Το 1976 η Ελλάδα έστειλε στη Eurovision το τραγούδι «Παναγιά μου, Παναγιά μου», ένα μοιρολόι για την τουρκική θηριωδία στην Κύπρο, σε στίχους του Μιχάλη Φωτιάδη και μουσική της Μαρίζας Κωχ, η οποία το απογείωσε και ερμηνευτικά.
Πως το 1976 στην Eurovision έστησαν στον τοίχο τη Μαρίζα Κωχ για την τουρκική εισβολή ενώ το 2022 αποθέωσαν την Ουκρανια
Eurovision 1975, η Ελλάδα αποχωρεί απο την Eurovision εκείνης της χρονιάς με ψηλα το κεφάλι καθως οι Ευρωπαίοι επιτρέπουν την συμμετοχή της Τουρκίας που έπαιρνε μέρος στον διαγωνισμό για πρώτη φορά.
Λίγους μόνο μήνες μετα το καλοκαίρι του 1974 και την αιματοβαμμένη εισβολή του Αττιλα στην Κυπρο η Ευρώπη υποδέχεται στα σαλόνια της τους Τούρκους φονιάδες χωρίς καν να τηρεί τα προσχήματα.
Eurovision 2022, η Ευρώπη κανει αυτο που δεν έκανε το 1975 και πετάει την Ρωσια εκτός του διαγωνισμού.
Η ιστορική Eurovision του 1976 με την συμμετοχή καταγγελία της Μαρίζας Κωχ
Το 1976 ο Μάνος Χατζιδάκις, τότε διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, θεώρησε ότι η Ελλάδα έπρεπε να χρησιμοποιήσει τον διαγωνισμό για να διαμαρτυρηθεί σε διεθνές επίπεδο για την εισβολή της Τουρκίας.
Επέλεξε γι’ αυτό το σκοπό τη Μαρίζα Κωχ, μαλσιτα της τηλεφώνησε ξαφνικά ζητώντας να του φέρει το επόμενο πρωί στις 10 ένα τραγούδι – διαμαρτυρία για την Κύπρο, για να λάβουν μέρος στη Eurovision μ’ αυτό.
H Μαρίζα χάρηκε τόσο, που δεν έφερε καμιά αντίρρηση. Καθώς το τραγούδι θα ήταν θρήνος για την Κύπρο, και είχε γνώσεις πάνω στα παραδοσιακά μας τραγούδια, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τους στίχους από ηπειρώτικο τραγούδι «Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου». Μ’ αυτή την ιδέα, τηλεφώνησε στο στιχουργό Μιχάλη Φωτιάδη που βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη, κι όλη νύχτα έγραφαν το τραγούδι διά τηλεφώνου.
Φταιχτηκε ένα βίντεο με το τραγούδι που οταν παίχτηκε στο εξωτερικό, άρχισαν να αντιδρούν για τους στίχους στην Τουρκία οι Γκρίζοι Λύκοι και στην Ευρώπη, οι Τούρκοι μετανάστες που εργάζονταν εκεί. Η Τουρκία αρνήθηκε να συμμετέχει στη Eurovision, σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Οι αντιδράσεις των Τούρκων της Ευρώπης κορυφώθηκαν με μια διαδήλωση έξω από το χώρο διεξαγωγής του φεστιβάλ, όπου σύμφωνα με τον Τύπο συμμετείχαν 60.000 άνθρωποι! Παράλληλα, η ασφάλεια του θεάτρου πληροφόρησε τα μέλη της ελληνικής αποστολής ότι λόγω της τεταμένης ατμόσφαιρας έξω και τον εντοπισμό ενός ελεύθερου σκοπευτή, που θα πυροβολούσε την ερμηνεύτρια, αν τραγουδούσε αυτούς τους στίχους στη σκηνή, δεν μπορούσαν να εγγυηθούν την ασφάλειά της…
Η ελληνική συμμετοχή πήρε τη 13η θέση το διαγωνισμό, με 20 βαθμούς, θέση χαμηλότερη από την 11η της Μαρινέλλας το 1974. Οκτώ βαθμοί δόθηκαν από τη Γαλλία, που είχε κατοχυρώσει τη συμμετοχή της Ελλάδας στο διαγωνισμό. Άλλοι πέντε βαθμοί δόθηκαν από τη γείτονα Ιταλία, τέσσερις από την Ισλανδία, δύο από το Βέλγιο κι ένας από την Πορτογαλία.
Η τουρκική τηλεόραση που μετέδωσε κανονικά τον διαγωνισμό, την ώρα της ελληνικής συμμετοχής διέκοψε και μετέδωσε άλλο πρόγραμμα, με εθνικιστικά τουρκικά άσματα που ακούγονταν τον καιρό της εισβολής. Ακολούθησε απαγόρευση συμμετοχής της χώρας στο διαγωνισμό μέχρι το 1978.