Μυστήριοι αγοραστές που είναι ύποπτοι για δεσμούς με τη Ρωσία άρχισαν να συγκεντρώνουν δεκάδες πλοία ικανά να μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), σε κινήσεις που υποδηλώνουν ότι η Μόσχα επεκτείνει τον «στόλο φαντάσματα» πλοίων ικανών να μεταφέρουν ενεργειακά προϊόντα, γράφουν οι Financial Times .
Πηγές της ναυτιλιακής βιομηχανίας είπαν στο αναφερόμενο δημοσίευμα ότι μια σειρά από άγνωστες στο παρελθόν εταιρείες, πολλές εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έχουν αποκτήσει μεταφορείς LNG τον περασμένο χρόνο, αυξάνοντας τις τιμές της αγοράς, ειδικά για παλαιότερα πλοία.
Το ξεφάντωμα αγορών μοιάζει με το πώς η Μόσχα δημιούργησε έναν «στόλο φάντασμα» δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρει αργό σε όλο τον κόσμο παρά τις δυτικές κυρώσεις, χρησιμοποιώντας συχνά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ως κόμβο για τέτοιο εμπόριο.
Αν και οι ρωσικές πωλήσεις LNG επηρεάζονται λιγότερο από τις κυρώσεις της Δύσης παρά από το πετρέλαιο, η Μόσχα φαίνεται να προετοιμάζεται για αυστηρότερους περιορισμούς.
Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων φαντασμάτων είναι ήδη «στα στεροειδή»
Τα πολλά πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν πετρέλαιο που παραβιάζοντας τις κυρώσεις αποτελούν πρόκληση γιατί είναι δύσκολο να εντοπιστούν λόγω έλλειψης διαφάνειας σχετικά με τους ιδιοκτήτες και τη χρήση ασφαλιστικών και άλλων ναυτιλιακών υπηρεσιών από μη δυτικές χώρες με ελάχιστα κίνητρα για συμμόρφωση με τα ναυτιλιακά πρότυπα, έγραψε πρόσφατα το Reuters.
«Βλέπουμε έναν μεγαλύτερο αριθμό πλοίων που έχουν βρει τρόπους να αποφύγουν τις κυρώσεις λειτουργώντας εκτός δυτικής δικαιοδοσίας», δήλωσε η Μισέλ Βίζ Μπόκμαν, ανώτερη αναλύτρια στην ομάδα ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd’s List Intelligence.
«Ο στόλος-φαντάσματα είναι τώρα με στεροειδή. Και οι παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές στις οποίες εφαρμόζουν γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτες και περίπλοκες», πρόσθεσε.
Αυτά περιλαμβάνουν την επικίνδυνη μεταφορά πετρελαίου από το ένα πλοίο στο άλλο στα διεθνή ύδατα για την αποφυγή ελέγχων, την παραποίηση αριθμών αναγνώρισης πλοίων, την αποστολή ψευδών πληροφοριών από δεξαμενόπλοια για τη θέση τους και την πλεύση υπό τις σημαίες χωρών με χαμηλά πρότυπα τεχνικής εποπτείας, εξήγησε η Μπόκμαν .
Εκατοντάδες πλοία βρίσκονται ήδη στον ρωσικό «στόλο-φαντάσματα» δεξαμενόπλοιων
Χτυπημένη από τις δυτικές κυρώσεις με στόχο τη μείωση των εσόδων της από αργό πετρέλαιο, η Ρωσία έχει καταφύγει σε έναν «στόλο φάντασμα» δεξαμενόπλοιων για να πουλήσει τα ενεργειακά της προϊόντα.
Το ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζει να φτάνει σε αγοραστές σε όλο τον κόσμο, επεσήμενε το CNN.
Καθώς οι δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας έχουν ενταθεί μετά την εισβολή της στην Ουκρανία, περισσότερα πλοία έχουν ενταχθεί σε έναν υπάρχοντα στόλο μυστηριωδών δεξαμενόπλοιων έτοιμα να διευκολύνουν τις εξαγωγές ρωσικού αργού.
Καθώς η εμπορία του ρωσικού πετρελαίου έχει γίνει πιο δύσκολη τον περασμένο χρόνο, πολλοί δυτικοί αερομεταφορείς έχουν αποσύρει τις υπηρεσίες τους. Αντίθετα, νέοι και σκοτεινοί δράστες μπήκαν στο παιχνίδι, σε ορισμένες περιπτώσεις συμμετείχαν εταιρείες-φαντάσματα από το Ντουμπάι ή το Χονγκ Κονγκ. Κάποιοι αγόραζαν πλοία από Ευρωπαίους, ενώ άλλοι εκμεταλλεύονταν παλιά πλοία που διαφορετικά θα είχαν καταλήξει ως παλιοσίδερα.
Μια ομάδα δυτικών ασφαλιστικών εταιρειών είπε ότι το ανώτατο όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο έχει καταστεί ανεφάρμοστο και απλώς πιέζει περισσότερα πλοία να ενταχθούν στον λεγόμενο «στόλο φάντασμα».
Ο όμιλος λέει ότι αποτελείται από 12 ασφαλιστικές εταιρείες θαλάσσιας ευθύνης που καλύπτουν το 87% της παγκόσμιας ναυτιλιακής χωρητικότητας.
«Το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου φαίνεται ολοένα και πιο ανεφάρμοστο καθώς περισσότερα πλοία και συναφείς υπηρεσίες κινούνται σε αυτό το παράλληλο εμπόριο», δήλωσε η ομάδα των 12 ασφαλιστικών εταιρειών θαλάσσιας ευθύνης που καλύπτουν το 87 τοις εκατό της ναυτιλιακής χωρητικότητας παγκοσμίως.
«Υπολογίζουμε ότι περίπου 800 πετρελαιοφόρα έχουν ήδη εγκαταλείψει τις λέσχες του Διεθνούς Ομίλου ως άμεσο αποτέλεσμα της εισαγωγής του ανώτατου ορίου τιμής πετρελαίου».
—