Η κυρία Τζένη Γυφτέα, αντιπρόεδρος της εταιρείας παραγωγής ελαιολάδου Agrovim
http://www.youtube.com/watch?v=V-aZR7oaNaM
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV
Κυρία Γυφτέα, η χρονιά που κύλησε ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για την εγχώρια παραγωγή. Πώς κύλησαν τα πράγματα κατ’ αρχήν για το 2013 και τους πρώτους μήνες του 2014 για την εταιρεία.
Το 2013 ήταν για εμάς μία από τις καλές χρονιές. Είχαμε μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Ισπανία δεν είχε μεγάλη παραγωγή, οπότε είχαμε πολύ μεγαλύτερη ζήτηση, παρ’ ότι οι τιμές ήταν αρκετά υψηλές λόγω της έλλειψης της Ισπανίας. Αυτό βέβαια δεν συμβαίνει εφέτος, διότι η Ισπανία έχει ρεκόρ παραγωγής. Πολλοί μιλούν για 1,7 εκατ. τόνους. Αντιθέτως η Ελλάδα έχει ρεκόρ μείωσης παραγωγής – τουλάχιστον 60% σε σχέση με πέρυσι.
Και οι δύο συνθήκες δεν μας βοηθούν στον διεθνή ανταγωνισμό.
Αυτό ακριβώς κράτησε τις τιμές ψηλά και εφέτος. Και πέρυσι ήταν ψηλά λόγω της έλλειψης της Ισπανίας και της μεγάλης ζήτησης. Και εφέτος είναι, ίσως ακόμη πιο ψηλά, λόγω της έλλειψης παραγωγής στην Ελλάδα. Ξέρετε, είναι δύσκολο, διότι όταν οι τιμές είναι πολύ ψηλά η Ελλάδα έχει μια αδυναμία ανταγωνισμού. Διότι, παρ’ όλα αυτά, δυσκολευόμαστε να ανταγωνιστούμε και την Ισπανία και ακόμη και πέρυσι, και ιδίως εφέτος που είναι σε πολύ χαμηλότερες τιμές. Όταν κάνεις εξαγωγές, αυτό παίζει πάρα πολύ μεγάλο ρόλο.
Αλήθεια, σε αυτό το πλαίσιο ποια μπορεί να είναι η διέξοδος;
Η μόνη διέξοδος για τις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων είναι η ποιότητα. Είναι αδύνατον να ανταγωνιστούμε στις τιμές τους άλλους και εγώ νομίζω ότι είναι και λάθος. Διότι πάντα θα υπάρχει κάποιος ο οποίος θα προσφέρει φθηνότερα από εσένα. Δεν είναι μόνο η Ισπανία. Είναι και η Τουρκία αλλά και οι άλλες χώρες της Μεσογείου που προσφέρουν ελαιόλαδο.
Γνωρίζει όμως ο ξένος καταναλωτής ελαιολάδου ότι το ελληνικό ελαιόλαδο είναι ποιοτικό;
Μέρος αυτών γνωρίζει. Και αυτό διότι κάναμε μεγάλο αγώνα ώστε οι ξένοι καταναλωτές να μάθουν ότι η Ελλάδα παράγει εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Πολλές φορές εξηγήσαμε ότι το ποσοστό του έξτρα παρθένου ελαιολάδου της πολύ καλής ποιότητος που έχει η Ελλάδα, σε σχέση με την Ισπανία, είναι περισσότερο. Διότι εμείς έχουμε το 80% έξτρα παρθένου, ενώ οι Ισπανοί έχουν ένα πολύ μικρό ποσοστό. Βέβαια ο καταναλωτής επηρεάζεται από το τι προϊόν υπάρχει στο ράφι. Γι’ αυτό και εμείς δώσαμε μεγάλο αγώνα για να βάλουμε το ελληνικό προϊόν στα ράφια. Έτσι πολλές αλυσίδες έχουν ελληνικό προϊόν, ιταλικό προϊόν, ισπανικό προϊόν, μείγμα ή μεσογειακό προϊόν, όπως το λένε. Άρα έχουμε φθάσει μετά από πολλά χρόνια και πολύ μεγάλο δρόμο σε ένα πάρα πολύ καλό σημείο.
Πώς βιώσατε ως επιχείρηση τη δυσμενή θέση της χώρας στα χρόνια της κρίσης; Πόσο επηρέασε τις εξαγωγικές σας προσπάθειες;
Ξέρετε, προέρχομαι από το χώρο της αρχιτεκτονικής. Βρέθηκα ωστόσο στην οικογενειακή εταιρεία, όπου από την πρώτη στιγμή κάναμε έναν πολύ μεγάλο αγώνα. Προσπαθήσαμε – και σε πολύ μεγάλο βαθμό το πετύχαμε – να δώσουμε ένα ξεχωριστό στίγμα στην εταιρεία, το design, τη φινέτσα, την ποιότητα και την αξιοπιστία των προϊόντων μας. Ο μπαμπάς μου μας έμαθε ότι αυτό είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο. Όταν πρωτοξεκίνησα για την Αμερική, αυτό ήταν που κουβαλούσα στις αποσκευές μου. Πίσω μας είχαμε ένα πάρα πολύ καλό όνομα, το οποίο μας είχε βοηθήσει σε δύσκολες εποχές, όπως αυτές των αρχών της δεκαετίας του ’90. Θυμάστε, πολύ υψηλά επιτόκια κτλ. Το ίδιο μάς βοήθησε και τώρα. Αγωνίστηκα πάρα πολύ, γύρισα τον κόσμο πολλές φορές για να κάνω αυτή τη δουλειά και να τοποθετήσω το προϊόν, να δημιουργήσουμε ένα ελκυστικό brand. Θέλω να σας πω ότι αυτή η περίοδος με κούρασε περισσότερο.
Αντιμετωπίζατε την έλλειψη αξιοπιστίας της χώρας και τη δυσφήμηση από τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης του εξωτερικού εις βάρος της Ελλάδος;
Σίγουρα, όμως και από την πλευρά της χώρας μας δεν υπήρχε η σιγουριά και το ασφαλές περιβάλλον που θα μας στήριζε στις εξαγωγικές μας προσπάθειες. Νιώθαμε ότι κάνουμε έναν αγώνα χωρίς να έχουμε καλυμμένα τα νώτα μας. Πριν, όταν η χώρα ακολουθούσε αναπτυξιακή τροχιά, δεν είχαμε τέτοιου είδους προβλήματα. Είχαμε προβλήματα – θυμάστε τις υποτιμήσεις της δραχμής, τα μεγάλα επιτόκια –, αλλά η χώρα ήταν σε ανάπτυξη, σε άνοδο.
Οι τράπεζες ήταν δίπλα σας…
Πράγματι, οι τράπεζες βοηθούσαν. Τώρα υπάρχει αυτή η ανασφάλεια και η μιζέρια στον κόσμο. Λειτουργούμε σε ένα περιβάλλον όπου κανείς δεν είναι ευχαριστημένος και είναι πάρα πολύ δύσκολο. Εκτός του ότι οι ξένοι σε αντιμετωπίζουν με κάποιο σκεπτικισμό. Ειδικά στην αρχή της κρίσης είχαμε πάρα πολλά προβλήματα. Από την πλευρά των ξένων υπήρχε μια αμφιβολία στο αν θα συνεχίσουμε να ανταποκρινόμαστε στη δουλειά μας και τις υποχρεώσεις μας.
Πώς λοιπόν η Agrovimκατάφερε μέσα στο 2013, χρονιά κατά την οποία η κρίση σοβούσε, να παρουσιάσει μια από τις καλύτερες επιδόσεις της;
Η κρίση δεν ήταν μόνο το 2013. Είναι δυστυχώς 5 χρόνια. Κοιτάξτε, εμείς έχουμε την ομάδα των αγοραστών οι οποίοι μας στηρίζουν και μας πιστεύουν. Τους γνωρίζω όλους προσωπικά και μας ξέρουν χρόνια. Από την άλλη, έχουμε την ομάδα των παραγωγών μας, οι οποίοι και αυτοί στηρίζουν την εταιρεία. Η παράμετρος αυτή είναι πάρα πολύ σημαντική. Και είναι από τα μεγαλύτερα κεφάλαια που μπορεί να έχει μια εταιρεία. Είναι η πρώτη ύλη.
Με πόσους παραγωγούς συνεργάζεστε;
Έχουμε μια διαπιστευμένη ομάδα 400 παραγωγών ολοκληρωμένης διαχείρισης, για το ελαιόλαδο και τις ελιές. Αυτοί παρακολουθούνται σε σταθερή βάση, πιστοποιούνται, τους κάνουμε σεμινάρια. Στον ευρύτερο κύκλο των συνεργατών μας εντάσσονται 3.000 παραγωγοί από τη Μεσσηνία και τη Λακωνία. Η λογική μας είναι ότι πρέπει να υποστηρίζεις τον παραγωγό σου και στις καλές και στις κακές περιόδους.
Στο μέτωπο της εξωστρέφειας, ποιες είναι οι χώρες που λειτουργούν ως βασικοί πυλώνες των εξαγωγών σας;
Οι βασικότερες χώρες, που κάνουν και τον μεγαλύτερο τζίρο, είναι η Αυστρία, η Αγγλία – ήταν από τις πρώτες μας αγορές και εκεί έχουμε έναν πολύ καλό διανομέα που τοποθετεί τα προϊόντα μας σε όλα τα σουπερμάρκετ –, η Γερμανία, οι σκανδιναβικές χώρες, η Αίγυπτος, η Αμερική, η Ελβετία. Πρέπει να σας πω ότι όπως στην Αυστρία έτσι και στην Ελβετία έχουμε σημαντική παρουσία και στα βιολογικά προϊόντα. Στην προσπάθεια εξωστρεφούς ανάπτυξης τα ατού μας είναι, πρώτον, η ποιότητα και, δεύτερον, η συσκευασία. Επενδύσαμε και επενδύουμε πολλά χρήματα και στις δύο κατευθύνσεις.
Η αλήθεια είναι ότι κάνατε σπουδαία δουλειά στη συσκευασία.
Πράγματι. Έχουμε ένα γραφείο για το branding, το οποίο μας βοηθά πολύ. Πιστεύω ότι ήμασταν οι πρώτοι που βάλαμε το λάδι σε τόσο εντυπωσιακή συσκευασία στην Ελλάδα, γεγονός που επισφραγίστηκε με σπουδαία διάκριση.
Αλήθεια, τι αντιπροσωπεύουν οι εξαγωγές στη συνολική σας δραστηριότητα;
Το συντριπτικό ποσοστό του τζίρου μας, περίπου το 90%. Πέρυσι έφθασε στο 94%. Και στην εγχώρια όμως αγορά, αν και δεν έχουμε μεγάλη παρουσία, έχουμε φτιάξει ένα εξειδικευμένο brand. Κάνουμε Κορωνέικο και ΠΟΠ Καλαμάτας σε επιλεγμένα σουπερμάρκετ.
Ποια είναι τα βασικά brandnames της εταιρείας;
Η ναυαρχίδα μας είναι το ILIADA. Υπάρχουν όμως και άλλα, όπως το Olvion, το OliveArt– ένα μίνιμαλ, πολύ προχωρημένο από άποψη designπροϊόν που προορίζεται για τις σκανδιναβικές χώρες –, το Erato, το Elina, το Delphi. Αυτά είναι τα κύρια brands στο ελαιόλαδο. Έχουμε επίσης ολόκληρη σειρά στις ελιές.
Είναι αλήθεια ότι σε κάποιες χώρες, όπως το Ντουμπάι, κυριαρχεί το Iliada;
Πράγματι, το Iliada κυριαρχεί στο Ντουμπάι. Το έχουμε σε σουπερμάρκετ με οργανικά προϊόντα. Εκεί είμαστε και στα Carrefour. Νομίζω ότι μέχρι πρότινος ήταν το μόνο ελληνικό λάδι που διετίθετο στα Carrefour. Η Μέση Ανατολή είναι μια πολύ καλή αγορά, διότι υπάρχει πολύ χρήμα.
Ποιες νέες αγορές ανοίγετε;
Πέρυσι βάλαμε στη λίστα των χωρών που εξάγουμε τις αγορές της Ουκρανίας, της Βραζιλίας, της Μαλαισίας, του Αζερμπαϊτζάν. Ταυτόχρονα κάθε χρόνο ενισχύουμε την αγορά της Ιαπωνίας και της Ρωσίας.
Πολύ συχνά ακούγεται η άποψη ότι μέσω του ελαιολάδου προβάλλεται και η Ελλάδα. Είναι έτσι;
Αναμφίβολα προβάλλεται η χώρα. Πιστεύω ότι είμαστε πρεσβευτές και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε και πολύ προσεκτικοί. Το παρελθόν έτος είχαμε επισκέπτες από την Αυστρία. Ήλθαν εκπρόσωποι από τις μεγαλύτερες εφημερίδες της χώρας. Τους ξεναγήσαμε: από το δέντρο και το ελαιοτριβείο ως το εργοστάσιο και την τυποποίηση. Τους φέραμε και σε επαφή με τους παραγωγούς. Τους κάναμε σεμινάριο, πώς να δοκιμάζουν το λάδι, τους είχαμε ιταλικό, ισπανικό και ελληνικό ελαιόλαδο. Θέλαμε να μάθουν ποιο είναι το πιο καλό και πώς πρέπει να επιλέγουν όταν παίρνουν ελαιόλαδο. Καταλαβαίνετε βεβαίως ότι το ίδιο κάνουν και οι Ισπανοί και οι Ιταλοί. Οφείλουμε λοιπόν να είμαστε παρόντες. Τους φιλοξενήσαμε, έμειναν κατενθουσιασμένοι, έγραψαν τα καλύτερα για τη χώρα μας. Υπέροχες φωτογραφίες των παραγωγών στα χωράφια τους, στα δέντρα τους. Ήταν πραγματικά μια πολύ ωραία προβολή. Και αυτοί, ξέρετε, είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές. Διότι γνωρίζουν τους Έλληνες, βλέπουν τον αγώνα που κάνουμε.
Σε αυτή την τρομακτική προσπάθεια εξωστρέφειας λοιπόν αυτό που οφείλει το κράτος είναι τουλάχιστον να μη βάζει εμπόδια. Μιλώ για τις παραγωγικές επιχειρήσεις και την επιστροφή του ΦΠΑ.
Το θέμα που θίγετε είναι πραγματικά απίστευτο.
Όχι τίποτα άλλο, έχουμε και Μεσσήνιο Πρωθυπουργό…
Μην περιμένουμε να τα κάνει όλα ο Πρωθυπουργός. Πρέπει να δουλέψουν και οι υπόλοιποι γύρω γύρω. Πράγματι, ο ΦΠΑ είναι ένα μεγάλο αγκάθι στις εξαγωγές των επιχειρήσεων. Υπάρχουν όμως και άλλα πράγματα. Πρόσφατα βγήκε η νομοθεσία από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης που λέει ότι όσοι έχουν ιδιόκτητες ή ενοικιασμένες εγκαταστάσεις είναι υποχρεωμένοι για τις αγορές τους από τους παραγωγούς να καταθέτουν εγγυητικές ύψους 150.000 ευρώ. Όσοι δεν έχουν εγκαταστάσεις και λειτουργούν ως έμποροι ή είναι αλλοδαπές εταιρείες δεν έχουν καμία υποχρέωση… Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι αποφασίζονται πράγματα για κάποιον τομέα και δεν ρωτούν τους ειδικούς.
Αν είχατε απέναντί σας τα πρόσωπα που καθορίζουν την πολιτική για το ελαιόλαδο τι θα τους λέγατε;
Θα τους έλεγα ότι το ελαιόλαδο είναι ένα εθνικό προϊόν, ένα εθνικό κεφάλαιο. Και έτσι πρέπει να το βλέπουμε. Οφείλουμε λοιπόν να κάνουμε έναν εθνικό σχεδιασμό προώθησης όχι μόνο του ελαιολάδου αλλά όλων των εθνικών προϊόντων: του ελαιολάδου, της φέτας, των τοπικών προϊόντων, του κρασιού. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό. Ας το κάνουμε όπως και οι άλλες χώρες.
Εννοείτε ότι γίνεται μια εθνική προσπάθεια και δεν πάει κανείς μόνος του;
Ακριβώς. Εδώ είχαμε κρούσματα για το ελληνικό ελαιόλαδο στην Αμερική που ήταν ονόματα ελληνικά, «Λακωνία ελαιόλαδο», «έξτρα παρθένο ελαιόλαδο», που ήταν πυρηνέλαια, συσκευασμένα στην Ιταλία. Προβληματικά λάδια που μας έκαναν κακό. Και ο Έλληνας πρόξενος και ο εμπορικός ακόλουθος, τους οποίους είχαμε ειδοποιήσει πάμπολλες φορές, δεν έκαναν απολύτως τίποτε. Αυτό κάνει κακό στο εθνικό μας προϊόν διότι χαλάει το όνομα της ποιότητος, το οποίο προσπαθούμε εμείς με νύχια και με δόντια να δημιουργήσουμε. Εδώ πρέπει να μας προστατεύσει το κράτος, με τους θεσμούς και με τους φορείς που έχει. Δεν μπορούμε να το κάνουμε εμείς μεμονωμένα. Και δεν μπορώ εγώ κάθε φορά να βρίσκω αυτούς που κάνουν παρανομίες. Καταλαβαίνετε.
Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης γίνονται κάποια βήματα;
Γίνονται ύστερα και από παράπονα που έκαναν και οι Ιταλοί και οι Ισπανοί. Ήρθε λοιπόν η Ευρωπαϊκή Ένωση να βάλει τάξη. Πρέπει όμως εμείς πρωτίστως να εργαστούμε όλοι μαζί. Να προστατεύσουμε και να προωθήσουμε τα εθνικά μας προϊόντα. Να υποστηρίξουμε αυτούς που σέρνουν το κάρο. Για να σύρεις μπροστά την οικονομία, πρέπει να βοηθήσεις αυτούς που έχουν δύναμη. Δεν λέω να μη βοηθήσεις τους άλλους. Όλους. Αλλά αυτούς που θα πάρουν την ανεργία πάνω τους και θα δημιουργήσουν υπεραξία πρέπει να τους βοηθήσεις πρώτα. Εσείς ξέρετε; Εγώ πάντως δεν ξέρω πόσες από τις εταιρείες θα επιβιώσουμε.
Εσείς πάντως είστε μια εταιρεία που και το προσωπικό σας αυξήσατε στη διάρκεια της κρίσης και τις εξαγωγικές επιδόσεις. Δηλαδή δεν αντέξατε απλά αλλά αυξήσατε και τους ρυθμούς σας.
Ακριβώς. Διότι, ξέρετε, όταν έρχεται η καταιγίδα πρέπει να έχεις αντίσταση. Είναι θέμα μηχανικής. Διότι, αν κάνεις πίσω, θα σε πάρει μαζί της. Οπότε εμείς αποφασίσαμε να αντισταθούμε επενδύοντας ακόμη περισσότερο και κάνοντας μεγαλύτερη προσπάθεια. Προσλάβαμε νέους ανθρώπους στον τομέα των πωλήσεων αλλά και στον τομέα ποιότητας προϊόντων για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των αλυσίδων, που κάθε μέρα είναι και μεγαλύτερες. Και συνεχίσαμε να κάνουμε τη δουλειά μας με ακόμη μεγαλύτερη δύναμη. Αυτό νομίζω ότι ήταν που μας έκανε να αντιμετωπίσουμε το κύμα. Και βέβαια αυτό το εκτιμούν και οι πελάτες, οι οποίοι σε εμπιστεύονται, οι οποίοι βλέπουν τι γίνεται και εσύ είσαι εκεί στην ώρα σου. Αυτό εκτιμάται, και αυτό είναι το πλεονέκτημα που έχεις.
Σας ευχαριστώ θερμά για αυτή την κουβέντα και ελπίζω ότι θα βρεθούμε και σε πολύ πιο ευνοϊκές συνθήκες.
Και εγώ σας ευχαριστώ. Και εγώ το ελπίζω. Να είμαστε αισιόδοξοι πάντα.