Δεν άντεξα· τελικά είπα να γράψω κι εγώ τις σκέψεις μου για το μεγάλο θέμα τού τηλεοπτικού ξεπεσμού.
«Ματαιότης ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης». Ένα τέτοιο γνωμικό ταιριάζει απόλυτα στο νέο συμβάν τού τηλεοπτικού ΣΚΑΪ και στην εκπομπή του Big Brother το οποίο αναστάτωσε(?) και πάλι το τηλεθεάμον κοινό…
Θα αναρωτηθεί ίσως κάποιος: πού βλέπω την ματαιότητα στο συγκεκριμένο τηλεοπτικό συμβάν; Απλά το γνωμικό αναδεικνύει την μάταιη και κρυφή ελπίδα πως αυτός ο τόπος θα απαλλαχτεί κάποτε από την παραγωγή τηλεσκουπιδιών και τον πολύ, έως και χυδαίο, λαϊκισμό των περισσότερων ΜΜΕ, παρόλη την αγανάκτηση των τηλεθεατών, οι οποίοι εξοργίζονται κατά… περίπτωση. Φαίνεται όμως πως τον συνήθισε τόσο πολύ, ώστε μπορώ να ισχυριστώ πως δέχονται την τηλεοπτική χωματερή, σε βαθμό… μαζοχιστικού εθισμού!
Τόσες δεκαετίες τώρα, τα ιδιωτικά μίντια έχουν ξεφύγει από τον ρόλο τους, ο οποίος, δεν θα έπρεπε να είναι μόνο κερδοσκοπικός, αλλά, ακριβώς επειδή χρησιμοποιούν δημόσιες συχνότητες, θα μπορούσε να είναι και… εκπαιδευτικός (όπως η άδεια και το καταστατικό τους ορίζει). Αλλά ποιος θα μπορούσε να εμποδίσει οποιοδήποτε κανάλι να… πιάσει πάτο, να καταπέσει σε πνευματικό βάραθρο και να… υπενθυμίσει τις ακυρωμένες πλέον εκπαιδευτικές του υποχρεώσεις;
Η ελεγχόμενη, υποτίθεται, παρακολούθηση των καναλιών, από το δυσκίνητο Ε.Σ.Ρ., έχει εξασθενίσει σε σημείο που αναρωτιόμαστε αν υπάρχει. Όποιοι έχουμε χρόνο και διάθεση να παρακολουθήσουμε τηλεοπτικά προγράμματα, τα επονομαζόμενα και «ψυχαγωγικά», θα αντιληφθούμε αμέσως την πνευματική κατάπτωση, την αντιαισθητική εκφορά λόγου και την εικόνα μιας γενικευμένης κρετινοποίησης, που εκπέμπεται προς την τηλεμάζα…
Αυτή η τελευταία είναι που ανέχεται και προστατεύει θεάματα σαν το Big Brother, το οποίο μάς βγάζει τη γλώσσα με αναίδεια και θράσος, έχοντας τη στέγη ενός καναλιού (ΣΚΑΪ) το οποίο στηρίζει και θρέφει τον απόλυτο λαϊκισμό, χωρίς να είναι το μόνο μέσο που κρατάει τα σκήπτρα μιας τέτοιας τηλεανοησίας και τηλεσκουπιδιού. Η σαχλαμάρα και το χαμηλότατο επίπεδο, είναι τα χαρακτηριστικά αυτών των «ψυχαγωγικών», κουτοπόνηρων εκπομπών της κλειδαρότρυπας και του/της στερημένου/ης ηδονοβλεψία, για να γεμίσει τις άδειες δεξαμενές της φαντασιακής του/της ερήμωσης…
Έτσι νιώθω πως είναι ο μέσος όρος του φιλοθεάμονος κοινού των καναλιών, τα οποία προσπαθούν με κάθε θεμιτό ή αθέμιτο τρόπο να εμπορευματοποιήσουν και να ευτελίσουν το θέαμα που προσφέρουν στους πελάτες τους. Όλα για τον… λαό! Όλα για τη μάζα, με κάθε τρόπο και μέσο, δίχως καμία ενοχή, καμία επαγγελματική δεοντολογία.
Στην κερδοσκοπική στόχευση των επιχειρήσεων-ΜΜΕ, ένας κανόνας που λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψη, είναι το μορφωτικό επίπεδο του κοινού στο οποίο απευθύνεται το κάθε κανάλι· ο ΣΚΑΪ έχει δουλέψει, εδώ και πολλά χρόνια, για να αποκτήσει το… κατάλληλο κοινό, ώστε το Big Brother να λειτουργήσει άμεσα και κάθετα (εξάλλου, δεν είναι η πρώτη φορά που προβάλλει τέτοιου είδους κατασκευάσματα, μαζί με άλλα παρεμφερή «ψυχαγωγικά» θεάματα).
Οι υπεύθυνοι του τομέα «ψυχαγωγίας» γνωρίζουν σε… επιστημονικό επίπεδο πλέον, τις συνταγές «επιμόρφωσης» μιας τέτοιας πνευματικής και μορφωτικής ταυτότητας μάζας. Όλοι οι αρμόδιοι λοιπόν, σχεδιάζουν τα πάντα, μέχρι της τελευταίας λεπτομέρειας που χωράει στη λογική και επιχειρησιακή τους στρατηγική, ώστε να κρατήσει (να αιχμαλωτίσει) το κοινό στη στημένη σκουπιδοφαγία και μπουρδολογία.
Όλα προγραμματισμένα· ακόμα και αυτός ο νταβραντισμένος ελληναράς, με τη χυδαιολογία και τη μαγκιά του, προγραμματισμένος ήταν. Το ύφος, η στάση τού σώματος, οι λέξεις, το… νόημα, οι υπαινιγμοί, το σεξιστικό σκεπτικό, όλα, έγιναν από προγραμματισμένους σχεδιασμούς, γνωρίζοντας τις επιθυμίες, αλλά και το πώς να ερεθίζουν τα κατώτερα- κατώτατα χαρακτηριστικά του κοινού, δηλαδή των πελατών.
Το θέμα βέβαια έχει τώρα ξεθυμάνει, αφού άλλα γεγονότα αντικαθιστούν ακατάπαυστα τα προηγούμενα, σε μια χώρα που ποτέ δεν πλήττεις…
Δεν ξέρω για τις νομικές και κοινωνικές συνέπειες μιας τέτοιας φασαρίας, που ξέσπασε μετά την προβολή του Big Brother· κάτι άκουσα πως το κανάλι έδιωξε το παλληκάρι, αλλά πέραν αυτού, προς το παρόν, τίποτα. Βεβαίως, υποθέτω πως το όλον συμβάν δημιούργησε μεγάλο ντόρο και έφτιαξε το κλίμα μιας πολύ καλής διαφήμισης, την οποία ίσως και να σκηνοθέτησε ο ίδιος ο ΣΚΑΪ…
Δεν θα μείνουμε όμως περισσότερο σε αυτό καθαυτό το γεγονός. Απλώς, σκέφτομαι τη ματαιότητα ονείρων και επιθυμιών, για αναβάθμιση και βελτίωση του πολιτισμού της κοινωνίας, ώστε να παύσει να είναι μια μάζα καταδικασμένη να οδεύει στα σκοτεινά μονοπάτια που ορίζονται από την ψευδοκουλτούρα τής τηλεοπτικής εικόνας προορισμένης να μετατρέπει τον άνθρωπο και την κοινωνία σε… πόπολο.
Λένε πως ο Big Brother της 7/9 δημιούργησε σοκ στο κοινό!
Μμμμμμ…
Δεν ελπίζω πως τα τηλεοπτικά ΜΜΕ θα… συγκινηθούν και θα εισηγηθούν μιαν άλλη θεματική απ’ αυτή που παρουσιάζουν ως τώρα.
Δεν ελπίζω πως τα παρεμφερή πρωϊνάδικα και μεσημεριανάδικα θεάματα θα συνετιστούν ώστε να φτιάξουν πιο… ευπρεπή προγράμματα.
Δεν πιστεύω πως ο πολιτικός κόσμος είναι ικανός να αφυπνίσει τους πολίτες, ώστε να απαιτήσουν αλλαγές στο τηλεοπτικό τοπίο.
Μετά τις τόσες κρίσεις που γνώρισε η χώρα (οικονομικές-εθνικές-επιδημιολογικές-προσφυγικές) βλέπουμε την επιμονή των καναλιών (πλην κρατικών ΜΜΕ) στις χυδαίες, ανεγκέφαλες, επιδερμικές προτάσεις ψυχαγωγίας. Την ίδια ώρα απτόητα, συνεχίζουν να αντιστρατεύονται την ουσία τού πολυσχιδούς πολιτισμού της χώρας μας. Για τις ιδιωτικές τηλεοπτικές επιχειρήσεις, η χώρα «χρειάζεται» να έχει ορθάνοιχτα τα μάτια, για να παρακολουθεί αποχαυνωμένη τα απίστευτα…
Νότης Μαυρουδής