Ανάσταση με αποζημιώσεις για τη γραμμή Καλαμαριάς!

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Απόστολος Λυκεσάς

Ακόμη 53 εκατομμύρια ευρώ για καθυστερήσεις στους πέντε υπό κατασκευή σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης. ● Ποιος εισαγγελέας θα ζητήσει ευθύνη για τις ευθύνες του Δημοσίου;

Ακρη δεν έχει ο ουρανός και… ταβάνι οι αποζημιώσεις για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Δεν προλάβαμε να συνέλθουμε από τη γνωστοποίηση, στις αρχές του μήνα, ότι το Δημόσιο θα καταβάλει το αστρονομικό ποσό των 97,78 εκατομμυρίων ευρώ ως αποζημιώσεις στην κοινοπραξία κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης (ΑΚΤΩΡ – Webuild – Hitachi Rail) και μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα γνωστοποιήθηκε ότι με απόφαση της Διαιτησίας το Δημόσιο πρόκειται να καταβάλει για αποζημιώσεις άλλα 53,2 εκατομμύρια ευρώ, αυτή τη φορά για καθυστερήσεις για τους πέντε σταθμούς στη γραμμή της Καλαμαριάς!

Με δυο λόγια, στην υπόθεση κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης και της γραμμής στην Καλαμαριά χάθηκε κάθε μέτρο στον σχεδιασμό και κάποιοι θα πρέπει να κληθούν από εισαγγελέα να εξηγήσουν -τουλάχιστον- ποια δικαιολογία έχουν, αφού οι χειρισμοί, ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός τους είναι ο αποκλειστικός υπεύθυνος για το φέσωμα του δημόσιου κορβανά με πέντε εκατοντάδες και πλέον εκατομμύρια ευρώ!

Κόστος ενός νοσοκομείου

Για να δώσουμε μια τάξη μεγέθους προκειμένου να γίνονται οι απαραίτητες συγκρίσεις, ας σημειώσουμε ότι ο προϋπολογισμός του Παιδιατρικού νοσοκομείου που κατασκευάζεται στη Θεσσαλονίκη είναι 150 εκατομμύρια ευρώ. Ο Ελληνας φορολογούμενος πληρώνει δηλαδή μέσα σε δύο εβδομάδες το κόστος ενός νοσοκομείου, γιατί μια κοινοπραξία με ευθύνη του Δημοσίου καθόταν και δεν έκανε τίποτα.

Θυμίζουμε ότι μόνο τρεις εβδομάδες (στις 4.10.2024 και 6.11.2024) πριν από την παράδοση της βασικής γραμμής του μετρό, το Ελληνικό Δημόσιο, μέσω της Ελληνικό Μετρό, είχε υπογράψει και πληρώσει -για επτά αποφάσεις της Διαιτησίας- στην κοινοπραξία του έργου 25.577.008 και 68.083.700 ευρώ αντιστοίχως. Οι αναγνώστες/στριες της «Εφ.Συν.» έχουν παρακολουθήσει σε βάθος εξαετίας τον εκτός πάσης λογικής χορό των εκατομμυρίων που έχουν καταβληθεί, με ευθύνη πάντα του Δημοσίου, το οποίο μάλιστα κάποιες φορές δεν κατέφυγε καν στη Διαιτησία για να μειώσει τις απαιτήσεις.

Οσον αφορά την Καλαμαριά, για ακατανόητους λόγους η καθυστέρηση στην παράδοση των πέντε σταθμών μετρά επτά χρόνια, αφού συμβατικά το έργο έπρεπε να παραδοθεί το 2018! Πώς μπορεί να ξεχάσει κανείς τις ανακοινώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, του τέως υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα, του αρμόδιου υφυπουργού Νίκου Ταχιάου και, φυσικά, των υπευθύνων της Ελληνικό Μετρό, οι οποίοι διαβεβαίωναν με στεντόρεια φωνή και με ύφος που δεν σήκωνε κουβέντα ότι η γραμμή της Καλαμαριάς θα παραδινόταν στις 30 Νοεμβρίου!

Και πώς να ξεχάσει κανείς, τόσο κοντά που είναι, ότι ο νέος υπουργός Χρίστος Δήμας γνωστοποίησε πριν από λίγες μέρες ότι η παράδοση των πέντε σταθμών μετατίθεται για τρεις μήνες αργότερα, τον Φεβρουάριο δηλαδή του 2026 (αν φυσικά όλα πάνε καλά); Πριν καν προλάβουμε να συνέλθουμε από όλες αυτές τις παλινωδίες, ήχησαν, τη Μεγάλη Τρίτη, και οι «καμπάνες» των αποζημιώσεων! Ούτε μία επίσημη εξήγηση δεν είχε η σχετική ανακοίνωση. Ανεπισήμως, απλώς, μέρες πριν από την ανακοίνωση, γράφονταν στον Τύπο οι «εξηγήσεις» που ήθελαν την κατασκευάστρια ΑΚΤΩΡ να βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης των έργων πολιτικού μηχανικού, μόνο που υπάρχουν δυσκολίες στα ηλεκτρομηχανολογικά, διότι δεν περιλαμβάνονταν στην αρχική σύμβαση (γιατί άραγε;), οπότε φτάσαμε στο σημείο να «τρέχουν» έξι διαφορετικές συμβάσεις για τα 4,78 χλμ. υπόγειας γραμμής και οι έξι συμβάσεις δεν «συντονίζονται» μεταξύ τους, αλλά δυσκολεύονται και στον «συντονισμό» με τα υπόλοιπα 9,6 χλμ. της βασικής γραμμής του μετρό. Αδιανόητα πράγματα! Η μεγάλη κοινοπραξία εισπράττει αποζημιώσεις, διότι με ευθύνη του Δημοσίου «κάθεται», αφού οι άλλες έξι εργολαβίες δεν μπορούν να… συντονιστούν! Κατά το κοινώς λεγόμενο, τα «κουμπιά» δεν αντιστοιχούν με τις «κουμπότρυπες» ή το αντίστροφο κι άιντε να «κουμπώσει» η γραμμή της Καλαμαριάς με την κεντρική γραμμή του μετρό.

Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του έργου της γραμμής Καλαμαριάς με τους πέντε σταθμούς; 567 εκατ. ευρώ! Δηλαδή το ποσό -ίσως και λιγότερο- από το σύνολο των αποζημιώσεων που έχουν δοθεί στις ανάδοχες κοινοπραξίες λόγω των καθυστερήσεων, για τις οποίες ευθύνεται η δημόσια διαχείριση του έργου, δηλαδή το υπουργείο Μεταφορών και η Ελληνικό Μετρό. Ποιος θα επωμιστεί την ευθύνη του χρυσοπληρωμένου φιάσκου;

efsyn.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ