Ιστοσελίδα της Βουλγαρίας αποκαλύπτει ένα άγνωστο, αλλά σοβαρότατο επεισόδιο με εμπλοκή ρωσικού και αμερικανικού μαχητικού (Ιταλικής ιδιοκτησίας), πριν από περίπου έναν χρόνο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ένα ρωσικό Su-30 φέρεται να χρησιμοποίησε συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου κατά τη διάρκεια αναχαίτισης ενός F-35 πάνω από τη Βαλτική. Αυτό συνέβη πέρυσι.
Το παρασκήνιο έχει ως εξής: στις 30 Απριλίου 2022, το ΝΑΤΟ άρχισε να απαντά στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Για να διασφαλιστεί η ασφάλεια της περιοχής της Βαλτικής, η οποία είναι πιο κοντά στα σύνορα με τη Ρωσία, έχουν σταλεί στην Εσθονία F-35A από την ιταλική Πολεμική Αεροπορία [AM]. Η μοίρα μαχητικών προέρχεται από την 32η αεροπορική πτέρυγα στην αεροπορική βάση Amendola στη νότια Ιταλία.
Σχεδόν αμέσως μετά την άφιξή τους, τα ιταλικά F-35 ξεκίνησαν κοινές περιπολίες με τους Συμμάχους για να εκτελέσουν την αποστολή «εναέριας περιπολίας». Καθημερινά τα αεροπλάνα βρίσκονται στον αέρα, όπως και στις 9 Μαΐου που σημειώθηκε το επίμαχο περιστατικό.
Στις 9 Μαΐου, ένα ρωσικό Su-30SM αναφέρθηκε ότι αναχαίτισε ένα ιταλικό F-35 με πιλότο τον «Falco». Η αναχαίτιση πραγματοποιήθηκε πάνω από τη Βαλτική Θάλασσα. Η αναχαίτιση έγινε επειδή το F-35 πλησίασε το ρωσικό στρατιωτικό μεταφορικό αεροσκάφος An-12 των Ρωσικών Αεροδιαστημικών Δυνάμεων [VKS]. Η αναχαίτιση γίνεται από το Su-30SM, το οποίο, παρεμπιπτόντως, συνόδευε το An-12.
Το Su-30 χρησιμοποίησε το σύστημα Ηλεκτρονικού πολέμου Khibiny κατά τη διάρκεια αναχαίτισης του ιταλικού F-35
«Ήρθε σχεδόν από το πουθενά. Ήμουν πολύ μπερδεμένος γιατί δεν περίμενα να το δω τόσο κοντά», περιγράφει ο Ιταλός πιλότος τις πρώτες του εντυπώσεις από την ξαφνική εμφάνιση του Su-30SM. Ο Falco λέει ότι ο Ρώσος πιλότος ενήργησε προκλητικά. Έχει συμβεί αρκετές φορές. Τα συστήματα ανίχνευσης και προειδοποίησης του αμερικανικού μαχητικού αεροσκάφους έπρεπε να επανεκκινηθούν.
Τι αποκαλύπτει ο Ιταλός πιλότος
Ο Falco ισχυρίζεται ότι οι πιλότοι είχαν προειδοποιηθεί ότι οι Ρώσοι μπορεί να χρησιμοποιούν το Khibiny, ένα σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου. Αλλά αντιμέτωπος με αυτό στην πράξη, ο Falco αρχίζει να ανησυχεί.
Βλέποντας το ρωσικό μαχητικό να πλησιάζει γρήγορα, ο Falco αποφάσισε να εφαρμόσει το τυπικό σχέδιο για τέτοιες περιπτώσεις. Γυρίζει το αεροπλάνο του 30 μοίρες για να διατηρήσει μια απόσταση ασφαλείας. Εκείνη την στιγμή, ο Falco σχεδιάζει να κάνει μια επανεκκίνηση του συστήματος και να ξεφύγει από τον ηλεκτρονικό πόλεμο του Ρώσου. Στην αρχή φάνηκε να βοηθάει.
Ρωσικά κόλπα στον αέρα
Ο Ιταλός και ο Ρώσος πετούν δίπλα δίπλα. Και οι δύο χρησιμοποιούν ελαφρούς ελιγμούς σαν να πλησιάζουν ο ένας τον άλλον. Κανονικά, στις παραμεθόριες περιοχές, οι στρατιωτικοί πιλότοι περιορίζονται σε προειδοποιήσεις, αλλά σε αυτή την περίπτωση, φαίνεται ότι υπήρξε εμπλοκή.
Su-30SM και F-35 πετούσαν δίπλα – δίπλα. Αλλά στη συνέχεια, το Su-30 γρήγορα έμεινε πίσω και εξαφανίστηκε από το οπτικό πεδίο. Για ένα λεπτό, ο Ιταλός πιλότος χάνει ξανά το σύστημα ανίχνευσης. Και ξαφνικά το ρωσικό Σουχόι βρέθηκε ακριβώς μπροστά από το F-35. Πέρασε από πολύ κοντά από το αριστερό φτερό του Ιταλού.
«Ξαφνικά πάγωσα από φόβο. Δεν περίμενα τόσο επικίνδυνο ελιγμό από τους Ρώσους», σχολίασε ο Ιταλός πιλότος, ενώ άρχισε να κάνει ομαλά μια στροφή στον ορίζοντα, προσπαθώντας με όλη του τη συμπεριφορά να μην προκαλέσει επιθετικότητα στον Ρώσο πιλότο. Ο Φάλκο βλέπει το Su-30 από κάτω του και την επόμενη στιγμή βουτάει. Ο Falco προσπάθησε να κρατήσει το ρωσικό μαχητικό στο στόχαστρο του, έτσι έστρεψε και τη μύτη του αεροπλάνου προς το μέρος του. Ο Ρώσος πιλότος είδε τους ελιγμούς και βρέθηκε αμέσως μπροστά του.
Δοκιμή δυνατοτήτων F-35
Ο Ιταλός πιλότος γυρίζει 40 μοίρες, ξεκινώντας και πάλι να επανεκκινεί τα συστήματα ανίχνευσης. Ο Falco έχασε για λίγο το Su-30. Στη συνέχεια εμφανίστηκε ξανά το Su-30, αλλά αυτή τη φορά, σε αντίθεση με τους τελευταίους ελιγμούς του, το Su-30 πέταξε ήρεμα δίπλα στο F-35 και δεν έκανε άλλους επικίνδυνους ελιγμούς. Σε κάποιο σημείο, το Su-30SM απλώς βούτηξε και δεν παρενόχλησε άλλο το F-35.
Ο Falco θεωρεί ότι ο Ρώσος πιλότος απλώς δοκίμαζε τις δυνατότητες του F-35. Ο Φάλκο λέει ότι γνώριζε για τις ικανότητες των Ρώσων, πριν τις ζήσει επί του πεδίου. Γνώριζε ότι τα μαχητικά Σουχόι ήταν ικανά για ελιγμούς τακτικής μάχης σε υψηλό επίπεδο.
Μιλώντας στο Military History of Italy, ο Falco λέει ότι δεν περίμενε ότι το πιο πρόσφατο αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος με όλα τα σύγχρονα συστήματα και όπλα θα μπορούσε να παρακαμφθεί τόσο εύκολα. Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι το Su-30 είναι μηχάνημα 4ης γενιάς, αν και αναβαθμισμένο.
Σχετικά με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Khibiny
Το Khibiny είναι ένα σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου που ξεκίνησε την ανάπτυξή του την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Τα πρώτα δείγματα του συστήματος ήταν απογοητευτικά και δεν κατάφεραν να επιτύχουν την επιθυμητή λειτουργικότητα.
Αργότερα, κάπου στη δεκαετία του 1980, το Khibiny έγινε προτεραιότητα της κοινής συνεργασίας μεταξύ της KNIRTI και της αεροπορικής εταιρείας Sukhoi. Μόλις το Sukhoi συμπεριληφθεί στο έργο, αλλάζει όχι μόνο τη σχεδίαση αλλά και τη στάση του τρόπου χρήσης του συγκεκριμένου συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου.
Επί του παρόντος, το Khibiny έχει ήδη υποστεί αρκετές βελτιώσεις και θεωρείται ένα εξαιρετικό σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου. Αρχικά, η Ρωσία σκόπευε να ενσωματώσει το Khibiny στο Su-34. Αυτό ανακοινώθηκε επίσημα όταν η Μόσχα αποφάσισε το 2014 ότι όλα τα Su-34 θα ενσωματώσουν αυτό το σύστημα. Ενσωματώθηκε με την ονομασία L-175V Khibiny. Αργότερα, η Μόσχα αποφάσισε ότι το Su-30 θα πρέπει επίσης να αποκτήσουν αυτό το σύστημα.
Σύμφωνα με πηγές, όλα τα Su-34 που αναπτύχθηκαν στον πόλεμο με την Ουκρανία έλαβαν το L-175V Khibiny. Το Su-30SM είναι το αεροσκάφος που συμμετέχει σε στρατιωτικές επιχειρήσεις, το οποίο έχει επίσης ενσωματώσει το Συγκεκριμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου. Τμήματα αυτού του συστήματος λέγεται τώρα ότι ανακαλύφθηκαν μετά την κατάρριψη ενός Su-30SM από τις ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις κοντά στο Izyum. Στη συνέχεια ανακαλύφθηκε μια κάψουλα σιγαστήρα RTU 518-PSM, η οποία αποτελεί μέρος ολόκληρου του κιτ.
Τι μπορεί να κάνει το Khibiny;
Το σύστημα έχει σχεδιαστεί για την εύρεση ραδιοφωνικής συχνότητας και τον ήχο της ακτινοβολίας της πηγής σήματος, γεγονός που του επιτρέπει να παραμορφώνει τις παραμέτρους του ανακλώμενου σήματος.
Όλα αυτά βοηθούν το σύστημα να καθυστερήσει τον εντοπισμό του αεροσκάφους του μεταφορέα, καθώς και να καλύψει την άτρακτο του με ψευδείς αντανακλάσεις. Λέγεται ότι όταν ενεργοποιείται το Khibiny, τα αντίπαλα αεροσκάφη στην περιοχή του δυσκολεύονται να βρουν το βεληνεκές, ειδικά σε θέσεις ταχύτητας και γωνίας.
Μέχρι στιγμής, η συγκεκριμένη είδηση δεν έχει επιβεβαιωθεί από κάποια άλλη δυτική πηγή.