του Χρυσόστομου Τσιρίδη
“Ο μέγας Πρίαμος μπήκε χωρίς αυτοί να τον καταλάβουν και αφού στάθηκε κοντά με τα χέρια του έπιασε τα γόνατα του Αχιλλέα και του φίλησε τα χέρια τα φοβερά και ανδροφόνα, τα οποία του είχαν σκοτώσει πολλούς γιους”.Ραψωδία Ω
Σε μια εικόνα (του 1824)η τραγωδία των πολέμων.
.
Ο ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ “ολοκληρώνει και τα δύο Αριστουργήματά του,
ΧΩΡΙΣ….απαντήσεις. Γιατί απλά ΑΔΥΝΑΤΕΙ να δώσει απαντήσεις
.
Κάπου θα πει άλλωστε ο ίδιος το…υπαινικτικό: “Θεός δεν είμαι να ΜΠΟΡΩ να τα Ιστορήσω όλα”.
.
ΕΤΣΙ:
.
Η ΙΛΙΑΔΑ, Ο Ομηρικός ΙΛΙΑΔΙΚΟΣ πόλεμος, ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ του διάσημου ΤΡΩΙΚΟΥ Πολέμου,
“ολοκληρώνεται” με την προοπτική ότι θα συνεχιστεί.
Οι ΤΡΩΕΣ καίνε-θάβουν τον νεκρό ΕΚΤΟΡΑ έντρομοι, καθώς σκέπτονται τον βέβαιο
δικό τους αφανισμό από τους Αχαιούς.
.
ΑΛΛΑ και η “ειρηνική” (λέμε τώρα) ΟΔΥΣΣΕΙΑ, τελειώνει με δύο ΑΣΑΦΕΙΣ απόψεις.
.
Αυτές θα δούμε στο παρακάτω σύντομο άρθρο μου.
.
Ο ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ποιητής γνωρίζει ότι η συνέχεια της ζωής είναι
απρόβλεπτη. Ανθρωπίνως δεν μπορεί να προβλεφθεί η συνέχειά της.
Η κάθε γενιά που έρχεται κάνει τις επιλογές της.
.
ΕΤΣΙ είναι και ο ίδιος αναγκασμένος, μέσω του ρόλου του ως…ΔΙΑΣ, απλώς “να πει την ΓΝΩΜΗ” του
.
Ως προς την εξέλιξη των πραγμάτων μετά το μακελειό της ΜΝΗΣΤΗΡΟΦΟΝΙΑΣ, θα πει στην κόρη του θεά Αθηνά:
.
“Εγώ κόρη μου θα σου πω τί πιστεύω. ΟΜΩΣ από δω και στο εξής ΕΣΥ είσαι αυτή
που θα αποφασίζεις. Δεν είμαι αυτός που θα σου επιβάλλει τα δικά του βιώματα και προοπτικές”.
.
Ως προς τους πολέμους: Ο Όμηρος βλέπει τους πολέμους ως μια διαρκή ατελείωτη
πολυδιάστατη βεντέτα, μεταξύ λαών, κοινωνικών ομάδων, εθνών.
.
Εκδίκηση, ανταπόδοση, αποτίναξη κατάκτησης, αποκατάσταση εθνικής αξιοπρέπειας
κλπ κλπ, οι ΒΑΣΙΚΕΣ, πολύ γενικές όμως, αιτίες
.
Σίγουρα ο ιδιοφυής Έλληνας Ποιητής Γνωρίζει ότι οι αιτίες μπορούν να γίνουν
πιο συγκεκριμένες, όμως έτσι τα πράγματα γίνονται “ΓΟΡΔΙΟΣ ΔΕΣΜΟΣ”
(και οι Γόρδιοι δεσμοί λύνονται με έναν τρόπο)
.
Απληστία, μεγαλομανία (Ο ίδιος ο ΤΡΩΙΚΟΣ Πόλεμος- μεγαλομανία Αγαμέμνονα λ.χ)
Οικονομικά συμφέροντα
Θρησκευτικοί πόλεμοι
Μεγαλοϊδεατισμοί, εξουσιομανία, υπέρμετρες προσωπικές φιλοδοξίες
Προάσπιση ομοεθνών
κατακτητικοί πόλεμοι παγκόσμιας κυριαρχίας
Διεκδίκηση Ζωτικού χώρου για την επιβίωση μιας κοινωνικής ομάδας, ενός έθνους,
και πλήθος άλλων “τυχαίων” αφορμών και αιτίων.
.
Ο Όμηρος (Δίας) Ως ΛΥΣΗ, Προτείνει την “λήθη”. Μια εντελώς αμφιλεγόμενη έννοια, στην οποία δεν φαίνεται να πιστεύει ούτε ο ίδιος ο Όμηρος.
.
Κατά συνέπεια “Ολοκληρώνει” την Οδύσσεια με ένα ωραίο μεν, αλλά ΑΝΕΦΙΚΤΟ ΟΡΑΜΑ Ειρήνης.
Ας το δούμε (ραψ. ω):
.
“«Κόρη μου (θεά ΑΘΗΝΑ), τι ρωτάς και τι….. ΛΟΓΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ γυρεύεις; (που να μπορώ να σου δώσω).
.
Κάνε λοιπόν καταπώς θες, κι εγώ θα πω το τι… ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ (όχι κάτι συγκεκριμένο)
Τώρα να δώσουν όρκους μεταξύ τους…..
.
Εμείς για τα παιδιά τους και τα σκοτωμένα αδέλφια τους
προτείνουμε…. τη λήθη· όπως και πριν, έτσι και πάλι
να φιλιώσουν μεταξύ τους, ας γίνει ειρήνη, με περίσσια πλούτη.»
(το διαχρονικό ευχολόγιο)
.
Ωραία λόγια. Αισιόδοξο…ΟΡΑΜΑ. Η θεά ΑΘΗΝΑ…συμφωνεί.
.
Μόνο που ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ακολουθεί κι άλλο ΦΟΝΙΚΟ μίσους,
με παρέμβαση της ίδιας της Αθηνάς, που εξοντώνει τον πατέρα του ΑΝΤΙΝΟΟΥ.
.
Οι γονείς των σκοτωμένων μνηστήρων και ο Οδυσσέας μάλλον δεν φίλιωσαν.
Απλά δεν γνωρίζουμε αν κάποια στιγμή “ξέχασαν το παρελθόν” και καταλάγιασε το μίσος.
.
ΑΝΤΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ:
Στην τελική γνωρίζει ο ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ Ποιητής ότι οι πόλεμοι είναι μέσα στην ανθρώπινη
φύση, ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ κάθε φορά τις ατέλειες του είδους.