ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΟΥΣ. Ιδιαίτερα το τελευταίο Βίντεο που έχει τις ερωτήσεις των σημαντικότερων προσωπικοτήτων.
Σμύρνη. Σπάνιο φιλμ 16mm. To κείμενο που το περιγράφει είναι στην αγγλική. Ευτυχώς. Θα το καταλάβει ο ΓΑΠ. Ίσως συγκινηθεί αφού είναι κι αυτός της… διασποράς.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=VDnCPKfAhRg&feature=player_embedded]
“The Great Fire of Smyrna is the name commonly given to the fire that ravaged Izmir/Smyrna from 13 to 17 September 1922. Turkish armed forces systematically burned the city and killed Greek and Armenian inhabitants. This is based on extensive eyewitness evidence from Western troops sent to Smyrna during the evacuation, foreign diplomats/relief workers based at Smyrna and Turkish sources.” – www.Wikipedia.org
David Magarian discovered this 16mm edited nitrate film by chance hidden in his grandmother’s apartment in NYC for 60 years. Luckily he transfered it to digital before it completely disintegrated & we truly thank him for it.
Davids grandfather, George Magarian, was born in 1895, educated at the American College at Konia, Turkey and, later, served as director of the Konya YMCA, filmed Smyrna, Turkey, immediately after it’s genocidal destruction.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Y8Yj80nUxMw&feature=player_embedded]
Το βίντεο έγινε για την εκπομπή της original 21 (Κιτρινόμαυρο Μονοπάτι) στη μνήμη της Φιλιώς Χαιδεμένου ( 1899 – 2007 ) η οποία έζησε και περιέγραψε στο βιβλίο της “3 Αιώνες μια Ζωή” τη μικρασιατική καταστροφή και το δράμα των προσφύγων. Το μουσείο της εγκαινιάστηκε από τον πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή το 2007.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=-qnKFzGB5Xw&feature=player_embedded]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Nx0zbAeAv74&feature=player_embedded]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=LtF7gVjG2ic&feature=player_embedded]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=lpCTUi6Tlvo&feature=player_embedded]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=_hH2q430lgc&feature=player_embedded]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=SZcIj24Ba68&feature=player_embedded]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=zsaXd3AiBA4&feature=player_embedded]
Εισβολή και κατοχή της Κύπρου
Τον Σεπτέμβριο του 1974 ο Μιχάλης Κακογιάννης ταξίδεψε στην Κύπρο,τον τόπο καταγωγής του,προκειμένου να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με την εισβολή των Τούρκων.Ήταν μια προσωπική προσπάθεια, «χωρίς προκατασκευασμένες ιδέες, χωρίς συγκεκριμένο πρόγραμμα• πήγα χωρίς να έχω σκεφθεί τίποτε» είπε ο σκηνοθέτης έναν χρόνο αργότερα σε συνέντευξη του.
Το οδοιπορικό του Κακογιάννη είχε ως αποτέλεσμα τον «Αττίλα 74»,μια μνημειώδη καταγραφή της κατάστασης στην Κύπρο μετά το πραξικόπημα εναντίον του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και την τουρκική εισβολή.Ο σκηνοθέτης δούλεψε τόσο με πολιτικά στελέχη όσο και με τον λαό της χώρας.Απέσπασε μια μεγάλη συνέντευξη από τον Μακάριο,μίλησε με τον μετέπειτα ιδρυτή του κόμματος Δημοκρατικός Αγώνας Γλαύκο Κληρίδη και τον Νίκο Σαμψών που έμεινε στην Ιστορία επειδή ανέλαβε δοτός «πρόεδρος» της Κύπρου κατά το πραξικόπημα εναντίον του Μακαρίου.Μίλησε με ανθρώπους της ΕΟΚΑ-Β αλλά και με τον απλό λαό που κατέθεσε μαρτυρίες για την τραγωδία που έπληξε την ελληνική κοινότητα του νησιού,δηλαδή περί το 82% του πληθυσμού της Κύπρου.
«Πέρα από καθετί, η ταινία μου είναι ένα ανθρώπινο ντοκουμέντο» συνεχίζει στην ίδια συνέντευξη ο Κακογιάννης.Πραγματικά ο φακός του σκηνοθέτη (διευθυντής φωτογραφίας ο Σάκης Μανιάτης) καταγράφει τις άθλιες συνθήκες ζωής στους προσφυγικούς καταυλισμούς (αγρότισσες ζουν σε σκηνές ανάμεσα σε κότες,εκδιωγμένες από τα σπίτια τους), το παράπονο ενός 15χρονου κοριτσιού που βιάστηκε από τους Τούρκους εισβολείς,εξαγριωμένους νέους από τη σύγχυση και την αβεβαιότητα για το αν ζει ή όχι κάποιο μέλος της οικογένειάς τους που χάθηκε στη ζώνη κατοχής.Η αποκορύφωση του δράματος στον «Αττίλα 74» φαίνεται στο χωρίς μεταβατικό στάδιο «πέρασμα» των Ελληνοκυπρίων από μια καλή ζωή στο καθεστώς του «πρόσφυγα μέσα στην ίδια τους τη χώρα»,τη στιγμή που κάποτε διέθεταν υψηλότερο επίπεδο ζωής συγκριτικά με εκείνο των Ελλήνων,πόσο μάλλον των Τούρκων.
Η απουσία των συνεντεύξεων από Τουρκοκυπρίους δεν ήταν ευθύνη του Κακογιάννη.«Αρνήθηκαν» λέει στην ίδια συνέντευξη ο σκηνοθέτης.«Όταν βρισκόμουν εκεί κανείς Τουρκοκύπριος δεν μπορούσε να περάσει τη “γραμμή του Αττίλα”.Στον Νότο, όπου ζουν πάντα πολλές χιλιάδες Τουρκοκύπριοι,οι περισσότεροι φοβούνταν να μιλήσουν.Μόνο ένας δήμαρχος εξομολογήθηκε πως ήθελε να ζήσει και να πεθάνει στο χωριό του».
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=mVYobj-XKlI&feature=player_embedded]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=lohsU39L1KY&feature=player_embedded]
Eικόνες από την γενοκτονία των Αρμενίων το 1915 επενδεδυμένες με το τραγούδι «Το Μμνήμα μου Χορτάριασε » που ερμηνεύει η Αμαλία Βάκα.
Το μνήμα μου χορτάριασε κι έλα να βοτανίσεις
να χύσεις μαύρα δάκρυα, ίσως και μ’ αναστήσεις.
Η Αμαλία Βάκα γεννήθηκε στα Γιάννενα το 1890 και παρέμεινε εκει μέχρι το 1912 οπότε και έφυγε για την Αμερική.. Εκεί αναδείχθηκε σε μια από τις σημαντικότερες γυναίκες εκπροσώπους του τραγουδιού και των ρεμπέτικων ηχογραφήσεων. Το συγκεκριμένο κομμάτι ηχογραφήθηκε το 1927 την ημέρα της γιορτής του Αγίου Δημητρίου στην Νέα Υόρκη.
Αδιάβροχοι: Ζωντανοί, Καθαροί, ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ. Καθημερινές στον Αντέννα radio 97,2
Και τέλος, οι “ερωτήσεις” των Νεκρών.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=T7ZmK6DKDs8]
…και τώρα οι ανευλόγητοι νεκροί μας διέταξαν να πούμε
Αυτός είναι ο τάφος μου , το Ιερό μου κρεββάτι
Δε μπορείτε να μου το πάρετε
Δε μπορείτε να σβήσετε τ’ όνομα μου
Δε μπορείτε να σβήσετε τη μέρα μας
Δε μπορείτε να σβήσετε τους νεκρούς
Γιατί τώρα έχουμε εντολές
Να γράψουμε τα ονόματα τους, τα νούμερα τους
Να δώσουμε την ημερομηνία γέννησης τους
Την Πόλη τους στη Γη
Τα ονόματα των Πατέρων τους
Τη Γλύκα των ματιών της Μάνας τους
————-ΑΝΤΙΟ————-
Αλλά έχω εντολές από τους Νεκρούς που με προειδοποιούν:
ΜΗΝ με ξεχνάτε
Το αίμα μου θα μολύνει τον Αέρα που αναπνέετε για πάντα
Το Νεκροπούλι μου Δεν έχει πεθάνει!
…κουβαλάει όλα μου τα δόντια
Το χαμόγελο της ασυγχωρησίας μου
Το γέλιο μου…
…Βρυκόλακας!
ΕΙΜΑΙ Ο ΑΘΑΦΤΟΣ ΑΝΔΡΑΣ ΠΟΥ ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΑΠΑΥΘΕΙ ΣΕ ΣΑΡΑΝΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ
ΕΙΜΑΙ ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΔΙΑΜΕΛΙΣΜΕΝΟ ΚΑΙ ΑΔΙΑΒΑΣΤΟ
Είμαι το ανοιχτό στόμα που σέρνει τη σάρκα σου και δε μπορεί ποτέ ν’ αναπαυθεί