Η Ρωσία ανέστειλε την παραγωγή του μαχητικού αεροσκάφους Su-57 πέμπτης γενιάς (αναφερόμενο όνομα του ΝΑΤΟ Felon), το οποίο διατέθηκε στο εμπόριο ως «απάντηση» στο αμερικανικό Lockheed Martin F-22 Raptor.
Η Ρωσία παραμένει σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από δυτικά εξαρτήματα, ειδικά ηλεκτρονικά, και οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν το 2022 έχουν μπλοκάρει την πρόσβαση σε αυτήν την κρίσιμη προμήθεια, αναφέρει η Defense Express.
«Είναι προφανές ότι η στρατιωτική βιομηχανία της Ρωσίας παραμένει σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από δυτικά εξαρτήματα, ειδικά από ηλεκτρονικά», εξήγησε η Frontelligence Insight, μια ουκρανική δεξαμενή σκέψης.
Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις δυτικές κυβερνήσεις τους 31 μήνες από τότε που η Ρωσία επέκτεινε τον πόλεμό της εναντίον της Ουκρανίας έχουν περιορίσει σοβαρά την προμήθεια βασικών εξαρτημάτων.
Ως αποτέλεσμα, «η παραγωγή Su-57 βρίσκεται τώρα σε κίνδυνο», κατέληξε η Frontelligence Insight.
SU-57, ο διάδοχος του MiG29
Όπως σημειώνεται στη δημοσίευση, το Su-57 είναι ένα μεγάλο, γρήγορο μαχητικό αεροσκάφος που αποφεύγει τα ραντάρ, σχεδιασμένο ως το αντίστοιχο της Ρωσίας με το αμερικανικό Lockheed Martin F-22 Raptor.
Προορίζεται να αντικαταστήσει τα Mikoyan MiG-29 και Sukhoi Su-27, μαζί με τις παραλλαγές τους, που βρίσκονται σε υπηρεσία στη Ρωσική Πολεμική Αεροπορία.
Το Su-57 πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση το 2010, δύο δεκαετίες μετά το Raptor, το πρώτο μαχητικό stealth πέμπτης γενιάς στον κόσμο. Την επόμενη δεκαετία, οι εργαζόμενοι της Sukhoi συναρμολόγησαν 10 δοκιμαστικά μοντέλα με το χέρι. Το 2019, το Κρεμλίνο υπέγραψε σύμβαση για 76 αεροπλάνα παραγωγής, προφανώς με κόστος περίπου 50 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα.
Η ρωσική εταιρεία παρέδωσε τα πρώτα 10 Su-57 παραγωγής στην πολεμική αεροπορία το 2022 και άλλα 11 το 2023.
Μέχρι φέτος, η Sukhoi θα είχε παραδώσει μόνο μερικά επιπλέον αεροσκάφη. Εν τω μεταξύ, η ρωσική Πολεμική Αεροπορία έχασε δύο Su-57 – ένα δοκιμαστικό μοντέλο και ένα αεροπλάνο παραγωγής – σε συντριβές.
Τον Ιούνιο, ένα ουκρανικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος που έπληξε το Κρατικό Κέντρο Δοκιμών Πτήσεων της Ρωσίας στο Akhtubinsk στη νότια Ρωσία κατέστρεψε τουλάχιστον ένα ακόμη Su-57 στο έδαφος.
Δεκατέσσερα χρόνια μετά την πρώτη πτήση του, η Ρωσία έχει ακόμα λίγο περισσότερα από 30 Su-57 στο απόθεμά της, το ένα τρίτο των οποίων είναι δοκιμαστικά μοντέλα που πιθανότατα δεν διαθέτουν ένα κρίσιμο ηλεκτρονικό σύστημα.
Αυτή είναι μια φτωχή δύναμη για έναν αεροπορικό στόλο περίπου 1.000 μαχητικών, ειδικά από τη στιγμή που 100 έχουν χαθεί πάνω από την Ουκρανία από το 2022.
Ο ρυθμός παράδοσης των νέων Su-57 επιβραδύνθηκε μεταξύ 2023 και 2024, ανατρέποντας τις τυπικές ανοδικές τάσεις της παραγωγής.
Ορισμένοι ειδικοί έχουν προτείνει ότι η Ρωσία θα μπορούσε να στραφεί στην παραγωγή απλούστερων μαχητικών αεροσκαφών, όπως το MiG-35, το οποίο θα μπορούσε να είναι πιο οικονομικό και πιο εύκολο στην κατασκευή.
—
Αποκλειστικά στο ΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ