Στην απόσυρση του άρθρου 49 νομοσχεδίου του Υπουργείου Εργασίας, που τροποποιούσε το νόμο Κατσέλη για τα υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα, προχώρησε ο Γιώργος Κουτρουμάνης. Όπως εξήγησε ο κ. Κουτρουμάνης στην επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής αποσύρει την ρύθμιση διότι «εξελίσσεται διάλογος για το συγκεκριμένο θέμα με την ΕΚΤ”.
Αλήθεια πότε θυμήθηκε ο κ. υπουργός τον διάλογο με την ΕΚΤ, όταν λιγότερο από μια εβδομάδα είχαν περάσει οσυγκεκριμένες τροποποιήσεις από το υπουργικό συμβούλιο και πριν από τρεις μέρες κατατέθηκαν και στη βουλή;
Ποιο είναι όμως το πραγματικό πρόβλημα; Ας τα πάρουμε από την αρχή. Οι αλλαγές στον νόμο Κατσέλη διαφημίσθηκαν από το σύνολο των μέσων επικοινωνίας (έντυπων και ηλεκτρονικών) σαν διορθώσεις θετικές για τους οφειλέτες. Μέγα παραμύθι…
Ευνοικές αλλαγές για τις τράπεζες ναι, ευνοικές για τους οφειλέτες όχι.
Και για να το κάνουμε πιο συγκεκριμένο ας τις πάρουμε μία μία όλες τις τροποποιήσεις που ανακοινώθηκαν…
1) Αυξάνουνε από 4 χρόνια σε 5 χρόνια την υποχρέωση του οφειλέτη να δίνει χρήματα. Δηλαδή π.χ ας πούμε τα 200 ευρώ που αποφασίζει ο δικαστής ότι έχει δυνατότητα ο οφειλέτης να δίνει στις τράπεζες, αντί για 48 μήνες (9.600 ευρώ) που ίσχυε, με τη βελτίωση του νόμου θα τα δίνει για 60 μήνες (12.000 ευρώ). Σας φαίνεται ότι ωφελείτε ο οφειλέτης;
2) Αυξάνουνε το δικαίωμα πληρωμής για σωτηρία της μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη στα 35 χρόνια. Δηλαδή ο οφειλέτης μπορει για να σώσει το σπίτι του, να πληρώσει την αξία του 85% της εμπορικής αξίας του ακινήτου του αντί για διάστημα 20 χρόνια που ίσχυε μέχρι σήμερα, σε διάστημα που μπορεί να φτάνει μέχρι και τα 35 έτη. Δεν λέω καλό για τους οφειλέτες αλλά ακόμα καλύτερο για τις τράπεζες μιας και θα εισπράξουν από τόκους πολύ περισσότερα χρήματα!
3) Ο οφειλέτης αρχίζει να δίνει χρήματα από την επομένη της αίτησής του στο ειρηνοδικείο ενώ μέχρι τώρα ξεκινούσε να πληρώνει μετά την δικάσιμο η οποία στα μεν μικρά ειρηνοδικεία γινεται 6-8 μήνες μετά την αίτηση στα δε μεγάλα έχει φτάσει να γίνεται στα 2 με 3 χρόνια! Στην ουσία χάνεται μια άτυπη περίοδος χάριτος για τους οφειλέτες. Άρα και εδώ όφελος αποκλειστικά για τις “κακόμοιρες” τράπεζες.
4) Καταργούνε την εξωδικαστική. Και εδώ έχουμε καθαρό ώφελος σε εργατοώρες για τις τράπεζες, οι οποίες θα έπρεπε για αυτή την διαδικασία να δαπανούν χρόνο και προσωπικό, ιδιαίτερα αν η κυβέρνηση ήθελε να τονώσει τον θεσμό του εξωδικαστικού συμβιβασμού βάζοντας υποχρεωτικά τις τράπεζες να απαντούν μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπως άλλωστε γίνεται στην φάση του δικαστικού συμβιβασμού.
5) Η πέμπτη και σπουδαιότερη αλλαγή του νόμου είναι ότι θα μπορούν οι μικροέμποροι που εργάζονται ατομικά ή έχουν μέχρι ένα άτομο στην δουλειά τους να υπαχθούν στον νόμο. Μοναδικος όρος να έχουν σε επαγγελματικό δάνειο οφειλή μέχρι 25.000 ευρώ. Οι ίδιοι βέβαια θα μπορούν όπως και τα υπόλοιπα φυσικά πρόσωπα να τακτοποιήσουν χρέη τους από τυχόν στεγαστικά δάνεια, κάρτες και καταναλωτικά άσχετα ποσού. Αυτό ναι ήταν μια θετική αλλαγή στον νόμο Κατσέλη. Έλα όμως που όπως μάθαμε κάποιες τράπεζες έδιναν σε μικροέμπορους – που είχαν ανάγκη για την επιχειρησή τους- αντί για επαγγελματικά δάνεια με χαμηλό επιτόκιο, ανοικτά καταναλωτικά με διπλάσιο επιτόκιο; Αυτές λοιπον οι τράπεζες είδαν το συγκεκριμένο μέτρο …και έπαθαν!!
Άρα λοιπόν φαντάζεσθε ποιο μέτρο από όλα που σας αναφέραμε είναι το “ύποπτο” για το ξαφνικό μαζεμα των αλλαγών στον νόμο Κατσέλη για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά…