Την στιγμή που η Ευρωπαικη Ενωση απορρίπτει τις έξι προτάσεις Μητσοτακη για τις τιμές του φυσικού αερίου, η Κύπρος δείχνει τον δρόμο για το πως μπορεί να περιοριστεί ο αντίκτυπος από την κούρσα των διεθνών τιμών πετρελαίου: Και εκεί η αύξηση των τιμών στα καύσιμα ήταν ραγδαία, καθώς σημειώθηκε ανατίμηση έως και 30 λεπτά το λίτρο σε χρονικό διάστημα δύο μηνών, αλλά υπήρξε άμεση αντίδραση.
Η ολομέλεια της κυπριακής Βουλής ψήφισε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ομόφωνα νόμο για τη μείωση του ΕΦΚ, με έναρξη ισχύος της μείωσης από την 8η Μαρτίου έως και την 1η Ιουνίου, ώστε να συγκρατήσει τις τιμές.
Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης έπεσε στα χαμηλότερα επίπεδα που επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η μείωση είναι 7 λεπτά το λίτρο στη βενζίνη και το diesel, η οποία αυξάνεται στα 8,3 λεπτά συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ.
Έτσι, η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 oκτανίων τιμής ανά λίτρο στην Κύπρο, κοστίζει 1,408 ευρώ, με το φθηνότερο πρατήριο να την πουλάει 1,333 ευρώ και το ακριβότερο έναντι 1,449 ευρώ το λίτρο.
Η χώρα μας έχει έναν από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στην Ευρώπη (για την ακρίβεια τον 4ο υψηλότερο στην ΕΕ), που ανέρχεται στα 0,70 λεπτά το λίτρο, ενώ το ΦΠΑ είναι στο υψηλό 24% (στην Κύπρο 19%). Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης που πρέπει να επιβληθεί ανά λίτρο βενζίνης, είναι τα 0,36 λεπτά ανά λίτρο.
Άρα στην Ελλάδα έχουμε σχεδόν… διπλάσιο ΕΦΚ από τον ελάχιστο, που υιοθέτησε η Κύπρος!
Σε ένα απλό παράδειγμα, αν αύριο κιόλας η Ελλάδα ψήφιζε την μείωση του ΕΦΚ καυσίμων στο ελάχιστο επίπεδο, τότε η τιμή της βενζίνης θα μειωνόταν αμέσως στο επίπεδο του 1,60-1,70 ευρώ ανά λίτρο και αυτό χωρίς να αλλάξει ο ΦΠΑ!
Με πληροφορίες απο το enikonomia.gr