Διεθνής κινητικότητα αναπτύσσεται το τελευταίο διάστημα, όσον αφορά το ακανθώδες θέμα της φορολόγησης των τεχνολογικών εταιρειών.
Το ζήτημα έχει διχάσει την Ευρώπη, που δεν κατάφερε να βρει κοινό τόπο για τον λεγόμενο “ψηφιακό φόρο”, παραπέμποντας το θέμα στη διεθνή πρωτοβουλία που συντονίζει ο ΟΟΣΑ, με τη Γαλλία να αποφασίζει ωστόσο – αυτόνομα – την επιβολή του φόρου GAFA (από τα αρχικά το Google, Apple, Facebook, Amazon).
Και ενώ η ορισθείσα Αντιπρόεδρος για μια “Ευρώπη έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή, M. Vestager, προειδοποιούσε την περασμένη εβδομάδα από το βήμα του Ευρωκοινοβουλίου, ότι η Ε.Ε. θα λύσει μόνη της το θέμα του ψηφιακού φόρου, εάν δεν βρεθεί κοινά αποδεκτή λύση έως τα τέλη του 2020, ο ΟΟΣΑ ανακοίνωσε ότι ξεκινά εκ νέου διαπραγματεύσεις για την αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των πολυεθνικών, ώστε να συμπεριλάβει ειδικές ρυθμίσεις για τους τεχνολογικούς κολοσσούς.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), ο οποίος επίσης έχει αποτύχει μέχρι σήμερα να εξασφαλίσει μια ευρεία συμφωνία για τη φορολόγηση των κολοσσών του Διαδικτύου, παρουσιάζει εκ νέου μια “ενιαία προσέγγιση”, επιδιώκοντας την επίτευξη “πολιτικής συμφωνίας” με τα κράτη έως τον επόμενο Ιούνιο. “Πλησιάζουμε στον απώτερο στόχο μας: όλες οι πολυεθνικές εταιρίες να πληρώσουν αυτό που τους αναλογεί”, σχολίασε ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ, Angel Gurría, σε σχετική ανακοίνωση του Οργανισμού.
Η “ενιαία προσέγγιση” που κομίζει ο ΟΟΣΑ, θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης κατά την προσεχή Σύνοδο των Υπουργών Οικονομικών της Ομάδας των 20 (G20) στην Ουάσιγκτον στις 17 και 18 Οκτωβρίου.
Δίκαιη φορολόγηση
“Θέλουμε να εξασφαλιστεί ότι μεγάλες και εξαιρετικά κερδοφόρες πολυεθνικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών εταιρειών, πληρώνουν φόρους οπουδήποτε έχουν σημαντικές δραστηριότητες και αποκομίζουν κέρδη”, αναφέρει ο Οργανισμός σε σχετική ανακοίνωσή του. Η αναδιαμόρφωση των φορολογικών κανόνων, που φέρνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ο ΟΟΣΑ, ανακατανέμει ορισμένα κέρδη και αντίστοιχα φορολογικά δικαιώματα σε χώρες, όπου οι πολυεθνικές διαθέτουν τις αγορές τους. Εξασφαλίζει δε ότι η φορολόγηση των πολυεθνικών, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών του Διαδικτύου, που ασκούν σημαντική δραστηριότητα σε μέρη όπου δεν έχουν φυσική παρουσία, θα είναι αναλογική με τα κέρδη τους.
Στόχος είναι να έχει η κυβέρνηση της χώρας, όπου βρίσκεται ο καταναλωτής των προϊόντων και των υπηρεσιών μιας εταιρείας, το δικαίωμα να φορολογήσει μεγαλύτερο μερίδιο των κερδών, που αντλούνται από την πολυεθνική επί του εδάφους του. “Η αποτυχία επίτευξης συμφωνίας μέχρι το 2020 θα αυξήσει σημαντικά τον κίνδυνο οι χώρες να δράσουν μονομερώς, με αρνητικές συνέπειες για μια ήδη εύθραυστη παγκόσμια οικονομία”, σημείωσε με νόημα ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ, δείχνοντας σαφώς προς τη Γαλλία και το φόρο GAFA, που επέβαλλε μονομερώς.
Ποιες εταιρείες αφορά
Η αναμόρφωση των φορολογικών κανόνων που εισηγείται ο ΟΟΣΑ, αφορά μεγάλες πολυεθνικές με διασυνοριακές δραστηριότητες, που έχουν έσοδα άνω των €750 εκατ.
Σύμφωνα με την εισήγηση του ΟΟΣΑ, για να εμπίπτει μία πολυεθνική στις νέες φορολογικές διατάξεις θα πρέπει, επίσης, να έχει “συστηματική και σημαντική” αλληλεπίδραση με τους πελάτες στην αγορά μιας χώρας, ανεξάρτητα από το εάν έχει φυσική παρουσία εκεί ή όχι. Αυτό αφορά όχι μόνο πολυεθνικές του Διαδικτύου, αλλά και μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών ειδών που πωλούν προϊόντα λιανικής σε μια αγορά μέσω ενός δικτύου διανομής, το οποίο είτε μπορεί να τους ανήκει, είτε όχι.
Το σκεπτικό της πρότασης του Οργανισμού είναι ότι οι εταιρίες, που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις, θα μπορούν να υπόκεινται σε φόρους σε μια συγκεκριμένη χώρα, σύμφωνα με ένα μοντέλο, που βασίζεται σε συγκεκριμένα ποσοστά κερδοφορίας, τα οποία θα καθοριστούν από τη διαπραγμάτευση.
sepe