Είναι πλέον τέτοια η αυτοπεποίθηση της κυβέρνησης όταν παραπλανά και τόση η ασυδοσία των σούπερ μάρκετ όταν κερδοσκοπούν, που από κοινού έχουν τη βεβαιότητα ότι θα γίνουν πιστευτές οι εξαγγελίες και οι διαφημίσεις περί πρωτοφανούς μείωσης προϊόντων πρώτης ανάγκης. Το Μαξίμου και μεγάλες αλυσίδες, μάλιστα, έχουν τη σιγουριά πως κανένας εξαντλημένος και «μαδημένος» καταναλωτής δεν θα μπει στον κόπο να συγκρίνει τις τιμές που δήθεν θα μειώνονταν από την 1η Μαρτίου.
- Από τον
Βασίλη Γαλούπη
Κι άλλες φορές, άλλωστε, την τελευταία διετία έχουν επιχειρηθεί ανάλογα επικοινωνιακά σχέδια, όμως και τότε οι τιμές ανέβαιναν, δεν έπεφταν. Δυστυχώς για τους πολίτες, το ίδιο συμβαίνει και τώρα. Οσο η κυβέρνηση (από τον ΦΠΑ) και τα σούπερ μάρκετ (από την αισχροκέρδεια) μοιράζονται τα κέρδη της ακρίβειας και δουλεύουν τους καταναλωτές περί μειώσεων, η μέση οικογένεια αντιμετωπίζεται σαν πρόβατο επί σφαγήν.
Σήμερα αποδεικνύουμε με στοιχεία ότι και η τωρινή επικοινωνιακή καμπάνια για την πολυπόθητη μείωση των τιμών είναι ψεύτικη. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι μία εξαιρετική ευκαιρία για κάθε εταιρία να αναπροσαρμόσει τις τιμέςτης όσο περισσότερο μπορεί, και πάντα προς τα πάνω. Την ίδια στιγμή που τα σούπερ μάρκετ κατεβάζουν την τιμή ενός προϊόντος, την ανεβάζουν σε άλλα δέκα.
Την ευκαιρία προσφέρουν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ η ίδια η κυβέρνηση και ο επικοινωνιακός της μηχανισμός. Το πρόσφατο σόου του Μητσοτάκημπροστά από τα ράφια ήταν ενδεικτικό. Εφτασε να κάνει πλάκα ακόμα και σε μια γιαγιά, κλείνοντάς της το μάτι και λέγοντάς της δήθεν… συνθηματικά να ψωνίσει καλλυντικά επειδή έχουν φτηνύνει. Ομως, πέραν του ότι μια ηλικιωμένη γυναίκα μπορεί να μην έχει ως προτεραιότητές της τα καλλυντικά, κι αυτά τα ίδια τα προϊόντα δεν έχουν φτηνύνει…
Κυβέρνηση και εταιρίες κοροϊδεύουν μαζί τους πολίτες με απόλυτο συγχρονισμό, όπως άλλωστε κάνουν από τότε που άρχισε να ανεβαίνει ο πληθωρισμός, μετά το καλοκαίρι του 2021. Εκτοτε οι τιμές καθορίζονται με βασικό παράγοντα την απληστία των εταιριών, και το κράτος τούς το επιτρέπει, αφού στα ανέλπιστα έσοδα από τον ΦΠΑ στηρίζει το βασικό του αφήγημα περί ανάπτυξης. Δίχως την ακρίβεια και τα έκτακτα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης η ελληνική οικονομία θα είχε σήμερα σημαντική ύφεση. Το «επικοινωνιακό» +2% που ανακοίνωσε την Πέμπτη η ΕΛ.ΣΤΑΤ., αντί του 2,4% που ήταν η εν τέλει αποτυχημένη πρόβλεψη ΥΠΟΙΚ και ΤτΕ, οφείλεται σ’ αυτούς τους δύο συντελεστές και μόνο.
Η «δημοκρατία» έκανε τυχαίες δειγματοληπτικές συγκρίσεις σε 26 προϊόντα και των 7 κατηγοριών που η κυβέρνηση δεσμεύτηκε ότι από 1η Μαρτίου θα πέσουν οι τιμές. Είναι σοκαριστικό, αλλά σε σχέση με τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Φεβρουαρίου όχι μόνο δεν υπήρξε μείωση, με ελάχιστες εξαιρέσεις, αλλά παρατηρούνται και υπέρογκες όσο και αδικαιολόγητες αυξήσεις.
Στις ήδη αυξημένες τιμές, δηλαδή, των τελευταίων 2,5 χρόνων τα σούπερ μάρκετ βρήκαν το χρυσό παράθυρο για να κάνουν κι άλλες από την 1η Μαρτίου, θεωρώντας ότι κανένας δεν θα τσεκάρει αν είναι πράγματι αληθινές οι υποσχέσεις της κυβέρνησης περί πτώσης τιμών.
Για τις 7 κατηγορίες προϊόντων (βρεφικές και παιδικές πάνες, σαμπουάν – αφρόλουτρα και κοντίσιονερ, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά παντός είδους, απορρυπαντικά ρούχων, οδοντόκρεμες, σαπούνια), η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι έχουν επέλθει μειώσεις στις τιμές τιμοκαταλόγου σε περίπου 3.500 κωδικούς προϊόντων. Η μέση μείωση τιμής τιμοκαταλόγου κυμαίνεται, πάντα κατά το Μαξίμου και τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, από 12,7% έως 18,1%. Από πουθενά δεν προκύπτουν αυτοί οι αριθμοί. Οι 3.500 κωδικοί είναι έτσι κι αλλιώς σταγόνα στον ωκεανό των δεκάδων χιλιάδων κωδικών των μεγάλων σούπερ μάρκετ. Κυρίως, όμως, είναι η πραγματικότητα που συγκρούεται με το παραπλανητικό κυβερνητικό αφήγημα.
Συγκρίναμε τις τιμές σε 26 προϊόντα των 7 κατηγοριών που η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι γίνονται μειώσεις από 1ης Μαρτίου. Η δειγματοληψία οργανώθηκε με βάση τις τιμές στα φυλλάδια προσφορών κυρίως του Φεβρουαρίου και ελάχιστων του Ιανουαρίου όλων των μεγάλων αλυσίδων. Στη συνέχεια κάναμε τη σύγκριση με τις τιμές στα ράφια των ίδιων σούπερ μάρκετ για κάθε προϊόν αναφοράς την περασμένη Πέμπτη, στις 7 Μαρτίου. Ασφαλώς και τα στοιχεία είναι στη διάθεση οποιουδήποτε ενδιαφερομένου.
Θα περίμενε κανείς ότι έπειτα από τόσες αυξήσεις διαρκείας δεν θα ήταν δυνατό να ανέβουν κι άλλο οι τιμές μέσα σε μερικές μόνο μέρες και πολύ περισσότερο ύστερα απ’ όσα υποσχέθηκε πολύ πρόσφατα η κυβέρνηση. Αυτό, όμως, που διαπιστώσαμε, στ’ αλήθεια έκπληκτοι, είναι ότι, από τα 26 προϊόντα, τα 13 εμφάνισαν από 1ης Μαρτίου μεγάλη άνοδο, έως +39%, τα 10 δεν παρουσίασαν καμία μεταβολή προς τα κάτω, παρά τις δεσμεύσεις, ενώ μόλις 3 προϊόντα εμφάνισαν μικρές μειώσεις από 7,7% έως 9,13%.
Οπως μπορούν οι αναγνώστες να διαπιστώσουν και ιδίοις ομμάσι:
-Από τα 7 απορρυπαντικά πιάτων και ρούχων, τα 5 παρουσίασαν άνοδο από 7,3 έως 17,7%, σε σύγκριση ακόμα και με την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου. Σε 1 προϊόν η τιμή έμεινε αμετάβλητη και σε άλλο 1 μειώθηκε.
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΑ ΡΟΥΧΩΝ ΚΑΙ ΠΙΑΤΩΝ
1. Fairy, Original Κάψουλες Πλυντηρίου Πιάτων Λεμόνι 40 τεμ. + 40 τεμ. (My Market) | ΤΙΜΗ 31/1/24: 17,19 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 17,19 (0) |
2. Omo, Σκόνη Απορρυπαντικό Πλυντηρίου Ρούχων Τροπικά Λουλούδια 65 mez. (Μασούτης) | ΤΙΜΗ 21/2/24: 8,85 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 9,68 (+9,38%) |
3. PERSIL, Yγρό Πλυντηρίου Ρούχων Renew Black για Σκούρα 28 μεζούρες (ΑΒ) | ΤΙΜΗ 22/2/24: 6,71 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 7,51 (+11,92%) |
4. CALGON, 15 ταμπλέτες, απορρυπαντικό πλυντηρίου (ΟΚ Anytime) | ΤΙΜΗ 22/2/24: 6,99 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 6,45 (-7,7%) |
5. ΕΥΡΗΚΑ, Classic 500 γρ. + 50% επιπλέον προϊόν (Γαλαξίας) | ΤΙΜΗ 23/1/24: 4,23 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 4,54 (+7,3%) |
6. MrGrand, Ταμπλέτες Πλυντηρίου Πιάτων All In One 50 τεμ. (Μασούτης) | ΤΙΜΗ 21/2/24: 5,36 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 6,31 (+17,7%) |
7. FAIRY, Κάψουλες Πλυντηρίου Πιάτων All in 1 Platinum Λεμόνι 33+33 τεμάχια (ΑΒ) | ΤΙΜΗ 22/2/24: 18,73 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 19,34 (+3,26%) |
-Από τα 7 σαπούνια, σαμπουάν, οδοντόκρεμες κ.ά., τα 4 είχαν αύξηση τιμών από 21 έως 39% στο ίδιο διάστημα, ενώ 2 δεν παρουσίασαν καμία μείωση. Μόνο σε 1 έπεσε η τιμή.
ΑΦΡΟΛΟΥΤΡΑ, ΣΑΠΟΥΝΙΑ, ΣΑΜΠΟΥΑΝ, ΚΡΕΜΕΣ ΜΑΛΛΙΩΝ, ΟΔΟΝΤΟΚΡΕΜΕΣ
1. Farcom, Arlem Κρεμοσάπουνο Βασιλικός Πολτός 1 lt. (Μασούτης) | ΤΙΜΗ 21/2/24: 2,60 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 3,23 (+24,23) |
2. Palmolive, Αφρόλουτρο Spa Butter 650 ml | ΤΙΜΗ 31/1/24: 2,92 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24 (My Market): 2,92 (0) |
3. SYOSS, Σαμπουάν Keratin 750ml (Market In) | ΤΙΜΗ 8/1/24: 3,59 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 4,99 (+39%) |
4. SYOSS, Μάσκα Μαλλιών Repair 500ml (Μάρκετ In) | ΤΙΜΗ 8/1/24: 5,99 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 7,29 (+21,7%) |
5. Colgate, Total Advance Enamel Health Οδοντόκρεμα 75 ml (My Market) | ΤΙΜΗ 31/1/24: 2,20 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 2,20 (0) |
6. Colgate, Οδοντόκρεμα Total Active Fresh (AB) | ΤΙΜΗ 22/2/24: 2,24 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 2,78 (+24,11) |
7. SENSODYNE, Οδοντόκρεμα Sensitivity & Gum 75 ml (Σκλαβενίτης) | ΤΙΜΗ 23/2/24: 3,78 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 3,45 (-8,7%) |
-Από τα 7 καθαριστικά κάθε είδους, τα 3 είχαν άνοδο τιμής από 7,7 έως 10,6% , ενώ τα άλλα δεν είχαν καμία μείωση.
ΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ
1. ΕΥΡΗΚΑ, Bright pre wash spray 450 ml (ΟΚ Anytime) | ΤΙΜΗ 22/2/24: 4,19 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 4,19 (0) |
2. Ajax, WC Expert Καθαριστικό Spray Αντλία 500 ml (My Market) | ΤΙΜΗ 31/1/24: 1,92 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 1,92 ευρώ (0) |
3. FLORALYS, χαρτί υγείας τριπλά XXL, 16 ρολά (LIDL) | ΤΙΜΗ 15/2/24: 6,59 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 7,29 (+10,62%) |
4. ZEWA, Deluxe χαρτί υγείας Χαμομήλι 8άρι 3φ. (Κρητικός) | ΤΙΜΗ 29/2/24: 3,79 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 3,79 (0) |
5. SANITAS: Γάντια ενισχυμένα (Γαλαξίας) | ΤΙΜΗ 23/1/24: 1,94 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 2,09 (+7,7%) |
6. ΓΛΑΡΟΣ, Χαρτί Κουζίνας Επαγγελματικό 800 gr (Σκλαβενίτης) | ΤΙΜΗ 23/2/24: 2,5 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 2,5 (0) |
7. HARPIC, Active Fresh Καθαριστικό Υγρό Τουαλέτας Exotic Fruits 750 ml (Σκλαβενίτης) | ΤΙΜΗ 13/2/24: 1,8 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 1,95 (+8,33%) |
-Από 5 προϊόντα με βρεφικά είδη (πάνες κ.λπ.), το 1 αυξήθηκε κατά 27,1%, 3 δεν μειώθηκαν και μόνο σε 1 έπεσε η τιμή.
ΒΡΕΦΙΚΕΣ – ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΠΑΝΕΣ Κ.ΛΠ.
1. Pampers, Premium Care Πάνες Νο 2 (4-8kg.) Value Pack 46 τεμ. (Μασούτης): | ΤΙΜΗ 21/2/24: 11,45 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 14,56 ευρώ (+27,16%) |
2. BABYLINO, Sensitive Economy No 4 7-18 kg 50 τεμ. (Κρητικός): | ΤΙΜΗ 29/2/24: 12,66 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 12,66 (0) |
3. BABYCARE, Μωρομάντιλα Calming 3Χ63τεμ. (Κρητικός): | ΤΙΜΗ 29/2/24: 3,06 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 3,06 (0) |
4. PAMPERS, Premium Care, ανοιχτή πάνα, No4 Jumbo 52 τεμ. (Κρητικός): | ΤΙΜΗ 29/2/24: 13,63 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 13,63 (0) |
5. PAMPERS, Πάνες Μωρού Premium Care Νο 4 8-14 kg 52 τεμάχια (ΑΒ): | ΤΙΜΗ 22/2/24: 14,90 ευρώ | ΤΙΜΗ 7/3/24: 13,54 (-9,13%) |
Το προπερασμένο Σάββατο 2 Μαρτίου ο Κώστας Σκρέκας δήλωνε: «Εχουμε λάβει μία σειρά από μέτρα, τα οποία ξεκίνησαν από χθες 1η Μαρτίου να έχουν εφαρμογή. Μία σειρά από προϊόντα, σχεδόν 4.000 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, μετά από ένα δραστικό μέτρο που ψηφίσαμε στη Βουλή, οι τιμές έχουν αρχίσει να αποκλιμακώνονται. Από την πρώτη μέρα που πραγματοποιήσαμε αυτοψίες είδαμε ότι έχουμε αποκλιμάκωση των τιμών, μειώσεις στις τιμές των προϊόντων. Εχουμε μειώσεις που μπορεί να φτάσουν 15% ή και 20%».
Είναι πραγματικά θλιβερό, η απόλυτη κατάντια, ο ίδιος ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Ανάπτυξης να κοροϊδεύουν τους πολίτες μπροστά στα μάτια τους.
Θησαυρίζουν οι αλυσίδες! Στο +25% ο τζίρος τους!
Στο ετήσιο «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2022» είχε παρουσιαστεί ο τζίρος για το 2021, που έφτασε συνολικά στα 10,1 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 9,5% συγκριτικά με το 2019, το τελευταίο προ πανδημίας έτος.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κι άλλο το 2022, στα 11,18 δισ. ευρώ. Το 73% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα απορροφάται από μόλις τέσσερις μεγάλες αλυσίδες, με τα τρόφιμα να προσφέρουν στους τζίρους τα 8 από τα 10 ευρώ.
Η ανοδική τάση συνεχίστηκε και το 2023, παρά τη σημαντική πτώση του πληθωρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας ερευνών Circana, στο δεκάμηνο της χρονιάς η αξία των πωλήσεων της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων ανήλθε στα 7,4 δισ. ευρώ, έναντι 6,8 δισ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2022, αυξημένη κατά 9,5%. Ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αναμένεται να έχει κλείσει στα 12,5 δισ. ευρώ για το 2023. Συμπερασματικά, μέσα στις χρονιές των πληθωριστικών πιέσεων 2021-2023 τα σούπερ μάρκετ βλέπουν μια αύξηση στους τζίρους τους στο 25%.
Από 40% σε 105% τα βασικά είδη μέσα σε 16 μήνες
Απελπιστική παραμένει η κατάσταση και στα άλλα βασικά διατροφικά είδη πρώτης ανάγκης, που δεν συμπεριλαμβάνονται στην κατηγορία των 7.
Το ελαιόλαδο, όπως φαίνεται κι από τον σχετικό πίνακα, έχει ανέβει στις 7 Μαρτίου 2024 κατά 105,7% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2022, δηλαδή σε λιγότερο από 1,5 χρόνο. Μεγάλη αύξηση 45% έχουν και τα αβγά, ενώ στα ζυμαρικά αγγίζουν το 30% και στα γαλακτοκομικά το 40%.
ΖΥΜΑΡΙΚΑ: Barilla Spaghettoni No7 500 gr (ΑΒ) | 27 Οκτωβρίου 2022, 1,11 ευρώ | 7 Μαρτίου 2024, 1,44 (+29,7%) |
ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ: Εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο Χωριό, κορωνέικη ποικιλία (ΑΒ) | 27 Οκτωβρίου 2022, 7,18 το λίτρο | 7 Μαρτίου 2024, 14,77 (+105,7%) |
ΑΥΓΑ: Χρυσά Αυγά Βιολογικά 4άδα (Κρητικός) | 25 Οκτωβρίου 2022, 2,33 ευρώ | 7 Μαρτίου 2024, 3,38 (+45%) |
ΚΡΕΑΤΙΚΑ: Ρόλο κοτόπουλο Πίνδος γεμιστό (My market) | 2 Νοεμβρίου 2022, 10,41 ευρώ/κιλό | 7 Μαρτίου 2024, 11,90 (+14,3%) |
ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ: Γιαούρτι στραγγιστό Ολυμπος 3×200 gr (Bazaar) | 20 Οκτωβρίου 2022, 2,90 ευρώ | 7 Μαρτίου 2024, 4,04 (+39,3%) |
Παρόμοιες είναι οι αυξήσεις και στον καφέ, στα γάλατα, στη ζάχαρη, στα κρέατα. Ομως η κυβέρνηση δεν έχει πια καμία λύση για να πέσουν οι τιμές σ’ αυτά τα είδη που βρίσκονται σε κάθε σπίτι. Εχει πετάξει λευκή πετσέτα στην αισχροκέρδεια, με τα μέτρα της να γυρίζουν μπούμερανγκ κάθε φορά που οι καταναλωτές αντιλαμβάνεται το παιχνίδι που παίζεται από κοινού με τα σούπερ μάρκετ στις πλάτες τους.