Μετατρέπει τα τέκνα διαζευγμένων σε ΄΄εταιρείες’’ με αρμοδιότητες, ωράριο, εναλλασσόμενες έδρες
Την αντίδραση 16 γυναικείων οργανώσεων, με επικεφαλής τον παλαιότερο Σύνδεσμο για τα Δικαιώματα της Γυναίκας στην Ελλάδα (ιδρύθηκε το 1920- ηγείτο αυτού επί δεκαετίες η Αλίκη Μαραγκοπούλου), προκαλεί η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την υποχρεωτική συνεπιμέλεια των τέκνων.
Και τούτο διότι σε μια εποχή που ο θεσμός της οικογένειας γνωρίζει μεγάλη κρίση και ο αριθμός των διαζυγίων έχει εκτοξευθεί σε αριθμούς ρεκόρ έρχεται η νομοπαρασκευαστική επιτροπή με το προσχέδιο που έχει καταρτίσει να τον αποτελειώσει. Να διαλύσει και τον καρπό του γάμου , το ανήλικο τέκνο, το οποίο με τις έως σήμερα προωθούμενες ρυθμίσεις καθιστά ‘’ μπαλάκι΄΄του πίνγκ πόνγκ των ευρισκόμενων σε αντιδικία γονέων του.
Οι ρυθμίσεις που περιέχει το προσχέδιο και κατήγγειλε με ψήφισμα της ως επι κεφαλής των 16 γυναικείων οργανώσεων η Πρόεδρος του Συλλόγου για τα δικαιώματα των Γυναικών κυρία Ειρήνη Φερέτη, εγείρουν τεράστιο προβληματισμό. Και τούτο διότι αντιμετωπίζουν εισάγοντας δικτατορικώς τον θεσμό της υποχρεωτικής συνεπιμέλειας τον καρπό του γάμου, το ανήλικο τέκνο, ως ‘’εταιρεία’’! Όχι ως έμψυχο όν.
Τέκνο –‘’εταιρεία’’ το οποίο θα διαμένει υποχρεωτικώς εναλλάξ σε δύο έδρες( οικίες ), ο χρόνος που θα το έχει έκαστος γονεύς θα διαμοιράζεται με ποσοστώσεις από 30-50% ενώ οι σε αντιδικία γονείς θα αναλαμβάνουν με βάση την απόφαση του δικαστηρίου να κατανέμουν αρμοδιότητες ανατροφής . Ενώ ζουν χωριστά. Θα απαιτείται συναπόφαση για το θρήσκευμα , για την ονοματοδοσία, για την εκπαίδευση και για την υγεία .
Η ‘’ Εστία ‘’ δεν πρόκειται να λάβει θέση στην αντιδικία μεταξύ των συλλόγων των πατέρων και των γυναικείων οργανώσεων . Είναι βέβαιον ότι υπάρχουν μητέρες που στερούν από τους πατέρες τα παιδιά τους ( πόσες είναι όμως αυτές) είναι επίσης βέβαιον ότι υπάρχουν και πατέρες που στρέφουν τα τέκνα τους κατά των μητέρων τους για να τις ‘’ εκδικηθούν ΄΄για άλλους λόγους . Είναι τέλος βέβαιον ότι υπάρχουν και εργαζόμενοι πατέρες που δεν επιθυμούν να αναλάβουν την συνεπιμέλεια υποχρεωτικώς και επιθυμούν αυτοί να παραμένει στις μητέρες με συναινετική συμφωνία. Η ‘’ Εστία’’ δεν γνωρίζει ποιος αληθινά κρύβεται πίσω από αυτή την νομοθετική πρωτοβουλία. Πέραν των γνωστών οργανώσεων που δικαιωματικώς κάνουν την καμπάνια τους . Ξέρει όμως κάτι πολύ καλά : Ότι την πρωτοβουλία για την νομοθέτηση την έχει η Πολιτεία. Οι νόμοι δεν είναι παραγγελίες ισχυρών ανδρών η γυναικών. Ότι επίσης η οικογένεια θα δεχθεί νέο ισχυρό πλήγμα με την ψήφιση του νομοσχεδίου και το μοναδικό θύμα αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας θα είναι το παιδί. Ουδείς άλλος.
Η δικηγόρος Φανή Γιωτάκη η οποία δραστηριοποιείται στον Σύλλογο Γυναικών για τα Δικαιώματα εξηγεί ακολούθως στην ‘’ Εστία ‘’ ποια είναι κατά την άποψη της οργάνωσης της τα μελανά σημεία του νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης το οποίο επεξεργάζεται επιτροπή νομικών υπό τον επίτιμο εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ιωάννη Τέντε.
Αυτά είναι:
1. Δεν γίνεται διάκριση μεταξύ μητέρας και πατέρα.
2. Επιβάλλεται η υποχρεωτική συνεπιμέλεια όταν υπάρχει αντιδικία στα δικαστήρια μεταξύ των συζύγων. Επιβάλλεται επίσης διανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ των γονιών για τη διοίκηση του παιδιού. Πράγμα που θα οδηγήσει σε αδιέξοδο καθώς θα αυξηθούν οι προστριβές στα δικαστήρια. Δεν μπορεί να υπάρξει συνεπιμέλεια όταν υπάρχει διάσταση απόψεων. Η συνεπιμέλεια έχει ευεργετικές ιδιότητες μόνο όταν είναι συναινετική. Ειδάλλως, η αμοιβαία καχυποψία και όλοι οι παράγοντες, που σχετίζονται είτε με την ένταση των ανθρώπινων σχέσεων, που εκδηλώνεται κατά την διάλυση της οικογένειας και μετά από αυτή, είτε με την έλλειψη κουλτούρας συνεργασίας μεταξύ των αντιδικούντων συζύγων, θα υπονομεύσουν τον θεσμό της συνεπιμέλειας. Η προς ψήφιση διάταξη είναι παράνομη καθώς καμία διεθνής σύμβαση δεν απαιτεί την υποχρεωτική συνεπιμέλεια.
3. Η προωθούμενη ρύθμιση όπως αυτή αποτυπώνεται στο προσχέδιο προβλέπει εναλλασσόμενη κατοικία για το παιδί με ελάχιστη παραμονή 30% του χρόνου και έως 50%. Πρόκειται για μέτρο που θα έχει βαριές συνέπειες στη ψυχοσύνθεση των παιδιών και στην φυσιολογική τους ανάπτυξη. Μέτρο σύγκρισης χώρες δεν μπορεί να είναι χώρες όπως η Σουηδία, Γερμανία χώρες όπου εφαρμόζεται το μέτρο καθώς τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά.
4. Η δυνατότητα εξέτασης των παιδιών στο δικαστήριο χωρίς προσδιορισμό της ηλικίας τους προκειμένου να επιλέξουν δήθεν ανεπηρέαστα ποιον γονέα επιλέγουν είναι μια αντιπαιδαγωγική επιλογή.
5. Το προσχέδιο προβλέπει επίσης αφαίρεση της γονικής μέριμνας εάν δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις για την επικοινωνία. Στη πράξη αυτό μπορεί να οδηγήσει στην συκοφάντηση μητέρων στο δικαστήριο από οικεία πρόσωπα του έτερου γονέα προκειμένου να τους αφαιρεθεί η γονική μέριμνα.
6. Προβληματικός είναι ο ορισμός που δίνει το προσχέδιο στην έννοια της κακής επιμέλειας . Κακή επιμέλεια συνιστά μόνο η μη τήρηση των κανόνων για την επικοινωνία με τον άλλο γονέα και όχι η άσκηση σωματικής ή λεκτικής βίας, έλλειψη φροντίδας, ένδυσης, διατροφής των παιδιών. Υπάρχει επίσης εκτενής αναφορά στον όρο γονεϊκή αποξένωση. Πρόκειται για ένα όρο αμφιλεγόμενο που δεν αναγνωρίζεται από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια.
7. Υποχρεωτική θα είναι επίσης η συνεπιμέλεια στα παιδιά εκτός γάμου ακόμα και σε όσα αναγνωρίστηκαν ακούσια από το δικαστήριο από τον πατέρα.
8. Υπάρχει κίνδυνος ότι η πλειονότης των γυναικών που δεν διαθέτουν οικονομικούς πόρους θα τελούν υπό την εξάρτηση των τέως συζύγων τους. Το νομοσχέδιο καλεί τους πολίτες να λύσουν όλα αυτά τα θέματα στις αίθουσες των δικαστηρίων. Οφείλουμε λοιπόν να επισημάνουμε ότι αυτόματα μετατρέπει τις μητέρες στον αδύναμο κρίκο της υποθέσεως ειδικώς στις περιπτώσεις που είναι ευάλωτες οικονομικά.
9. Οι οργανώσεις δεν εκπροσωπούν την μεγάλη πλειοψηφία των ανδρών. Διαδίδουν ψευδώς ότι η συνεπιμέλεια επιβάλλεται διεθνώς και ότι η εναλλασσόμενη κατοικία έχει ευεργετικές συνέπειες στην ανάπτυξη των παιδιών. Σκοπός τους είναι η μη καταβολή διατροφής προς τις μητέρες και ο έλεγχος της ζωής τους όχι η ουσιαστική επικοινωνία με τα παιδιά τους και η συνδρομή στην ανάπτυξής τους. Διαδίδουν ψευδώς ότι η πλειοψηφία των γυναικών δεν εφαρμόζει σωστά την επικοινωνία των πατεράδων με τα παιδιά. Οι γυναίκες αυτές είναι λίγες και δεν εκπροσωπούν την πλειοψηφία.
Το αντίθετο ισχύει μια μεγάλη μερίδα διαζευγμένων γυναικών καλύπτει αποκλειστικά εξ ιδίων τα έξοδα των παιδιών καθώς οι αποφάσεις για την καταβολή των πενιχρών διατροφών στην Ελλάδα δεν εφαρμόζονται.
10. Η ενδοοικονενειακή βία ενδεχομένως θα αυξηθεί καθώς οι γυναίκες που υφίστανται βία δε θα τολμούν να χωρίσουν αφού δεν θα υπάρχει ξεκάθαρη απόφαση για την επιμέλεια από το δικαστήριο αλλά και φυσικά υπό το κράτος του φόβου ότι οι εν διαστάσει σύζυγοι θα κάνουν χρήση της εναλλασσόμενης κατοικίας και θα εγκαταλείψουν το παιδί σε τρίτους.
11. Το νομοσχέδιο είναι αντιγραφή των θέσεων ανδρών τέως συζύγων οι οποίοι διοργανώνουν καμπάνια στα ΜΜΕ και στα social media, ενώ αφισοκολλούν παντού τις θέσεις τους και έχουν προσεγγίσει διάσημους για την καμπάνια τους ( Κανάκης, Μαραντίνης). Οι θέσεις των μητέρων δεν έχουν ακουστεί μέχρι στιγμής πουθενά. .
12. Το νομοσχέδιο θα έρθει προς διαβούλευση εν μέσω lockdown για να μην υπάρξει αντίδραση από τις οικογένειες που τις αφορά.
13. Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν δραματικά τις επόμενες γενιές στην Ελλάδα καθώς η ανατροφή των τέκνων θα εξαρτάται αποκλειστικά από τα δικαστήρια τα οποία εφαρμόζοντας το νόμο θα τα εξαναγκάζουν να ζουν χωρίς σταθερό σπίτι, σχολείο και φίλους.