Η Νορβηγία έγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο που μπορεί να χειριστεί αμερικανικά μαχητικά F-35A και να απογειωθούν από αυτοκινητόδρομους, σε ένα βήμα που θα αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού υπέρ του αμερικανικού μαχητικού και της ικανότητάς του να επιβιώσει στην εκδήλωση μιας μεγάλης σύγκρουσης, κατά την οποία ενδέχεται να στοχοποιηθούν αεροπορικές βάσεις.
«Αυτό είναι ένα ορόσημο όχι μόνο για τη νορβηγική Πολεμική Αεροπορία, αλλά για τις σκανδιναβικές χώρες της Ευρώπης και του ΝΑΤΟ», δήλωσε ο Διοικητής της Βασιλικής Νορβηγικής Πολεμικής Αεροπορίας, Υποστράτηγος Ρολφ Βόλαντ.
«Αυτό δείχνει την ικανότητά μας να εφαρμόζουμε την έννοια της διασποράς», σημείωσε ο ειδικός για τις στρατιωτικές υποθέσεις στο Military Watch.
Ο Βόλαντ σημείωσε ότι τα μαχητικά αεροσκάφη «είναι ευάλωτα ενώ βρίσκονται στο έδαφος, επομένως οι πιθανότητες επιβίωσης κατά τη διάρκεια του πολέμου μπορούν να αυξηθούν με τη δυνατότητα χρήσης μικρών αεροδρομίων και τώρα αυτοκινητοδρόμων».
Μαχητικά αεροσκάφη F-35A απογειώθηκαν από αυτοκινητόδρομους κατά τη διάρκεια κοινών ασκήσεων μεταξύ της Νορβηγίας και της Φινλανδίας, που είναι το νεότερο μέλος του ΝΑΤΟ, καθώς η νορβηγική Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποίησε φινλανδικούς αυτοκινητόδρομους για να απογειώσει μαχητικά F-35A.
Νέα χαρακτηριστικά
Σύμφωνα με το περιοδικό, τα μαχητικά F-35A αναπτύχθηκαν για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ και σχεδιάστηκαν για να λειτουργούν σε παραδοσιακούς διαδρόμους, σε αντίθεση με το F-35B, το οποίο αναπτύχθηκε για το Σώμα Πεζοναυτών και είναι ικανό να απογειώνεται από μικρή απόσταση και κάθετη προσγείωση σε προσωρινές λωρίδες προσγείωσης.
Το περιοδικό ανέφερε ότι εκτός από το γεγονός ότι η παραγωγή του F-35B είναι περίπου 50% πιο ακριβή από την παραγωγή του F-35A, το επιχειρησιακό του κόστος είναι πολύ υψηλότερο, για να μην αναφέρουμε τη μικρή εμβέλεια και τις περιορισμένες δυνατότητες μάχης σε σύγκριση στο F-35A.
Και πρόσθεσε: «Ως εκ τούτου, η δυνατότητα απογείωσης με μαχητικά F-35A από αυτοκινητόδρομους θα δημιουργούσε μεγάλη διαφορά όσον αφορά τις δυνατότητες επιβίωσης των αμερικανικών αεροσκαφών, καθώς αναμένεται ότι τα αεροδρόμια που φιλοξενούν αμερικανικά αεροσκάφη θα είναι από τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία μέχρι τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, πρωταρχικοί στόχοι για εχθρικούς πυραύλους κατά τα πρώτα στάδια οποιουδήποτε πιθανού μεγάλου πολέμου».
Η Ρωσία θεωρεί ότι οι στρατιωτικές κινήσεις της Νορβηγίας είναι «δρόμος για την κλιμάκωση της έντασης»
Το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών δήλωσε ότι η Μόσχα θεωρεί τις στρατιωτικές προετοιμασίες της Νορβηγίας κοντά στα σύνορά της ως «δρόμο για την κλιμάκωση της έντασης» στην περιοχή.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έδειξε επίσης τη σημασία της ικανότητας ανάπτυξης μαχητικών αεροσκαφών σε προσωρινούς, ανεπαρκείς διαδρόμους, ένα πρόβλημα που ταλανίζει επί του παρόντος την Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία, η οποία χειρίζεται σοβιετικά αεροσκάφη Su-27, MiG-29 και Su-25 που μπορούν να απογειωθούν μόνο μέσω εξοπλισμένων αεροδρομίων.
Όσον αφορά τις προετοιμασίες της Φινλανδικής Πολεμικής Αεροπορίας να χρησιμοποιήσει αυτοκινητόδρομους για τη λειτουργία των μαχητικών αεροσκαφών της, το Φινλανδικό Υπουργείο Άμυνας είπε: «Η Πολεμική Αεροπορία εκπαιδεύεται τακτικά για να ξεκινήσει επιχειρήσεις από μέρη εκτός από τις κύριες βάσεις για να μπορεί να αναπτυχθεί γρήγορα σε όλη τη χώρα όταν είναι απαραίτητο».
Η Φινλανδία ζήτησε την αγορά μαχητικών F-35 τον Δεκέμβριο του 2021, δηλαδή 16 μήνες πριν ενταχθεί στο ΝΑΤΟ και αναμένεται ότι οι ασκήσεις που θα πραγματοποιήσει η Φινλανδική Πολεμική Αεροπορία, με τα μαχητικά F-35 της Νορβηγικής Πολεμικής Αεροπορίας, θα οδηγούν σε εξοικείωση με το… Ελσίνκι για τον τρόπο λειτουργίας αυτών των stealth μαχητών.
—