Δυόμισι μόλις μήνες μετά τη συμφωνία Μητσοτακη – Ερντογαν στην Αθήνα, η Τουρκία άρχισε να ξηλώνει τη Διακήρυξη των Αθηνών, ανατρέποντας σε βάρος της Ελλάδας το σύνολο των εθνικών θεμάτων στο Αιγαίο, δηλαδή χωρικά ύδατα, περιοχή έρευνας και διάσωσης, ΑΟΖ, κ,λπ. ενώ παράλληλα «μεταθέτει» δυτικά προς το κεντρικό Αιγαίο το FIR Αθηνών και επεκτείνει τα δυτικά σύνορα της, δηλαδή την τουρκική επικράτεια/κυριαρχία μέσα στο Αιγαίο.
- Από την Κύρα Αδάμ
Συγκεκριμένα, στις 8 Φεβρουαρίου η Τουρκία με τη διεθνή Αγγελία Β 0320/24 ενημέρωσε τη διεθνή κοινότητα ότι θα εκτελέσει βολές πυρών (gun firing) σε περιοχή που βρίσκεται εντός της Τερματικής Περιοχής Ελιγμών (ΤΜΑ) του αεροδρομίου της Σμύρνης από τις 12 έως τις 16 Φεβρουαρίου 2024 και σε ύψος 10.000 πόδια, προκειμένου να μελετήσει τις δυνατότητες του συστήματος αεράμυνας για προσβολή από χαμηλά ύψη για προστασία του αεροδρομίου της Σμύρνης.
Με αυτήν τη διεθνή Αγγελία τύπου Β η Τουρκία δηλώνει διεθνώς ότι η τουρκική περιοχή βολών καταλαμβάνει μόνο τουρκική κυριαρχία. Ωστόσο, με την ενέργειά της αυτή η Τουρκία κατακερματίζει και στέλνει στον πάτο όλα τα εθνικά συμφέροντα και διασύρει την κυβέρνηση και το επιτελικό κράτος Μητσοτάκη διεθνώς.
- Συγκεκριμένα, αυτή η περιοχή των τουρκικών βολών καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της διεθνούς θάλασσας του Αιγαίου εντός του FIR Αθηνών. Με αυτήν την κίνηση η Άγκυρα μετατρέπει στην πράξη τη διεθνή θάλασσα μεταξύ Λέσβου – Χίου σε τουρκική κυριαρχία/επικράτεια (περιοχή Νο1, όπως φαίνεται στον χάρτη). Και τούτο διότι τμήμα της περιοχής βολών με πυρά εισέρχεται 8 ν.μ. μέσα στο FIR Αθηνών, μετατρέποντας έτσι τη διεθνή θάλασσα του Αιγαίου σε τουρκική επικράτεια.
Ως εκ τούτου, η Τουρκία αυξάνει τα χωρικά της ύδατα (τουρκική κυριαρχία) -πέραν των 6 ν.μ. που έχει ορίσει μέχρι τώρα η Τουρκία χωρικά ύδατα στην περιοχή του Αιγαίου- σε 14 (6 ν.μ. χωρικά ύδατα συν τα 8 ν.μ. που αρπάζει αυθαιρέτως από την Ελλάδα). Επιπροσθέτως η Τουρκία μεταθέτει το FIR Αθηνών/Κωνσταντινούπολης δυτικά μέσα στο Αιγαίο κατά 8 ν.μ. Με την κίνηση της αυτή η Αγκυρα παραβιάζει σκοπίμως και εν γνώσει της το σύνολο των αποφάσεων του ΙCΑΟ και κυρίως την απόφαση του 1950, με την οποία, με τη σύμφωνη γνώμη της Τουρκίας, καθορίστηκε το FIR Αθηνών/Κωνσταντινούπολης, το οποίο από τις εκβολές του Εβρου ακολουθεί τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας και καταλήγει 15 ν.μ. ανατολικά του Καστελόριζου. - Η Τουρκία ισχυρίζεται διεθνώς ότι η περιοχή βολών με πυρά βρίσκεται εντός της ΤΜΑ του αεροδρομίου της Σμύρνης (περιοχή Νο2 στον χάρτη), γεγονός το οποίο αναγράφεται και στο εγχειρίδιο αεροπορικών πληροφοριών της Τουρκίας, που αποτελεί το τουρκικό κυβερνητικό ευαγγέλιο για τις πτήσεις οποιωνδήποτε αεροσκαφών στην τερματική περιοχή της Σμύρνης, την οποία τερματική περιοχή καθορίζει με συντεταγμένες. Σε μόνιμη βάση, η Τουρκία έχει μετατρέψει τη διεθνή θάλασσα σε τουρκική κυριαρχία, με την κυβέρνηση Μητσοτάκη, το Υπουργείο Αμυνας, το Υπουργείο Μεταφορών, το ΥΠΕΞ, την ΑΠΑ και την ΥΠΑ να μην το έχουν πάρει μυρωδιά. Και τούτο διότι δεν έχουν αντιδράσει για την τερματική περιοχή του αεροδρομίου της Σμύρνης, η οποία είναι μόνιμη και η οποία εισέρχεται 14 ν.μ. στο FIR Αθηνών, αυξάνοντας την τουρκική κυριαρχία και κονταίνοντας την ελληνική.
Αυτό προκύπτει αβίαστα και κυρίως αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η Ελλάδα απάντησε με τη διεθνή Αγγελία Α 0443/24 ότι μέρος της τουρκικής περιοχής βολών με πραγματικά πυρά εισέρχεται στο FIR Αθηνών, χωρίς να λέει κουβέντα για την τερματική περιοχή του αεροδρομίου Σμύρνης, που εισέρχεται στο FIR Αθηνών και συμπίπτει με την περιοχή βολών με πραγματικά πυρά.
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» αποκαλύπτει ως τεκμήριο την ελληνική μούφα-απάντηση, για να διατηρηθεί το καλό κλίμα στο Αιγαίο, επισημαίνοντας ότι είναι πλέον δύσκολο να ανατραπεί η επέκταση δυτικά της τερματικής περιοχής της αεροδρομίου Σμύρνης, που εισέρχεται στο FIR Αθηνών, δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν αντιδρά και δεν απαντά, δηλαδή το αποδέχεται.
Για να γίνει πλήρως αντιληπτό, τονίζεται ότι η περιοχή τουρκικής βολής με την ΤΜΑ της Σμύρνης ταυτίζεται και εισέρχεται εντός του FIR Αθηνών. Η κυβέρνηση απάντησε μόνο για την περιοχή βολών, που είναι προσωρινή, και όχι για την τερματική περιοχή Σμύρνης, που είναι μόνιμη και εισέρχεται στο FIR Αθηνών. Στην πράξη η κυβέρνηση αποδέχεται το κόντεμα της ελληνικής κυριαρχίας σε βάρος της Ελλάδας.
- Με την τουρκική περιοχή αλλάζει σε βάρος της Ελλάδας το καθεστώς έρευνας – διάσωσης τόσο για τα αεροπορικά ατυχήματα όσο και για τα ναυτικά, που σε αυτά περιλαμβάνονται και οι ροές μεταναστών από Τουρκία σε Ελλάδα. Και τούτο διότι η Αγκυρα με την ενέργειά της αυτή αρπάζει παράνομα και χωρίς να το πάρει μυρωδιά η Αθήνα τμήμα της διεθνούς θάλασσας εντός FIR Αθηνών που ελέγχεται από την Αθήνα, σύμφωνα με τον ΙCΑΟ, και το μετατρέπει όχι μόνο σε περιοχή ελέγχου έρευνας διάσωσης (SAR) της Αγκυρας, αλλά και σε τουρκική επικράτεια/κυριαρχία, με την κυβέρνηση να ισχυρίζεται ότι με την τελευταία ελληνοτουρκική συμφωνία για το Μεταναστευτικό έχουν μειωθεί οι ροές.
Πράγματι οι ροές έχουν μειωθεί, όμως ο έλεγχος της Αθήνας για SAR και η ελληνική κυριαρχία έχουν κοντύνει, διότι στην περιοχή αυτή, εντός FIR Αθηνών, των τουρκικών βολών με πυρά, η Αγκυρα κάνει ό,τι γουστάρει σε βάρος της χώρας. - Με την περιοχή των τουρκικών βολών στην τερματική περιοχή (ΤΜΑ) Σμύρνης που εισέρχεται εντός FIR Αθηνών στο Αιγαίο, η Τουρκία εφαρμόζει τη μόνιμη διεθνή Αγγελία Α240 από το 1999, με την οποία ισχυρίζεται ότι το FIR Αθηνών είναι πλασματικό και χωρίς νομική βάση, με αποτέλεσμα να το μετατρέπει σε ασανσέρ μονής κατεύθυνσης προς δυτικά και μόνο σε βάρος της Ελλάδας, με την κυβέρνηση να παριστάνει τον παρατηρητή.
Με την περιοχή αυτή η Αγκυρα κατακερματίζει την ελληνική κυριαρχία των 10 ν.μ. και αυξάνει τη Ζώνη Αλιείας, που φτάνει μέχρι τον Αη Στράτη. Και τούτο διότι η Τουρκία έχει 12 ν.μ. Ζώνη Αλιείας που εκτείνεται πέραν της τουρκικής κυριαρχίας. Στην πράξη έχουμε 14 ν.μ. τουρκική κυριαρχία λόγω της ΤΜΑ Σμύρνης συν 12 ν.μ. Ζώνη Αλιείας, σύνολο 26 ν.μ. μέσα στο Αιγαίο, γι’ αυτόν τον λόγο τα τουρκικά ψαράδικα αλωνίζουν το Αιγαίο, με την κυβέρνηση να σιωπά και τους Ελληνες ψαράδες να διαμαρτύρονται.
Πρόκληση
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» αποκαλύπτει ως τεκμήριο του ρεπορτάζ την τουρκική Αγγελία Α 1345/24, στην οποία αναγράφεται ότι η τουρκική περιοχή βολών με πραγματικά πυρά κείται αυστηρά εντός της τουρκικής κυριαρχίας και η Ελλάδα καλά θα κάνει να συμμορφωθεί και να μην ξαναμιλήσει.
Η Τουρκία προσπαθεί να νομιμοποιήσει όλες αυτές τις παραβιάσεις, βασιζόμενη σε αυθαίρετες, άθλιες και επικίνδυνες για τα ίδια τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα και κυρίως λανθασμένες, προηγούμενες ελληνικές ενέργειες, που δεν έχουν διορθωθεί. Κάτι που δεν έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση, ούτε αναμένεται να τις διορθώσει και η παρούσα κυβέρνηση, η οποία μάλλον δεν έχει καμιά απολύτως ιδέα για το τι έχει συμβεί και πρέπει να διορθωθεί, σύμφωνα με τις τωρινές αντιδράσεις της.
Συγκεκριμένα, πίσω στο 1998, η τότε ελληνική κυβέρνηση… ξέχασε να υποβάλει στον ICAO, εντός της ετήσιας συγκεκριμένης προθεσμίας, την ελληνική απαίτηση για κατάθεση σχεδίων πτήσης στο FIR Αθηνών από όλα τα αεροσκάφη. Αποτέλεσμα ήταν η εκπρόθεσμη αίτηση της Ελλάδας να απορριφθεί από τον ICAO.
Η τεράστια γκάφα της Αθήνας με τον εναέριο χώρο
Για να διορθώσει αυτή τη σοβαρή αμέλεια η Αθήνα προέβη σε εγκληματική ενέργεια, παραβιάζοντας το σύνολο διεθνούς νομιμότητας ICAO και ΟΗΕ. Και τούτο διότι, για να προκύψει εκ νέου η απαίτηση για κατάθεση σχεδίων πτήσης, η Αθήνα κήρυξε το σύνολο του FIR Αθηνών και τον διεθνή εναέριο χώρο σε ελεγχόμενη περιοχή.
Δηλαδή, μετέτρεψε τον διεθνή εναέριο χώρο του FIR Αθηνών/Κωνσταντινούπολης σε εθνική κυριαρχία, παραβιάζοντας την απόφαση ICAO 1950 περί καθορισμού του FIR Αθηνών/Κωνσταντινούπολης. Πέραν αυτού, η Αθήνα προέβη και σε άλλη αρνητική για τα ίδια τα ελληνικά συμφέροντα ενέργεια, παραβιάζοντας τη διεθνή νομιμότητα.
Μολονότι η απόφαση ΙCΑΟ 1950 αναφέρει σαφέστατα ότι το FIR Αθηνών/Κωνσταντινούπολης ορίζεται από τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας, η Αθήνα την παραποίησε αυθαιρέτως και αναγράφει σε όλα τα ελληνικά θεσμικά κείμενα ότι το FIR Αθηνών ορίζεται από τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας και ανατολικά σύνορα Ελλάδας, που είναι νομικά ανύπαρκτα.
Με αποτέλεσμα η ίδια η Ελλάδα να πετάει στα άχρηστα την επίσημη συμφωνία καθορισμού του FIR και να δίνει κάθε δικαίωμα στην Τουρκία να το σπρώχνει μέχρι τη μέση του Αιγαίου και όχι μόνο. Επιπροσθέτως η Τουρκία αρπάζει την ευκαιρία και θεωρεί αυτές τις ενέργειες της Αθήνας «επιθετική ενέργεια» κατά της Τουρκίας, με αποτέλεσμα όλα τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα να κινδυνεύουν με καταδίκη σε όποιον διεθνή οργανισμό, δικαστήριο ή διαιτησία παρουσιαστεί η υπόθεση αυτή.
Ο υπουργός Αμυνας Ν. Δένδιας συναντήθηκε την Πέμπτη με τον Τούρκο ομόλογό του στο περιθώριο της Συνόδου υπουργών Αμυνας του ΝΑΤΟ και δήλωσε ότι καταβάλλει προσπάθεια για να διατηρηθεί το καλό κλίμα. Μόνο που το «κλήμα» της ελληνικής κυριαρχίας το τρώει ο γάιδαρος του Ερντογάν και κονταίνει την ελληνική κυριαρχία. Για το γεγονός της μείωσης της ελληνικής κυριαρχίας του FIR, της περιοχής έρευνας και διάσωσης, της Ζώνης Αλιείας κ.λπ. δεν είπε λέξη όταν ο Ερντογάν στην περιοχή Λέσβου – Χίου – Σμύρνης κατασπαράσσει και κονταίνει την ελληνική κυριαρχία και αυξάνει τη δική του.
Οι ΗΠΑ διατηρούν την αναλογία 7 προς 10 στην παροχή εξοπλισμών σε Ελλάδα και Τουρκία
Η κυβέρνηση Μπάιντεν και ο ΥΠΕΞ Μπλίνκεν είχαν διαβεβαιώσει την τουρκική κυβέρνηση ότι δεν επρόκειτο να επιβάλουν πρόσθετες προϋποθέσεις ή κυρώσεις προκειμένου να ανάψουν το πράσινο φως για την προμήθεια των F-16. Αυτό αποτυπώνεται στην επιστολή Μπλίνκεν στο Κογκρέσο, στην οποία εκφράζεται η πρόθεση των ΗΠΑ να διατηρήσουν την «ισορροπία δυνάμεων» ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό τους με αμερικανικά όπλα.
Αυτή την πρόθεση, άλλωστε, είχαν επιβεβαιώσει και οι ίδιοι οι αριθμοί: 20 F-35 και 80 F-16 στην Ελλάδα, σύνολο 100 αεροσκάφη, έναντι 80 F-16 VIBER και 40 καινούργια F-16 στην Τουρκία, σύνολο 120 αεροσκάφη. Στην πραγματικότητα, στον τομέα των αριθμών επιβεβαιώθηκε η παλαιά, αλλά σταθερή για τις ΗΠΑ αναλογία 7 προς 10 στην παράδοση αμερικανικού αεροπόρου οπλισμού σε Ελλάδα και Τουρκία.
Yπάρχει εκ των πραγμάτων η ποιοτική διαφορά, με την πώληση των F-35 στην Ελλάδα και την άρνηση πώλησής τους στην Τουρκία, ως μέσο πίεσης, να διώξει η Τουρκία από το έδαφός της τους ρωσικούς S-400. Κάτι που η Τουρκία δεν δείχνει πρόθυμη να κάνει, διότι, μέχρι στιγμής τουλάχιστον και με επίσημες παραδοχές της αμερικανικής κυβέρνησης, η Δύση δεν διαθέτει οπλικό σύστημα ικανό να αντιπαρατεθεί στους S-400. Παρά ταύτα η Τουρκία θεωρεί ένα επιπλέον αγκάθι στις σχέσεις της με τις ΗΠΑ την άρνηση πώλησης F-35 στην Αγκυρα, στερώντας της ένα κατ’ εξοχήν επιθετικό όπλο.
Είναι άγνωστο ακόμα, αν στα μελλοντικά παζάρια του με την αμερικανική κυβέρνηση ο Ερντογάν θα θελήσει να εμπλέξει το «επιθετικό πλεονέκτημα» της Ελλάδας έναντι της Τουρκίας, δηλαδή τα F-35, αν και η Ελλάδα σε επίσημες δηλώσεις της κυβέρνησης επιχειρεί να προκαλέσει οβιδιακή μεταμόρφωση των F-35 από επιθετικά σε «αμυντικά» όπλα – κάτι που δεν είναι δυνατόν να συμβεί.
Το σίγουρο είναι ότι η κυβέρνηση Ερντογάν επιχειρεί να βολιδοσκοπήσει/πιέσει την Ελλάδα να αποδεχτεί περιορισμούς στη χρήση των F-35 ως επιθετικό όπλο εναντίον της Τουρκίας, ενδεχομένως σε διμερή συμφωνία, αν και η Τουρκία αποκτήσει τα ίδια αμερικανικά αεροσκάφη F-35. Ομως, από όλο αυτό το πινγκ πονγκ και μπρα ντε φερ ανάμεσα στην Αγκυρα και την Ουάσινγκτον για την απόκτηση των F-16 από την Τουρκία, η Ελλάδα μπορεί πλέον να μετρά τις ζημίες της, τουλάχιστον ως προς την αξιοπιστία της απέναντι στους Ελληνες πολίτες.
Το τελευταίο διάστημα χύθηκαν πολλά κιλά μελάνη και εκστομίστηκαν εκατομμύρια λέξεις για να πειστούν οι Ελληνες πολίτες ότι η Αθήνα έχει σίγουρη την επιβολή αμερικανικών δεσμεύσεων και περιορισμών στη χρησιμοποίηση των τουρκικών F-16 στο Αιγαίο, με απαγόρευση υπερπτήσεων των τουρκικών F-16 στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου.
Τίποτα από όλα αυτά δεν επιβεβαιώθηκε, καθώς η «εποχή Μενέντεζ» με το σχετικό βέτο του Κογκρέσου έχει παρέλθει, ενώ έχει μείνει αλώβητη και στη θέση της η επίσημη Εκθεση του Κογκρέσου, που αμφισβητεί ανοιχτά την ελληνικότητα και την ελληνική κυριαρχία σε 29 ελληνικά νησιά. Και όμως, το επίσημο επικοινωνιακό κράτος της Αθήνας βομβάρδισε για αρκετό διάστημα τους Ελληνες πολίτες για τη «νέα επιτυχία» της κυβέρνησης με την αεροπορική υπεροπλία της Ελλάδας, με τους δήθεν περιορισμούς στα τουρκικά F-16, ενώ τη σχετική υπεροπλία εξασφαλίζουν για την ώρα τα γαλλικά Rafale.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και οι εκλεκτοί της δεν ασχολούνται πλέον με το θέμα. Είναι, όμως, σίγουροι ότι επικοινωνιακώς η κυβέρνηση, έστω και για θέμα που δεν επαληθεύτηκε, κέρδισε σε εντυπώσεις τους αντιπάλους της. Οσο για τα κόμματα της αντιπολίτευσης παρέμειναν μουγκά και άνευρα, στη σκιά μιας «επιτυχίας» που δεν ήρθε ποτέ αλλά την καρπώθηκε η κυβέρνηση.