του Χρυσόστομου Τσιρίδη
Η Αφροδίτη της Μήλου, στο μουσείο του Λούβρου.
Και γυμνή και… σεμνή. Αν μάλιστα ισχύει η μαρτυρία:
«Η αριστερά χειρ ΑΠέΚΡΥΠΤΕ τους μαστούς» (Διαδίκτυο).
.
Μια ΓΕΝΙΚΗ επισήμανση. Ο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ σχετικά με το “Γυμνό” υπάρχει ΚΑΙ στην αρχαιότητα.
Γι΄αυτό πιστεύω ότι είναι χρήσιμο να δούμε το θέμα στις πραγματικές του διαστάσεις.
.
Ξανά το ερώτημα. ΗΤΑΝ οι πρόγονοί μας “γυμνιστές”;
.
Όχι ακριβώς. Όντως δεν φορούσαν εσώρουχα, αλλά αυτό
δεν σημαίνει ότι έδειχναν…. “τα όλα τους” στην πρώτη ευκαιρία.
.
Ο…τύπος (έστω και λόγω Λυσιστράτης) του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ,
που περιμένει να σηκώσει η ΓΥΝΑΙΚΑ το πόδι της για να δει (επί τη ευκαιρία) τα “απόκρυφά”
της, σημαίνει ότι το γυμνό δεν ήταν σύνηθες και άμεσο θέαμα της καθημερινότητας.
.
Υπήρχαν “κόκκινες γραμμές” ανάμεσα στο “γυμνό” και το
εντελώς γυμνό, την…γύμνια.
.
Κόκκινη γραμμή λ.χ είναι το γεγονός ότι ο Όμηρος
αναφέρεται συχνά στην ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ και εκθειάζει το….
ΕΥΠΡΕΠώΣ ντυμένο σώμα, είτε του άνδρα είτε της γυναίκας.
.
Το ίδιο, κόκκινη γραμμή μπορεί να θεωρηθεί και η
“αιδώς”-αιδημοσύνη (αίσθηση σεμνότητας),
από όπου βέβαια και η λέξη “αιδοία”, των οποίων
η… δημόσια επίδειξη θεωρούνταν ΚΑΙ ΤΟΤΕ (!) “εντροπής…πράγμα”.
.
Ο Οδυσσέας, στο νησί των ΦΑΙάΚΩΝ, θέλει να ΚΑΛΥΨΕΙ την
ταλαιπωρημένη (ναυαγισμένη) γύμνια του, όχι μόνο
για….αισθητικούς λόγους, αλλά και για λόγους “αιδούς” (ΟΔΥΣΣΕΙΑ).
.
Αλλωστε είναι ο ίδιος ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ, ο οποίος
απειλεί τον ΘΕΡΣΙΤΗ ότι θα τον ΕΞΕΥΤΕΛΙΣΕΙ, βγάζοντάς του
“της…. ΝΤΡΟΠΗΣ το ρούχο”, δηλαδή τον χιτώνα, που
“τα αιδώ=αιδοία αμφικαλύπτει” (ΙΛΙΑΔΑ)
.
Πώς όμως φτάνει σε μας η εντύπωση, για δήθεν ΑΠΡΟΚΑΛΥΠΤΟ
γυμνισμό των προγόνων μας. Ποια είναι η αλήθεια.
.
ΑΞΙΖΕΙ να πούμε κάποια πράγματα ΠΑΡΑΠΑΝΩ, όμως το 2o μέρος
θα είναι σε ΒΙΝΤΕΟ, ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ, λόγω των απαραίτητων
αρκετών εικόνων, ως μια αρκετά ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ απάντηση
στο ερώτημα του τίτλου.
.
Και εν πάση περιπτώσει, καλό είναι να έχουμε ΓΝΩΣΗ των πραγμάτων
και όχι απροσδιόριστες ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ.