας Ελλάδας…
Ακριβώς. Και θα ήθελα τα «ΒορΟινά» – και αντίστοιχες εκθέσεις όπως τα «ΒορΟινά» – να στηθούν και σε μια αίθουσα στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο, στο Βερολίνο, στη Μόσχα…
Η υπόθεση κρασί χρηματοδοτείται σε κάποιο βαθμό και από συγκεκριμένα κοινοτικά προγράμματα. Ποιες είναι οι αγορές που κυρίως στοχεύετε;
Οι αγορές στις οποίες στοχεύουμε, που όπως είπατε επιδοτούνται, δεν μπορούν να είναι αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πάμε σε χώρες όπως η Αμερική, ο Καναδάς, η Ρωσία και η Κίνα. Αυτές είναι οι βασικές αγορές-στόχοι των οινοποιών. Για εμάς δύο πολύ σημαντικές και ενδιαφέρουσες αγορές είναι η Αμερική και η Αγγλία.
Ποιο ποσοστό αντιπροσωπεύουν οι εξαγωγές στον κύκλο εργασιών της Semeli Οινοποιητικής και ποιος είναι ο στόχος σας;
Λόγω του ότι τα προηγούμενα χρόνια αναλώσαμε προσπάθειες και δύναμη στο να καθιερώσουμε το όνομα Σεμέλη στην εσωτερική αγορά, δεν δώσαμε μεγάλη προώθηση στην αγορά του εξωτερικού. Για να μη διασπάσουμε ουσιαστικά την προσπάθειά μας… Από τη στιγμή που η προσπάθεια πέτυχε στην εσωτερική αγορά τώρα ο στόχος μας είναι οι αγορές του εξωτερικού. Σήμερα οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν περίπου 15% του ετήσιου τζίρου μας. Στόχος μας είναι να γίνει μεγαλύτερο αυτό το ποσοστό.
Είστε μια παραδοσιακή οινοπαραγωγική οικογένεια, κουβαλάτε μια παράδοση και αυτό είναι πάρα πολύ θετικό. Εμείς οφείλουμε να το πούμε αυτό, γιατί μόνιμος στόχος μας είναι να αναδεικνύουμε ακριβώς τις παραγωγικές δυνάμεις αυτού του τόπου. Θέλουμε να ξετυλίξετε την ιστορία της Σεμέλης Οινοποιητικής από το ξεκίνημά της αλλά και στη συνέχεια με τη συγχώνευση που έγινε με τη δική σας επιχείρηση.
Τότε ας το ξεκινήσουμε από το 1979, οπότε η Σεμέλη Οινοποιητική ιδρύεται. Το οινοποιείο στη Σταμάτα της Αττικής είναι μικρής δυναμικότητας. Για αρκετά χρονιά η Semeli προχωρεί με αυτούς τους ρυθμούς ώσπου το 2003 ακολουθεί το επόμενο μεγάλο βήμα της εταιρείας. Γίνεται η πρώτη οινοποίηση στο νέο οινοποιείο της Σεμέλης στη Νεμέα, ασφαλώς πολύ μεγαλύτερης δυναμικότητας, με στόχο όμως πάντα την παραγωγή ποιοτικών κρασιών. Εκεί πλέον ξεφεύγουμε από τη μικρή οικογενειακή επιχείρηση και πάμε σε κάτι αρκετά μεγαλύτερο.
Εκεί επενδύθηκαν σημαντικά κεφάλαια;
Ναι, επενδύθηκαν κεφάλαια της τάξης των περίπου 8 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, και προφανώς είναι από τα πιο σύγχρονα οινοποιεία της χώρας…
Αυτό είναι αλήθεια και δεν το λέω εγώ, το λένε όσοι μας επισκέπτονται και όσοι μας γνωρίζουν. Αξίζει τον κόπο βέβαια σε όλους, τους οινόφιλους ή μη, να έρθουν μια βόλτα και να δουν πώς γίνεται εκεί η δουλειά. Τώρα η δική μου εμπλοκή με την εταιρεία αρχίζει το 2002, όταν ουσιαστικά στηνόταν το οινοποιείο της Νεμέας, οπότε και αναλαμβάνω την παραγωγή…
Εσείς είστε χημικός. Έχετε σπουδάσει…
…Χημεία. Έχω πάρει ειδικότητα οινολόγου και βέβαια έχω πάρει και πολλά μαθήματα εμπειρίας μέσα από την οικογενειακή επιχείρηση. Συνεχίζουμε ασφαλώς από το 2003 και μετά την παραγωγή στο οινοποιείο της Νεμέας. Την ίδια στιγμή όμως τρέχει παράλληλα και το οινοποιείο Νασιάκου στη Μαντινεία. Η οικογενειακή επιχείρηση που προαναφέρατε.
Μάλιστα.
Το 2007 αποφασίζουμε Σεμέλη και οινοποιείο Νασιάκου να γίνουμε μία εταιρεία υπό την επωνυμία Σεμέλη. Ουσιαστικά η εταιρεία επένδυσε και σε άλλη μία ζώνη ΠΟΠ, τη Μαντινεία – είχε ήδη γίνει επένδυση στη Νεμέα.
Άρα κρατάει δύο όπλα στα χέρια της.
Ακριβώς, δύο σημαντικά όπλα θα έλεγα. Το μοσχοφίλερο και το αγιωργίτικο, τη Μαντινεία και τη Νεμέα.
Πρακτικά λοιπόν ποια είναι τα προϊόντα-σημαίες για την επιχείρηση;
Είναι το Semeli Nemea Reserve, που είναι υψηλής ποιότητας Νεμέα, η Μαντινεία Νασιάκου από μοσχοφίλερο αντίστοιχα και οι τρεις ορεινοί οίνοι. Ο Ορεινός Ήλιος λευκός, ροζέ και ερυθρός. Όλες αυτές οι ετικέτες που σας προανέφερα είναι βασισμένες σε ελληνικές ποικιλίες αγιωργίτικο και μοσχοφίλερο.
Η επιχείρηση κατορθώνει μέσα στην κρίση και ιδιαίτερα το 2013 να κλείσει θετικά. Θα θέλαμε μια εικόνα για την πορεία της εταιρείας… Πώς καταφέρατε το 2013, μεσούσης της κρίσης, να εμφανίζετε θετικά αποτελέσματα; Και το ρωτώ αυτό διότι κατά γενική ομολογία ο κλάδος των οινοπαραγωγικών επιχειρήσεων παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες.
Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Πραγματικά υπάρχουν δυσκολίες. Εμείς βέβαια είχαμε μια ευτυχή συγκυρία. Θα έλεγα ότι η κρίση – μια λέξη που την έχουμε αναφέρει πάρα πολλές φορές τα τελευταία χρόνια – μας βρήκε σε ανοδική πορεία ώστε το μόνο που κατάφερε ήταν να ανακόψει ως ένα βαθμό την πορεία αυτή, όχι όμως να τη γυρίσει σε αρνητική, γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουμε συνεχώς αυξημένους τζίρους, άλλοτε 5%, άλλοτε 8%… Η χρονιά που πέρασε βέβαια έκλεισε με άνοδο της τάξης του 16%. Έχει μια εξήγηση…
Άνοδος η οποία οφείλεται κυρίως στην εγχώρια αγορά;
Ναι, αυτό είναι το παράδοξο, οφείλεται στην εγχώρια αγορά κυρίως. Και στο εξωτερικό ασφαλώς, αλλά περισσότερο στην εγχώρια αγορά. Μια εξήγηση γι’ αυτό το γεγονός είναι ότι πάντα η εταιρεία μας έχει ως στόχο την παραγωγή ποιοτικών οίνων σε πολύ καλή τιμή και αυτό, για να λέμε την αλήθεια, ματώσαμε αρκετά χρόνια για να το επιδοτήσουμε. Τώρα όμως πλέον έχουμε αρχίσει και απολαμβάνουμε τους καρπούς αυτής της προσπάθειας, διότι οι καταναλωτικές συνήθειες άλλαξαν. Πριν από πέντε – έξι χρόνια εύκολα ο καταναλωτής θα αγόραζε από το ράφι ένα κρασί με δέκα – δώδεκα ίσως ευρώ. Τώρα πλέον είναι πολύ δύσκολο αυτό. Έχει πέσει αυτή η κατηγορία στα 6-7 ή και 8 ευρώ… Εκεί όμως ήμασταν εμείς πάντα.
Εσείς δεν κινείστε σε υψηλά επίπεδα τιμών, ήσασταν σε ένα μέσο επίπεδο.
Στα υψηλά επίπεδα τιμών είναι πάρα πολύ λίγα τα προϊόντα που βγάζουμε. Ο κύριος όγκος των προϊόντων μας είναι στη μέση κατηγορία τιμής.
Άρα κερδίσατε αυτούς που έρχονταν από την πάνω κατηγορία;
Ακριβώς. Είχαμε ήδη το κοινό μας και αποκτήσαμε ένα νέο κοινό από τους καταναλωτές που κατέβηκαν κατηγορία. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό αποτέλεσμα για εμάς.
Ποιες είναι οι προσδοκίες και οι στόχοι σας για τη χρονιά που τρέχει; Σε επίπεδο προϊόντων, θα βγάλετε καινούργια; Σε επίπεδο αγορών, τι σκέφτεστε;
Τα τελευταία τρία χρόνια έχουμε βγάλει ήδη τέσσερα νέα προϊόντα διότι αφουγκραζόμαστε τον παλμό της αγοράς, τι ζητάει η αγορά. Προσπαθούμε πλέον να πάμε σε πιο οικονομικά προϊόντα διότι οι μεγάλες καταναλώσεις – ας μην το κρύβουμε – είναι εκεί. Οπότε εκεί πλέον στήνουμε τα νέα προϊόντα. Το 2014 υπάρχει στα σχέδιά μας η δημιουργία ενός νέου προϊόντος πάντα από ελληνική ποικιλία και συγκεκριμένα το μοσχοφίλερο, που θα είναι ένα αφρώδες. Αυτό είναι στα σχέδια… Ο στόχος και οι προσδοκίες μας είναι να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας. Θεωρώ πλέον ότι οι εξαγωγές είναι μονόδρομος όχι μόνο για εμάς, για όλα ίσως τα βασικά προϊόντα της Ελλάδας.
Έχετε απόλυτο δίκαιο, κύριε Νασιάκο! Σας ευχαριστώ θερμά.
Και εγω σας ευχαριστώ.
Ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να τα πούμε στο εκπληκτικό οινοποιείο σας, οι εικόνες και μόνον του οποίου σε προκαλούν να το επισκεφθείς.
Ναι, και για να σας πω και την αλήθεια, πέραν της όποιας ομορφιάς που έχει ως χώρος, είναι και πάρα πολύ λειτουργικό. Μας λύνει τα χέρια. Μπορούμε να δουλέψουμε, να φτιάξουμε υψηλής ποιότητας προϊόντα πολύ γρήγορα και πολύ άνετα.
Αλήθεια, το οινοποιείο αποτελεί αντικείμενο επίσκεψης από σχολεία, από ξένους τουρίστες;
Ναι, και από σχολεία και από τουρίστες. Επιπλέον – κάτι πολύ ελπιδοφόρο – έχουμε πολλούς Έλληνες οινόφιλους, τους οποίους δεν είχαμε τα προηγούμενα χρόνια.
Ήδη δημιουργείται μία κοινότητα. Είναι σημαντικό αυτό, έχετε δίκιο.
Ο Έλληνας έχει αρχίσει πλέον να ψάχνει άλλους τρόπους τουρισμού, θα έλεγα και διασκέδασης, και μάλλον έχει εντάξει και τον οινοτουρισμό μέσα σε αυτούς.
Σας ευχαριστώ θερμά.
Να είστε καλά, ευχαριστώ και εγώ