Ο κλάδος της ένδυσης διανύει δύσκολες μέρες. Οι ντουλάπες είναι γεμάτες και ένα μεγάλο μέρος των αγορών γίνεται μέσω διαδικτύου. Πολλά καταστήματα ρούχων αναγκάστηκαν το 2017 να κλείσουν στη Γερμανία, αλλά και σε όλον τον κόσμο.
Tο 2017 έκλεισαν στη Γερμανία 130 καταστήματα της εταιρείας Biba. Η περίπτωση αυτή δεν ήταν όμως μεμονωμένη. Είναι ενδεικτική της γενικότερης τάσης στον κλάδο της ένδυσης. Η χρονιά που πέρασε ήταν πολύ δύσκολη για πολλά καταστήματα έτοιμων ενδυμάτων στη Γερμανία. Το 2018 η κατάσταση αναμένεται ακόμη χειρότερη. «Οι καταναλωτές είναι χορτάτοι, οι ντουλάπες γεμάτες, η αγορά ασφυκτικά γεμάτη», αναφέρει άρθρο του περιοδικό «Οικονομία και κλωστοϋφαντουργία» (Τextilwirtschaft) που αφορά τα νέα από τον χώρο της βιομηχανίας και διάθεσης ενδυμάτων.
Ο διεθνής ανταγωνισμός είναι σκληρός. Διαδικτυακά καταστήματα όπως το Zalando καταγράφουν τεράστια κέρδη. Ακόμη και μεγάλες εταιρείες όπως η Adidas επενδύουν πλέον κυρίως στο ηλεκτρονικό εμπόριο, διατηρώντας λίγα καταστήματα στους εμπορικούς δρόμους των πόλεων -Στους εμπορικούς δρόμους άλλωστε επιτυχία σημειώνουν κυρίως οι αλυσίδες οικονομικών ρούχων και άλλων ειδών όπως το Primark.
Για μια θέση στην αγορά…
To ότι δεν αυξάνεται ο τζίρος των μαγαζιών ρούχων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του κόστους συντήρησης ενός κλασικού καταστήματος ένδυσης σε έναν εμπορικό δρόμο. «Η αγορά της ένδυσης μοιάζει με μια πισίνα με καρχαρίες» ανέφερε χαρακτηριστικά στο γερμανικό πρακτορείο ο σύμβουλος επιχειρήσεων Όλιβερ Βίμαν συμπληρώνοντας: «Οι πολυάριθμες χρεοκοπίες και η ανισορροπία στην αγορά πέρσι κατέδειξε πόσο σκληρά ανταγωνιστικός είναι ο κλάδος».
Στο μεταξύ η πίεση στις μπουτίκ αλλά και τους οίκους μόδας αναμένεται να αυξηθεί, δεδομένου ότι η ζήτηση ρούχων online καταγράφει διαρκώς ανοδική πορεία, εκτιμά ο Μίκαελ Γκέρλινγκ από το Ινστιτούτο Εμπορικών Μελετών της Κολωνίας (EHI). Αξίζει να σημειωθεί βέβαια δεν προκαλεί έκπληξη στους ειδικούς του χώρου η κρίση που έχει χτυπήσει τα καταστήματα ένδυσης. Σύμφωνα με τον Μ. Γκέρλινγκ πάντα θα υπάρχουν online καταστήματα που «νικούν» τις προσφορές ρούχων στα συμβατικά καταστήματα. Υπό αυτό το πρίσμα εάν οι ιδιοκτήτες των «παραδοσιακών» καταστημάτων θέλουν να σταθούν στον ανταγωνισμό θα πρέπει να κάνουν και οι ίδιοι προσφορές, τις οποίες οι πελάτες να μην μπορούν να τις βρουν στο ίντερνετ. Οι πελάτες έτσι θα «ανταμείψουν» αυτά τα καταστήματα επιλέγοντάς τα για τις αγορές τους.
Σε μεταβατική φάση ο κλάδος της ένδυσης διεθνώς
Δεν είναι πάντως μόνο η γερμανική αγορά που επηρεάζεται από τις αλλαγές αυτές στον χώρο του ενδύματος. Διεθνώς ο κλάδος βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο. Σύμφωνα με έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας ΜcΚιnsey και της οικονομικής επιθεώρησης Business of Fashion (BoF), το 2018 καταγράφηκε αύξηση στις πωλήσεις ενδυμάτων και υποδυμάτων στις αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας, της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής, εκτός δηλαδή Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής.
Τα περισσότερα κέρδη εισέπραξαν μάλιστα από τη μια πλευρά εταιρείες πολυτελούς ένδυσης κι από την άλλη οικονομικές αλυσίδες. Αντίθετα στις εταιρείες μεσαίου βεληνεκούς, των οποίων τα ενδύματα δεν είναι ούτε πολύ φθηνά ούτε πολύ ακριβά, η ανάπτυξη κινήθηκε σε μέτρια επίπεδα.
Επόμενη μεγάλη πρόκληση για τον χώρο της ένδυσης, διεθνώς αλλά και στη Γερμανία ειδικότερα, είναι η γήρανση του πληθυσμού, η οποία θα έχει επιπτώσεις αναπόφευκτα και στον τομέα της ένδυσης. Ειδικοί εκτιμούν ότι η αγορά ενδέχεται να συρρικνωθεί κι άλλο εξαιτίας της γήρανσης, ένα δεδομένο που ο κλάδος της ένδυσης θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν.
[DW]