Την ώρα που η ακρίβεια «γονατίζει» τα ελληνικά νοικοκυριά και η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ αποτελεί πλέον «πονοκέφαλο» για τους περισσότερους καταναλωτές, το ράλι στις τιμές των καυσίμων δείχνει να μην έχει τέλος, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό «κοκτέιλ» για την τσέπη των Ελλήνων.
«Από τις αρχές του πολέμου στην Ουκρανία ζούμε μια περίοδο αβεβαιότητας όσον αφορά τα ενεργειακά προϊόντα», δήλωσε σχετικά τις τιμές των καυσίμων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Αττικής Νίκος Παπαγεωργίου και συνέχισε:
«Οποιοδήποτε μικρό ή μεγάλο γεγονός μπορεί μόνο και μόνο λόγω της αβεβαιότητας και της ανασφάλειας της αγοράς να εκτοξεύσει τις τιμές. Η ανασφάλεια στο διεθνές πεδίο είναι που αφήνει τα περιθώρια στο να ανέβουν οι τιμές σε απρόσμενα επίπεδα. Ακόμη και αναλυτές του εξωτερικού δεν μπορούν να δικαιολογήσουν γιατί το πετρέλαιο τύπου μπρεντ έχει προσεγγίσει τα 90 δολάρια το βαρέλι».
Ο ίδιος υποστήριξε πως τα διυλιστήρια τιμολογούν με βάση την ανασφάλεια αυτή σε πεδίο τεσσάρων ημερών για να μπορούν να καλύψουν οποιουσδήποτε κινδύνους παρουσιαστούν. «Εκεί, υπάρχει ένα περιθώριο κέρδους που έχει να κάνει μόνο μέσα στα διυλιστήρια και έχει να κάνει με την ασφάλεια των διυλιστηρίων όταν διυλίζουν τα προϊόντα και τα προμηθεύουν στις αγορές», εξήγησε και συμπλήρωσε πως ένας δεύτερος λόγος είναι ότι έχουν αυξηθεί πάρα πολύ τα κόστη των άλλων προϊόντων τα οποία χρησιμοποιούνται στη διύλιση.
Πλησιάζει τα 2 ευρώ/λίτρο η αμόλυβδη
Ο κ. Παπαγεωργίου κάλεσε τους οδηγούς να είναι σε επαγρύπνηση και να μην εμπιστεύονται πρατήρια που έχουν πολύ χαμηλές τιμές, ενώ έκανε λόγο και για νέες αυξήσεις. «Η τιμή της αμόλυβδης πλησιάζει τα δύο ευρώ/λίτρο. Εδώ και δέκα μέρες καταγράφεται στην ελληνική αγορά μια αύξηση η οποία έχει φτάσει πια τα εννέα με δέκα λεπτά το λίτρο. Μέχρι το τέλος της εβδομάδας, δηλαδή μέχρι την Παρασκευή, το Σάββατο, ενδεχομένως να δούμε ένα δυο λεπτά ακόμη περισσότερο», τόνισε και προσέθεσε:
«Μια μέση τιμή σήμερα που μιλάμε είναι το 1,93 ευρώ/λίτρο για όλη τη χώρα, ενδεχομένως να το βρούμε και 1,89 ευρώ/λίτρο στις μεγάλες αστικές πόλεις, αλλά και 2,12 ευρώ/λίτρο στα πιο απομακρυσμένα νησιά. Πρέπει οι καταναλωτές να είναι υποψιασμένοι όταν βλέπουν ιδιαίτερα χαμηλές τιμές. Σήμερα τα ελληνικά διυλιστήρια βγάζουν από την έξοδο τους το βυτίο με 1,81 ευρώ/λίτρο τη βενζίνη. Καταλαβαίνουμε λοιπόν όλοι ότι από το 1,81 και πάνω πρέπει να κερδίσει η εταιρεία χονδρικής πώλησης, το βυτίο το κόστος μεταφοράς, και ο πρατηριούχος. Ας αναλογιστεί ο καθένας πόσο μπορεί να είναι αυτό το κέρδος, 9 λεπτά, 10 λεπτά, 12 λεπτά, 15 λεπτά».
Και συνεχίζει: «Επομένως πρέπει να υπολογιστεί σε αυτό το 1,81 και άλλα 10, 12, 14 λεπτά, στην τελική τιμή για να είναι ασφαλής η εκτίμησή μου. Αν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση, ενδεχομένως να δούμε, πλησιάζοντας το Πάσχα, να φτάνει και τα 2 ευρώ το λίτρο. Από την έναρξη του πολέμου εμείς οι πρατηριούχοι δεν έχουμε το δικαίωμα να πουλάμε όσο θέλουμε. Εμείς έχουμε επιβολή πλαφόν στο κέρδος μας. Άρα δεν μπορεί να πούμε για κερδοσκοπικά παιχνίδια όσον αφορά στους πρατηριούχους στην εγχώρια αγορά».
Κλείνοντας, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Αττικής υπενθύμισε πως τον Δεκέμβριο του 2021, με 80 δολάρια το βαρέλι, η μέση τιμή λιανικής πώλησης στην Ελλάδα ήταν στο 1,74 ευρώ/λίτρο, ενώ σήμερα με 86 δολάρια το βαρέλι, η μέση τιμή πώλησης είναι 1,94 ευρώ/λίτρο. «Καταλαβαίνουμε όλοι ότι υπάρχει ένα σφάλμα 20 λεπτών περίπου το οποίο καταλήγει στον καταναλωτή. Αυτό οφείλεται ή στα ελληνικά διυλιστήρια ή στους μεταφορείς οι οποίοι μεταφέρουν το αργό τύπου μπρεντ στα ελληνικά διυλιστήρια για διύλιση», κατέληξε.