Η δέσμευση της ναυτιλιακής βιομηχανίας να περιορίσει το αποτύπωμα άνθρακα μπορεί να πάει πίσω στην υλοποίησή της, καθώς η τρέχουσα κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, με τις επιθέσεις των Χούθι, ωθεί τις ναυτιλιακές εταιρείες στη χρήση περισσότερων πλοίων.
Πλοία τα οποία κάνουν μεγαλύτερες διαδρομές για να αποφύγουν αυτόν τον στενό θαλάσσιο βραχίονα του Ινδικού Ωκεανού ανάμεσα στην βορειοανατολική Αφρική και τη νοτιοδυτική Ασία, έτσι ώστε να διασφαλίσουν την ομαλή πλεύση του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.
Η διαταραχή αυτή έχει εγείρει αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητα του κλάδου να παραμείνει σε καλό δρόμο για τη μείωση των εκπομπών και τώρα η ναυτιλιακή βιομηχανία, υπεύθυνη για τη μεταφορά άνω του 80% του όγκου του διεθνούς εμπορίου, αντιμετωπίζει μια τρομακτική πρόκληση στην προσπάθειά της να απελευθερώσει τον παγκόσμιο στόλο από τον άνθρακα και να πάει στη λεγόμενη οικονομία χωρίς άνθρακα.
Όπως σχολίασε στο Twitter ο Αμερικανός πρώην πρεσβευτής στο Μεξικό Αντόνιο Γκάρζα, οι εκτροπές στην Ερυθρά Θάλασσα εκπέμπουν εκπομπές άνθρακα ίσες με 9 εκατομμύρια αυτοκίνητα!
Η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει φέρει τεράστιες αυξήσεις στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στις θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ εμπορευμάτων, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Xeneta με έδρα Όσλο, μια πλατφόρμα συγκριτικής αξιολόγησης θαλάσσιων ναύλων και αεροπορικών μεταφορών.
Μια έκθεση που κυκλοφόρησε από τη Xeneta αποκαλύπτει επίσης ότι η διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα έχει ωθήσει ορισμένους ναυλωτές να χρησιμοποιούν αεροπορικά εμπορεύματα για την προστασία των αλυσίδων εφοδιασμού.
Ο δείκτης εκπομπών άνθρακα Xeneta και Marine Benchmark (CEI), ο οποίος μετρά τις εκπομπές άνθρακα ανά τόνο φορτίου που μεταφέρεται στις 13 κορυφαίες συναλλαγές στον κόσμο, έφτασε τις 107,4 μονάδες το πρώτο τρίμηνο του 2024, που είναι το υψηλότερο από την έναρξη του δείκτη το πρώτο τρίμηνο του 2018!
Για τα εμπορευματοκιβώτια που αποστέλλονται δια θαλάσσης από την Άπω Ανατολή στη Μεσόγειο, η CEI αποκαλύπτει ότι οι εκπομπές άνθρακα αυξήθηκαν κατά 63% το πρώτο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Από την Άπω Ανατολή στη Βόρεια Ευρώπη, οι εκπομπές άνθρακα αυξήθηκαν κατά 23% .
Αυτό είναι άμεσο αποτέλεσμα της σύγκρουσης στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, η οποία κλιμακώθηκε τον Δεκέμβριο και έχει δει τις περισσότερες υπηρεσίες θαλάσσιων εμπορευματοκιβωτίων να αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ λόγω της απειλής επίθεσης από τους Χούθι της Υεμένης, ανέφερε η έκθεση.
Η Emily Stausbøll, Αναλύτρια Αγοράς της Xeneta, σημείωσε:
«Όλοι γνωρίζουμε το ανθρώπινο και οικονομικό κόστος του πολέμου, αλλά αυτά τα δεδομένα δείχνουν ότι υπάρχει επίσης τίμημα και για το κλίμα. Τα εμπορευματοκιβώτια που αποστέλλονται στη Μεσόγειο από την Άπω Ανατολή διένυσαν 9.400 ναυτικά μίλια κατά μέσο όρο το 4ο τρίμηνο του 2023, πριν από την κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα. Τώρα διανύουν επιπλέον 5.800 ναυτικά μίλια λόγω εκτροπών γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική, με αναπόφευκτη συνέπεια την καύση περισσότερων καυσίμων».
Συνέχισε λέγοντας: «Τα πλοία πλέουν επίσης με υψηλότερες ταχύτητες σε μια προσπάθεια να εξισορροπηθεί ο χρόνος λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων, κάτι που και πάλι έχει ως αποτέλεσμα την καύση περισσότερου άνθρακα».
Με τους μεγαλύτερους θαλάσσιους μεταφορείς να επιλέγουν να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, τα φορτία από την Άπω Ανατολή φτάνουν τώρα δια θαλάσσης σε λιμάνια όπως το Jebel Ali στον Περσικό Κόλπο, πριν πετάξουν από το αεροδρόμιο του Ντουμπάι για περαιτέρω μεταφορά στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
Ως αποτέλεσμα, η ζήτηση αεροπορικού φορτίου από το αεροδρόμιο του Ντουμπάι προς ευρωπαϊκούς προορισμούς, αυξήθηκε κατά 190% τον Μάρτιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023!
Η Stausbøll είπε επίσης, ότι οι ναυλωτές χρησιμοποιούν και πάλι σιδηροδρομικές υπηρεσίες μέσω της Ρωσίας για να μεταφέρουν αγαθά από την Άπω Ανατολή στην Ευρώπη, η οποία, όπως και η αεροπορική μεταφορά εμπορευμάτων, είναι μεγαλύτερης έντασης εκπομπή άνθρακα, από την θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων.
Η επιδείνωση των επιδόσεων των εκπομπών άνθρακα έρχεται σε μια στιγμή που ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) εργάζεται προς την επίτευξη του μηδενός στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων έως, ή περίπου, το 2050.
Το 2024 θεσπίστηκαν επίσης κανονισμοί EU-ETS (EU Emissions Trading System – Σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ) που απαιτούν από τους παρόχους υπηρεσιών θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών να καταβάλλουν επιδότηση με βάση την ποσότητα άνθρακα που εκπέμπεται από τα δρομολόγια προς και από ευρωπαϊκά λιμάνια.
«Οι μεγαλύτερες αποστάσεις πλεύσης θα δουν επίσης αύξηση στο κόστος των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευμάτων. Εκτός από την ανάγκη περισσότερων καυσίμων για να πλεύσει ένα πλοίο στην Αφρική, οι υψηλότερες εκπομπές CO2 θα έχουν ως αποτέλεσμα υψηλότερο λογαριασμό στο EU-ETS για τους θαλάσσιους μεταφορείς εμπορευμάτων. Οι μεταφορείς θα κάνουν ό,τι μπορούν για να μετακυλίσουν αυτό το κόστος στις επιχειρήσεις που αποστέλλουν τα αγαθά, είτε μέσω της αύξησης των ναύλων μεταφοράς εμπορευμάτων δια θαλάσσης, είτε μέσω πρόσθετων επιβαρύνσεων – σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ένα οικονομικό τίμημα», πρόσθεσε η Emily Stausbøll.
βουρτσες μπλε