Μια ανάσα πριν από την τελική ευθεία της ανάκρισης, για την υπόθεση του εγκλήματος των Τεμπών, ο ειδικός εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαίμης διστάζει και ταλαντεύεται, για το εάν θα στείλει τη δικογραφία στη Βουλή, για τα πολιτικά πρόσωπα!
Από την Μαίρη Μπενέα
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Μπακαίμης δεν έχει καταλήξει ακόμη, εάν θα ενεργοποιήσει το νόμο περί ευθύνης υπουργών αμέσως μετά τις απολογίες δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών, επί Υπουργίας Κώστα Αχ. Καραμανλή!
Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι, από την πορεία της ανάκρισης φέρεται να έχουν προκύψει στοιχεία, για το πολύνεκρο έγκλημα των Τεμπών, που αφορούν δύο πρώην Υπουργούς, για τις τραγικές ελλείψεις στους σιδηροδρόμους, από τη μη ολοκλήρωση της Σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS.
Ενδεχομένως, τελικά, ο ανακριτής να αποστείλει τη δικογραφία στη Βουλή αμελλητί, όπως ορίζει ο νόμος, όταν η ανάκριση “σκοντάφτει” σε πολιτικά πρόσωπα, καθώς από τα στοιχεία της έρευνας, φέρονται να έχουν μπει στο κάδρο των ποινικών ευθυνών ο πρώην Υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλή και ενδεχομένως και ο προκάτοχος του, πρώην Υπουργός Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης.
Οι ίδιες πηγές ωστόσο υποστηρίζουν ότι, το πιθανότερο είναι πως ο κ. Μπακαίμης θα επιλέξει την ασφαλέστερη οδό, που του επιτρέπει η δικονομία και δεν θα ενεργοποιήσει άμεσα το νόμο περι ευθύνης υπουργών, εαν δεν ακούσει προηγουμένως τι έχουν να πουν απολογούμενοι οι δύο πρώην διευθυντές του Υπουργείου Μεταφορών, επί Υπουργίας Κώστα Αχ. Καραμανλή.
Για τον κ. Μπακαίμη φαίνεται ότι, ιδιαίτερη σημασία τι θα ισχυριστούν τα δύο πρώην διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών, που θα ερωτηθούν, μεταξύ άλλων, εάν γνώριζε ο Υπουργός το τι συνέβαινε…
Αυτό, που κυρίως “φρενάρει” τον ανακριτή είναι το άρθρο 4 παράγραφος 4 του νόμου περί ευθύνης υπουργών, το οποίο ορίζει ότι, σε καμμία περίπτωση δεν επιτρέπεται σε αυτόν, που διενεργεί την έρευνα, να κάνει αξιολόγηση των στοιχείων, που έχουν σχέση με το νόμο περί ευθύνης υπουργών, γι΄αυτό και το πιθανότερο είναι πως ό,τι είναι να γίνει, θα γίνει μετά τις απολογίες των δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών, επί Υπουργίας Κώστα Αχ. Καραμανλή!
Φαίνεται όμως ότι, δισταγμούς και δυσκολίες αντιμετωπίζει ο κ. Μπακαίμης και για το κατηγορητήριο, που αναμένεται να απαγγείλει στους δύο πρώην διευθυντές του Υπουργείου Μεταφορών, καθώς ακόμη δεν έχει καταλήξει εάν θα είναι σε βαθμό κακουργήματος ή σε βαθμό πλημμελήματος.
Οι δισταγμοί του ανακριτή, ως προς το κατηγορητήριο για τα πρώην διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου, δεν έχουν υποχωρήσει ακόμη, παρά το υλικό της δικογραφίας, στο οποίο περιλαμβάνονται και οι καταθέσεις δύο σημαντικών μαρτύρων, του πρώην CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Μάρτιος του 2016 έως τις 14 Σεπτεμβρίου του 2021) Φίλιππου Τσαλίδη και του τέως Προέδρου των μηχανοδηγών Κώστα Γενηδούνια.
Ο πρώην CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης, καταθέτοντας στον ανακριτή, είχε αποκαλύψει ότι, είχε ενημερώσει αρκετές φορές, τόσο διά αλληλογραφίας όσο και προφορικά το τότε υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για την κατάσταση που επικρατεί στον σιδηρόδρομο, ενώ είχε αναφερθεί σε επιστολή που είχε στείλει στο υπουργείο Μεταφορών στις 6 Σεπτεμβρίου του 2021. Μάλιστα, σε ερώτηση του ανακριτή εάν δεχόταν απαντήσεις μετά τις ενημερώσεις του, ο κ. Τσαλίδης απάντησε πως τις περισσότερες φορές δεν λάμβανε καμία απάντηση.
Παρόμοια κατάθεση είχε δώσει, στο πλαίσιο της έρευνας και ο Πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενηδούνιας, ο οποίος είχε μιλήσει, για τις αλλεπάλληλες ενημερώσεις, που είχαν κάνει στο Υπουργείο, με σωρεία εγγράφων και mail, βάσει των οποίων το Υπουργείο Μεταφορών είχε ενημερωθεί, για τον κίνδυνο δυστυχήματος, όπως συνέβη στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Επρόκειτο, για email και εξώδικα, παρόμοια με την επιστολή Τσαλίδη, που αποκάλυψε η εφημερίδα «Δημοκρατία», η οποία απευθυνόταν στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Σπύρο Πατέρα, με πρώτο όνομα στην κοινοποίηση αυτό του Κώστα Καραμανλή και δεύτερο του τότε υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου, ενώ ενήμερη ήταν και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων Ιωάννα Τσιαπαρίκου.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η επιστολή ο πρώην υπουργός είχε ενημερωθεί εγκαίρως, για «τον ορατό πλέον κίνδυνο να υπάρξει ένα συμβάν μεγίστης σοβαρότητας», όπως πράγματι συνέβη λίγο καιρό μετά, στα Τέμπη.
Το συστατικό, στο οποίο αναμένεται να βασιστεί ο κ. Μπακαίμης, πριν καταλήξει στο κατηγορητήριο, που θα απαγγείλει στους πρώην διευθυντές του Υπουργείου Μεταφορών, αφορά το βαθμό της αμέλειας, που επέδειξαν, καθώς αυτό θα καθορίσει εάν οι εναντίον τους κατηγορίες θα είναι σε βαθμό κακουργήματος ή ένα από πλημμέλημα, για παράβαση καθήκοντος.
Στην περίπτωση, που ο κ. Μπακαίμης αποφασίσει ότι, ο βαθμός ευθύνης των πρώην διευθυντών του Υπουργείου είναι κακουργηματικός, τότε θα συντάξει κατηγορητήριο εναντίον τους, παρόμοιο με αυτό, για το οποίο καλεί σε απολογία την Πρόεδρο της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου, η οποία διώκεται σε βαθμό κακουργήματος, για τα αδικήματα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, δια παραλείψεως, που προκάλεσε τον θάνατο πολλών ανθρώπων και επισύρουν ποινές κάθειρξης από δέκα χρόνια ως ισόβια, καθώς επίσης και πλημμελήματα, όπως ανθρωποκτονία από αμέλεια, βαριές σωματικές βλάβες από αμέλεια και ελαφρές σωματικές βλάβες από αμέλεια, που επισύρουν μικρότερες ποινές.
Το κατηγορητήριο σε βάρος της κ. Τσαπαρίκου αριθμεί 158 σελίδες και ήδη της έχει αποσταλεί κλήση προς απολογία.
Τα δύο πρώην διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών αναμένεται να ρίξουν την αυλαία στην ανάκριση, καθώς έχουν ήδη απολογηθεί τα 15 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, που αντιμετωπίζουν επίσης κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος.
Τελευταίος θα κληθεί σε συμπληρωματική απολογία ο σταθμάρχης βάρδιας, ο οποίος είχε απολογηθεί λίγο μετά το δυστύχημα, ωστόσο δεν έχει λάβει γνώση των στοιχείων, που προέκυψαν από τη μετέπειτα πορεία της ανάκρισης.
Αγνωστο παραμένει εάν ο σταθμάρχης Λάρισας, που παραμένει προφυλακισμένος, θα δώσει συμπληρωματική απολογία ως προσωρινά κρατούμενος ή εώς τότε θα έχει αποφυλακιστεί, καθώς στις 31 Αυγούστου συμπληρώνεται το ανώτατο όριο των 18 μηνών, προσωρινής κράτησης του και θα αφεθεί ελεύθερος, πιθανότατα με περιοριστικούς όρους.
Τρεις επιστημονικές πραγματογνωμοσύνες
Στο μεταξύ ανοιχτά παραμένουν στην ανάκριση, κρίσιμα ερωτήματα που θα καθορίσουν την ποινική εξέλιξη για το πολύνεκρο έγκλημα των Τεμπών. Φως αναμένεται να ρίξουν τρεις επιστημονικές πραγματογνωμοσύνες, τα αποτελέσματα των οποίων περιμένει ο ανακριτής, προκειμένου να προχωρήσει στις επόμενες κινήσεις του.
Η πρώτη αφορά του πόρισμα του ειδικού πραγματογνώμονα από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ο οποίος αναμένεται να δώσει απαντήσεις σε έξι ερωτήματα του ανακριτή, γιά το ενδεχόμενο η εμπορική αμαξοστοιχία να μετέφερε μεγάλες ποσότητες ξυλόλιο, τουλόλιο κλπ.
Τα ερωτήματα για το ξυλόλιο και την εμπορικ΄πη αμαξοστοιχία
Ο κ. Μπακαίμης είχε ορίσει τον ειδικό πραγματογνώμονα του Μετσοβίου τον περασμένο Απρίλιο, μετά τις διαφορές, που είχαν ανακύψει μεταξύ των πραγματογνωμώνων, ως προς την ποσότητα ξυλόλιο, που ανιχνεύτηκε στον τόπο του δυστυχήματος, κυρίως σε σχέση με την έκρηξη που συνόδευσε τη σύγκρουση των δύο τρένων.
Μάλιστα η έκθεση του πραγματογνώμονα των συγγενών των θυμάτων κ. Κοκοτσάκη, ήταν αυτή που πρώτη έδειξε τη χημική ουσία ως υπεύθυνη για την έκρηξη την ώρα, από την οποία – όπως προέκυψε εκ των υστέρων – κάηκαν ζωντανοί οι περισσότεροι επιβάτες του τραίνου.
Ανάκτηση περιεχομένου 15 σκληρών δίσκων
Η δεύτερη απάντηση, που περιμένει ο ανακριτής αφορά την ανάκτηση του διαγραμμένου υλικού καταγραφής φόρτωσης και κίνησης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, η οποία συγκρούστηκε με την επιβατική, το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Ο κ. Μπακαΐμης έχει στείλει αίτημα προς ειδικό εργαστήριο του Λονδίνου, το οποίο εκτός από καταρτισμένο προσωπικό διαθέτει και την απαραίτητη εξουσιοδότηση από την κατασκευάστρια εταιρία, για τους 12 από τους 15 σκληρούς δίσκους, που περιλαμβάνονται στη δικογραφία και δείχνουν τι ακριβως φορτώθηκε στην εμπορική αμαξοστοιχια.
Η διαδικασία έχει ήδη καθυστερήσει, αφού το προξενείο της χώρας μας, στο οποίο αρχικά εστάλη το έγγραφο για να μεταφραστεί και να σταλεί στο εργαστήριο, φέρεται να απάντησε πως απαιτείται εξειδικευμένος μεταφραστής! Το έγγραφο επέστρεψε στον ανακριτή, ενώ τελικά φαίνεται πως με τη βοήθεια του υπουργείου Εξωτερικών βρέθηκε γνώστης της εξειδικευμένης ορολογίας που απαιτούσε το έγγραφο.
Ο εφέτης ανακριτής στο αίτημα του , που εστάλη στις 15 Μαρτίου ζήτησε την ανάκτηση του περιεχομένου των 15 συνολικά κατασχεμένων σκληρών δίσκων από τη φόρτωση στον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης στις 28-2-2023 της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503, που ενεπλάκη στο δυστύχημα και την κίνηση, πορεία και διέλευση αυτής από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς Πλατέως, Λιτοχώρου, Λεπτοκαρυάς, Νέων Πόρων και Ραψάνης, διέλευση που έλαβε χώρα το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, μεταξύ των ωρών 21.40 – 23.18.
Τα αποτελέσματα από τα υπολείμματα οστών
Η τρίτη πραγματογνωμοσύνη, που αναμένει ο ανακριτής κ. Μπακαίμης αφορά τα εργαστηριακά αποτελέσματα, για τα υπολείμματα οστών, που εντοπίστηκαν από ειδικά εκπαιδευμένα σκυλιά, κατά τη διάρκεια των ερευνών στο ιδιωτικό οικόπεδο, όπου μεταφέρθηκαν 500 κυβικά χώματος από τον τόπο της τραγωδίας.
Τις έρευνες διενεργούν τα εγκληματολογικά εργαστήρια της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών στην Αθήνα και τα οστικά υπολλείματα εξετάζονται από ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΟ, ώστε να εξακριβωθεί εάν ανήκουν σε ζώα, ή σε άνθρωπο.
Τα οστά είχαν βρεθεί με τη συνδρομή της ομάδας Anubis, στη θέση «Πηγάδια», όπου βρίσκεται το οικόπεδο, στο οποίο μεταφέρθηκαν τα μπάζα από τον τόπο της τραγωδίας και είναι τα τελευταία ευρήματα στην υπόθεση, τα οποία θεωρούνται ως τα πλέον σημαντικά.
Εφόσον διαπιστωθεί ότι, ανήκουν σε άνθρωπο και όχι σε ζώο, τότε θα γίνει έλεγχος DNA, ώστε να εξακριβωθεί σε ποιόν ανήκουν, ενώ στη συνέχεια αναμένεται να προκύψουν νέες κατηγορίες, με συμπληρωματικές ποινικές διώξεις, όχι μόνον για τους ήδη κατηγορούμενους, που εμπλέκονται στο μπάζωμα, αλλά ενδεχομένως και σε νέα πρόσωπα.
Πρόσφατα η Εισαγγελία Εφετών Λάρισας, παρήγγειλε την άσκηση ποινικών διώξεων για το «μπάζωμα» στον τόπο της εθνικής τραγωδίας στα Τέμπη σε βάρος του Γενικού Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη Παπαγεωργίου, του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κωνσταντίνου Αγοραστού, του συντονιστή επιχειρήσεων των πυροσβεστικών δυνάμεων Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας και του διευθυντή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λάρισας.
Πηγή: Εστία της Κυριακής