του Χρυσόστομου Τσιρίδη
ΟΔΥΣΣΕΑΣ: “Πηνελόπη, σαν… κάτι να μου κρύβεις…”
ΠΗΝΕΛΟΠΗ: “Αυτό μας έλειπε (!). Να ζητάς τον λόγο από μένα, ΕΣΥ…”
.
Μια Σημαντική παράμετρος του Νόστου του Οδυσσέα: Η ΔΥΝΑΜΙΚΗ και ΑΙΝΙΓΜΑΤΙΚΗ Πηνελόπη(!)
(Εννοώ την ΑΛΗΘΙΝΗ Ομηρική ΠΗΝΕΛΟΠΗ, ΟΧΙ την….Σχολική διδασκόμενη)
.
Δύο Νόστοι ξεχωρίζουν στον Όμηρο: Του ΜΕΝΕΛάΟΥ, για τον οποίο έγραψα πρόσφατα,και του ΟΔΥΣΣΕΑ, που γράφω στην συνέχεια του άρθρου.
.
Κρατώντας στα χέρια το ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ της “ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ” του ΟΜΗΡΟΥ είναι ΑΡΚΕΤΟ να πούμε ή μάλλον να ΕΠΙΣΗΜΑΝΟΥΜΕ αυτήν την ξεχωριστή τύχη του ΟΔΥΣΣΕΪΚΟΥ Νόστου.
.
ΔΗΛΑΔΗ ο Νόστος του Οδυσσέα δεν περιγράφεται ως παράθεση ΤΥΠΙΚΩΝ στοιχείων μιας χρονικά ευθύγραμμης επιστροφής.
.
ΔΗΛΑΔΗ:Αναχώρησε από το τάδε σημείο,
πέρασε από… 1,2,3 τόπους και τελικώς έφθασε στην “πατρίδα γαίη”.
.
Ο Νόστος του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΠΙΛΕΓΕΤΑΙ (!) από τον Όμηρο για να ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗθΕΙ.
.
To ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ θαυμαστό. Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ αριστουργηματική “ΟΔύΣΣΕΙΑ”, με “πραγματικό χρόνο” / “Φανταστικές Περιπέτειες” / “πλήθος ΕΠΙΝΟήΣΕΩΝ” / “Περίπλοκες και ΠΡΩΤόΤΥΠΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ” / “Φιλοτέχνηση ΜΟΝΑΔΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤήΡΩΝ” κλπ
.
Με δυο λόγια μια ΕΝΤΕΧΝΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΗ αυτόνομη μοναδική ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ.
.
ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ αυτό:
.
Στο ότι ΕΧΟΥΜΕ πλέον 2 (Δύο) γενικούς τύπους- κατηγορίες, ΩΣ προς τον Νόστο του ΟΔΥΣΣΕΑ:
.
Πρώτον: Τον ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΝΟΣΤΟ της Ομηρικής ΜΥΘΟ-ΠΛΑΣίΑΣ, την ΟΔΥΣΣΕΙΑ δηλαδή.
.
Δεύτερον: Τον ΕΞΩ-ΟΜΗΡΙΚΟ τύπο. Ακριβέστερα τις ΠΟΙΚΙΛΕΣ ΕΞΩ-ΟΜΗΡΙΚΕΣ(!) εκδοχές διαφορετικών νόστων του Οδυσσέα, που μας προσφέρει απλόχερα η “χύμα” Παραδοσιακή ΤΡΩΙΚΗ ΜΥΘΟ-ΛΟΓΙΑ.
.
ΣΥΜΦΩΝΑ με την οποία Μυθολογία, ιδού ορισμένες εκδοχές:
.
Ο Οδυσσέας έχει αποκτήσει 8-10 παιδιά από ΚΙΡΚΗ, ΚΑΛΥΨΩ κλπ
.
Επιστρέφει με συντρόφους, όσοι επέζησαν, Όχι μόνος.
.
Συγκρούεται με ένα από τα παιδιά του τον ΤΗΛΕΓΟΝΟ, γιο της ΚΙΡΚΗΣ, από τον οποίο και σκοτώνεται.
.
‘Αλλες εκδοχές:
.
Επιστρέφοντας ο Οδυσσέας βρίσκει την ΠΗΝΕΛΟΠΗ να έχει κάνει σχέσεις με τους ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ. Παίρνει
των…ομματιών του και φεύγει από την Ιθάκη.
.
Ακολουθούν απίθανοι γάμοι: Ο ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ παντρεύεται την ΚΙΡΚΗ και η ΠΗΝΕΛΟΠΗ τον ΤΗΛΕΓΟΝΟ. (1)
.
ΟΠΟΤΕ: ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ πλεον ο Αναγνώστης έχει να ΕΠΙΛΕΞΕΙ τυπικά (!) ανάμεσα σε μία ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ εκδοχή (Ομηρική ΜΥΘΟΠΛΑΣίΑ- ΟΔΥΣΣΕΙΑ) και αρκετές άλλες
της ΤΡΩΙΚΗΣ παραδοσιακής ΜΥΘΟΛΟΓίΑΣ
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ (1): Προσωπική άποψη: Ίσως το “πρώτο” μεγάλο΄”ΕΡΓΟ” του ΟΜΗΡΟΥ
είναι ότι “ΈΒΑΛΕ τάξη” σε ένα ΧΑΟΤΙΚΟ ΤΡΩΙΚΟ ΥΛΙΚΟ που ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΕ.