Δραματικές εκτιμήσεις για την οικονομία από το ινστιτούτο που διοικούσε μέχρι πρότινος ο Στουρνάρας

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

iobe 320 241Τυχαίο; Πως θα δικαιολογούσε ότι η κατάσταση έχει «ξεφύγει» στην οικονομία και ότι δεν μπορούμε να διαπραγματευθούμε με την τρόικα, όπως είπε ο Υπουργός Οικονομικών;

Πάντως, τα στοιχεία είναι δραματικά και αποτυπώνουν την κατάσταση της οικονομίας, όπως εκτιμάται ότι θα κυλήσει φέτος.

Ύφεση 6,9% και ανεργία στο 23,6%, σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση του ΙΟΒΕ.

Η πρόβλεψη είναι πιο απαισιόδοξη από αυτήν του Απριλίου, όταν εκτιμούσε ότι η ύφεση θα διαμορφωθεί στο 5% και η ανεργία στο 20% φέτος.

Το ινστιτούτο βάζει τέσσερις στόχους που θα πρέπει να πετύχει η κυβέρνηση:

1. Ένα πρόγραμμα βραχυχρόνιων παρεμβάσεων, ένα «πρόγραμμα 100 ημερών» για την ταχεία άμβλυνση των πολύ αρνητικών συνθηκών που έχουν μακροχρόνια παγιωθεί στον πυρήνα της πραγματικής οικονομίας.

2. Η διαμόρφωση των προϋποθέσεων για αναθεώρηση του μείγματος οικονομικής πολιτικής.

3. Η κατάρτιση της νέας εθνικής στρατηγικής για το νέο αναπτυξιακό και κοινωνικό πρότυπο της ελληνικής οικονομίας.

4. Η σύμπραξη με άλλα πρόθυμα κράτη-μέλη στη βελτίωση της οικονομικής πολιτικής στο σύνολο της Ευρωζώνης.

Επίσης, θέτει πρόγραμμα 100 ημερών για τη νέα κυβέρνηση, σύμφωνα με το οποίο, οι άμεσες ανάγκες της χώρας συνιστούν ένα πρόγραμμα βραχυχρόνιων παρεμβάσεων για την ταχεία αλλαγή του οικονομικού κλίματος και την άμβλυνση των πολύ αρνητικών συνθηκών που έχουν παγιωθεί στο πυρήνα της πραγματικής οικονομίας.

Στο πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνονται οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι που έχουν επείγοντα χαρακτήρα και ταυτόχρονα, είναι εφικτοί. Η βασική έμφαση πρέπει να δοθεί σε στόχους και πολιτικές για την ανάσχεση της ύφεσης, την επανεκκίνηση της οικονομίας και την αντιστρο-φή της τάσης αύξησης της ανεργίας.

Είναι γνωστές και σαφείς οι δυσκολίες αυτού του εγχει-ρήματος υπό συνθήκες δημοσιονομικής λιτότητας. Ωστόσο, το βάθος της ύφεσης, που δεν είναι μόνον αποτέλεσμα της δημοσιονομικής λιτότητας αλλά και της μη πραγματοποίησης αναπτυξιακών μεταρρυθμίσεων, έχει υπερβεί κάθε πρόβλεψη, κάτι που αναγνωρίζεται και ευρύτερα και πολύ πέρα από τα σύνορα της χώρας μας.

Για αυτόν ακριβώς το λόγο, συγκεκριμένα μέτρα σε ένα τέτοιο πλαίσιο θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτά από τους εταίρους μας στο βαθμό που θα ήταν αποτελεσματικά και αξιόπιστα.

Σε αυτό το βραχυπρόθεσμο πλαίσιο, πέραν των συμφωνηθέντων μεταρρυθμίσεων γι’ αυτή την περίοδο, προτεραιότητα πρέπει να δοθεί σε στόχους που βελτιώνουν άμεσα τη ρευστότητα στον επιχειρηματικό τομέα, όπως:

α) η άμεση εκταμίευση 6,5 δισ. ευρώ από το δάνειο των 130 δισ. ευρώ για την εξόφληση των συσσωρευμένων υποχρεώσεων του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, μια ενέργεια που θα συμβάλει στη ρευστότητα της αγοράς κατά πολλαπλάσιο μέγεθος.

β) η διοχέτευση όλων των διαθέσιμων κονδυλίων σε έναν μικρό α-ριθμό μεγάλων έργων υποδομής πανελλαδικής εμβέλειας με υψηλό οικονομικό πολλαπλα-σιαστή και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, είτε από άμεσα διαθέσιμα κονδύλια του ΕΣΠΑ, με μεγαλύτερη ευελιξία στα κριτήρια επιλεξιμότητας ή ακόμη και με την έκδοση ομολόγων καλυμμένων με περιουσιακά στοιχεία,

γ) Η πίεση για αύξηση των κεφαλαίων της Ευρωπαϊ-κής Τράπεζας Επενδύσεων για επενδύσεις στην Ελλάδα και στο νότο ευρύτερα και η παροχή εγγυήσεων ώστε να καλυφθεί το κενό χρηματοδότησης, επιβεβαιώνοντας τον ουσιαστικό θεσμικό ρόλο μιας μη Εμπορικής Τράπεζας,

δ) η ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση της διαδικα-σίας ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος και

ε) η γρηγορότερη δυνατή επανα-φορά των χρηματοδοτήσεων της δανειακής σύμβασης στην προβλεπόμενη ροή τους, για την υπέρβαση των καθυστερήσεων που ήταν το αποτέλεσμα της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου, με αντάλλαγμα βεβαίως την ταχύτερη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη πρωτίστως η χώρα και λιγότερο οι πιστωτές μας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ