Γράφει ο Μιχάλης Ραμπίδης
Πτολεμαΐδα 16-1-2025
ΕΙΘΙΣΤΑΙ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ ΝΑ ΤΑ ΟΝΕΙΡΕΥΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΓΕΝΙΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΣΥΝΗΘΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΟΜΕΝΩΝ ΓΕΝΕΩΝ.
Η ιδέα για τη σήραγγα της Κλεισούρας γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας 1990 και υλοποιείται στις ημέρες μας. Για 35 χρόνια οι κάτοικοι των περιοχών Καστοριάς-Πτολεμαΐδας & Αμύνταιο ζητούν την υλοποίηση αυτού του έργου, που θα έχει πολλαπλά οφέλη, αποβλέποντας παράλληλα στην άρση της οδικής απομόνωσης και στην ταχύτερη οδική σύνδεσή τους! Επιπρόσθετα οι πολίτες της Π.Ε. Καστοριάς (πάνω από 2 χιλ. ετησίως), θα μπορούν σύντομα και εύκολα να λαμβάνουν παροχές υγείας, από το «ΜΠΟΔΟΣΑΚΕΙΟ» Νοσοκομείο.
Η σύμβαση του έργου υπογράφτηκε τον Οκτώβριο 2022 με συνολικό κόστος 71εκ ευρώ και χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Δυτική Μακεδονία – ΕΣΠΑ 2014-2020». Η πρόβλεψη για την παράδοση του έργου εκτιμάται ότι θα γίνει τον Οκτώβριο 2025, εκτός κι αν οι καθυστερήσεις που προηγήθηκαν το πάνε πιο πίσω.
Το έργο είχε δυο καθυστερήσεις. Η πρώτη η μικρότερη, από την αντιμετώπιση σαθρών εδαφών και την ανάγκη μη προβλεπόμενων συμπληρωματικών χωματουργικών έργων στην Ανατολική είσοδο της σήραγγας, που προκάλεσαν εμπόδια στο ξεκίνημα των εργασιών της.
Η δεύτερη διακοπή προερχόμενη από την καθυστέρηση χρηματοδότησης, ξεπέρασε τους τέσσερις (4) μήνες! Ενδεχομένως αιτία των τόσο μεγάλων καθυστερήσεων του έργου από την ΑΚΤΩΡ, να ήταν και οι παράλληλες χρονικά δραστηριότητές της Εταιρείας με το ΜΕΤΡΟ, την αγορά της Attica Bank .κ.α.
Τον Νοεμβρίου 2024 η εταιρεία ΑΚΤΩΡ χρηματοδοτήθηκε από το Υπ. Υποδομών και τακτοποίησε όλες τις οικονομικές εκκρεμότητες. Έκτοτε το έργο συνεχίσθηκε με κανονικούς ρυθμούς, έως πριν λίγες ημέρες. Με την τελευταία κακοκαιρία το έργο υπολειτουργεί. Μόλις το επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες οι εργασίες θα συνεχιστούν κανονικά! Η διαπίστωση είναι ότι στην Α΄ τάξη εκσκαφής το πέτρωμα είναι συμπαγές, κάτι που επιτρέπει να τρέξουν γρήγορα οι εργασίες διάτρησης!
Το συνολικό μήκος του έργου που περιλαμβάνεται στη σύμβαση, από Βέργα έως Βαρικό είναι σε μήκος 10.400 μέτρα. Το ποσοστό υλοποίησης συνολικά του έργου εκτιμάται στο 40%. Το μήκος των εισόδων εισχώρησης στην σήραγγα είναι από την Δυτική πλευρά (Καστοριάς) 645 μ και από την Ανατολική πλευρά (Βαρικού) 83 μ σε σύνολο 1365μ. Η διάνοιξη της παράλληλης σήραγγας διαφυγής συνολικού μήκους 1383 μ προχώρησε 402 μ από την Ανατολική πλευρά και 16 μ από την Δυτική πλευρά. Ολοκληρώθηκε η κατασκευή των ακρόβαθρων στη μοναδική γέφυρα του έργου (ΚΩΤΟΥΡΗ) μήκους 34,60 μ. και από τις τέσσερις (4) κάτω διαβάσεις, ολοκληρώθηκαν οι δυο (2) και οι άλλες δυο είναι σε εξέλιξη. Η Υλοποίηση των μικρών τεχνικών έργων είναι κοντά στο 60% περίπου (κιβωτοειδείς, σωλην. Οχετοί κ.λπ.).
ΑΜΕΣΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΤΗΣ «ΣΗΡΑΓΓΑΣ» & ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑΣ-ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ:
-Ζητούμενο η συνεχής ροή χρηματοδότησης του έργου. Ήδη έχουν παραγγελθεί από την επιβλέπουσα «ΕΓΝΑΤΙΑ» μέσω της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας προς το Υπ. Υποδομών 2 εκ ευρώ. Τα σημερινά δεδομένα δείχνουν ότι οι χρηματοροές έχουν αποκατασταθεί και πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα μέχρι και την ολοκλήρωση του έργου. Ευχή & προσδοκία όλων μας ….
-Παράλληλα με την ολοκλήρωση της «ΣΗΡΑΓΓΑΣ» πρέπει να τρέξουν και τα έργα του δρόμου Καστοριάς-Πτολεμαίδας. Από Καστοριά έως τη Βέργα ο δρόμος είναι σχεδόν ολοκληρωμένος! Από τα όρια της Π.Ε. Φλώρινας (Βαρικό) έως τα όρια του δρόμου Δυτικής Εορδαίας, στη διασταύρωση προς Φούφα υπολείπεται. Η μελέτη του κομματιού αυτού του δρόμου 4,5 χιλ. είναι έτοιμη, σύμφωνα με τη διαβεβαίωσε της π προϊσταμένης Τεχνικών Υπηρεσιών. Η υλοποίηση του έργου θεωρείται εύκολη τεχνικά και δίχως υπερβολικό οικονομικό κόστος. Ως περιφερειακό έργο πρέπει να χρηματοδοτηθεί από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Οι συντοπίτες μας της Περιφερειακής αρχής Κώστας Βύζας καθ’ ύλην αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Νίκος Σαμαράς και φυσικά ο Δήμαρχός μας Παναγιώτης Πλακεντάς, έχουν τον λόγο ….
.Ελπίζουμε πριν ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο της σήραγγας, να τελειώσουν αυτές οι μικρές παράπλευρες εκκρεμότητες.
Σημ.: Η Δημοτική Αρχή Αμυνταίου θα πρέπει άμεσα να μεριμνήσει για την απ’ ευθείας οδική σύνδεση του Αμυνταίου με το Βαρικό. Ελπίζουμε η σύνδεση αυτή να γίνει από την διαπλάτυνση του πανέμορφου αλλά ανεπαρκούς δρόμου, που βρίσκεται παράπλευρα με τη λίμνη Χειμαδίτιδα!