Τη στιγμή που δύο στους τρεις πολίτες δηλώνουν ότι έχουν μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος, οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας παίζουν με τα νεύρα και την υπομονή των καταναλωτών.
Σύμφωνα με το νέο σύστημα που έχει καθιερώσει από τον Αύγουστο η κυβέρνηση, οι εταιρίες έχουν υποχρέωση να αναρτούν στις ιστοσελίδες τους τα τιμολόγια την 20ή ημέρα του προηγούμενου μήνα από τον μήνα εφαρμογής τους. Μέχρι και λίγο πριν από τα μεσάνυχτα καμία εταιρία δεν είχε δημοσιεύσει τις χρεώσεις για τον Οκτώβριο. Οι πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι τα τιμολόγια ρεύματος που ανακοινώνουν από τα ξημερώματα οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας για τον Οκτώβριο κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο. Το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον στο ύψος της επιδότησης που θα ανακοινώσει σήμερα το πρωί ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, από το οποίο θα εξαρτηθεί και η τελική τιμή για τους καταναλωτές. Η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί πως οι εκπτώσεις στους λογαριασμούς θα συνεχιστούν, και μένει να δούμε πού θα κυμανθούν οι επιδοτήσεις σε ρεύμα και φυσικό αέριο για τον επόμενο μήνα.
Το «μπόνους»
Δίνοντας χθες μια πρόγευση των μέτρων για τον Οκτώβριο, ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε ότι στους λογαριασμούς ρεύματος θα συνεχιστεί η απορρόφηση του 90%-94% των αυξήσεων, και πως τα νοικοκυριά θα στηριχθούν ανεξαρτήτως εισοδήματος και ανεξαρτήτως του αν πρόκειται για κύρια ή για μη κύρια κατοικία. Εξήγησε ότι στον νέο μηχανισμό θα υπάρξουν τρεις κλίμακες, με το μεγάλο ποσοστό των νοικοκυριών να βρίσκεται στην πρώτη κλίμακα και σε όσους έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση στη δεύτερη και την τρίτη.
«Εκεί θα δίνουμε τη δυνατότητα σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση, εφόσον μειώσουν κατά 15% την κατανάλωση ενέργειας, όταν έρθει ο εκκαθαριστικός λογαριασμός να λάβουν μια επιπλέον επιδότηση, που θα έρθει στον εκκαθαριστικό λογαριασμό από τον προμηθευτή τους» δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το «μπόνους» εξοικονόμησης για όσους μειώσουν την κατανάλωσή τους περισσότερο από 15% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους θα δίνεται βάσει των στοιχείων που έχει ο ΔΕΔΔΗΕ, με τα οποία θα μπορεί να συγκρίνει τη φετινή με την περσινή περίοδο. Όσον αφορά το φυσικό αέριο, το ΥΠΕΝ αναμένεται να συνεχίσει να στηρίζει τους πολίτες που δεν μπορούν να το αντικαταστήσουν με άλλο καύσιμο.
«Καρφώνει» τους παρόχους ενέργειας ο Συνήγορος του Καταναλωτή
Τους χειρισμούς της κυβέρνησης, που μέσω της απραξίας της βάζει πλάτες στην αισχροκέρδεια των παρόχων ενέργειας, στηλίτευσε ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Παραδίδοντας την ετήσια έκθεση για το 2021 στον πρόεδρο της Βουλής, ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Λευτέρης Ζαγορίτης, ο οποίος διετέλεσε, μεταξύ άλλων, και γραμματέας της Ν.Δ., σημείωσε ότι «η περυσινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από την πολύ μεγάλη, κατά 77%, αύξηση των υποθέσεων του κλάδου της ενέργειας. Υποβλήθηκαν αναφορές καταναλωτών όχι μόνο για κατεξοχήν οικονομικής φύσεως διαφορές, αλλά κυρίως για θέματα πλημμελούς προσυμβατικής ενημέρωσης και αδιαφάνειας χρεώσεων, εξαιτίας του ανεξέλεγκτου και αυθαίρετου τρόπου ενεργοποίησης της λεγόμενης ρήτρας αναπροσαρμογής από αρκετούς προμηθευτές ενέργειας στις συνδέσεις κυμαινόμενου τιμολογίου.
Οι χρεώσεις
Το πρόβλημα διογκώθηκε όχι μόνο επειδή εκτοξεύτηκαν οι χρεώσεις κατανάλωσης προς τα πάνω, προκαλώντας ιδιαίτερες δυσκολίες στα νοικοκυριά για την εξόφληση υπέρογκων λογαριασμών, αλλά και διότι επήλθε σοβαρή στρέβλωση του ανταγωνισμού». Το 2022 (α΄ εξάμηνο) η κατάσταση επιδεινώθηκε, αφού οι αναφορές αυξήθηκαν στον κλάδο της ενέργειας σχεδόν κατά 300% σε σχέση με το 2021, με την Αρχή να απευθύνει σειρά συστάσεων προς προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας σχετικά με τις αθέμιτες και αδιαφανείς εμπορικές πρακτικές τους, αλλά και προκειμένου να τηρείται η νομιμότητα κατά τη μετατροπή των συμβάσεων και την εφαρμογή των ρητρών αναπροσαρμογής. Συνολικά, το 2021 ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχτηκε 11.916 αναφορές, αύξηση κατά 29% σε σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.