Η αγορά… ετοιμάζεται να κινηθεί σημαντικά! Είδη τεχνολογίας και ηλεκτρικές συσκευές βρίσκονται ξανά ψηλά στις λίστες των καταναλωτών, με τις επερχόμενες μέρες της Black Friday (29/11) και της Cyber Monday (2/12)!
Οι μεγάλες αλυσίδες τεχνολογίας, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών πρωτοστατούν στις προωθητικές δράσεις, προσφέροντας μεγάλη γκάμα προϊόντων, μοναδικές προσφορές που θα ικανοποιήσουν κάθε ανάγκη και ευέλικτες λύσεις πληρωμής.
Οι διαφημιστικές καμπάνιες τρέχουν, ενώ διαρκής είναι η ενημέρωση των πελατών μέσω newsletter για δελεαστικές προσφορές και ευκαιρίες αγορών. Οι μεγάλοι εξάλλου «παίκτες» του λιανεμπορίου έχοντας ενισχύσει το δυναμικό τους τόσο σε επίπεδο σημείων πωλήσεων όσο και εμπορικών συμφωνιών για την περαιτέρω διεύρυνση του προϊόντικού χαρτοφυλακίου τους, διεκδικούν μεγαλύτερα μερίδια από την αγορά.
Συνολικά ο κλάδος των ειδών τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών (Tech&Durables) ενώ παραμένει μια αγορά της τάξης των 2,1 δισ. ευρώ και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών, κινείται αρνητικά το εννιάμηνο του 2024 τόσο σε αξία (στο -6,1%) όσο και σε τεμαχιακές πωλήσεις (-1,9%).
Σύμφωνα με αναλυτές της NielsenIQ, κομβική για τις τάσεις αυτές είναι η κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», με τις κατηγορίες των μεγάλων λευκών συσκευών (MDA) και του κλιματισμού (Air Conditioning) να έχουν επηρεαστεί σημαντικά, σημειώνοντας αρνητικό πρόσημο το 2024, ήτοι -19,4% &-26,4% σε αξίες, αντίστοιχα.
Στον αντίποδα, ο τομέας της τηλεπικοινωνίας, που αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των T&D στην Ελλάδα (33,4%), παρουσιάζει την πλέον θετική ανάπτυξη, στο +7,5% σε αξία, ενώ τον αμέσως πιο μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης παρουσιάζει η ομολογουμένως μεγάλη κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών (SDA), στο +5,1%.
Καθώς οι μικροσυσκευές εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες, φαίνεται ότι αυτές που αναπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς είναι προϊόντα ευκολίας, όπως τα hand sticks vacuum cleaners, προϊόντα που ενδεχομένως έχουν προωθηθεί μέσα από τα social media, όπως τα hair stylers ή ακόμη και συσκευές που υποστηρίζουν υγιεινό τρόπο μαγειρικής όπως τα air fryers.
Όσον αφορά το κομμάτι των τιμών, η μέση τιμή για τις κατηγορίες του T&D συνεχίζει την ανοδική πορεία, επηρεασμένη και από εξωγενείς παράγοντες, όπως ο πληθωρισμός, το κόστος παραγωγής και μεταφοράς προϊόντων, αλλά και από συνεχιζόμενη τάση του καταναλωτή προς περισσότερα premium προϊόντα. Σημαντική θέση στις προωθητικές ενέργειες του Black Friday έχουν τα premium προϊόντα, όπου οι εκπτωτικές ενέργειες έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην τσέπη του καταναλωτή.
Από την πλευρά τους, οι καταναλωτές έχουν ξεκινήσει ήδη έρευνα αγοράς με ενισχυμένη ψυχολογία και καταναλωτική διάθεση ενώ στο μικροσκόπιό τους μπαίνουν κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις και laptop, όπως συνέβη και πέρυσι. Σύμφωνα με έρευνα οι Έλληνες καταναλωτές την περυσινή Black Friday «κυνήγησαν» τις προσφορές στα είδη τεχνολογίας. Πρώτες στις προτιμήσεις τους ήταν οι τηλεοράσεις, ακολούθησαν τα smart phones και τα phone accessories. Πέρυσι, οι γυναίκες αποτέλεσαν το 52% του πληθυσμού που ψώνισε, ενώ το 48% ήταν άνδρες.
Η πλειοψηφία των αγοραστών κατά την περσινή Black Friday ήταν ηλικίας 45-54 (40,1%), ενώ στις νεότερες ηλικίες, όπως 18-24, το ποσοστό συμμετοχής διαμορφώθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, μόλις στο 6,1%. Οι περισσότερες αγορές πραγματοποιήθηκαν από την Αθήνα ( ποσοστό 63%), ακολούθησε η Θεσσαλονίκη (με 21%), η Πάτρα (με 4%) και τέλος η Κέρκυρα (με 3%). Το 80% των αγορών πραγματοποιήθηκε μέσω κάποιας mobile συσκευής. Παράλληλα, οι αγορές μέσω σταθερού υπολογιστή (desktop) μειώθηκαν στο 17% (από 33% το 2022) ενώ μόλις το 3% των καταναλωτών χρησιμοποίησε κάποια συσκευή tablet για τις αγορές του. Κατά την περσινή Black Friday, οι καταναλωτές ηλικίας 65+ κατέγραψαν τον υψηλότερο μέσο όρο δαπάνης, με 285 ευρώ ανά αγορά, ενώ ακολούθησαν οι ηλικίες 25-34 με μέση δαπάνη 248 ευρώ. Οι ηλικίες 18-24 πραγματοποίησαν τις χαμηλότερες δαπάνες, με μέσο όρο 132 ευρώ ανά αγορά. Παρότι οι προσφορές και τα ειδικά deals είχαν ξεκινήσει από νωρίς, η κύρια αγοραστική δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε την ίδια την ημέρα της Black Friday, επιβεβαιώνοντας πως το κοινό αναμένει τη συγκεκριμένη ημέρα για τις χαμηλότερες τιμές.
Με αφορμή την φετινή Black Friday, που θεωρείται ως η αρχή της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης, καλεί τους καταναλωτές που θα κάνουν αγορές τις συγκεκριμένες ημέρες, να στηρίξουν τις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις.
Επίσης, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό ότι επιτρέπεται η προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την Κυριακή που ακολουθεί την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Αυτό σημαίνει ότι τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου 2024 που ακολουθεί την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου που είναι εφέτος η «Black Friday» ενώ στις 2 Δεκεμβρίου, ακολουθεί η Cyber Monday. Όπως σημειώνει ο σύλλογος, σύμφωνα με την πρόσφατη τροπολογία, τα εμπορικά καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν όλες τις Κυριακές του Δεκεμβρίου, εκτός από αυτήν της 8ης Δεκεμβρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από 11:00 έως 18:00 μ.μ.