Οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία στα κέρδη των μεγάλων εταιριών πετρελαίου. Τα κέρδη που εμφανιζουν στην πλειοψηφία δεν έχουν προηγουμένο.
Οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία στα κέρδη των μεγάλων εταιριών πετρελαίου. Τα κέρδη που εμφανιζουν στην πλειοψηφία δεν έχουν προηγουμένο pic.twitter.com/4tMAGOiu9Q
— ptsiaras (@ptsiaras) August 2, 2022
Το απόλυτο φιάσκο με τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο! Μέσω Ινδίας καταλήγει στην Αμερική…
Η Ευρώπη στόχευσε το ρωσικό αργό πετρέλαιο με τις πιο σκληρές κυρώσεις της, αλλά οι ναυλωτές και τα διυλιστήρια το διοχετεύουν κανονικά στην αγορά κρύβοντας την προέλευσή του. Ορισμένα καύσιμα που πιστεύεται ότι κατασκευάζονται εν μέρει από ρωσικό αργό πετρέλαιο έφτασαν στη Νέα Υόρκη και το Νιου Τζέρσεϊ τον Μάιο.
Τα επίμαχα φορτία μεταφέρθηκαν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και πέρα από τον Ατλαντικό από ινδικά διυλιστήρια, τα οποία υπήρξαν μεγάλοι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά αρχεία, τα δεδομένα της Refinitiv και την ανάλυση του κέντρου έρευνας για την ενέργεια και τον καθαρό αέρα με έδρα το Ελσίνκι.
Στον απόηχο της εισβολής στην Ουκρανία και των κυρώσεων από τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι έμποροι εργάζονται για να κρύψουν την προέλευση του ρωσικού πετρελαίου για να διατηρήσουν τη ροή του. Το αργό πετρέλαιο της Ρωσίας κρύβεται σε αναμεμειγμένα εξευγενισμένα προϊόντα όπως βενζίνη, ντίζελ και χημικά.
Το πετρέλαιο μεταγγίζεται μεταξύ πλοίων εν πλω, μια μέθοδος που χρησιμοποιείται για την αγορά και πώληση πετρελαίου από το Ιράν και τη Βενεζουέλα στις οποίες επίσης έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Οι μεταγγίσεις πραγματοποιούνται στη Μεσόγειο, στα ανοικτά των ακτών της Δυτικής Αφρικής και της Μαύρης Θάλασσας, με το πετρέλαιο να κατευθύνεται στη συνέχεια προς την Κίνα, την Ινδία και τη Δυτική Ευρώπη, σύμφωνα με ναυτιλιακές εταιρείες.
Οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν πρόσφατα να επιβάλουν σταδιακή απαγόρευση στο μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου, δια θαλάσσης αλλά όχι δια των αγωγών. Κάνοντας έτσι το χατίρι της Γερμανίας, της Ουγγαρίας και της Πολωνίας, εις βάρος της Ελλάδας, της Κύπρου και της Μάλτας.
Αναμένεται επίσης να απαγορεύσουν στους ευρωπαίους ασφαλιστές να καλύπτουν πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Ωστόσο, οι λύσεις για την αποφυγή των κυρώσεων βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και απειλούν να μειώσουν την αποτελεσματικότητα τους.
Το εμπάργκο των ΗΠΑ από τον Μάρτιο απαγορεύει τις εισαγωγές αργού, προϊόντων πετρελαίου, υγροποιημένου φυσικού αερίου και άνθρακα από τη Ρωσία, αλλά τα καύσιμα συχνά παράγονται από μείγματα διαφορετικών προϊόντων όπως το ντίζελ.
Συνολικά, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου ανέκαμψαν τον Απρίλιο, μετά την πτώση τον Μάρτιο καθώς τέθηκαν σε ισχύ οι πρώτες δυτικές κυρώσεις, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας. Οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας αυξήθηκαν κατά 620.000 βαρέλια στα 8,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, κοντά στα προπολεμικά της επίπεδα, με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώνεται στην Ινδία.
Η Ινδία έχει αναδειχθεί ως βασικός κόμβος για τις ρωσικές ροές πετρελαίου. Οι εισαγωγές της χώρας έχουν εκτοξευθεί στα 800.000 βαρέλια την ημέρα από την έναρξη του πολέμου, σε σύγκριση με 30.000 βαρέλια την ημέρα πριν, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων αγορών εμπορευμάτων Kpler.
Αυτό είναι πιθανό λόγω της μεγάλης έκπτωσης – η δημοφιλής κατηγορία ρωσικού αργού, γνωστή ως Urals, κοστολογείται περίπου στα $35 χαμηλότερα από το Brent.
Ένα διυλιστήριο που ανήκει στον ινδικό ενεργειακό κολοσσό Reliance Industries Ltd. αγόρασε επτά φορές περισσότερο ρωσικό αργό τον Μάιο, σε σύγκριση με τα προπολεμικά επίπεδα, αποτελώντας το ένα πέμπτο της συνολικής του προμήθειας, σύμφωνα με την Kpler.
Η Reliance ναύλωσε ένα πετρελαιοφόρο για να μεταφέρει ένα φορτίο με συστατικό βενζίνης, που αναχωρούσε από το κοντινό λιμάνι Sikka στις 21 Απριλίου χωρίς προγραμματισμένο προορισμό. Τρεις ημέρες αργότερα, ενημέρωσε τα αρχεία του προσθέτοντας ως σημείο άφιξης ένα λιμάνι των ΗΠΑ και απέπλευσε, εκφορτώνοντας το φορτίο του στις 22 Μαΐου στη Νέα Υόρκη!
«Αυτό που πιθανότατα συνέβη ήταν ότι η Reliance παρέλαβε ένα φορτίο ρωσικού αργού πετρελαίου με έκπτωση, το διύλισε και στη συνέχεια πούλησε το προϊόν στη βραχυπρόθεσμη αγορά όπου βρήκε έναν αγοραστή από τις ΗΠΑ», δήλωσε ο Lauri Myllyvirta, επικεφαλής αναλυτής στο Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια. Ο οργανισμός παρακολουθεί τις ρωσικές εξαγωγές ορυκτών καυσίμων και τον ρόλο τους στη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία. «Φαίνεται ότι υπάρχει εκτενές παρεμπόριο όπου το ρωσικό αργό διυλίζεται στην Ινδία και μετά ένα μέρος του πωλείται στις ΗΠΑ».
Η Reliance δεν απάντησε σε ερώτημα της Wall Street Journal, η οποία αποκάλυψε την υποθεση. Ο οικονομικός διευθυντής της, Srikanth Venkatachari, δήλωσε στις 6 Μαΐου ότι η εταιρεία έχει ελαχιστοποιήσει το κόστος πρώτης ύλης προμηθεύοντας «βαρέλια arbitrage».
Οι ινδικές εξαγωγές προϊόντων διύλισης πετρελαίου, που ενισχύθηκαν από τις φθηνές ρωσικές προμήθειες, έχουν αυξηθεί απότομα από την αρχή του πολέμου. Οι ημερήσιες αποστολές στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 30% και κατά 43% στις ΗΠΑ σε τριμηνιαία βάση.
«Εάν τα ινδικά διυλιστήρια στη δυτική ακτή εισήγαγαν πολύ ρωσικό αργό, τότε ναι, πιθανότατα θα υπάρχει κάποιο ρωσικό αργό που έχει εμπλακεί στην παραγωγή αυτών των προϊόντων», δήλωσε ο Koen Wessels, αναλυτής πετρελαϊκών προϊόντων στη συμβουλευτική εταιρεία Energy Aspects. .
Αυτό έρχεται σε μια εποχή που οι τιμές της βενζίνης και του ντίζελ έχουν σημειώσει ρεκόρ στις ΗΠΑ λόγω των υψηλών τιμών του αργού, επιβαρύνοντας τους καταναλωτές σε μια εποχή που ο πληθωρισμός ήταν πρόσφατα σε υψηλό τεσσάρων δεκαετιών.
Ο Μπάιντεν επιμένει να κάνει λόγο για «πληθωρισμό Πούτιν», όπως φαίνεται όμως ο Πούτιν συνεχίζει και πουλάει φτηνά και αδιάλειπτα το πετρέλαιο του…
Πληροφορίες από WSJ, BLOOMBERG