Οταν η Εθνική Πινακοθήκη αρνήθηκε να φιλοξενήσει έργα του Νίκου Φλωρου για το 1821

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Με τον θόρυβο από την υπόθεση των τεσσάρων έργων του Χριστόφορου Κατσαδιώτη στην έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου» στον Ενδιάμεσο Χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης να μην έχει κοπάσει (σ.σ.: μόλις χθες έγινε γνωστό πως με απόφαση της διευθύντριας Συραγώς Τσιάρα τα βλάσφημα έργα που βανδαλίστηκαν από τον βουλευτή της ΝΙΚΗΣ Νίκο Παπαδόπουλο θα κρεμαστούν εκ νέου στον τοίχο της έκθεσης, δίνοντας έτσι πάλι την ευκαιρία στους επισκέπτες να «απολαύσουν» μεταξύ των έργων την Παναγία με τσιγάρο κρατώντας το θείο βρέφος ως… τέρας), η «Espresso» αποκαλύπτει πως η διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έχουν επιλεκτικές ευαισθησίες όσον αφορά τα έργα τέχνης, ειδικά μάλιστα όταν εκείνα έχουν μια εθνική υπόσταση!

Από τη Μαρία Ανδρέου

Οπως, λοιπόν, θα αποκαλύψουμε σήμερα, η Εθνική Πινακοθήκη, που αγαπά εικαστικά τη βλάσφημη «Σαγήνη του Αλλόκοτου», είπε ένα μεγαλοπρεπές «όχι» στον διεθνώς καταξιωμένο γλύπτη Νίκο Φλώρο ακόμα και όταν εκείνος πρόσφερε δωρεάν έργα του από την έκθεση «Ηρωες από Μέταλλο – 1821» με ψηφιδωτά γλυπτά του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας και της Τζαβέλενας!

Oύτε καν στο ντεπό

Μια έκθεση που, όπως μαρτυρούν και οι φωτογραφίες, είχε επισκεφθεί στο Μουσείο Λαογραφίας της Βικτωρίας Καρέλια στην Καλαμάτα όταν ήταν Πρόεδρος της Δημοκρατίας η Κατερίνα Σακελλαροπούλου! Μάλιστα, ο Νίκος Φλώρος, που υμνείται στο εξωτερικό για τα μοναδικά του έργα για τη Μαρία Κάλλας, είχε εκφράσει την επιθυμία να δωρίσει την ελληνική σημαία (ένα τεράστιο ψηφιδωτό σε αλουμίνιο) ακόμα και αν το συγκεκριμένο έργο τοποθετούνταν στο ντεπό της Εθνικής Πινακοθήκης (την αποθήκη, με άλλα λόγια), σε περίπτωση που θέλουν να το αξιοποιήσουν μελλοντικά, με τη διοίκηση να απαντά και σε αυτό αρνητικά! Και μια και αναφερόμαστε στα αλουμίνια ψηφιδωτά γλυπτά του Νίκου Φλώρου, να σημειώσουμε πως πρόκειται για μια μοναδική τεχνική σε παγκόσμια πατέντα, με τα γιγάντια έργα ύψους 2,5 μέτρων και πλάτους 2 μέτρων να έχουν εκτεθεί υπό την παρουσία πρωθυπουργών και προέδρων σε σημαντικές εθνικές πινακοθήκες ανά τον κόσμο!

 

Αλλά μάλλον για τη διευθύντρια Συραγώ Τσιάρα αυτά είναι ψιλά γράμματα! Οταν, λοιπόν, η «Espresso» ήρθε σε επικοινωνία με τον Νίκο Φλώρο, σε ερώτησή μας, με αφορμή τα λαμπρά εγκαίνια της έκθεσής του για το γλυπτό της Μαρίας Κάλλας στον Ναό του Αγίου Θεοδώρου στη Ρώμη, για το αν η Εθνική μας Πινακοθήκη διαθέτει κάποιο έργο του στη συλλογή της, η απάντησή του ήταν αποκαλυπτική: «Οχι, δεν έχει! Μάλιστα, πριν από λίγους μήνες πρότεινα να εκθέσω έργα μου στην Πινακοθήκη, αλλά ενημερώθηκα ότι το πρόγραμμα εκθέσεων είναι ήδη κλεισμένο για τα επόμενα χρόνια μέχρι και το… 2030! Ακόμη και όταν προσφέρθηκα να δωρίσω ένα έργο μου, την ελληνική σημαία, δεν έλαβα καμία απάντηση, ούτε ένα “σας ευχαριστούμε πολύ”, και μου έκανε εντύπωση. Στενοχωρήθηκα, αλλά προφανώς η διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης έχει άλλες προτεραιότητες. Ετσι αποφάσισα να δωρίσω κάποιο έργο μου από τους “Ηρωες από Μέταλλο – 1821” στο εξωτερικό! Ηδη έχω αρχίσει συζητήσεις με κρατικό φορέα και με σπουδαία πινακοθήκη. Ξέρετε, αυτά τα έργα είναι πολύ ακριβά και κοστίζουν, και μόνο θετικό πρόσημο έχουν».

Είναι απορίας άξιο, λοιπόν, πώς τα έργα του Νίκου Φλώρου, που έχουν εκτεθεί σε μεγάλα μουσεία και κρατικές πινακοθήκες ανά τον κόσμο, δεν είναι αρκετά ενδιαφέροντα (ειδικά μάλιστα όταν έχουν κεντρικό τους θέμα την Επανάσταση του 1821) για την Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας, υπό τη διεύθυνση της Συραγώς Τσιάρα, που, σημειωτέον, είχε διατελέσει για χρόνια διευθύντρια στο Σύγχρονο Μουσείο Τέχνης.

Ούτε σε δωρεά

Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει στην «Espresso» ο διεθνούς φήμης εικαστικός, ακόμα και όταν προσφέρθηκε να δωρίσει ένα από τα γλυπτά του, έργο αξίας δεκάδων χιλιάδων ευρώ και μάλιστα την ελληνική μας σημαία, δεν έλαβε καμία… απάντηση. Απόλυτη σιωπή για ένα έργο ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας, που θα μπορούσε να ήταν έστω και στην αποθήκη της Εθνικής Πινακοθήκης ως παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Κι όμως, η Ελλάδα που ζητά πίσω τα Γλυπτά του Παρθενώνα, που δίνει αγώνες, περιφρονεί τους σύγχρονους εικαστικούς καλλιτέχνες που αποτυπώνουν τον συνολικό εθνικό βίο και την εθνική συλλογική συνείδηση στο σήμερα, ενώ αυτός θα έπρεπε να ήταν ο στόχος τους, σύμφωνα με το καταστατικό της Εθνικής Πινακοθήκης.

Οταν δε ρωτήσαμε τον Νίκο Φλώρο αν θεωρεί ότι η Εθνική Πινακοθήκη υπό τη διεύθυνση της Συραγώς Τσιάρα συνεχίζει να λειτουργεί σαν ένα κλειστό κλαμπ εκλεκτών, απορρίπτοντας καθετί που δεν ταιριάζει στο δικό της κάδρο, όπως υποστηρίζει τελευταία ένα μεγάλο μέρος από την καλλιτεχνική κάστα και τους ειδικούς της τέχνης, εκείνος απλώς χαμογέλασε… Και ενώ, λοιπόν, η παγκόσμια εικαστική κοινότητα έχει αγκαλιάσει το πανέμορφο ατσάλινο άγαλμα της Μαρίας Κάλλας, που θα κάνει τον γύρο του κόσμου -υπάρχουν χιλιάδες επίσημες προσκλήσεις από Παρίσι, Βιένη, Λισσαβόνα, Νέα Υόρκη, αλλά η Εθνική μας Πινακοθήκη αδιαφόρησε για τα έργα του με τους ήρωες του 1821, ο ίδιος με ταπεινότητα αναφέρει: «Ευτυχώς, η τέχνη δεν σταματά. Και η Ιστορία έχει καλή μνήμη.

Εκείνοι που την έγραψαν με σημαντικά έργα μένουν. Το θέμα είναι πώς θα σε θυμάται κανείς και με τι συναισθήματα. Ο κόσμος δεν ξεχνά ποτέ, ούτε το μυαλό του καθενός μας το συναίσθημα που του δημιούργησε μια όμορφη μελωδική μουσική, ένα ωραίο γλυπτό που τον ταξίδεψε, ένα κυκλωτικός παραδοσιακός χορός, μια καλοκουρδισμένη, με τεχνική και νοήματα πανανθρώπινων αξιών παράσταση με μεστές ερμηνείες, αυτό γίνεται ανάμνηση, παρακαταθήκη, τροφή στην ψυχή, κάλλος για την όραση και πολιτιστική κληρονομιά με διαχρονικότητα». Το σίγουρο, όμως, είναι πως και μετά τη σημερινή αποκάλυψη τόσο η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Συραγώ Τσιάρα όσο και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που την τοποθέτησε, είναι έκθετες στα μάτια και στη συνείδηση της κοινής γνώμης!

Οι ατομικές και ομαδικές εκθέσεις του εικαστικού

Και για να σας δώσουμε να καταλάβατε σε ποιον εικαστικό είπε «όχι» η Εθνική Πινακοθήκη θα δημοσιεύσουμε τις εκθέσεις και τις βραβεύσεις του Νίκου Φλώρου, του οποίου η τεχνική δημιουργίας γλυπτών έργων με πρώτη ύλη αλουμινένια κουτάκια αναψυκτικών επιλέχθηκε από το εκπαιδευτικό σύστημα της Βραζιλίας ώστε να ενταχθεί στα σχολικά εγχειρίδια!

Ατομικές εκθέσεις:

  • Ιδρυμα Ελληνικού Κόσμου (Foundation of the Hellenic World), Αθήνα, Ελλάδα, 2008
  • Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, 2011
  • Grace: Symbol of Change, Μόντε Κάρλο, 2012
  • Παλάτι Metropole, Μόντε Κάρλο, 2012
  • Εθνικό Μουσείο Γυναικών στις Τέχνες, Ουάσινγκτον, ΗΠΑ, 2012
  • Μέγαρο Μελάς, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Αθήνα, Ελλάδα, 2013
  • Teatro Communale, Μπολόνια, Ιταλία, 2013
  • Κρατικό Μουσείο και Καταφύγιο «Tsaritsyno», Μόσχα, Ρωσία, 2013
  • Grand Hotel Majestic «Gia» Baglioni, Μπολόνια, Ιταλία, 2013
  • Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, Ρόδος, 2015
  • Ηρωες από μέταλλο, Συλλογή Βικτωρία Γ. Καρέλια, 2021, Καλαμάτα, Ελλάδα [7][8][9]
  • Πλατεία Συντάγματος του Μετρό Αττικό, Αθήνα, Ελλάδα
  • Γκαλερί Art Cargo, Ελληνογερμανική Εκθεση, Αθήνα, Ελλάδα
  • Ελληνικό Προξενείο στη Νέα Υόρκη, Παλάτι Hofburg, Βιένη, Αυστρία

floros180352

Ομαδικές εκθέσεις:

  • Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney
  • Μητροπολιτική Λέσχη
  • Γαλλική Εταιρία Κληρονομιάς
  • Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, Ελλάδα
  • Παλάτι Hofburg, Βιένη, Αυστρία
  • Ιστορικό Μουσείο Αίγινας, Ελλάδα
  • Τράπεζα Πειραιώς, Αθήνα, Ελλάδα
  • Μουσείο Πιερίδη «Athinais», Αθήνα, Ελλάδα
  • Art Meets Media, Αθήνα, Ελλάδα
  • Παλάτι Hofburg, Βιένη, Αυστρία
  • Γενικό Προξενείο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ
floros180354
Το γλυπτό με την ελληνική σημαία που αγνόησε επιδεικτικά η Εθνική Πινακοθήκη

Βραβεύσεις:

  • Grand prize για το έργο – κοστούμι «Red Queen Elizabeth» από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης και Κοστουμιών
  • Grand prize για το έργο – κοστούμι «Silver Elizabeth I» από την «Young Friends Heritage Society»
  • Χρυσό μετάλλιο Τεχνών και Επιστημών από το Albert Schweitzer Foundation, 2011
  • Global Thinkers Forum Excellence Award για την αριστεία και την καινοτομία, 2013
  1. Οι μισέλληνες έτσι έμαθαν να λειτουργούν αφού τα κορόιδα οι Έλληνες πληρώνουν κανονικά τον μισθό τους. Δεν θα βρεθεί ένας πατριώτης να αλλάξει τα κακώς κείμενα;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Διογένης: Η ζωή και η φιλοσοφία του ανθρώπου που αμφισβήτησε κάθε κοινωνικό στερεότυπο

Η αρχή μιας ασυνήθιστης ζωήςΣτον 4ο αιώνα π.Χ., ο Διογένης, γιος τραπεζίτη από τη Σινώπη, βρέθηκε στο κέντρο ενός σκανδάλου για παραχάραξη νομισμάτων. Η...

Το Σπήλαιο του Ψυχρού, γνωστό και ως «Δικταίον Άντρον»

Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα σπήλαια της Κρήτης. Βρίσκεται στο οροπέδιο του Λασιθίου, στη βόρεια πλευρά του όρους Δίκτη, σε υψόμετρο 1.025 μ....

Λυδία στη Μικρά Ασία – Η κατά τον Όμηρο Μαιονία

Η Λυδία ήταν αρχαία χώρα στη Μικρά Ασία, η κατά τον Όμηρο Μαιονία. Οι κάτοικοί της ονομάζονταν Λυδοί. Βασικά όρια της χώρας αυτής ήταν προς...

Η Τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει την ταπεινότητα να παραδεχθεί ότι δεν ξέρει – Προτιμά να απαντά με σιγουριά, ακόμη κι όταν κάνει λάθος

Σε μια αποκαλυπτική μελέτη, η OpenAI, δημιουργός του ChatGPT, παραδέχεται ότι οι λεγόμενες «παραισθήσεις» των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων, δηλαδή οι ψευδείς αλλά πειστικές απαντήσεις,...

Αρχαίες Ελληνικές Στρατιωτικές Στρατηγικές που χρησιμοποιούνται ακόμα

Η αρχαία Ελλάδα επαινείται συχνά για τη συμβολή της στη φιλοσοφία, την πολιτική και τον πολιτισμό. Ωστόσο, οι πολίτες της ήταν επίσης καινοτόμοι της...

Αζαλέα: Ένας υπέροχος και εξαιρετικά δημοφιλής ανθοφόρος θάμνος που ανήκει στην οικογένεια των ροδόδεντρων

Με καταγωγή από την Άπω Aνατολή, η αζαλέα είναι εξαιρετικά δημοφιλής ως φυτό εξωτερικού χώρου σε αυλές και μπαλκόνια των ελληνικών σπιτιών.Μπορεί, όμως, να...

Έφυγε από τη ζωή στα 74 του χρόνια ο ηθοποιός Βαγγέλης Ζερβοπουλος

Πριν από λίγο έγινε γνωστό πως ο ηθοποιός Βαγγέλης Ζερβόπουλος πέθανε σε ηλικία 74 ετών με την είδηση να σκορπίζει θλίψη όπως είναι φυσικό...

Από τον Σωκράτη στον Διογένη – Η σοφία της αρχαίας Ελλάδας

Η αρχαία ελληνική φιλοσοφία διαμόρφωσε τον τρόπο που σκεφτόμαστε για την ηθική, τη γνώση και τον κόσμο γύρω μας. Από τον Σωκράτη μέχρι τον...

Μέτων ο Αθηναίος: Ο Μαθηματικός και Αρχαίος Έλληνας αστρονόμος

Ο Μέτων ήταν ένας από τους πολλούς αρχαίους Έλληνες αστρονόμους που διατύπωσε υπολογισμούς κοιτάζοντας τον ουρανό. Διάσημοι μαθηματικοί, πολλοί από αυτούς τους μελετητές, διακλαδίστηκαν...

Το Δαχτυλίδι του Γύγη: Η φιλοσοφική ιστορία που αμφισβητεί τα όρια της ανθρώπινης ηθικής

Η ιστορία ενός μαγικού δαχτυλιδιούΠερισσότερα από 2.000 χρόνια πριν, ο Πλάτωνας κατέγραψε στην «Πολιτεία» του μια ιστορία που εξερευνά τα όρια της ανθρώπινης ηθικής....

Τι σημαίνουν οι αριθμοί στα λιπάσματα

Τι πληροφορίες μας δίνουν οι αριθμοί που αναγράφονται στην ετικέτα κάθε λιπάσματος;Το λίπασμα είναι ένα από τα βασικά προϊόντα που προμηθευόμαστε από γεωπονικά καταστήματα...

Η πτώση της Τροίας οφειλόταν εν μέρει στην υπερεκμετάλλευση της φύσης;

Τα ασβεστολιθικά θεμέλια της Τρωικής ακρόπολης που χρονολογούνται από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού (περίπου 2350 π.Χ.) σε αυτό που βρίσκεται τώρα στη βορειοδυτική...

Η Οδύσσεια του Νέαρχου: Μύθοι, θρύλοι και πραγματικότητα στην εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Ο Μέγας Αλέξανδρος αποτελεί διαχρονικό σύμβολο για την Ελλάδα και τον κόσμο. Η εκστρατεία του στην Ανατολή δεν ήταν μόνο μια αλυσίδα κατακτήσεων αλλά...

Η σχέση του δεντρολίβανου με τη θεραπεία της άνοιας και του Αλτσχάιμερ

Στο δεντρολίβανο κρυβόταν η θεραπεία της άνοιας και του Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με ερευνητές, οι οποίοι χρησιμοποίησαν ουσία από τον αρωματικό θάμνο για να δημιουργήσουν...

Η Στήλη του Ηλιόδωρου: Τα μυστήρια μυστικά μιας Ελληνικής κολόνας 2.100 ετών στα βάθη της Ινδίας

Η στήλη του Ηλιόδωρου ανακαλύφθηκε το 1877 από έναν Βρετανό μηχανικό και αρχαιολόγο, τον Αλεξάντερ Κάνινγκχαμ. Εικόνα: via YouTubeΜερικές φορές γίνονται αρχαιολογικές ανακαλύψεις που...

Ποίημα: Αγαπημένη μου

Αγαπημένη μουΕίναι καιρός τώρα Που διαλέγω τους κόκκους της άμμουΔιαλέγω το σχήμα τους, το χρώμα τους Τη λάμψη τους στο φως του ήλιουΤους βάζω σε μιά...

Βουθρωτό: Ένας από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελληνιστικής περιόδου

Το Βουθρωτό (ή Βουθρωτός), που βρίσκεται στη νότια Αλβανία, κοντά στα σύνορα με την Ελλάδα και απέναντι από την Κέρκυρα, στην γεωγραφική περιοχή της...

Κόλαφος ο Γιώργος Κυρτσος: Το νέο σήριαλ που ανεβάζουν στο Μαξίμου είναι ο Μητσοτάκης θύμα της διαπλοκής

Το νέο σήριαλ που ανεβάζουν στο Μαξίμου είναι «ο Μητσοτάκης θύμα της διαπλοκής». Θα το ήθελαν πολιτικό δράμα αλλά έχει χαρακτηριστικά πολιτικής κωμωδίας.Ο Μητσοτάκης είναι...

Διογένης ο Κυνικός – Ο Φιλόσοφος που Έζησε Χωρίς Όρια

Ο Διογένης ο Κυνικός (412 ή 404 π.Χ. – περ. 323 π.Χ.) γεννήθηκε στη Σινώπη, μια ιωνική αποικία στις ακτές του Εύξεινου Πόντου. Ήταν...

Ευώνυμο, ένας αειθαλής καλλωπιστικός θάμνος

Το ευώνυμο είναι αειθαλές θαμνώδες φυτό που χρησιμοποιείται σε μπορντούρες, για δημιουργία φράχτη, καθώς και σε μεμονωμένες φυτεύσεις σε κήπους και πάρκα.Το ευώνυμο φτάνει...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ