Εχθροί και Φίλοι στον Όμηρο
Του Χρυσόστομου Τσιρίδη .
Ως θέμα τόσο παλιό, ώστε να είναι… πάντα επίκαιρο.
.
Με την «Βατραχομυομαχία» ο… Όμηρος (;) ΣΑΤΙΡΙΣΕ την «επιφάνεια» της ΙΛΙΑΔΑΣ.
.
Την ουσία του αριστουργήματος την άφησε σε εμάς. Η εικόνα από το Διαδίκτυο πάντως λέει πολλά… με τους…… «εχθρούς και φίλους» να παίζουν μια παρτίδα…. ξερή.
.
Εχθροί και Φίλοι στον Όμηρο
.
Το θέμα εμμέσως τέθηκε, εδώ και αιώνες, με «αφορμή» την διαπίστωση ότι ο Όμηρος, ως….. διαιτητής στο…. ντέρμπι ΑΧΑΙΟΙ- ΤΡΩΕΣ, έπαιξε…. δίκαια, 50/50.
.
Δηλαδή ο Όμηρος σφύριξε όλες τις φάσεις. Δεν χαρίστηκε σε κανέναν, είτε ήταν Έλληνας, είτε ήταν Τρώας. Έβγαλε κάρτες, για σκληρό παιχνίδι στους παίχτες
και των δύο αντίπαλων ομάδων….!
.
Οι ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ του κρίσιμου αγώνα, οι θεοί του ΟΛΥΜΠΟΥ
δηλαδή με επικεφαλής τον ΔΙΑ, ήταν ισοδύναμα μοιρασμένοι κι από τις δύο παρατάξεις….!
.
Ας αφήσουμε όμως τους ποδοσφαιρικούς όρους. Βοήθησαν μια χαρά, μέχρι εδώ, με την αμεσότητά τους.
.
Με το θέμα αυτό (δηλαδή γιατί ο Όμηρος «λέει… καλά λόγια ΚΑΙ για τους Τρώες») ασχολήθηκαν σπουδαίοι Ομηριστές.
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην προσέγγιση της ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ, ανάλογο ερώτημα ΤΑΛΑΝΙΖΕΙ τους… Οδυσσεϊστές:
«Γιατί ο Όμηρος αφήνει υπονοούμενα συμπάθειας και προς τα… σκυλιά, τους ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ».
.
Στο θέμα μας πάλι.
Επιτρέψτε μου όμως να έχω κι εγώ, όπως κι ο καθένας μας άλλωστε, την παρακάτω ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ άποψη, όπως κάθε φορά, τεκμηριωμένη.
.
ΠΡΩΤΑ κάτι ΠΟΛΥ ΠΟΛΥ σημαντικό: Ίσως είναι και ένας (μακρινός βέβαια) ΠΡΟΪΔΕΑΣΜΟΣ του ιδιοφυούς αυτού Έλληνα δημιουργού, για τις εύθραυστες και περιπτωσιακές «συμμαχίες» και διπλωματικές σχέσεις….»λυκοφιλίες» μεταξύ κρατών…!
.
Και όλα αυτά, 3.000 χρόνια, ΠΡΙΝ από σήμερα, στο πέρασμα των οποίων ΓΝΩΡΙΣΑΜΕ και «εχθρούς» και «φίλους». Τους εχθρούς, τους (ανα)γνωρίσαμε. Με τους…. «φίλους» ήταν το πρόβλημα….!
.
«άλλοι σου έταξαν βοήθεια…. άλλοι σου έκλαψαν στα στήθια…» (αυτό, έτσι… για την Εθνική μας Επέτειο)
.
Τώρα πιο συγκεκριμένα:
Για τον Όμηρο, θέλω να πιστεύω ότι το θέμα είναι άλλο. Βάζει, κατά πως λέμε, τον πήχυ ψηλότερα. Κάπου στον χώρο των «αξιών» και Προβληματισμού.
.
Οι ΝΙΚΗΤΕΣ Αχαιοί, πόσο και σε τί βγήκαν «κερδισμένοι», ώστε….. «μή κενεοί… νέεσθαι»;
.
Ο ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ Όμηρος δεν έχει αιθεροβάμονες ΑΥΤΑΠΑΤΕΣ και δεν…. ΕΥΧΟΛΟΓΕΙ….!
.
Ούτε και σκοπεύει να γράψει κάποιον «Πινδαρικό» ΕΠΙΝΙΚ(ι)Ο…!
.
Γνωρίζει πολύ καλά ότι και Πόλεμοι θα γίνονται και εχθροί θα υπάρχουν
.
Είναι προφανές λοιπόν ότι ο Όμηρος αποβλέπει σε κάτι «ασφαλέστερο».
.
Να ΘΕΜΕΛΙΩΣΕΙ (!) Εθνική συνείδηση θέλει, όχι να αποσπάσει…. χειροκροτήματα και θετικά «κλικ», ΚΡΥΒΟΝΤΑΣ κάτω από το χαλί διαφαινόμενα ελλαττώματα της ράτσας του.
.
Να ΣΥΝΘΕΣΕΙ ευνομούμενες ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ αρχών οραματίζεται και όχι να διαιρέσει …με στείρους ανταγωνισμούς. Αρκεί βέβαια να τον ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΜΕ σωστά.
.
Μια διαδικασία διαρκούς ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗΣ στην βάση του Ρεαλισμού, η Εθνική Συνείδηση και…. πέραν αυτής ο πολιτισμός.
.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:
«Την στιγμή που ο Αχιλλέας συναισθάνεται, συνειδητοποιεί τις… υπερβολές (Πη… παρέβην) του παρορμητισμού του (της μήνιος) και παραδίδει την σορό του…. «ΕΧΘΡΟΥ» Έκτορα στον πατέρα του (Πρίαμο)… αρχίζει και ο ΔΥΤΙΚΟΣ Πολιτισμός». (Αlbin Lesky).
.
Μέχρι όμως να φτάσει σ’ αυτό το σημείο, ο Ομηρικός ΣΚΑΜΑΝΔΡΟΣ «άδειασε» χιλιάδες νεκρούς….!
.
Κατά συνέπεια:
Να ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΕΙ θέλει ο Έλληνας Ποιητής, να δείξει δηλαδή στους συμπατριώτες του Έλληνες (συγκαιρινούς του και των επόμενων γενεών) ότι….
Εχθροί των Ελλήνων δεν ήταν ΜΟΝΟ οι Τρώες. Εχθρός των Ελλήνων ήταν ΚΑΙ ο κακός εαυτός τους….
.
Τα «ΤΕΙΧΗ» ΚΡΑΤΙΟΥΝΤΑΙ ή πέφτουν κι από μέσα («φίλους»).
.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ (προς προβληματισμό): Η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ολόκληρης της ΙΛΙΑΔΑΣ:
.
Ο ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ του Αγαμέμνονα, η (ουλομένη= ολέθρια) ΜΗΝΙΣ του Αχιλλέα, το ΕΓΩ στην θέση του ΕΜΕΙΣ («Η προσωπική σου ικανοποίηση και μόνο σε ενδιαφέρει Αγαμέμνονα…» θα….. ξεμπροστιάσει τον… ηγέτη ο ΘΕΡΣΙΤΗΣ)…….!
Περισσότερα στο http://www.chrisblog.gr/εχθροί-και-φίλοι-στον-όμηρο/