40 ΧΡΟΝΙΑ…ΑΠΟ ΤΟ “ΠΗΓΑΣΟΣ”
1982-2022
…Ήμουνα νιός και…γέρασα!!!
Τι μου θυμήσατε βρε παιδιά με την ευκαιρία του…”Αρχύτα” του πρώτου-όπως θέλουν να λένε- που προφανώς δεν είναι το πρώτο Ελληνικό RPV!!!
Πάνω που είχα ξεχάσει αυτό το “όραμα”μας να αναπτύξουμε ένα οπλικό σύστημα πριν από 40 χρόνια,τότε που όχι μόνο η Τουρκία αλλά και ολόκληρη η Ευρώπη δεν ήξεραν τι σημαίνει RPV ή UAV,τώρα με τον Αρχύτα,αυτό το όραμα…προς τη δόξα τραβά!!
Για να μη γίνουν όμως τα ίδια”λάθη” που μας στέρησαν τη δυνατότητα να είμαστε πρωτοπόροι σε τεχνολογίες αιχμής,επιτρέψτε μου να σας πω από “πρώτο χέρι”δυό λόγια για το πως ξεκίνησε…η ιστορία του πρώτου RPV στην Ελλάδα !!!
Η αλήθεια είναι ότι ήθελα να ξεχάσω αυτή την ιστορία γιατί ειλικρινά στενοχωριέμαι για το “κατάντημα”γενικά της Ελληνικής Πολεμικής Βιομηχανίας όλα αυτά τα χρόνια!
Το πρώτο λοιπόν Ελληνικό RPV με την ονομασία Πήγασος πέταξε επιτυχώς από το αεροδρόμιο Τατοίου στις 17 Νοεμβρίου 1982 με όλα τα συστήματα τηλεμετρίας(τότε..),αυτομάτου πιλότου,real time κάμερας,video κ.λ.π και προφανώς σε συνεργασία και με ειδικά διαμορφωμένο Σταθμό Εδάφους!
Έτυχε να είμαι(συγχωρήστε μου τον Ενικό) υπεύθυνος για τη σχεδίαση του RPV(ήUAV) και των συστημάτων του, όντας και Διευθυντής της Διεύθυνσης Αεροσκαφών του ΚΕΤΑ(Κέντρο Ερευνών και Τεχνολογίας Αεροπορίας) σε μια “χαλαρή” συνεργασία με τη Lockheed.Ουσιαστικά η Lockheed δεν μας βοήθησε σε τίποτα άλλο εκτός από την δυναμική ανάλυση(ευστάθεια) της πτητικής πλατφόρμας επειδή δεν διαθέταμε τα απαραίτητα προγράμματα δυναμικής απόκρισης του αεροσκάφους σε ριπές και άλλα δυναμικά φορτία. Υπεύθυνος για τη σχεδίαση των συστημάτων του σταθμού εδάφους και ηλεκτρονικών,ήταν ο Διοικητής του ΚΕΤΑ Ηλίας Αρκουμανέας που είχε επιτύχει την ανάληψη του προγράμματος RPV από το Ερευνητικό μας Κέντρο(έβλεπε μπροστά αυτός ο άνθρωπος)τότε που όχι μόνο οι Τούρκοι αλλά και οι Ευρωπαίοι όπως ανέφερα προηγουμένως δεν ήξεραν… τι σημαίνει RPV!!
Αφού λοιπόν ολοκλήρωσα τη σχεδίαση του, ζήτησα από τον Ηλία Αρκουμανέα να μου διαθέσει 4-5 φαντάρους για να το κατασκευάσουμε μόνοι μας στο Ερευνητικό Κέντρο χωρίς την παραμικρή και αναγκαία υποδομή!!! Τότε το ΚΕΤΑ βρισκόταν ακόμη στο Φάληρο και ο ένας κουτουλούσε κυριολεκτικά τον άλλο. Το δικό μου γραφείο/εργαστήριο ήταν σε ένα…μεταλικό τροχόσπιτο!
Αργότερα μεταφερθήκαμε στα Σούρμενα. Ο Ηλίας Αρκουμανέας παραξενεύθηκε από την πρόταση μου να το κατασκευάσουμε εμείς,γιατί η αρχική σκέψη ήταν να κατασκευαστεί από την ΕΑΒ με βάση τη δική μας σχεδίαση.
Επείσθη όμως γιατί τότε η ΕΑΒ δεν είχε την απαταίτητη τεχνολογία. Έτσι ολοκληρώσαμε και την κατασκευή του αεροσκάφους στο ΚΕΤΑ και όπως είπα προηγουμένως το αφος πέταξε στις 17 Νοεμβρίου 1982 με χειριστή τον φίλο μου ιπτάμενο Ηλία Σοφιανό που βοήθησε σημαντικά στην επιτυχία του project.
Οι πτήσεις συνεχίστηκαν και στον Μαραθώνα και ήρθε η ώρα,μετά το “χειροποίητο” πρωτότυπο,να γίνει και το “βιομηχανικό” πρωτότυπο που θα αποτελούσε τη βάση για τη σειρά παραγωγής.
Έτσι στη συνέχεια πήγα πάνω από ένα μήνα στην ΕΑΒ για να τους εκπαιδεύσω στην κατασκευή και εξοπλισμό του αεροσκάφους.
Πέρασαν τα χρόνια,έφυγα από το ΚΕΤΑ και πάντα ρωτούσα…τι έγινε ρε παιδιά και το …πράγμα δεν προχωρούσε?
Στενοχωριόμουν και ήθελα να σταματήσω να το σκέπτομαι…γιατί δυστυχώς είχα να κάνω με το τέρας μιας… “περίεργης”…για να μη πω τίποτα άλλο, Ελληνικής πραγματικότητας.
Αυτή η “περίεργη” πραγματικότητα δεν εμπόδισε μόνο το πρόγραμμα RPV,αλλά και πολλά άλλα που θα έκαναν τη Ελλάδα πρωτοπόρο και καινοτόμο στην πολεμική βιομηχανία και θα “μιλούσαμε” με άλλους όρους με τους “γείτονες” μας!
Χαρακτηριστικά αναφέρω την προσπάθεια μου(συγχωρήστε μου πάλι τον Ενικό) εμείς ως ΚΕΤΑ και ο φίλος μου Σταύρος Καραγκούνης από το ΓΕΑ(ΥΠΟΒΙ) όχι μόνο σαν πρόταση αλλά και ως σχεδίαση,να αναπτύξουμε πυραυλική τεχνολογία στην Ελλάδα που σήμερα θα ήταν πολύ ανώτερη αυτής της Τουρκίας!!!
Δυστυχώς δεν μπορώ να υποθέσω τίποτα άλλο-αν και φαντάζομαι-από το να μη λάμβαναν τις προτάσεις μου…ως “σοβαρές” ή να μην είχαν την ικανότητα να δούνε τις μελοντικές τεχνολογικές εξελίξεις!!!
ΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Τα λάθη…πληρώνονται!!!
Dr.Μιχαήλ Μετοχιανάκης
Ταξίαρχος ΠΑ(ε.α)