"Μνήμη και μαρτυρίες: Η μακρά νύχτα της δικτατορίας"

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

hounda
Την περίοδο 1967-1974 μέσα από επισημάνσεις ιστορικών, μνήμες από αυτόπτες μάρτυρες και αρχειακό υλικό, ανασυνθέτοντας τη σύγκρουση ανάμεσα στον αυταρχισμό της χούντας και τις αντιστασιακές ομάδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ “Μνήμη και μαρτυρίες: Η μακρά νύχτα της δικτατορίας”, παραγωγής της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, το οποίο θα παρουσιάσει αύριο (Παρασκευή 9 Μαρτίου, στις 3.15μμ, αίθουσα “Φρίντα Λιάππα”), ο σκηνοθέτης Ιωάννης Ξηρουχάκης.

Πρόκειται για το ένα εκ των δύο ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκαν με τη συμβολή της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και θα προβληθούν στο πλαίσιο του 20ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Αναλύοντας τη “δομή” του ντοκιμαντέρ, ο κ. Ξηρουχάκης τόνισε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων “Πρακτορείο 104,9 FM”, ότι “υπάρχει ένας βασικό κορμός που έχει στηθεί πάνω σε δύο εξαιρετικούς ιστορικούς, τον Βαγγέλη Καραμανωλάκη και τον Σωτήρη Ριζά, που εξιστορούν τα γεγονότα από την οπτική τους και ενδιάμεσα υπάρχουν μαρτυρίες από ανθρώπους που ήταν ενεργοί και συμμετείχαν σε όλη αυτή τη διαδικασία, όπως ο Θανάσης Σκρουμπέλος, ο γνωστός συγγραφέας και αντιστασιακός, ο οποίος είχε κάνει και τις πρώτες έγχρωμες αφίσες, τις προπαγανδιστικές από την πλευρά της Αντίστασης απέναντι στην προπαγάνδα στις αφίσες της Χούντας. Υπάρχει ο δημοσιογράφος ο Βαγγέλης Σιαφάκας που μας μιλάει για την περίοδο της δικτατορίας και την οργάνωση στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ιταλία”.
Επίσης, για το ντοκιμαντέρ έχει χρησιμοποιηθεί αρχειακό υλικό από το φωτογραφικό αρχείο που υπάρχει στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, όπως και αποσπάσματα από εφημερίδες και ενδιάμεσα υπάρχουν και άλλες μαρτυρίες από εκπομπές της ΕΡΤ, όπως η γνωστή με τον Παναγούλη του Τάσου Μπιρσίμ. Το ντοκιμαντέρ “ντύνουν”, επίσης, συγκλονιστικά αποσπάσματα από την ταινία της Αλίντας Δημητρίου “Τα κορίτσια της βροχής”, όπου γυναίκες που είχαν βασανιστεί στη δικτατορία περιγράφουν όλη αυτή την εμπειρία.
Φυσικά -είπε ο κ. Ξηρουχάκης- “δεν μπορούσαν να μην υπάρχουν και αποσπάσματα από τα Επίκαιρα, που με τον δικό τους τρόπο σχολιάζουν την επικαιρότητα εκείνης της εποχής από την οπτική των χουντικών”.
Επίσης, υπάρχει μια εισήγηση και μια ερμηνεία σε όλα αυτά από τον Στέλιο Κυμιωνή, επιμελητή Οπτικοακουστικών Συλλογών Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας “που μας κάνει μια γνωριμία με τα Επίκαιρα και περιγράφει και το τοπίο στον κινηματογράφο εκείνη την εποχή και φυσικά στην τηλεόραση που ξεκινάει εκείνη την εποχή και με τα γνωστά προγράμματα τα όλα καλά, τα χαρούμενα, τα ευχάριστα, τα νεανικά, της μόδας, τα μουσικά” σημείωσε -μεταξύ άλλων- ο σκηνοθέτης.
Ερωτηθείς ποια ήταν η ανάγκη που οδήγησε στη δημιουργία του ντοκιμαντέρ και τι επιπρόσθετο προσφέρει, ο κ. Ξηρουχάκης υπογράμμισε ότι “είναι μια περίοδος η οποία έχει πάρα πολλά να μας πει ακόμα, αλλά το σημαντικό που θέλαμε να δώσουμε μέσα από αυτό το ντοκιμαντέρ ήταν ακριβώς ο ρόλος των Επίκαιρων και επιπλέον να αναδείξουμε το φωτογραφικό αρχείο και το αρχείο των εφημερίδων της Γενικής Γραμματείας και είναι γενικά μια προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, είναι κάτι που το έχει προτείνει ο Γενικός Γραμματέας Λευτέρης Κρέτσος”.
“Θεωρούμε” -συνέχισε ο κ. Ξηρουχάκης- “ότι είναι πάρα πολύ σημαντική η προβολή ακριβώς της επίσημης εικόνας που έδινε η κυβέρνηση, συγκεκριμένα των χουντικών για εκείνη την εποχή και φυσικά πρέπει να δείξουμε και τις αντιστασιακές ομάδες, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τα επικοινωνιακά μέσα που χρησιμοποιούσαν και αυτές”.
*Συνεργάτες ντοκιμαντέρ: Διευθυντής φωτογραφίας Διονύσης Πετρουτσόπουλος, μοντάζ Δανάη Μανουσαρίδη, διεύθυνση παραγωγής Γεωργία Μπελενιώτη,επιμέλεια ήχου Παναγιώτης Παύλου.
**Τη συνέντευξη πήραν ο Νίκος Γιώτης και ο Φάνης Γρηγοριάδης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ