Καθώς οδεύει προς την αρχική δημόσια προσφορά της το 2020, η πλατφόρμα βραχυπρόθεσμης μίσθωσης ακινήτων Airbnb προέβη στην υπογραφή μιας σημαντικής συμφωνίας χορηγίας, ύψους 500 εκατ. δολαρίων, με τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ).
Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Thomas Bach, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο Japan House στο Λονδίνο, η Airbnb έχει δεσμευτεί να προσφέρει καταλύματα στις χώρες που θα φιλοξενήσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες τα επόμενα 9 χρόνια – αρχής γενομένης από το Τόκιο το 2020 και στη συνέχεια στο Πεκίνο το 2022, στο Παρίσι το 2024, στο Μιλάνο το 2026 και στο Λος Άντζελες το 2028.
“Δεν έχει ξαναγίνει ποτέ πριν σε Ολυμπιακούς Αγώνες”, σημείωσε ο συνιδρυτής της Airbnb και CPO της εταιρείας, Joe Gebbia.
Το ύψος της συμφωνίας χορηγίας δεν αποκαλύφθηκε στην εκδήλωση, αλλά οι Financial Times ανέφεραν ότι ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. δολάρια, επικαλούμενοι με ανώνυμες πηγές που ενημερώθηκαν για το deal.
Ο CEO της Airbnb, Brian Chesky, σε μια ανάρτησή του στο Twitter σημείωσε ότι ότι δεν είναι αυτό το ποσό της συμφωνίας, χωρίς όμως να αναφερθεί στο ύψος της: “Δεσμεύομαι από τη συμφωνία εμπιστευτικότητας με την Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων. Αλλά δεν είναι αυτό το ποσό”, έγραψε στο tweet του.
2020: Έτος σταθμός για την Airbnb
Η χρονική συγκυρία υπογραφής της συμφωνίας χορηγίας δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερη για την εταιρεία. Η αξίας 31 δισ. δολαρίων Airbnb ανακοίνωσε επίσημα τον Σεπτέμβριο ότι σχεδιάζει να προχωρήσει σε αρχική δημόσια εγγραφή το 2020, μόλις λίγες ημέρες αφότου μια άλλη εταιρεία της αγοράς ακινήτων με αποτίμηση δισεκατομμυρίων δολαρίων, η WeWork, ανακοίνωσε ότι θα αναβάλει τη δική της αρχική δημόσια εγγραφή – την οποία μάλιστα αργότερα ακύρωσε εντελώς.
Ο Chesky δήλωσε πρόσφατα ότι η αποτυχία της WeWork του έδωσε δύο μαθήματα – το πρώτο αφορά τη σημασία των περιθωρίων κέρδους και το δεύτερο τη σημασία της φήμης (σ.σ. μιας εταιρείας).
Χάρη στη συμφωνία η Airbnb θα δει το όνομά να γράφεται δίπλα σε αυτά των χορηγών της ΔΟΕ, στους οποίους συγκαταλέγονται οι Coca Cola, Alibaba, Atos, Bridgestone, Dow, GE, Intel, Omega, Panasonic, P&G, Samsung, Toyota και Visa – όχι άσχημα θα έλεγε κανείς για μια εταιρεία που ήρθε για να αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά μόλις πριν από 11 χρόνια.
Η Airbnb, κυρίως γνωστή για την παροχή υπηρεσιών εναλλακτικής διαμονής σε ταξιδιώτες και τουρίστες που αποφεύγουν τα ξενοδοχεία, έχει στρέψει εξάλλου το βλέμμα της εδώ και καιρό στις ευκαιρίες που δημιουργούν οι μεγάλες διοργανώσεις, όπου η ζήτηση για διαμονή σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία αυξάνεται ξαφνικά για ένα συγκεκριμένο-περιορισμένο χρονικό διάστημα, υπερβαίνοντας συχνά την προσφορά.
Ο Chesky είχε αναφερθεί εξάλλου στον ευρύτερο ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει η πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, στο πλαίσιο συνέντευξης που είχε παραχωρήσει στον ιστότοπο Nikkei Asian Review τον προηγούμενο μήνα.
“Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, αν όχι περισσότεροι, πρόκειται να έρθουν στο Τόκιο”, είχε πει, προσθέτοντας: “Δεν υπάρχουν αρκετά ξενοδοχεία για τους φιλοξενήσουν όλους. Πού θα μείνουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι; Εξάλλου, δεν είναι λογικό να φτιάξεις ένα ξενοδοχείο με την προοπτική μιας διοργάνωσης κάθε 25 χρόνια”.
Η Airbnb στην Ιαπωνία
Η εμπειρία της εταιρείας στην Ιαπωνία μέχρι τώρα είχε τα σκαμπανεβάσματά της. Πέρυσι, η χώρα θέσπισε νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων, βάσει του οποίου οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων υποχρεούνται να καταχωρήσουν τα ακίνητά τους και να λάβουν αριθμό μητρώο προκειμένου να μπορούν να τα διαθέσουν μέσω των σχετικών πλατφορμών, γεγονός που οδήγησε σε ακυρώσεις κρατήσεων που αφορούσαν μη καταγεγραμμένα ακίνητα. Έκτοτε βέβαια η εταιρεία έχει ανακάμψει, ισχυριζόμενη ότι στην πλατφόρμα της είναι καταχωρισμένα 50.000 ακίνητα τη χώρα, καθώς και 23.000 δωμάτια σε παραδοσιακά καταλύματα.
Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ράγκμπι, η εταιρεία δήλωσε ότι φιλοξένησε συνολικά 650.000 άτομα στην Ιαπωνία, αν και δεν διευκρίνισε πόσοι εξ αυτών επισκέφθηκαν τη χώρα με αφορμή το αθλητικό γεγονός.
Στις πέντε πόλεις που θα φιλοξενήσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες τα επόμενα χρόνια, η εταιρεία αναμένει να προσθέσει στην πλατφόρμα της “εκατοντάδες χιλιάδες νέους οικοδεσπότες”, ωστόσο ο εκπρόσωπος της Airbnb δεν ήταν σε θέσει να παρέχει πιο συγκεκριμένη εκτίμηση, ούτε καν για το Τόκιο (σ.σ. που θα φιλοξενήσει τη διοργάνωση του επόμενου έτους).
Το πώς ακριβώς μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος παραμένει ασαφές. Ο Gebbia δήλωσε ότι σε ευθυγράμμιση με την έμφαση που δίνει πλέον η εταιρεία στην ασφάλεια -έχοντας θέσει στόχο για 100% “εξασφαλισμένα” καταλύματα έως τον Δεκέμβριο του 2020- η Airbnb θα θεσπίσει επίσης μια “εγγύηση διαμονής” τους προσεχείς μήνες, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με τις ακυρώσεις κρατήσεων από τους ιδιοκτήτες-διαχειριστές των ακινήτων.
Η Ολυμπιακή Εμπειρία Airbnb
Το ίδιο ασαφής είναι όμως και η έτερη πρωτοβουλία που ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της χορηγικής συνεργασίας της Airbnb με τη ΔΟΕ, η οποία επίσης θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του 2020: πρόκειται για την πρωτοβουλία Airbnb Olympian Experiences, στο πλαίσιο της οποίας αθλητές των Ολυμπιακών Αγώνων θα “προσφέρουν” σε πελάτες της Airbnb που ενδιαφέρονται για τη ζωή ενός elit αθλητή, τις προσωπικές τους εμπειρίες.
Η πλατφόρμα Athlete 365 της ΔΟΕ διαφημίζει ήδη τη συγκεκριμένη συνεργασία με την Airbnb, καλώντας τους αθλητές να εγγραφούν και περιγράφοντας την πρωτοβουλία αυτή ως ευκαιρία να αποκτήσουν μια νέα πηγή εισοδήματος.
Της Sofia Lotto Persio
capital.gr/forbes