Είναι απολύτως εφικτό η Ελλάδα να γίνει κόμβος μεταφοράς εμπορευμάτων προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV

Απασχολεί 2.600 εργαζομένους! Η συνέπειά της στο επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού είναι αδιαπραγμάτευτη. Ως όμιλος δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς μεταξύ των οποίων και το handling, δηλαδή η επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών. Ο λόγος για τον όμιλο Goldair, που διευθύνεται από τον κ. Στέλιο Γκολέμη και οποίος απλώνει επίσης τη δράση του στο cargo, στα logistics, στην εκπροσώπηση 28 ξένων αεροπορικών εταιρειών στη χώρα μας και στο security. Οι άνθρωποι της Goldair θεωρούν ότι το 2014 ο ελληνικός τουρισμός θα κάνει ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα προς τα εμπρός και ότι από αυτή τη δραστηριότητα θα ξεκινήσει η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Ας ακούσουμε όμως τον κ. Καλλίνικο Καλλίνικο, εκτελεστικό αντιπρόεδρο του ομίλου, και τα όσα ενδιαφέροντα έχει να πει.

Ποιες είναι οι προσδοκίες σας στην τουριστική οικονομία;
Δείτε, η αύξηση της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα – πέραν κάποιων συγκυριών που έχουν σχέση με γείτονες χώρες – είναι αποτέλεσμα αρκετών χρόνων δουλειάς. Επειδή ο όμιλός μας δραστηριοποιείται στα τουριστικά από το 1955, γνωρίζουμε πολύ καλά την πορεία του ελληνικού τουρισμού. Και ως ιδρυτικά μέλη του συνδέσμου τουριστικών επιχειρήσεων, έχουμε δει όλη αυτή την εξέλιξη.
 
Για την ιστορία, αξίζει να πούμε ότι η πρώτη κίνησή σας ήταν η αντιπροσώπευση των πολωνικών αερογραμμών.
Ακριβώς, το 1955.
 
Από τον Δημήτρη Γκολέμη;
Ακριβώς, που είναι και ο ιδρυτής της εταιρείας μας. Και από εκεί προκύπτει και το όνομα της εταιρείας μας το Goldair: Gol Γκολέμης, d Δημήτρης και Air από την αεροπορική δραστηριότητα. Μέσω της ενασχόλησής μας με το τουριστικό προϊόν, έχει γίνει μια πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια, κυρίως από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, να αλλάξει η εικόνα της Ελλάδος. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, μπορέσαμε και είχαμε τα αποτελέσματα που βλέπουμε σήμερα. Στις χειρότερες χρονιές που περνάει η χώρα μας λόγω της κρίσης, βλέπουμε έναν κλάδο ο οποίος λειτουργεί ανοδικά και καταλυτικά για την ελληνική οικονομία.
 
Δίνει ένα στίγμα αισιοδοξίας…
Ακριβώς. Η αύξηση του ελληνικού τουρισμού είναι το σημείο έναρξης της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.
 
Νιώθετε ότι η αύξηση αυτή έχει στοιχεία μονιμότητας;
Ασφαλώς. Οι κρατήσεις το επιβεβαιώνουν. Εμείς ως εταιρεία δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στη Βουλγαρία. Στην Ελλάδα βρισκόμαστε σε 26 αεροδρόμια. Βλέπουμε λοιπόν συνεχή αύξηση των αφίξεων, η οποία ξεκινά πολύ νωρίτερα σε σχέση με πέρυσι. Υπάρχει ένα μεγάλο τουριστικό κύμα προς την Ελλάδα από τις αρχές Μαΐου.
 
Δραστηριοποιείστε, εκτός των άλλων και στον τομέα της επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών (handling), άρα οι πελάτες σας είναι οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Ποια είναι η είκονα που αποκομίζετε από αυτές για τους εν Ελλάδι προορισμούς;
Υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια τα οποία ονομάζουμε schedule, και υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες οι οποίες εκτελούν δρομολόγια charter και κυρίως δραστηριοποιούνται την περίοδο των θερινών μηνών. Πίσω από αυτές τις εταιρείες υπάρχουν οι μεγάλοι tour operators, οι οποίοι δρομολογούν τουριστικά πακέτα προς ελληνικούς προορισμούς. To συμπέρασμά μας είναι ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα πουλάει ως προϊόν. Ιδιαίτερη προτίμηση δείχνουν ξένοι επισκέπτες από ανατολικές χώρες, όπως η Ρωσία, η Πολωνία, η Τσεχία. Οι αεροπορικές εταιρείες, γνωρίζοντας αυτή την αύξηση, ζητούν από την Ελλάδα και τα ελληνικά αεροδρόμια περισσότερα slots, δηλαδή περισσότερες θυρίδες, για να αφιχθούν στη χώρα μας. Από αυτό το στοιχείο εμείς βλέπουμε την αύξηση της ζήτησης.
 
Προσφάτως είχαμε και την απόφαση της Ryan Αir
Η RyanAir δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά πολλά χρόνια. Τώρα αποφάσισε να εκτελέσει δρομολόγια και από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Εκτιμώ ότι, βλέποντας τη συγχώνευση των δύο μεγάλων εταιρειών, της Aegean με την Ολυμπιακή, θεωρεί ότι υπάρχει κάποιο μερίδιο αγοράς που μπορεί να καλύψει η ίδια…
 
Αυτό εγκυμονεί κάποιους κινδύνους;
Το σημαντικό είναι να μη δώσουμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα περισσότερα σε μια ξένη αεροπορική εταιρεία έναντι των ελληνικών. Γιατί το ελληνικό πρόγραμμα το στηρίζουν περισσότερο οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες. Δεν πρέπει λοιπόν να υπάρξει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Να παίξουν όλοι με τους ίδιους όρους.
 
Η εγχώρια αγορά handling έχει απελευθερωθεί εδώ και δύο χρόνια. Ποια ήταν τα οφέλη από την απελευθέρωση και τη δραστηριοποίηση περισσότερων παικτών;
Στον τομέα του handling η εταιρεία μας εργάζεται για την πλήρη απελευθέρωση αυτής της δραστηριότητας από το 1999. Η Goldair ήταν η πρώτη εταιρεία που πήρε άδεια handling – βεβαίως μετά την «Ολυμπιακή». Μετά το «Ελευθέριος Βενιζέλος» επεκταθήκαμε και σε όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια.
 
Πόσα τον αριθμό;
Είκοσι έξι (26). Η υλοποίηση του πάγιου αιτήματος της απελευθέρωσης του τομέα – οι λόγοι ήταν καθαρά ανταγωνιστικοί – απέδειξε ότι και η ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουμε στις αεροπορικές εταιρείες βελτιώθηκε σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση του μονοπωλίου, αλλά και οι τιμές έπεσαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό.
 
Σε επίπεδο απλού επιβάτη τι οφέλη υπήρξαν;
Θεωρώ ότι αυξήθηκε η ποιότητα. Οι υπηρεσίες που παίρνει ο επιβάτης αναβαθμίστηκαν ενώ παράλληλα μειώθηκε ο χρόνος παραμονής του επιβάτη στο αεροδρόμιο. Και αυτό διότι μειώθηκε ο χρόνος παραμονής των αεροσκαφών στο έδαφος. Το γεγονός αυτό επιτρέπει στην αεροπορική εταιρεία να δρομολογήσει τα πτητικά προγράμματα ακόμη καλύτερα ώστε να κερδίσει κάποιο σκέλος στο όλο πρόγραμμα των πτήσεων που έχει.
 
Μέσα από τη δραστηριότητά σας βιώνετε τα προβλήματα των περιφερειακών αεροδρομίων. Αν μπορούσαμε να σταχυολογήσουμε κάποιες σημαντικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν σε αυτόν τον τομέα, τι θα λέγατε;
Κοιτάξτε, τα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν ελλείψεις βασικών υποδομών, που αφορούν την παραμονή του επιβάτη στο αεροδρόμιο. Σε κάποια αεροδρόμια οι χώροι είναι εξαιρετικά μικροί και ο κόσμος – ιδιαίτερα την τουριστική περίοδο – αναγκάζεται να παραμένει εκτός του χώρου του αεροδρομίου και να βρίσκεται εκτεθειμένος στον ήλιο, στην ζέστη, αντιμέτωπος με τριτοκοσμικές συνθήκες. Όλα αυτά δεν συνάδουν με το τουριστικό προϊόν που προσφέρει η χώρα μας, το οποίο είναι πολύ υψηλών προδιαγραφών. Φανταστείτε ότι το πρώτο και το τελευταίο πράγμα που βλέπει ο επιβάτης είναι το αεροδρόμιο. Είναι η πύλη εισόδου και εξόδου της χώρας. Αν αυτό δεν είναι καλό, όσο καλά και αν περάσει τις διακοπές του η τελευταία εικόνα που θα του μείνει είναι αυτή που θα έχει όταν φύγει από τη χώρα μας. Αν ταλαιπωρηθεί θα πιστεύει ότι ταλαιπωρήθηκε σε όλες τις διακοπές, αν δεν ταλαιπωρηθεί και φύγει καλά θα είναι ευχαριστημένος και θα νιώθει ότι έχει απολαύσει την παραμονή του στη χώρα μας.
 
Η ιδιωτικοποίηση είναι η λύση στο πρόβλημα;
Ασφαλώς. Είναι βέβαιον ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση, θα μπορέσουν τα αεροδρόμια να προσφέρουν πιο υψηλές υπηρεσίες υποδομών. Αν βελτιώσουμε το επίπεδο των υποδομών τότε το προϊόν που θα προσφέρουμε στον πελάτη θα είναι πάρα πολύ αξιόπιστο.
 
Οποιαδήποτε λύση όμως και αν επιλεγεί δεν πρέπει να οδηγήσει σε αυτό που έγινε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»… Φτιάξαμε ένα αεροδρόμιο που ήταν από τα ακριβότερα της Ευρώπης.
Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι ένα κακό παράδειγμα σε ό,τι αφορά τις χρεώσεις. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να δούμε τους ανταγωνιστές μας. Και αυτοί είναι η Τουρκία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Κύπρος, η Αίγυπτος και οι υπόλοιπες χώρες. Πρέπει να δούμε τις χρεώσεις τους και να κινηθούμε σε αντίστοιχα επίπεδα. Δεν λέω η εταιρεία που θα αναλάβει κάποιο περιφερειακό αεροδρόμιο να μη βγάλει το κόστος ανάπτυξης των υποδομών, αλλά δεν πρέπει να επαναληφθεί το παράδειγμα του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Εκεί επιχείρησαν σε σχετικά πολύ μικρό χρονικό διάστημα – είναι πολύ μικρό χρονικό διάστημα τα 25 χρόνια – να αποσβέσουν μια τεράστια επένδυση.
 
Δώστε μας μια εικόνα για την πορεία του ομίλου το 2013 αλλά και τις προσδοκίες σας για το τρέχον έτος.
Ο όμιλός μας έχει τρεις βασικές δραστηριότητες: Η μία είναι η αντιπροσώπευση αεροπορικών εταιρειών, η οποία είναι η πιο παλιά δραστηριότητα του ομίλου. Αντιπροσωπεύουμε 28 ξένες αεροπορικές εταιρείες. Οι άλλες δραστηριότητές μας είναι το handling, τα logistics και οι διεθνείς μεταφορές. Οι δραστηριότητες που είναι εξωστρεφείς, αυτές δηλαδή που απευθύνονται σε πελάτες του εξωτερικού, όπως ο τουρισμός, ακολουθούν αυξητική πορεία. Οτιδήποτε «ακουμπάει» στο εξωτερικό πάει καλά. Αν δείτε τα στοιχεία του handling, θα παρατηρήσετε ότι έχουμε κάθε χρόνο μια αύξηση στον κύκλο εργασιών μας της τάξης του 20%.
 
Αυτό ενισχύει την υγεία του ομίλου…
Ακριβώς. Και το ίδιο πιστεύουμε ότι θα γίνει και φέτος. Η πορεία του ελληνικού τουρισμού δείχνει να είναι ίδια με το 2013, εκτός αν συμβεί κάτι τραγικό που θα ανατρέψει όλη την κατάσταση. Αντιθέτως, μια άλλη δραστηριότητα, τα logistics, ακολουθούν την παθογένεια της εγχώριας αγοράς. Και αυτό διότι απευθύνεται σε Έλληνες πελάτες. Οποιαδήποτε προβλήματα έχει η ελληνική αγορά αυτόματα μεταφέρονται και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτήν.
 
Τι επενδύσεις έχει πραγματοποιήσει συνολικά ο όμιλος στη διάρκεια της κρίσης;
Θα σας αναφέρω μόνο ένα στοιχείο. Οι επενδύσεις του handling φθάνουν τα 70 εκατ. ευρώ στα 12 χρόνια ζωής αυτής της εταιρείας. Το μεγαλύτερο κομμάτι επενδύσεων έγινε την τελευταία τριετία και αφορούσε την ανάπτυξή μας στα περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία απελευθερώθηκαν και κυρίως απευθύνονται σε ειδικά μηχανήματα τα οποία αφορούν την εξυπηρέτηση των αεροπλάνων.
 
Ποιες είναι οι προσδοκίες σας στον τομέα των logistics;
Να σας πω, η προσδοκία μας είναι να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε όλα τα προβλήματα που έχουν σχέση με την αναδιοργάνωση του κράτους. Έτσι, όσοι επιθυμούν να κάνουν δράσεις logistics στη χώρα μας θα αισθανθούν μεγαλύτερη ασφάλεια και θα προχωρήσουν στις επενδύσεις τους. Βλέπετε τη δραστηριότητα της Cosco στον Πειραιά; Είναι πάρα πολύ σοβαρή, και με μεγάλη προοπτική. Αν καταφέρουμε να πείσουμε τους ξένους για την ασφαλή και σύγχρονη διέλευση των εμπορευμάτων τους από την Ελλάδα μπορεί να καταστεί η χώρα μας hub για τα logistics της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, και όχι μόνο.
 
Πιστεύετε ότι μπορούν να λυθούν σύντομα τα προβλήματα υποδομών, των σιδηροδρομικών δικτύων, των λιμανιών κτλ;
Αναμφίβολα. Αρκούν μικρές παρεμβάσεις σχετικά με τις οποίες, από όσο γνωρίζω, υπάρχει διάθεση και από το Υπουργείο Μεταφορών και από το Υπουργείο Ανάπτυξης να γίνουν. Υπάρχει μια μόνιμη επιτροπή logistics που εισηγείται ένα νέο νομοσχέδιο αυτή τη στιγμή προς τον υπουργό Μεταφορών, το οποίο θα βοηθήσει τον εξορθολογισμό των logistics στην Ελλάδα. Από εκεί και πέρα, με την ολοκλήρωση κάποιων επενδύσεων που πρέπει να γίνουν – για παράδειγμα τα δύο εμπορευματικά κέντρα στο Θριάσιο Πεδίο και στο Στρατόπεδο Γκώνου στη Θεσσαλονίκη, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν δύο μεγάλα οργανωμένα εμπορευματικά κέντρα, καθώς επίσης και η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης, η διπλή ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή –, μπορεί η χώρα μας να βαδίσει το δρόμο της ανάπτυξης. Με αυτές τις επενδύσεις μπορούμε να προσελκύσουμε τα διερχόμενα φορτία που προορίζονται για χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, Πολωνία, Τσεχία, Ουγγαρία, οι οποίες τώρα τροφοδοτούνται από τα βόρεια με πολύ μεγαλύτερο κόστος. Και, ξέρετε, το όφελος δεν θα αφορά μόνον τη διέλευση των εμπορευμάτων. Τα εμπορεύματα αυτά μπορεί να παραμείνουν και να γίνουν κάποιες μεταποιήσεις. Τα εμπορεύματα που έρχονται από διάφορες χώρες μπορεί να συναρμολογούνται στη χώρα μας και άρα να υπάρξει μια παραγωγική δραστηριότητα και συνεπώς μια προστιθέμενη αξία. Άρα περισσότερες θέσεις εργασίας, ανάπτυξη των logistics ώστε να καταστεί η Ελλάδα hub για εμπορεύματα. Δεν μπορέσαμε να καταστήσουμε τη χώρα hub στα αεροπλάνα, θεωρώ όμως ότι η γεωπολιτική θέση μας προσφέρει τη δυνατότητα να το πετύχουμε στα εμπορεύματα.
 
Σας ευχαριστώ θερμά γι’ αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία που είχαμε.
Σας ευχαριστώ και εγώ, να είστε καλά.
 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ