Δεν υπάρχουν πλέον λόγια να περιγράψει κανείς την τραγωδία που σημειώθηκε στα Τέμπη και έστειλε στον θάνατο συμπολίτες μας και ανάμεσά τους τα παιδιά της Ελλάδας…
Και όμως μέσα σε αυτή την τραγωδία, που έχει βυθίσει στο πένθος όλη τη χώρα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, όχι μόνο υπερασπίζεται με πάθος την εταιρεία, αλλά ουσιαστικά τα βρίσκει και όλα καλώς καμωμένα!
Παραχωρώντας αποκλειστική συνέντευξη στον ανταποκριτή της ΕΡΤ στην Ιταλία, Κρίστιαν Μαυρής, για το μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο Διευθύνων στην ερώτηση αν έχει ξεκινήσει εσωτερική έρευνα για να μάθουν τι συνέβη, απάντησε:
«Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να εκφράσω τη βαθιά μου θλίψη για το τραγικό αυτό δυστύχημα στην Ελλάδα και θα ήθελα να επαναλάβω στις οικογένειες όλων των θυμάτων τα συλλυπητήριά μου και τα συλλυπητήριά όλης της Hellenic Train. Αυτές είναι δραματικές ημέρες για τη μεγάλη μας οικογένεια των σιδηροδρομικών. Μεταξύ των θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη, είναι μάλιστα και 9 εργαζόμενοι της Hellenic Train και αυτές τις ημέρες τελούνται οι κηδείες τους, στις οποίες συμμετέχουμε με βαθιά θλίψη, εγγύτητα και το αίσθημα του ανήκειν που χαρακτηρίζει όλους τους εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους. Από την πλευρά μας, έχουμε θέσει άμεσα τους εαυτούς μας στη διάθεση των αρχών προκειμένου να παράσχουμε κάθε χρήσιμη πληροφορία που θα ρίξει φως στο θέμα, διευκρινίζοντας επίσης ποιοι ήταν οι ρόλοι και τα καθήκοντα εντός της Hellenic Train. Επιπλέον, συλλέγουμε, με εσωτερικές ομάδες εργασίας που επικεντρώνονται στο περιστατικό των Τεμπών, όλες τις έγκυρες πληροφορίες για να ρίξουμε φως στο τι συνέβη».
Δηλαδή απάντησε με γενικότητες και αοριστολογίες τη στιγμή που έκλεισαν τα σπίτια δεκάδων Ελλήνων! Όταν δε ρωτήθηκε για τις καταγγελίες των εργαζομένων ότι τα συστήματα ασφαλείας δεν είναι επαρκή, βρήκε να πει ότι «τα τρένα μας κινούνται σε πλήρη συμμόρφωση με τους κανόνες του συστήματος που χρησιμοποιείται στους σιδηροδρόμους που πληρούν τα κριτήρια που προβλέπονται από τους Εθνικούς Οργανισμούς Τυποποίησης και μετά από πιστοποίηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμου».
Και ενώ όλοι αναφέρουν πως η εταιρεία δεν βοήθησε στην έρευνα και δεν παρείχε καμία πληροφορία στους συγγενείς των θυμάτων, ο κύριος Διευθύνων εντελώς αποστασιωπημένος από την τραγωδία, είπε:
«Όπως είπα και προηγουμένως, η Hellenic Train συνεργάστηκε στενά με τους διασώστες και τους φορείς από τις πρώτες στιγμές μετά το ατύχημα. Συνεργαστήκαμε γρήγορα με τις αρχές, την Πολιτική Προστασία και τις ομάδες διάσωσης για την παροχή υποστήριξης σε όλους τους εμπλεκόμενους στο ατύχημα. Η ψυχολογική υποστήριξη είναι ιδιαίτερα σημαντική σε αυτή τη φάση, και θα ήθελα να τονίσω ότι έχουμε ξεκινήσει μια εσωτερική διαδικασία για να υποστηρίξουμε και τους υπαλλήλους μας, οι οποίοι επιτελούν μια υπηρεσία για ολόκληρη την κοινωνία.
Όσον αφορά στον κατάλογο επιβατών, δεν υπάρχει λεπτομερής κατάλογος όλων των επιβατών που επιβιβάζονται στο τρένο, διότι το τρένο έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από ένα αεροπλάνο ή ένα πλοίο, όπου οι επιβάτες πρέπει απαραιτήτως να παρέχουν τα προσωπικά τους στοιχεία. Επιτρέψτε μου να εξηγήσω: οι επιβάτες που αγοράζουν τα εισιτήριά τους μέσω διαδικτύου παρέχουν ορισμένα προσωπικά δεδομένα, όπως τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τους. Για όσους αγοράζουν εισιτήρια στα εκδοτήρια ή εντός του τρένου, το εισιτήριο, ενώ προβλέπει την κατανομή των θέσεων, δεν είναι ονομαστικό. Oλα τα διαθέσιμα στην εταιρεία στοιχεία έχουν ήδη παρασχεθεί στις αρχές. Θα ήθελα να προσθέσω ότι ο αριθμός των εισιτηρίων που πωλούνται δεν υπερβαίνει ποτέ τον αριθμό των θέσεων επί του τρένου, διότι στα υπεραστικά τρένα όλα τα εισιτήρια έχουν καθορισμένες θέσεις».
Στην ερώτηση «Έχει αναφέρει ποτέ η εταιρεία ελλείψεις στις υποδομές ή στη διαχείριση του δικτύου;», η απάντησή του ήταν και πάλι στο ίδιο μήκος κύματος: «Η Hellenic Train ασχολείται με τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων και, ως σιδηροδρομική εταιρεία που λειτουργεί σε υποδομή την οποία διαχειρίζεται τρίτος, βρίσκεται σε επαφή με τον διαχειριστή της υποδομής για όλες τις κατάλληλες αναφορές. Η επικοινωνία από την πλευρά της σιδηροδρομικής μας εταιρείας είναι έγκαιρη και περιλαμβάνει τόσο θέματα που σχετίζονται αυστηρά με την υποδομή, όσο και συνθήκες μη συνυφασμένες με την υποδομής αλλά που ενδέχεται να επηρεάσουν στην κυκλοφορία. Οι δίαυλοι και οι μέθοδοι επικοινωνίας διέπονται από συγκεκριμένες διαδικασίες».
Όσον αφορά στις αρμοδιότητες και ευθύνες της εταιρείας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, απάντησε: «Όπως ανέφερα προηγουμένως, η Hellenic Train είναι μια εταιρεία που ασχολείται μόνο με τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων και δεν εμπλέκεται στη διαχείριση της υποδομής, ούτε στη συντήρησή της, ούτε στην κυκλοφορία».
Και συνέχισε να επιμένει ότι η εταιρεία συντονίστηκε με τους φορείς και τους διασώστες, λέγοντας:
«Το περιστατικό που συνέβη στα Τέμπη συγκλόνισε βαθιά ολόκληρη τη χώρα και θα ήθελα να ευχαριστήσω εσάς τους δημοσιογράφους για την ιδιαίτερη προσοχή που αφιερώσατε στο γεγονός, συμπεριλαμβανομένων των ασταμάτητων ζωντανών τηλεοπτικών μεταδόσεων, των ειδικών εμπεριστατωμένων ρεπορτάζ στον Τύπο και των συνεχών ενημερώσεων στις ιστοσελίδες και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αμέσως μετά το συμβάν, ο συντονισμός μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών ήταν πολύ σημαντικός. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ενεργοποιούνται επίσης ειδικά πρωτόκολλα, ιδίως για την προστασία της ιδιωτικής ζωής των εμπλεκομένων και το σεβασμό των οικογενειών των θυμάτων, ώστε να ενημερώνονται με κάθε δυνατή προσοχή, ιδίως ψυχολογικής φύσης.
Ο συντονισμός με τους φορείς και τους διασώστες, μεταξύ άλλων και για δραστηριότητες που σχετίζονται με την επικοινωνία, συνεχίζεται ακόμη. Η Hellenic Train έχει ενεργοποιήσει όλους τους εξωτερικούς και εσωτερικούς διαύλους επικοινωνίας της για την παροχή της ευρύτερης και λεπτομερέστερης δυνατής πληροφόρησης, σεβόμενη πάντα τους ανθρώπους και τους κανονισμούς».
Τα επόμενα δε βήματα της εταιρείας στην Ελλάδα, μετά την τραγωδία που συνέβη, όπως ανέφερε είναι:
«Η Hellenic Train θα συνεχίσει να εργάζεται στο πλαίσιο των υφιστάμενων συμβάσεων. Η σιδηροδρομική κυκλοφορία θα βασιστεί στις υποδείξεις που θα λάβουμε από το διαχειριστή υποδομής και στο χρονοδιάγραμμα που απαιτείται για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Η συνέχιση των δραστηριοτήτων μας δεν μπορεί να αγνοήσει την εργασία των περισσότερων από 1.200 εργαζομένων μας και, για το λόγο αυτό, βρισκόμαστε σε επαφή με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων μας».
«Αχρηστεύτηκε» το σύστημα ETCS για το οποίο δόθηκαν 25 εκατομμύρια ευρώ
Οργή και αγανάκτηση συνεχίζουν να προκαλούν οι διαρκείς αποκαλύψεις για τα συστήματα ασφαλείας που ποτέ όμως δεν τέθηκαν σε λειτουργία στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας.
Σε έγγραφο που αποκάλυψε το OPEN, αναδεικνύεται ότι ουσιαστικά «αχρηστεύτηκε» το σύστημα ETCS (European Train Control System), για το οποίο όμως δόθηκαν 25 εκατομμύρια ευρώ και έχει τη δυνατότητα να σταματά τα τρένα αυτόματα.
Όπως ανέφερε το ρεπορτάζ του Γιάννη Φώσκολου, κηρύχτηκε νέος διεθνής ανοιχτός διαγωνισμός από τη ΓΑΙΑΟΣΕ για να επαναφέρουν το συγκεκριμένο σύστημα, το οποίο αν και έχει εγκατασταθεί στα τρένα, δεν είναι πλέον λειτουργικό!
Πρόκειται για πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα που αν λειτουργούσε θα μπορούσε αυτόματα, μέσω υπολογιστή, να φρενάρει την αμαξοστοιχία χωρίς να μεσολαβήσει ο μηχανοδηγός και να αποτραπεί δυστύχημα.
Οι συμβάσεις ξεκίνησαν το 2007 και το κόστος ήταν 25 εκατ. ευρώ. Έγινε μια αρχική παράδοση το 2016 και ενώ τα συστήματα που είχαν μπει στα τρένα και δεν λειτουργούσαν είχαν ήδη υποστεί φθορές. Η τελική παράδοση έγινε το 2018, με την Αρχή που είχε αναλάβει το έργο να ισχυρίζεται πως υπάρχουν φθορές στο συγκεκριμένο σύστημα. Το σύστημα είχε εγκατασταθεί σε 88 συρμούς και 129 βαγόνια και δεν λειτούργησε ποτέ!
Η ΓΑΙΑΟΣΕ επανήλθε με νέο διαγωνισμό, ώστε το σύστημα να ξαναγίνει λειτουργικό. Οι δύο διαγωνισμοί που έγιναν τους τελευταίους δύο μήνες βγήκαν άγονοι.
Το έγγραφο του προϊσταμένου της Λάρισας που προειδοποιούσε για ατύχημα
Για τους εγκληματικούς χειρισμούς των υπευθύνων στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας, ρίχνει φως έγγραφο που δημοσιοποίησε το Star.
Πρόκειται για έγγραφο μόλις ένα μήνα πριν την τραγωδία και συντάκτης του ήταν ο προϊστάμενος της Λάρισας που έχει τεθεί ήδη σε αργία. Προειδοποιούσε για ατύχημα, λόγω της έλλειψης προσωπικού και της κόπωσης των σταθμαρχών.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο έγγραφο:
«Το τελευταίο χρονικό διάστημα το προσωπικό που απασχολείται στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Παλαιοφαρσάλου εργάζεται πέραν του κανονικού ωραρίου, όπου μερικές φορές, φθάνει δύο και τρεις ημέρες συνεχόμενα. Επισημαίνουμε ότι η σωματική και πνευματική κόπωση αδυνατεί τον κάθε εργαζόμενο να έχει τη σύνεση και τη διαρκώς τεταμένη προσοχή που χρειάζεται, θέτοντας σε κίνδυνο την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών. Σας θυμίζω οτι στις 26/4/19 στο ΣΣ Παλιοφαρσάλων εκτροχιάστηκε η αμαξοστοιχία IC 55 με σοβαρούς τραυματισμούς. Παρακαλούμε άμεσες ενέργειες σας».