Οδυσσεας, Κίρκη, Καλυψώ: Ο μύθος και οι αληθειες του

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


του Χρυσόστομου Τσιρίδη.

Η Μάγισσα ΚΙΡΚΗ, αυτοπέποιθη και αγέρωχη και σε δεύτερο επίπεδο ο καχύποπτος και όχι μόνο Οδυσσέας.
.
Η ΟΜΗΡΙΚΗ διαχρονική “σοφία” σε ΟΛΙΓΟΣΤΙΧΑ “ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ”, εγκιβωτισμένα έντεχνα στην πλατιά επική αφήγηση. Πραγματικά διαμάντια. Θα τα δούμε σταδιακά.
.
ΚΙΡΚΗ ΚΑΛΥΨΩ. Δύο άγνωστες μυστηριώδεις γυναίκες, σε…ιδιόκτητο νησί, σε κάποιες “μακρινές” ΑΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΤΕΣ Θάλασσες. ΟΥΤΟΠΙΚΑ θηλυκά φαντασίωσης του ανδρικού ερωτισμού ή ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ίσως της ΙΔΑΝΙΚΗΣ γυναίκας.Ποιος ξέρει. Ο Όμηρος φαίνεται να το ψάχνει.
.
Ο αναμφισβήτητος λυρισμός, η ποιητικότητα του ΕΞΩΤΙΚΟΥ σκηνικού, σίγουρα εξάπτουν την Φαντασία και ξεσηκώνουν το συναίσθημα. Αυτό είναι βέβαιο.
.
Πολλές φορές αναρωτήθηκα για ποιο λόγο ο Όμηρος, έδωσε τόση έκταση και βαρύτητα
στους ρόλους δύο εντελώς ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ τύπων γυναικών, στον δρόμο για την ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ του Οδυσσέα και των συντρόφων του.
.
Η πρώτη υποθετική σκέψη: Μήπως ο ιδιοφυής ανθρωπογνώστης ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ με γλαφυρό (παραστατικό, παραδειγματικό) τρόπο
προσπαθεί να ανιχνεύσει τα ανεξήγητα και το ευμετάβλητο στις σχέσεις των δύο φύλων.
.
ΑΣΧΕΤΟ αλλά ίσως Χρήσιμο: Ο Βυζαντινός ΘΕΟΦΙΛΟΣ θα “φοβηθεί” την ΚΑΣΣΙΑΝΗ
και θα επιλέξει την ΘΕΟΔΩΡΑ.
.
Μήπως (η δεύτερη υποθετική σκέψη), ο Ποιητής, όπως το συνηθίζει, προβάλλει
ένα ακόμη διαχρονικό Κοινωνικό θέμα
.
ΚΑΛΥΨΩ ή ΚΙΡΚΗ. Απαραίτητο εδώ το διαζευκτικό, γιατί ο ΟΜΗΡΟΣ δοκιμάζει
τις ΕΠΙΛΟΓΕΣ του Οδυσσέα, απέναντι σε δύο τύπους γυναικών. Σε δύο πανέμορφες
“νύμφες”.
.
Να μία ακόμη “λεπτομέρεια” που πρέπει να δούμε: Ο Όμηρος τις παρουσιάζει ως ΕΡΩΜΕΝΕΣ και ΜΟΝΟ (!) του Οδυσσέα. Πολύ σημαντική λεπτομέρεια, αλλά όχι για τώρα.
.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ: Γύρω στα 14 (δεκατέσσερα) τα παιδιά που απέκτησε στην διάρκεια του ΝΟΣΤΟΥ και… ΜΕΤΑ τον Νόστο. Ο ΟΜΗΡΟΣ ΑΠΟΣΙΩΠΑ οποιαδήποτε Γέννηση παιδιού από τον Οδυσσέα πέρα από τον ΤΗΛΕΜΑΧΟ. Θα ήταν έξω από τον ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ του έργου.
.
Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ αισθάνεται “Κατακτητής” απέναντι στην δοτική, αλλά και αφόρητα κτητική ΚΑΛΥΨΩ.
.
Αισθάνεται όμως ευάλωτος και Αδύναμος, σε βαθμό ΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗΣ
απέναντι στην “μάγισσα” (παρότι όχι πλέον, μετά τις οδηγίες του Ερμή) ΚΙΡΚΗ.
.
Φτάνει ΜΑΛΙΣΤΑ στο σημείο, όπως καταθέτει-ομολογεί στον ΑΛΚΙΝΟΟ, να ΞΕΧΑΣΕΙ (!) ΝΟΣΤΟΥΣ, ΠΗΝΕΛΟΠΕΣ, ΙΘΑΚΕΣ και…ΚΑΠΝΟΔΟΧΟΥΣ- καπνούς αποθρώσκοντες(!!!). Παύει να είναι ο εαυτός του,
.
ΑΦΟΥ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ ΑΚΥΡΩΝΕΙ, ως κεντρικός ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ακόμη και την ίδια την ΟΔΥΣΣΕΙΑ.
.
Ο περίφημος Οδυσσέας των μύθων ΓΙΝΕΤΑΙ-ΣΥΜΠΕΡΦΕΡΕΤΑΙ (ως) ένας κοινός θνητός.
.
Πολύ παρακινδυνευμένο, αλλά ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΧΝΗΣ Όμηρος διασώζει την ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ του.
Όχι μόνο για τους συντρόφους του, αλλά και για την ίδια την θεά Αθηνά, ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ παραμένει “άγνωστος” και “μυστηριώδης”.
.
“20 χρόνια μαζί Οδυσσέα και ακόμη δεν ξέρουμε τί…σόι άνθρωπος είσαι, πώς σκέφτεσαι” θα πουν οι περίπου 15-20 εναπομείναντες σύντροφοι στο ΝΗΣΙ του ΗΛΙΟΥ (ΘΡΙΝΑΚΙΑ) σε έσχατη απελπισία, λίγο πριν τον βέβαιο θάνατό τους.
.
Έτσι ο “άγνωστος” Οδυσσέας μπορεί να συνεχίσει τον…μύθο του.
.
Παρενθετικά: Τελικά βέβαια ο…πολύπαθος Εγκαταλείπει και τις δύο γυναίκες, επειδή ΚΑΙ ο Όμηρος πρέπει κάποια στιγμή να…ολοκληρώσει την ΟΔΥΣΣΕΙΑ.
.
Το μήνυμα πάντως της ανθρωπογνωσίας για τις μελλούμενες γενιές, από τον ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΝΑΤΟΜΟ Ποιητή, δόθηκε.
.
Ποιο είναι αυτό; Θα το δώσω με σύγχρονους όρους.
.
Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ πολλών ΥΠΕΡΑΝΩ…υποψίας, όταν κάποια στιγμή αποκαλύπτονται οι προσωπικές αλήθειες τους.
.
Βλέπουμε κατά συνέπεια ποιο είναι το “δόγμα” πάνω στο οποίο στηρίζει την ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ του ο Έλληνας Ποιητής: Να μην χαριστεί και όντως δεν χαρίζεται σε κανέναν από τους ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ του.
.
Αυτό τον κάνει ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ και ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ Ποιητή.
.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ:
Έχω γράψει πολλές φορές ότι η ΟΔΥΣΣΕΙΑ λ.χ δεν είναι ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ του ΟΔΥΣΣΕΑ,
ούτε τα…προβατάκια και τα γουρουνάκια που τρώνε τα…καθάρματα οι Μνηστήρες, όπως μαθαίνουμε στα σχολειά μας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ