Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων που παραδόθηκε στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας και αναφέρεται στις συνθήκες και τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών, ήταν ένα πραγματικό «χαστούκι» σε όσους προσπάθησαν και ακόμα προσπαθούν με κάθε τρόπο να μεθοδεύσουν τη συγκάλυψη των ευθυνών, ενώ επιβεβαιώνει πλήρως τις θέσεις των μηχανοδηγών για τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος.
Με λίγα λόγια, το πόρισμα περιγράφει την εικόνα της απόλυτης διάλυσης στον σιδηρόδρομο και ξεκαθαρίζει ότι δεν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας που θα είχαν αποτρέψει την τραγωδία.
Επίσης, διαπιστώνει ευθύνες του 59χρονου σταθμάρχη, καθώς φαίνεται ότι δεν χρησιμοποίησε την λειτουργία χάραξης της διαδρομής πριν από την εντολή αναχώρησης της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Τονίζεται, επίσης, ότι μετά την διαβίβαση εντολής αναχώρησης δεν έλεγξε την πορεία της αμαξοστοιχίας προς Θεσσαλονίκη, μέσω των ενδείξεων του Τοπικού Πίνακα Χειρισμού, για τον οποίο διαπιστώνεται ότι έχει εμβέλεια περίπου 1.400 μέτρα στην γραμμή ανόδου και περίπου 2.000 μέτρα στην γραμμή καθόδου.
Επίσης, στο πόρισμα φέρεται να διαπιστώνεται ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν ενημέρωσε για την αλλαγή πορείας της αμαξοστοιχίας -από την γραμμή ανόδου στην γραμμή καθόδου.
Μετά την εξέλιξη αυτή, για την οποία ενημερώθηκε και η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, οι μηχανοδηγοί σε ανακοίνωσή τους τονίζουν ότι πρόκειται για πλήρης επιβεβαίωση των θέσεών τους για τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος και επισημαίνουν ότι στα τελικά συμπεράσματα του, το πόρισμα αναφέρει ξεκάθαρα ότι κατά το χρόνο της τραγωδίας, δεν λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί.
Αυτό, είχε σαν αποτέλεσμα τρία πράγματα, τα οποία εξηγούν οι μηχανοδηγοί:
- «να μη λειτουργεί η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και στην ανοιχτή γραμμή, αφήνοντας τον -εν υπηρεσία- σταθμάρχη ως μοναδικό εποπτεύοντα της πορείας των συρμών, με τον -περιορισμένης εμβέλειας-Τοπικό Πίνακα Χειρισμών του σταθμαρχείου. Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η επαρκώς εξοπλισμένη και επανδρωμένη υπηρεσία τηλεδιοίκησης (Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας) θα απέτρεπαν το συμβάν,
- να μη λειτουργεί το εγκατεστημένο επί της γραμμής και των συρμών σύστημα ETCS, που με την παράλληλη λειτουργία των ελεγχόμενων πεδίων γραμμής και της φωτοσήμανσης, θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης.
- ο μηχανοδηγός και κατ’ επέκταση η αμαξοστοιχία IC62 εποπτείας του, να είναι αναγκασμένος, με εντολή σταθμάρχη, να κινείται κατά παράβαση των κανόνων κυκλοφορίας συρμών. Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η συμμόρφωση του μηχανοδηγού με τους κανόνες κυκλοφορίας συρμών θα απέτρεπαν το συμβάν».
Και συνεχίζουν λέγοντας ότι τα όσα περιγράφονται στο εν λόγω πόρισμα, είχαν γνωστοποιηθεί πολλαπλώς, με εξώδικες διαμαρτυρίες προς όλους τους αρμόδιους φορείς την τελευταία περίοδο, αλλά, όπως αναφέρουν, «ως απάντηση λαμβάναμε χλεύη και απειλές. Αντί να υπάρξει από τους υπευθύνους των ως άνω αρμόδιων φορέων, η δημόσια παραδοχή των πραγματικών αιτιών του δυστυχήματος, ανακαλύφθηκαν και κυκλοφόρησαν ευρέως, όροι, άγνωστοι στους σιδηροδρομικούς, όπως η περίφημη ‘τοπική τηλεδιοίκηση’».
Κάνουν λόγο ακόμα για τις μεθοδεύσεις και την προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών, οι οποίες στράφηκαν αποκλειστικά στο «ανθρώπινο λάθος» και σχολιάζουν: «Όσοι προέβησαν σε αυτές τις μεθοδεύσεις πρέπει αυτονόητα να παραιτηθούν, καθώς με την παρουσία τους προκαλούν όχι μόνο τους μηχανοδηγούς, αλλά την ελληνική κοινωνία».
Στη συνέχεια ενημερώνουν για τις κινήσεις του Σωματείου οι οποίες είναι προς το συμφέρον των ελληνικών σιδηροδρόμων και επαναλαμβάνουν ότι «ΔΕΝ θα αρκεστούμε στην θεωρία του ‘Μοναδικού Ανθρώπινου Λάθους’».
- Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης:
Το Σωματείο μας, ενημερώθηκε αρμοδίως ότι την Δευτέρα 18.6.2023 παραδόθηκε το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας σε σχέση με την εξακρίβωση των συνθηκών και των αιτιών του θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Σε αυτό επιβεβαιώνονται ΠΛΗΡΩΣ οι θέσεις του Σωματείου μας για τα πραγματικά αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων στα τελικά συμπεράσματα του, αναφέρει ξεκάθαρα ότι κατά το χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, δε λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί, με αποτέλεσμα:
1. να μη λειτουργεί η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και στην ανοιχτή γραμμή, αφήνοντας τον -εν υπηρεσία- σταθμάρχη ως μοναδικό εποπτεύοντα της πορείας των συρμών, με τον -περιορισμένης εμβέλειας-Τοπικό Πίνακα Χειρισμών του σταθμαρχείου. Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η επαρκώς εξοπλισμένη και επανδρωμένη υπηρεσία τηλεδιοίκησης (Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας) θα απέτρεπαν το συμβάν,
2. να μη λειτουργεί το εγκατεστημένο επί της γραμμής και των συρμών σύστημα ETCS, που με την παράλληλη λειτουργία των ελεγχόμενων πεδίων γραμμής και της φωτοσήμανσης, θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης.
3. ο μηχανοδηγός και κατ’ επέκταση η αμαξοστοιχία IC62 εποπτείας του, να είναι αναγκασμένος, με εντολή σταθμάρχη, να κινείται κατά παράβαση των κανόνων κυκλοφορίας συρμών. Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η συμμόρφωση του μηχανοδηγού με τους κανόνες κυκλοφορίας συρμών θα απέτρεπαν το συμβάν.
Τα όσα περιγράφονται στο εν λόγω πόρισμα, είχαν γνωστοποιηθεί πολλαπλώς, με εξώδικες διαμαρτυρίες του Σωματείου μας, προς όλους τους αρμόδιους φορείς την τελευταία περίοδο. Ως απάντηση λαμβάναμε χλεύη και απειλές.
ΑΝΤΙ να υπάρξει από τους υπευθύνους των ως άνω αρμόδιων φορέων, η δημόσια παραδοχή των πραγματικών αιτιών του δυστυχήματος, ανακαλύφθηκαν και κυκλοφόρησαν ευρέως, όροι, άγνωστοι στους σιδηροδρομικούς, όπως η περίφημη «τοπική τηλεδιοίκηση».
Μάλιστα συνάδελφος μας σταθμάρχης, κλήθηκε από στέλεχος του ΟΣΕ σε ζωντανή τηλεοπτική σύνδεση να διακόψει με τον πλέον άκομψο τρόπο -με το πλέον πασίγνωστο «τέλος – τέλος»- την αναφορά του στα πραγματικά γεγονότα , όταν απλώς επεξηγούσε ότι την τελευταία περίοδο δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση ή «τοπική τηλεδιοίκηση», αλλά τοπικός χειρισμός. Έτσι όμως αποκάλυψε άθελα του, την προπαγάνδα αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης, από τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας, στην λογική της θεώρηση του «ανθρώπινου λάθους».
Την περίοδο εκείνη μάλιστα υπήρξε συντονισμένη διαρροή μονταρισμένων ηχητικών, υπηρεσιακών συνομιλιών, σταθμαρχών και μηχανοδηγών, προκειμένου να στοχοποιηθούν και οι νεκροί συνάδελφοι μηχανοδηγοί και να καλλιεργηθεί στην ελληνική κοινή γνώμη ότι το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, οφείλεται αποκλειστικά σε «ανθρώπινα λάθη».
Όσοι προέβησαν σε αυτές τις μεθοδεύσεις πρέπει αυτονόητα να παραιτηθούν, καθώς με την παρουσία τους προκαλούν όχι μόνο τους μηχανοδηγούς, αλλά την ελληνική κοινωνία.
Όσον αφορά την αναφορά στο πόρισμα, για την μη ενημέρωση του μηχανοδηγού προς τον σταθμάρχη, ότι αλλάζει γραμμή μετά την αναχώρηση της IC 62 από την Λάρισα, διατηρούμε σοβαρές επιφυλάξεις καθώς ακόμα δεν έχουμε ακούσει τα ηχητικά από τους εμπλεκόμενους σταθμούς, ενώ στην περιοχή της Λάρισας είχαμε διαπιστώσει και καταγγείλει, ήδη από τον Οκτώβριο του έτους 2022, πλαστογραφία υπηρεσιακών εγγράφων -από αγνώστους -με σκοπό να κατηγορηθεί μηχανοδηγός, ως αποκλειστικός υπεύθυνος για συγκεκριμένο δυστύχημα και να αποκλεισθεί κάθε κίνδυνος (αστικός ή ποινικός) για άλλα εμπλεκόμενα πρόσωπα συνδεόμενα -κυρίως- με τον ΟΣΕ.
Για το ζήτημα αυτό μάλιστα ο συνάδελφος μας προχώρησε – με την στήριξη του νομικού συμβούλου του Σωματείου μας – σε μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου στον εισαγγελέα Λάρισας στις 11 Ιανουαρίου 2023.
Πέραν των ως άνω ενημερώνουμε ότι το Σωματείο μας, υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Σωματείων Μηχανοδηγών – και μετά την άρνηση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΜΕ (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών)να συναντηθεί μαζί της, κατά την παρουσία της στην Αθήνα στις 11 Μαΐου – πραγματοποίησε συνάντηση με την DGMove στις Βρυξέλλες στις 8 Ιουνίου 2023, ενώ την περασμένη Τετάρτη 14 Ιουνίου, πραγματοποιήθηκε άτυπη συνάντηση με το κλιμάκιο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων που βρισκόταν στην Αθήνα.
Στις συναντήσεις τέθηκε επί τάπητος η κατάσταση στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο και ζητήθηκε η συνδρομή των Ευρωπαϊκών Αρχών, προκειμένου αυτή να βελτιωθεί άμεσα, ενώ δόθηκε και το απαραίτητο υλικό, με τις ενέργειες του Σωματείου μας την τελευταία περίοδο και πριν το δυστύχημα των Τεμπών.
Κοινή παραδοχή και άποψη είναι η αναγκαιότητα άμεσης λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, ενώ στις συναντήσεις αυτές, αφέθηκε να εννοηθεί ότι, είναι υπαρκτό το ενδεχόμενο η χώρα μας, να παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το προσεχές διάστημα για την κατάσταση του σιδηροδρόμου εν γένει. Υπήρξε επίσης η ενημέρωση ότι το κλιμάκιο της ERA θα συντάξει την έκθεση του για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο τις επόμενες ημέρες.
Κατά την συνάντηση με την DGMove, υπήρξε εκτενής συζήτηση για το 4ο σιδηροδρομικό πακέτο, με τους Ευρωπαίους αξιωματούχους να αναφέρουν ότι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το άνοιγμα της αγοράς, αλλά συνδέεται με την ασφάλεια, την διαλειτουργικότητα και την εκπαίδευση του προσωπικού που εργάζεται στον σιδηρόδρομο. Η χώρα μας έχει το χαμηλότερο budget και ξοδεύει για τον σιδηρόδρομο τα λιγότερα χρήματα στην Ευρώπη, ενώ ήταν γνωστή η μεγάλη έλλειψη προσωπικού στον ΟΣΕ αλλά και η υποστελέχωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Κλιμάκιο της DGMove θα επισκεφθεί εκ νέου την Αθήνα τον προσεχή Ιούλιο.
Το Σωματείο μας ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ τον αγώνα για ασφάλεια στην εργασία και τις μεταφορές αλλά και την απόδοση δικαιοσύνης στους πραγματικά υπαίτιους του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών.
Επαναλαμβάνουμε ότι ΔΕΝ θα αρκεστούμε στην θεωρία του «Μοναδικού Ανθρώπινου Λάθους».