Ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ο διεθνής διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του με αντίτιμο (μαζί με τμήμα του παλιού λιμανιού της Πάτρας) 20 εκατ. ευρώ για 30 χρόνια.
Η ώρα… της αλήθειας για το λιμάνι του Κατακόλου έφτασε! Με ανακοίνωση του το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου/Growthfund, ανακοίνωσε την εκκίνηση διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας (Πρόσκληση Υποβολής Ενδιαφέροντος) για την περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας κρουαζιέρας στον λιμένα Κατάκολου, επιβεβαιώνοντας τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα και για τα οποία είχε αναφερθεί εκτενώς το iliaenimerosi.gr.
Το (ελάχιστο) αντίτιμο για την παραχώρηση του λιμανιού Κατακόλου και τμήματος του παλιού λιμανιού Πάτρας σε ιδιώτη (ή Κοινοπραξία) ορίζεται στο ποσό των 20 εκατ. ευρώ για 30 χρόνια.
Σημειώνεται ότι στον ίδιο διαγωνισμό εντάσσεται και τμήμα του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος».
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχουν πολλές πληροφορίες για ονόματα πιθανών ενδιαφερόμενων επενδυτών για το λιμάνι του Κατακόλου… ένα από αυτά τα ονόματα είναι και αυτό του γνωστού εφοπλιστή, επιχειρηματία και αθλητικού παράγοντα, Βαγγέλη Μαρινάκη. Φυσικά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός «τρέχει» πλέον θα αποδείξει την πραγματικότητα και -κατ` επέκταση- τους ενδιαφερόμενους επενδυτές… και μάλιστα πολύ σύντομα αφού το deadline για την κατάθεση υποβολής ενδιαφέροντος είναι η τελευταία ημέρα του Φεβρουαρίου του 2025!
Καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος η 28η Φεβρουαρίου 2025.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ «ο διαγωνισμός για την περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας κρουαζιέρας στους τρεις λιμένες αποτελείται από δύο τμήματα:
- Τμήμα 1: Παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης του λιμένα Κατάκολου και υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης τμήματος του παλιού λιμένα Πάτρας, εντός της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ Α.Ε.), με ελάχιστη διάρκεια τα τριάντα (30) έτη.
- Τμήμα 2: Υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης σε τμήμα του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος», εντός της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.), με ελάχιστη διάρκεια τα τριάντα (30) έτη.
Μεταξύ άλλων στην προκήρυξη αναφέρεται πως για το Τμήμα 1 οι Προεπιλεγέντες Επενδυτές πρέπει να διαθέτουν και να αποδεικνύουν σωρευτικά την ακόλουθη εμπειρία εντός των τελευταίων δέκα (10) ετών πριν από την Προθεσμία Υποβολής:
− τουλάχιστον τρία (3) συνεχή έτη στη διαχείριση και εκμετάλλευση τερματικού σταθμού ή εγκατάστασης κρουαζιέρας, σε εμπορικό λιμάνι οπουδήποτε στον κόσμο,
− μέσο όρο διακίνησης τουλάχιστον 200.000 επιβατών κρουαζιέρας/έτος, για τρία (3) συνεχή έτη σε τουλάχιστον ένα τερματικό σταθμό ή εγκατάσταση κρουαζιέρας, σε εμπορικό λιμάνι οπουδήποτε στον κόσμο.
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μόνο για το ένα ή και για τα δύο τμήματα του διαγωνισμού. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις (Α Φάση – Προεπιλογή & Β Φάση – Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών). Το Ταμείο διατηρεί το δικαίωμα να διαχωρίσει στη Β Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας τα φυσικά αντικείμενα του Τμήματος 1 και να αναθέσει σε διαφορετικούς Προτιμητέους Επενδυτές τη σύμβαση παραχώρησης λιμένα Κατάκολου και τη σύμβαση υπο-παραχώρησης κρουαζιέρας λιμένα Πάτρας. Καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει οριστεί η 28ηΦεβρουαρίου 2025.
Στην ανακοίνωση τονίζεται επίσης ότι «Η περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας κρουαζιέρας σε υφιστάμενους και νέους προορισμούς είναι σύμφωνη με την πολιτική για τον εξορθολογισμό των τουριστικών ροών σε δημοφιλείς λιμένες κρουαζιέρας και την αντιμετώπιση φαινομένων υπερσυγκέντρωσης.
Το λιμάνι του Κατάκολου κατατάχθηκε μεταξύ των 10 λιμένων κρουαζιέρας με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το 2023, κυρίως λόγω της εγγύτητάς του με την Αρχαία Ολυμπία, με 206 κρουαζιερόπλοια και 390.153 επιβάτες. Έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί έως τρία (3) κρουαζιερόπλοια με μήκος άνω των 350 μέτρων.
Το λιμάνι της Πάτρας κατατάσσεται ως λιμάνι διεθνούς σημασίας και αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Ο παλιός λιμένας Πάτρας έχει χερσαία ζώνη έκτασης 106.474 τ.μ. και στο υφιστάμενο masterplan προβλέπεται μία θέση ελλιμενισμού αποκλειστικά για κρουαζιερόπλοια. Το 2023 13 κρουαζιερόπλοια κατέπλευσαν στο λιμάνι της Πάτρας με 800 επιβάτες.
Ο κεντρικός λιμένας Καβάλας «Απόστολος Παύλος» διαθέτει δύο θέσεις ελλιμενισμού για την εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων με μήκος άνω των 200 μέτρων. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, η επιβατική κίνηση στον τομέα της κρουαζιέρας ανήλθε το 2023 σε 21.052 (36 κρουαζιερόπλοια), κατατάσσοντας το λιμάνι της Καβάλας μέσα στα 20 λιμάνια κρουαζιέρας με τη μεγαλύτερη κίνηση το περασμένο έτος».
Τι περιλαμβάνει η σύμβαση για το Κατάκολο
Η Σύμβαση Παραχώρησης του Λιμένα Κατάκολου θα περιλαμβάνει ενδεικτικώς και κατ΄ ελάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία, όπως αυτά θα οριστικοποιηθούν κατά τη Β΄ Φάση του Διαγωνισμού:
– Περιοχή παραχώρησης: Το ταμείο έχει τη δυνατότητα να τροποποιήσει και να περιορίσει, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, την Περιοχή Παραχώρησης της Σύμβασης Παραχώρησης Λιμένος Κατάκολου κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.
– Λιμενικές υπηρεσίες: Ο Παραχωρησιούχος θα αναλάβει την παροχή λιμενικών υπηρεσιών στο σύνολο του λιμένα Κατάκολου, συμπεριλαμβανομένων υπηρεσιών ελλιμενισμού φορτηγών πλοίων, τουριστικών σκαφών και αλιευτικών σκαφών.
– Ο παραχωρησιούχος, ως μελλοντικός φορέας διαχείρισης του συνόλου του λιμένα Κατάκολου, θα έχει την δυνατότητα να επικαιροποιήσει το υπάρχον Στρατηγικό Σχέδιο (Masterplan).
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΕΔΩ