Ο κλάδος των αερομεταφορών, αναμφίβολα, αποτελεί έναν από τους κλάδους της οικονομίας, ο οποίος έχει υποστεί εκτεταμένες ζημιές, ως απόρροια της πανδημίας του κορωνοϊού.
Μέχρι στιγμής, οι απανταχού κυβερνήσεις έχουν δεσμευτεί να δαπανήσουν το ποσό των 85 δισ. δολαρίων για τη στήριξη των αεροπορικών εταιρειών, καθώς το παγκόσμιο «lockdown» εχουν σχεδόν εκμηδενίσει τη ζήτηση για εισιτήρια, καθηλώνοντας μεγάλο μέρος του παγκόσμιου αεροπορικού στόλου.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, η μία εταιρεία μετά την άλλη ανακοινώνει απολύσεις ή περικοπές θέσεων εργασίας. Ενδεικτικά, μόνο στην Ευρώπη ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η απώλεια 20.000 θέσεων εργασίας.
Η ανάκαμψη του κλάδου θεωρείται – κατά πολλούς – ένα ηράκλειο επιχείρημα, καθώς οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μία μακρά περίοδο αστάθειας και προβλημάτων, διάρκειας τουλάχιστον τριών ετών.
Στο πλαίσιο αυτό, «φουντώνει» η συζήτηση για το ενδεχόμενο κρατικής στήριξης του κλάδου, ιδίως προς τις πιο αδύναμες αεροπορικές εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες και αρκετές κρατικές.
Ορισμένοι θεωρούν ότι τα συγκεκριμένα χρήματα θα δοθούν σε ένα «βαρέλι χωρίς πάτο», ενώ ορισμένοι άλλοι προειδοποιούν ότι χωρίς τη δημόσια στήριξη, η χρεωκοπία είναι προδιαγεγραμμένη.
Από την πλευρά του, πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μίκαελ Ο’ Λάρι, έχει ασκήσει σφοδρή κριτική στο σενάριο της κρατικής βοήθειας, επικαλούμενος τη διαμόρφωση συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού εις βάρος όσων εταιρειών στέκονται στα πόδια τους χάρη σε ίδιους πόρους.
Ας δούμε, αναλυτικά, τι ισχύει στον κλάδο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg:
– Air France – KLM
Είναι έτοιμη να λάβει βοήθεια 11 δισ. ευρώ από τη γαλλική και την ολλανδική κυβέρνηση. Η KLM σχεδιάζει την περικοπή 2.000 θέσεων εργασίας.
– Alitalia
Πρόκειται για μία εθνικοποιημένη εταιρεία, τον πλήρη έλεγχο της οποίας η ιταλική κυβέρνηση αναμένεται να ανακτήσει τον προσεχή Ιούνιο.
– American Airlines
Έχει διασφαλίσει κρατική βοήθεια 5,8 δισ. δολαρίων για τη στήριξη της μισθοδοσίας, ενώ διαπραγματεύεται επιπλέον δάνειο 4,75 δισ. δολαρίων. Περίπου 39.000 εργαζόμενοι έχουν τεθεί σε αναστολή εργασίας.
– China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China
Δεν έχει ανακοινωθεί πακέτο στήριξης για τις τρεις κρατικές αεροπορικές εταιρείες της Κίνας, παρά τις ζημιές 2 δισ. δολαρίων στο α’ τρίμηνο του 2020. Δεν υπάρχει πρόγραμμα περικοπής των θέσεων εργασίας.
– Delta Air Lines
Έχει λάβει βοήθεια 5,4 δισ. δολαρίων από την αμερικανική βοήθεια, ενώ έχει αιτηθεί ομοσπονδιακού δανείου, ύψους 4,6 δισ. δολαρίων. Περίπου 37.000 εργαζόμενοι έχουν τεθεί σε αναστολή εργασίας.
– Lufthansa
Εξετάζεται πακέτο διάσωσης 10 δισ. ευρώ από τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Ελβετίας, της Αυστρίας και του Βελγίου. Πιθανή η μείωση 10.000 θέσεων εργασίας.
– EasyJet
Έχει λάβει βοήθεια, ύψους 600 εκατ. στερλινών, από τη βρετανική κυβέρνηση. Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις για περικοπές θέσεων εργασίας.
– Emirates, Etihad
Το Ντουμπάι έχει ανακοινώσει την παροχή στήριξης στην Emirates, η οποία έχει περικόψει τους μισθούς των εργαζομένων. Όσον αφορά την Etihad, δεν υπάρχει ενημέρωση για την παροχή κρατικής βοήθειας.
– IAG
Έχει εξασφαλίσει πακέτο βοήθειας 1,1 δισ. ευρώ από την ισπανική κυβέρνηση. Σχεδιάζει την περικοπή 12.000 θέσεων εργασίας.
– Ryanair
Δεν έχει υποβάλλει αίτημα κρατικής βοήθειας, παρότι έχει περικόψει 3.000 θέσεις εργασίας.
– Singapore Airlines
Ο βασικός μέτοχος προχώρησε σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 8,8 δισ. δολαρίων, μέσω της έκδοσης νέων μετοχών.
– United Airlines
Αναμένεται να λάβει δάνειο 5 δισ. δολαρίων με ευνοϊκού όρους από την αμερικανική κυβέρνηση, ενώ έχει ήδη αιτηθεί δανείου 4,5 δισ. δολαρίων από το υπουργείο Οικονομικών. Πάνω από 20.000 εργαζόμενοι τέθηκαν σε καθεστώς εθελούσιας εξόδου.
– Virgin Atlantic
Επιδιώκει τη λήψη πακέτου βοήθειας 500 εκατ. στερλινών από τη βρετανική κυβέρνηση.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Bloomberg