του Χρυσόστομου Τσιρίδη.
.
Με αφορμή τον θόρυβο των ημερών, μια σχετική ματιά στον ΟΜΗΡΟ, ΓΕΝΑΡΧΗ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ και ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Έτσι, ως πληροφόρηση.
Με Ομηρική ορολογία θα χαρακτηρίζαμε την ωραία ΕΛΕΝΗ: Εΰκομον, λιπαροπλόκαμον, ευώπιδα, καλλιπάρηο, καλλίζωνον, εΰρραφή, βαθύκολπον, ευκόσμητον, ευειδή, λευκώλενο, γλαυκώπιδα κλπ.
.
ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ (και μπράβο στους δημιουργούς της) ΕΞΥΠΝΑ ΜΟΝΤΑΡΙΣΜΕΝΗ φωτογραφία, από το κινηματογραφικό έργο,
για να “τοποθετήσουμε” καθαρά και να ΕΝΝΟΗΣΟΥΜΕ το σχετικό ΠΛΟΥΣΙΟ Ομηρικό λεξιλόγιο.
.
Η ματαιοδοξία, όπως συνήθως λένε οι ηθικολόγοι, ως προς την εμφάνιση, δεν έλειπε ούτε
και από την “περίφρονα” ΠΗΝΕΛΟΠΗ, έναν από τους ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΟΥΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ της ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ και σύμβολο συζυγικής πίστης.
.
Αρκεί να σκεφτούμε ότι μεταξύ των ΒΑΣΙΚΩΝ επιθέτων της ΕΛΛΑΔΑΣ είναι “καλλιγύναικα”=
η χώρα με τις ΩΡΑΙΕΣ Γυναίκες.
.
Λέξεις ατελείωτες, φόρος τιμής στην ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ (!) εικόνα της Γυναίκας.
.
Οι ΑΥΤΟΥΣΙΕΣ Ομηρικές λέξεις που αναφέρω (σε εισαγωγικά) είναι ένα μικρό ποσοστό
και απλά ενδεικτικές.
.
Ο ΌΜΗΡΟΣ, Θαυμαστής και ΛΑΤΡΗΣ των γυναικών, θέλει την γυναίκα
.
ψηλή κι ωραία, ως γενική εικόνα (“μεγάλη τε και καλή” οι δικές του λέξεις)
.
Με ωραία επιμέρους χαρακτηριστικά
.
εκφραστικά μάτια (ευώπις), όμορφο πρόσωπο (“ευειδής”, “καλλιπάρηος”), ωραία πόδια.
(καλλίσφυρος), λευκή επιδερμίδα (“λευκώλενο”)
.
Την θέλει με πλούσιες καμπύλες (“πάσσoνα”, “βαθύζωνη”),
.
Επίσης πλούσιο στήθος, γλουτούς (“βαθύκολπη”=η έχουσα μεγάλο και…εξέχον στήθος,
σύμφωνα με το Ομηρικό λεξικό)
.
πάντα περιποιημένη (“καλλίζωνος”, “ελκεσίπεπλος”), καλοχτενισμένη (“εΰκομος”,
“εΰπλόκαμος”, “λιπαροπλόκαμος”)
.
καθαρό σώμα (“εΰπλυνής”) απαραιτήτως, που συνοδεύεται με κάποιο άρωμα
.
με ακριβά γούστα στολισμού, εντυπωσιασμού (“ευκόσμητη”)= περίτεχνα κοσμήματα,
βραχιόλια σκουλαρίκια (“έλικες”), περιδέραια
.
Την θέλει
με πολυτελή, καλοραμένα, καλαίσθητα ρούχα (“λιπαρά, εϋρραφή, επήρατα, εικέλια είματα”
και όχι “ρωγαλέα ή ψιλά”= φτηνό- φτωχό ντύσιμο)
.
Ο Όμηρος θέλει την γυναίκα στην τελική
ερωτική (“θήλεια”), έως πολύ ερωτική (“θηλύτερη”)
.
ακόμη και με ειδική περιποίηση (σε… ινστιτούτα αισθητικής) και με
την χρήση πρόσθετων (αξεσουάρ). (1)
.
“Πηνελόπη, αν ΤΩΡΑ σε έβλεπαν, ΕΤΣΙ περιποιημένη, δεν θα είχες ΜΟΝΟ
108 μνηστήρες- θαυμαστές” (!).
.
ΝΑΙ (!). Ο ΟΜΗΡΟΣ τα γράφει. Ο Όμηρος ο…ΑΛΗΘΙΝΟΣ (!)
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Οι Ομηρικές γυναίκες πρόσεχαν την εμφάνισή τους, φρόντιζαν γι’ αυτήν,
επιζητώντας τον θαυμασμό των ανδρών και των γύρω τους.
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ (1): Τον ρόλο των…. ινστιτούτων αισθητικής, για άνδρες και γυναίκες,
έπαιζαν τα “θερμά λουτρά”, όπου ενίοτε προσφερόταν και ερωτική φιλοξενία.
Λ.χ Οδυσσέας- νησί Φαιάκων.
.
Τα θερμά λουτρά προσπάθησε να… αξιοποιήσει και ο ΝΕΣΤΟΡΑΣ, προκειμένου να
κάνει γαμπρό του τον γιο του Οδυσσέα, στέλνοντας την ίδια
την κόρη του να περιποιηθεί τον ΤΗΛΕΜΑΧΟ, αλλά (τουλάχιστον σύμφωνα με τον ίδιο
τον Όμηρο) δεν το κατάφερε.
.
Οι θεές αντί αυτών, είχαν τα “τεμένη” τους “βωμούς”,ως τόπους περιποίησης και ανανέωσης, όπως λ.χ αυτός
της ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ στην ΠΑΦΟ της ΚΥΠΡΟΥ, που περιγράφει λεπτομερώς ο Όμηρος (ραψ. θ)
.
Υ.Γ με ολίγον χιούμορ:
.
Για όσους τυχόν σκεφτούν μήπως ο Όμηρος
χάλασε πολλά από τα χρήματα της κληρονομιάς του μέντορά του ΦΗΜΙΟΥ,
σε ωραίες και ακριβές γυναίκες,
.
ας δουν το βίντεό μου “η κληρονομιά που άλλαξε την ζωή και το έργο του Ομήρου”