Financial Times: Η Σερβία υποσχέθηκε λίθιο στην Mercedes-Benz και στην Volkswagen

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο πρόεδρος της Σερβίας, Αλεξάνταρ Βούτσιτς, δήλωσε χθες το βράδυ ότι συναντήθηκε με τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ομίλου Mercedes-Benz, Ola Källenius.

Όπως είπε, τον ενημέρωσε για «τις δυνατότητες του μνημονίου με την ΕΕ, αλλά και το γεγονός ότι η Σερβία είναι έτοιμη να συνομιλήσει με κινεζικές εταιρείες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την παραγωγή αυτοκινήτων».

 Από την άλλη πλευρά, οι Financial Times γράφουν ότι η Σερβία έχει υποσχεθεί να μην πουλήσει λίθιο σε κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων και ότι, όταν αναπτύξει ένα κοίτασμα αυτού του μετάλλου, οι ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων θα έχουν προτεραιότητα.

Οι δηλώσεις αυτές έγιναν, όπως γράφει η εφημερίδα, σε συνέντευξή του προέδρου Βούτσιτς στην Handelsblat, λίγες ώρες πριν φιλοξενήσει τον Γερμανό καγκελάριο Όλαφ Σολτς στο Βελιγράδι, όπου υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης για τη δημιουργία στρατηγικής εταιρικής σχέσης με την ΕΕ που περιλαμβάνει κρίσιμες πρώτες ύλες για τη δημιουργία μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων.

 Εξόρυξη 58 χιλιάδες τόνους λιθίου ετησίως

 Αναμένεται ότι η ανάπτυξη του κοιτάσματος ‘Jadar’, στη βορειοδυτική Σερβία, θα δώσει σημαντική ώθηση στην ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. Ο Βούτσιτς λέει ότι η Σερβία θα παράγει 58.000 τόνους λιθίου ετησίως, ή το 17% της ζήτησης στην ΕΕ. Αυτό θα ήταν αρκετό για 1,1 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σύμφωνα με τους FT.

Οι FT αναφέρουν ότι ο Βούτσιτς είπε σε εκείνη τη συνέντευξη ότι οι κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την αγορά λιθίου.

 «Αλλά τους είπαμε ότι το συζητάμε με τους Ευρωπαίους. Είμαστε πιστοί στην Ευρώπη. Η ΕΕ χρειάζεται λίθιο και θέλουμε να ενισχύσουμε τη σχέση μας με την ΕΕ», δήλωσε.

 Οι FT υπενθυμίζουν ότι η Σερβία σταμάτησε το έργο εξόρυξης λιθίου πριν από δύο χρόνια, αλλά τώρα θα δώσει στο Rio Tinto το πράσινο φως για την ανάπτυξή του.

 Δυτικοί αξιωματούχοι βλέπουν την αναβίωση της συμφωνίας με το Ρίο Τίντο και την ένταξη της ΕΕ ως σημαντικό μήνυμα για τη γεωπολιτική ευθυγράμμιση της Σερβίας σε μια εποχή που η χώρα φλερτάρεται από την Κίνα, τη Ρωσία και τα κράτη του Κόλπου, επισημαίνουν οι FT.

 Η εφημερίδα υπενθυμίζει ότι η Σερβία είναι υποψήφια για ένταξη στην ΕΕ για περισσότερο από μια δεκαετία, αλλά η ενταξιακή διαδικασία έχει επιβραδυνθεί από τις ανησυχίες των Βρυξελλών για το κράτος δικαίου, τη διαφθορά και το καθεστώς του Κοσσυφοπεδίου.

Επίσης, η Σερβία είναι μία από τις δύο ευρωπαϊκές χώρες που δεν επέβαλε κυρώσεις στη Ρωσία για την εισβολή της στην Ουκρανία, πρόσθεσε.

Ο Βούτσιτς είπε ότι η Σερβία θέλει να αναπτύξει μια πλήρη αλυσίδα επεξεργασίας λιθίου στο εσωτερικό, συμπεριλαμβανομένων των εργοστασίων μπαταριών, και ότι μόνο μέρος του λιθίου που εξορύσσεται στην τοποθεσία Jadar θα πωλείται στο εξωτερικό ως πρώτη ύλη.

 Είπε ότι η χώρα έλαβε «θετικά σχόλια» από τις διαπραγματεύσεις της με ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Mercedes, Volkswagen και Stelantis.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία χαιρέτισε την απόφαση της Σερβίας να αναπτύξει το ορυχείο.

 Η Hildegard Müller, επικεφαλής του VDA, του κύριου λόμπι αυτοκινήτων της Γερμανίας, το περιέγραψε ως «ένα σημαντικό και πραγματικό σήμα» για τη διασφάλιση των πρώτων υλών που απαιτούνται για τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά οχήματα.

 Ωστόσο, η αντίθεση στο έργο λιθίου εξακολουθεί να είναι ισχυρή στη Σερβία, προσθέτει η FT.

The Hellenic Information Team

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ