Η Γαλλία σκοπεύει να παραδώσει αεροσκάφη Mirage 2000-5 στην Ουκρανία.
Ωστόσο, μπορεί να μην είναι διατεθειμένοι όλοι οι χρήστες γαλλικών μαχητικών να τα πουλήσουν. Πού θα βρει το Παρίσι αεροσκάφη για το Κίεβο;
Το τελευταίο Mirage 2000 που παρήχθη, η παραλλαγή 2000-5 Mk2, παραδόθηκε στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία το 2007.
Τα επόμενα χρόνια, μόνο το νεότερο Rafale στον γαλλικό αμυντικό τομέα, παρήχθη από το εργοστάσιο πλαισίων αεροσκαφών στο Argenteuil.
Ως εκ τούτου, ο αριθμός των Mirage που θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην Ουκρανία είναι περιορισμένος. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την αναφερόμενη παραλλαγή 2000-5.
Κάποτε, το Mirage 2000 ήταν πολύ δημοφιλές στην εξαγωγική αγορά, αν και αυτό το προσεγμένο μαχητικό δέλτα δεν πέτυχε τόσο εκπληκτική επιτυχία στην αγορά όσο το ανταγωνιστικό F-16.
Εκτός από τη Γαλλία, οι χρήστες του Mirage 2000 περιλαμβάνουν: Βραζιλία, Αίγυπτο, Ελλάδα, Ινδία, Κατάρ, Περού, Ταϊβάν και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Μέχρι στιγμής, η Βραζιλία και το Κατάρ έχουν αποσύρει πλήρως αυτά τα μαχητικά, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αντικαθιστούν σταδιακά τα Mirage με νέα αεροσκάφη και η Ελλάδα ετοιμάζεται να κάνει παρόμοια κίνηση.
Οι γαλλικές δυνατότητες είναι περιορισμένες, αν και όλο και περισσότερα Rafales αρχίζουν να λειτουργούν με το Armée de l’Air et de l’Espace. Πού θα μπορέσουν λοιπόν το Παρίσι και το Κίεβο να αποκτήσουν τα αεροπλάνα των οποίων η παράδοση είχε υποσχεθεί στους Ουκρανούς;
Επειδή όλα τα Mirage 2000B και C αντιπροσωπεύουν το τεχνικό πρότυπο της δεκαετίας του 1990, για να επιβιώσουν κάτω από τον ουρανό της Ουκρανίας, αυτά τα αεροπλάνα θα απαιτούσαν βαθύ εκσυγχρονισμό, ο οποίος έχει γίνει, για παράδειγμα, από το γαλλικό 2000C (αυξήθηκε στο πρότυπο 2000-5F). και το ελληνικό 2000EG (εκσυγχρονισμένο στο 2000-5 Mk2). Άγνωστη είναι και η τεχνική τους κατάσταση. Ενώ η αγορά αυτών των μηχανών για τις ανάγκες της Ουκρανίας φαίνεται απίθανη.
Η Αίγυπτος προς το παρόν, δεν αναμένεται να αποσύρει το αιγυπτιακό Mirage.
Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ξεκινά η διαδικασία σταδιακής κατάργησης του Mirage 2000 διαφόρων εκδόσεων υπέρ του ολοκαίνουργιου Rafale. Ωστόσο, οι αεροσκάφη που έθεσαν προς πώληση τα Εμιράτα δεν θα πάνε στην Ουκρανία. Τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, αποκαλύφθηκε ότι μετά από πολλά χρόνια διαπραγματεύσεων, το Μαρόκο έλαβε το πράσινο φως για την απόκτηση 30 σύγχρονων αεροσκαφών Mirage 2000-9 από τα ΗΑΕ. Αν δεν υπάρξει μια ανατροπή στην υπόθεση, φαίνεται απίθανο το Κίεβο να αποκτήσει αυτά τα μηχανήματα.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ινδία, το Περού και η Ταϊβάν δεν θα απαλλαγούν από το Mirage 2000 στο εγγύς μέλλον.
Γραμμή παραγωγής Mirage F-1 στο εργοστάσιο της Dassault Aviation στοArgenteuil. Τα επόμενα χρόνια, το Mirage 2000 άρχισε να εγκαταλείπει αυτό τοεργοστάσιο
Για το σκοπό αυτό, μεταξύ άλλων, ερευνάται και η Ελλάδα
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (Πολεμική Αεροπορία) διαθέτει 24 αεροσκάφη Mirage 2000-5 Mk2. Ορισμένες από τις μονάδες παραγγέλθηκαν ολοκαίνουργιες από την Dassault, άλλες δημιουργήθηκαν ως αποτέλεσμα της ανακατασκευής των υπαρχόντων 2000EG και EGM σε νεότερα πρότυπα.
Στις αρχές Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους, ελληνικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η Αθήνα σκόπευε να πουλήσει 18 παλαιότερα αεροσκάφη σε κακή κατάσταση στην Ινδία. Εκεί, θα γίνονταν μια δεξαμενή ανταλλακτικών για 47 Mirage 2000 που υπηρετούσαν στην Ινδική Πολεμική Αεροπορία. Μέχρι στιγμής, η συναλλαγή δεν έχει ολοκληρωθεί.
Τον Μάρτιο, ο Έλληνας υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε ότι η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο πώλησης του Mirage 2000-5 Mk2. Τόνισε ότι αυτές οι μονάδες εξακολουθούν να έχουν σημαντικές δυνατότητες μάχης , οι οποίες θα διευκολύνουν την εύρεση αγοραστή. Για τον ίδιο λόγο, αυτές οι αεροσκάφη πρέπει να προκαλέσουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο Κίεβο.
Πρόσφατα, Rafale F3R χρησιμοποιήθηκαν και στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (18 μονάδες έχουν παραδοθεί, 6 ακόμη είναι κατόπιν παραγγελίας). Μπορεί να υποτεθεί ότι οι Έλληνες θα ήταν πρόθυμοι να αντικαταστήσουν όλα τα Mirage τους με Rafale, αλλά η Αθήνα σχεδιάζει σοβαρές αγορές άλλων πολεμικών αεροσκαφών. Τον Ιανουάριο, ανακοινώθηκε ότι το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ είχε συναινέσει στην πώληση 40 μονάδων F-35A Lightning II στην Ελλάδα.
Για το λόγο αυτό φαίνεται ότι η Ουκρανία είναι απίθανο να αποκτήσει 24 μονάδες Mirage 2000-5 Mk2 από την Ελλάδα (τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον).
Ο χρόνος αναμονής για το νέο F-35A θα είναι αρκετά χρόνια (αν ολοκληρωθεί η παραγγελία), και δεν υπάρχουν σχέδια για αγορά άλλων Rafales αυτή τη στιγμή.
Τι γίνεται με το Κατάρ;
Υπάρχουν 12 μονάδες Mirage σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία του Εμίρ του Κατάρ (Al-Quwwat Al-Jawiyah Al-Amiriyah Al-Qatariyah), εκ των οποίων οι 9 είναι 2000-5EDA (μονοθέσια) και άλλες 3 είναι 2000-5DDA (δύο -έδρα).
Λόγω της εισαγωγής νέων τύπων αεροσκαφών μάχης σε υπηρεσία (F-15, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale), όλα τα αεροσκάφη Mirage τέθηκαν προς πώληση.
Φαινόταν ότι η Ινδονησία θα τα αποκτούσε, αλλά τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, η Τζακάρτα αποσύρθηκε από τη συναλλαγή αξίας 790 εκατομμυρίων δολαρίων.
Αντ ‘αυτού , 42 μονάδες Rafale θα παραδοθούν.
Πιθανότατα, το πρώην Mirage 2000 του Κατάρ θα είναι το πρώτο που θα φτάσει στην Ουκρανία.
Δεν είναι αδικαιολόγητο ότι την παραμονή του εορτασμού της 80ης επετείου από την απόβαση των Συμμάχων στη Νορμανδία, ο Πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, επισκέφθηκε τη Ντόχα για συνομιλίες με τον εμίρη του Κατάρ.
Μια μέρα αργότερα, στις 6 Ιουνίου, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν επιβεβαίωσε ότι το Παρίσι θα δωρίσει ένα Mirage 2000-5 στο Κίεβο και θα εκπαιδεύσει Ουκρανούς πιλότους. Είναι δύσκολο να θεωρηθεί ότι αυτό είναι καθαρή σύμπτωση.
Οι πρώτες μονάδες παραδόθηκαν στον χρήστη στα τέλη της δεκαετίας του 1990, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, τα αεροσκάφη του Κατάρ είναι καλά εξοπλισμένα και δεν έχουν υποστεί βαριά χρήση, γεγονός που μπορεί να υποδηλώνει ότι τα αεροσκάφη εξακολουθούν να είναι σε καλή κατάσταση.
Αυτή είναι μια καλή πρόγνωση για την ουκρανική Πολεμική Αεροπορία, η οποία, σύμφωνα με την αρχή «δεν αντέχουμε να σώσουμε», δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να αποκτήσει μηχανήματα σε αμφισβητήσιμη τεχνική κατάσταση, με μειωμένη ετοιμότητα μάχης λόγω φυσικής φθοράς και εξάντλησης πόρων.
Τι απομένει;
Σύμφωνα με την τρέχουσα κατάσταση των γνώσεων, φαίνεται πολύ πιθανό η Ουκρανία να αποκτήσει το Mirage 2000-5 από το Κατάρ και τη Γαλλία. Ο συνολικός αριθμός αυτών των μηχανών θα πρέπει να είναι αρκετός για να εξοπλίσει μια μοίρα τακτικής αεροπορίας με αριθμό παρόμοιο με το πολωνικό (16 αεροσκάφη).
Τα επιθετικά αεροσκάφη παραμένουν ένα ανοιχτό ερώτημα. Το παλάτι των Ηλυσίων δεν έκανε καμία αναφορά στην παροχή του Mirage 2000D ως μέρος στρατιωτικής βοήθειας, αν και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα ήταν μια πολύτιμη προσθήκη στην ουκρανική Πολεμική Αεροπορία. Όλα τα Mirage, τόσο μονοθέσια όσο και διθέσια, θα ήταν βολικοί φορείς πυραύλων κρουζ SCALP-EG (που ονομάζονται Storm Shadow στη βρετανική υπηρεσία) και κατευθυνόμενων βομβών AASM Hammer . Ορισμένες παραλλαγές Mirage μπορούν επίσης να φέρουν αντιπλοϊκούς πυραύλους AM39 Exocet .
Από την Ελλάδα δεν φαίνεται προς το παρόν
Η προοπτική δυνητικής αγοράς ενός Mirage 2000-5 Mk2 από την Ελλάδα φαίνεται πιο μακρινή. Ο χρόνος αναμονής για τα μηχανήματα που θα αντικαθιστούσαν το τοπικό Mirage θα ήταν αρκετά χρόνια και παρά τις καλύτερες προθέσεις, ο προϋπολογισμός της Αθήνας είναι περιορισμένος. Μια γρήγορη μεταφορά του Mirage από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα φαίνεται εξίσου απίθανη. Και όλα αυτά επειδή το Μαρόκο έχει προτεραιότητα εδώ, καθώς μπορεί να αποκτήσει έως και 30 μεταχειρισμένα αεροσκάφη από λιγότερα από 60 που έχει στην κατοχή του Άμπου Ντάμπι.
Defence24
—