Πώς νομιμοποιούνται ή αθωώνονται Λάθη στον προφορικό και γραπτό λόγο

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


του Χρυσόστομου Τσιρίδη

(Διαδίκτυο). Ωραία ατάκα. Το σωστό βέβαια είναι “απόγειο”.

CCCF1719 375A 40C1 8339 461E6B6057FD

Σε κάθε περίπτωση μαθαίνουμε από τα λάθη μας, πάντα με…ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ(!)
.
Η Γλώσσα, η πολυπλοκότερη ανθρώπινη “κατασκευή”, πάντα επιεικής, προσφέρει
την δυνατότητα αναγνώρισης του λάθους και επανόρθωσης. Ή “νομιμοποίησης”….!
.
Α) στον χώρο της Τέχνης, κάποια τυπικά λάθη ήδη τα έχουμε αποδεχτεί.
.
“ο κόσμος ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ εκκλησιές”. Ολοφάνερα λάθος.
Χαρακτηρίζεται ΟΜΩΣ ως “σχήμα λόγου” και νομιμοποιείται
.
“της έξοδος η μέρα”. Κανονικά “της εξόδου η μέρα”
Χαρακτηρίζεται όμως ως “προσωπικό ύφος” του συγγραφέα και νομίμως περνάει στο αρχείο
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Εννοείται ότι στον τρέχοντα ομιλούμενο τα παραπάνω θα
θεωρούνταν “Συντακτικά λάθη” (Σολοικισμός).
.
“ο Ήλιος πρόβαλε…τετράγωνος”. Θα…έγραφε ο (ένας) ποιητής. Φυσικά παραδοξολογία.
Εκφραστική και νοηματική αυθαιρεσία, για έναν κοινό νου.
Μπαίνει όμως στον φάκελο “Ποιητική άδεια” και νομιμοποιείται
.
Β) Και ΕΚΤΟΣ Τέχνης, στον τρέχοντα (επικοινωνιακό) προφορικό ή γραπτό λόγο, υπάρχουν
ανάλογα “παραθυράκια” αθώωσης του λάθους.
.
“Κύριε πρόεδρε, εν τη ρύμη του λόγου μου, είπα μια κουβέντα παραπάνω ή άστοχη κλπ”
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μιλάμε βεβαίως για λάθη που μπορεί να κάνει ένας μορφωμένος, το ΠΑΡΑΔΕΧΕΤΑΙ μεν, αλλά
και ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ να το ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΕΙ.
.
Ας δούμε λοιπόν τί ΕΠΙΚΑΛΕΙΤΑΙ συνήθως:
.
—Τα γνωστά “λάπσους” (αστοχία διατύπωσης)
—Τυπογραφικό λάθος ή ο…δαίμων του Τυπογραφείου
— παροράμ(μ)ατα (άλλο αντί άλλου)
— αφηρημάδα-απροσεξία-αβλεψία
— εκ παραδρομής (μπέρδεψα τους… δρόμους=βγήκα για λίγο εκτός θέματος)
—εν τη ρύμη του λόγου (λάθος διατύπωση, πάνω στην φούρια μιας
έντονης κουβέντας)
— μεταφορικότητα. Ενίοτε και η μεταφορά επιστρατεύεται ως..αιτιολογικό ενός λ.χ
απαράδεκτου χαρακτηρισμού (σύνηθες: “μεταφορικά μιλάω”)
.
Γ) Μία ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ περίπτωση για το πράγματι πολύπλοκο και το αδιερεύνητο ακόμη της Γλώσσας.
.
“Ποιος Πάρις και Πάρις ρε Ελένη, με έχεις πρήξει.Ο…Μενέλαος είμαι” (!).
Τώρα ποια είναι η “αλήθεια” της Ελένης δεν είναι δύσκολο να το καταλάβουμε. ΟΠΟΤΕ:
.
“γλώττα λανθάνουσα, τ’ αληθή λέγει”.
.
Σπουδαία, πολύ σπουδαία κουβέντα που ΟΜΩΣ δεν…ενδιαφέρεται(δεν αναφέρεται σε)
για το Γραμματικό ή Συντακτικό λάθος καθεαυτό, αλλά για την ειλικρίνεια ή
τις πραγματικές- υποσυνείδητες προθέσεις-ΣΚΕΨΕΙΣ του ομιλητή, που αποκαλύπτονται (κατά λάθος), με την λάθος διατύπωση.
.
Έτσι όμως μπαίνουμε στα αγεωγράφητα Φροϋδικά χωράφια της Ψυχανάλυσης, που είναι άλλων παπάδων Ευαγγέλιο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ