Οι Έλληνες εφοπλιστές κυριαρχούν στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο στόλος δεξαμενόπλοιων που εμπλέκεται στο ρωσικό εμπόριο μετά τις κυρώσεις, είναι κυρίως ελληνόκτητος και αποτελείται στην πλειοψηφία του από παλαιότερα δεξαμενόπλοια aframax και MR, σύμφωνα με τη Vortexa, μια εταιρεία ανάλυσης δεδομένων.

Το μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου, μετά τις απαγορεύσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι σχεδόν 2,5 φορές μεγαλύτερο από τον επόμενο στόλο, τον ρωσικό.

Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς που απολαμβάνουν οι Έλληνες από αυτό το επικερδές εμπόριο μειώνεται. Τα στοιχεία της Vortexa δείχνουν ότι οι ελληνικοί φορείς εκμετάλλευσης είχαν μερίδιο αγοράς 40% του ρωσικού αργού που εξήλθε από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας πέρυσι, μερίδιο που τώρα έχει πέσει στο 33%, με την άνοδο των στόλων τάνκερ που ελέγχονται από την Ινδία και τα ΗΑΕ.

Στις καθαρές συναλλαγές δεξαμενόπλοιων από τη Ρωσία, οι Έλληνες είναι απόλυτοι κυρίαρχοι. Ο ελληνικός στόλος που κινεί το ρωσικό CPP (Clean Petroleum Products) είναι περίπου τέσσερις φορές μεγαλύτερος από τον επόμενο μεγαλύτερο στόλο, σύμφωνα με τη Vortexa.

«Σχεδόν το 20% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων aframax και suezmax, εμπλέκεται τώρα στο ρωσικό εμπόριο αργού και υπολειπόμενου μαζούτ και στρέφεται όλο και περισσότερο προς τη λειτουργία αποκλειστικά του ρωσικού εμπορίου», ανέφερε μια πρόσφατη έκθεση της Vortexa.

Παρόμοια συμπεριφορά παρατηρείται στο τμήμα καθαρών δεξαμενόπλοιων, ιδιαίτερα στα δεξαμενόπλοια MR, τα οποία κατά συνέπεια μείωσαν το μέγεθος του στόλου βασικών δεξαμενόπλοιων και πρόσθεσαν μεγαλύτερη αστάθεια στους ναύλους τις τελευταίες εβδομάδες.

Έχοντας αυξηθεί σταθερά από την αρχή του 2022, οι τιμές για τα μεταχειρισμένα MR βρίσκονται επί του παρόντος στα υψηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2008, σύμφωνα με το VesselsValue.

Ο όγκος των πωλήσεων MR έχει σταθεροποιηθεί, σημειώνοντας αύξηση 39% από έτος σε έτος, με 79 πωλήσεις να έχουν αναφερθεί μέχρι στιγμής φέτος. Η μέση ηλικία των πλοίων που πωλήθηκαν το 2023 μέχρι σήμερα, είναι 14 έτη.

Τα δεδομένα από την εταιρεία Gibsons δείχνουν ότι ένας αυξανόμενος αριθμός δυτικών παικτών φαίνεται να αποκτά «αυτοπεποίθηση» για την ανύψωση ρωσικών φορτίων.

Οι ρωσικές εξαγωγές αργού παρέμειναν μέχρι στιγμής εύρωστες. Ο όγκος των αποστολών ήταν 5,33 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Μάρτιο, που είναι κατά μέσο όρο λίγο πάνω από 5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα μέχρι στιγμής το 2023 έναντι 4,6 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το 2022.

Η Gibsons υποστήριξε στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή της, ότι το ανώτατο όριο τιμών στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου ήταν μέχρι στιγμής επιτυχές στη μείωση των εξαγωγικών εσόδων της Ρωσίας, διασφαλίζοντας παράλληλα τη ροή των βαρελιών.

Ωστόσο, στο μέλλον, η Gibsons προειδοποίησε ότι αυτή η επιτυχία θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο, εάν οι ιδιοκτήτες δεν μπορούν να συμμετάσχουν βιώσιμα στο ρωσικό εμπόριο, διατηρώντας παράλληλα τη συμμόρφωση με το ανώτατο όριο τιμών.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ