Ο Παρθενώνας είναι ένας παγκοσμίου φήμης αρχαιολογικός χώρος με εκατομμύρια να επισκέπτονται τον ναό στον βραχώδη λόφο της Αθήνας κάθε χρόνο.
Ωστόσο, οι αρχαιολόγοι έχουν εδώ και καιρό συζητήσει αν υπήρχαν ναοί στην Ακρόπολη πολύ πριν από τον Παρθενώνα, αναφέρει ο Independent.
Οι ερευνητές βρήκαν γκράφιτι που σχεδίασε ένας βοσκός ονόματι Μύκων, ο οποίος έζησε τον 6ο αιώνα π.Χ., που απεικονίζει έναν ναό στην Ακρόπολη πριν από τον Παρθενώνα.
Υπογράφοντας το σχέδιό του με καθορισμένο αλφάβητο, ο Μύκων επέτρεψε να χρονολογηθεί το γκράφιτι. Οι αρχαιολόγοι λένε ότι η εκδοχή του ελληνικού αλφαβήτου που χρησιμοποίησε είναι πολύ αρχαία, γεγονός που δείχνει ότι το σχέδιο έγινε ήδη από τον 6ο αιώνα π.Χ.
«Το σχέδιο πρέπει να είναι τουλάχιστον 50 χρόνια παλαιότερο από τον Παρθενώνα, που ξεκίνησε γύρω στο 450 π.Χ.», σύμφωνα με τους ειδικούς.
Στη μέση μιας μαρμάρινης προεξοχής περίπου 20 χλμ. νοτιοανατολικά της Αθήνας, οι αρχαιολόγοι βρήκαν μια περιοχή καλυμμένη με πάνω από 2.000 σχέδια, που πιθανότατα έγιναν από βοσκούς και αιγοβοσκούς.
Ανάμεσα σε αυτά τα σχέδια ξεχωρίζει το γκράφιτι της Μυκόνου ενός μεγάλου κτηρίου ναού -με κολώνες και σκαλοπάτια. Αυτό το γκράφιτι είναι δεκαετίες παλαιότερο από τον Παρθενώνα, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Archaeology.
Οι ερευνητές υπέθεσαν την ύπαρξη αρχαίων ναών παλαιότερων από τον Παρθενώνα στην Ακρόπολη. Είναι γνωστό ότι στην εισβολή του περσικού στρατού το 480 π.Χ. καταστράφηκαν τα κτίρια που ανεγέρθηκαν εκείνη την εποχή στην Ακρόπολη της Αθήνας.
Αρχαία ελληνικά έγγραφα πριν από την περσική εισβολή δείχνουν επίσης αρκετές δομές στην περιοχή. Ένα τέτοιο διάταγμα αφορά ένα κτίριο που ονομάζεται «Εκατόμπεδον» στην Ακρόπολη, που σημαίνει «εκατό ποδιών», το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τον κάπως διφορούμενο σκοπό της «αποθήκης θησαυρού».
Αν και αυτό παρείχε κάποιες ενδείξεις ως προς τα χαρακτηριστικά του χαμένου αντικειμένου, η ακριβής φύση του ήταν θέμα συζήτησης. Κάποιοι θεώρησαν ότι το Εκατόμπεδον που αναφέρεται στο διάταγμα ήταν πιθανότατα ναός, ενώ άλλοι υποστήριξαν ότι πρέπει να ήταν ανοιχτή αυλή.
Το γκράφιτι του Μύκων ξεκαθάρισε τελικά αυτή τη συζήτηση. Χρησιμοποιώντας το οριστικό άρθρο, ο βοσκός αναφέρθηκε σε ένα «συγκεκριμένο κτίριο» στο γκράφιτι του, σημειώνει η μελέτη.
Εφόσον ο Μύκων ονόμασε το σχέδιό του για τον ναό «Εκατόμπεδον», αυτό σημαίνει ότι ο όρος στο διάταγμα αναφέρεται και στον ναό.
«Εν ολίγοις, το γκράφιτι του Μύκωνος είναι ένα μοναδικό έγγραφο από το δεύτερο μισό του έκτου αιώνα π.Χ. που απεικονίζει ένα κτίσμα με κιονοστοιχία, πιθανώς έναν ναό, που ονομάζεται «Εκατόμπεδον»», υποστηρίζουν οι αρχαιολόγοι, σημειώνοντας ότι αυτό υποδηλώνει ότι ο όρος αναφέρεται ένας ναός, με πιθανή, αν και αβέβαιη, θέση στη νότια πλευρά της Ακρόπολης από την Αρχαϊκή περίοδο.
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι οι βοσκοί κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήταν κάπως εγγράμματοι, σε αντίθεση με ό,τι πιστεύονταν.
—
Απορώ πραγματικά με την “ανακάλυψη” για το Εκατόμπεδον! Μια επίσκεψη στο Μουσείο της ακρόπολης θα έλυνε στους ερευνητές την απορία, αφού στον πρώτο όροφο εκτίθενται κομμάτια του αρχαϊκού αυτού ναού και των τεράστιων γλυπτών του αετώματος, καθώς και καμμένα υπολείμματα του κτίσματος από την καταστροφική πυρκαγιά των Περσών
Το σχόλιό σου είναι απολύτως εύστοχο και φανερώνει, για μια ακόμη φορά, το υψηλό επίπεδο των ιστορικών και αρχαιολογικών σου γνώσεων!