Οι αντάρτες Χούθι στην Υεμένη χρησιμοποίησαν ένα τηλεκατευθυνόμενο σκάφος για να επιτεθούν σε ελληνόκτητο πλοίο την περασμένη εβδομάδα, αναγκάζοντας το πλήρωμα του πλοίου να το εκκενώσει, εν μέσω αναφορών για «καταστροφική μείωση» της κίνησης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ερυθρά Θάλασσα, ύψους 90%, γράφει η al Hurra.
Την Τετάρτη, το εμπορικό πλοίο «Tutor», ιδιοκτησίας ελληνικής εταιρείας, υπέστη ζημιές ενώ έπλεε στην Ερυθρά Θάλασσα στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης, σε επίθεση που ανέλαβαν οι Χούθι, η οποία, σύμφωνα με τον αμερικανικό στρατό, είχε ως αποτέλεσμα σοβαρό διαρροή νερού στο πλοίο και το πλήρωμά του εκκενώθηκε.
Αδύναμη η αντιμετώπιση των Χούθι
Η αμερικανική Wall Street Journal επικαλέστηκε αναλυτές ότι αυτή είναι η «πρώτη φορά» που οι Χούθι χρησιμοποιούν μια τέτοια «συσκευή με επιτυχία», η οποία αντιπροσωπεύει έναν τρόπο για την ομάδα που υποστηρίζεται από το Ιράν να «αποφύγει τις προσπάθειες υπό την ηγεσία των ΗΠΑ να αποτρέψει με πυραύλους και αεροσκάφη τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα».
Από τον περασμένο Νοέμβριο, οι αντάρτες Χούθι εξαπολύουν επιθέσεις από την Υεμένη, με drones και πυραύλους, σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Ινδικό Ωκεανό, «σε αλληλεγγύη με τους Παλαιστίνιους» στον πόλεμο της Γάζας, λέγοντας ότι προσπαθούν να στοχοποιήσουν ισραηλινά πλοία ή που συνδέονται με το Ισραήλ.
Αλλά πολλά από τα πλοία στα οποία επιτέθηκαν δεν ήταν ισραηλινά ούτε προορίζονταν για το Ισραήλ.
Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ, Centcom, επιβεβαίωσε την Παρασκευή ότι κατάφερε να καταστρέψει επτά ραντάρ που χρησιμοποιούσαν οι Χούθι, μαζί με ένα drone και δύο σκάφη που πιλοτάρουν την ομάδα στην Υεμένη.
«Νέοι τρόποι λαθρεμπορίου όπλων»
Για να προσπαθήσουν να τους αποτρέψουν και να «προστατέψουν» τη θαλάσσια ναυσιπλοΐα, οι αμερικανικές και βρετανικές δυνάμεις εξαπολύουν επιδρομές σε τοποθεσίες των Χούθι στην Υεμένη από τον περασμένο Ιανουάριο.
Την Παρασκευή, η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι κατέστρεψε 7 ραντάρ που χρησιμοποιούσαν οι Χούτι, μαζί με ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος και δύο σκάφη που οδηγούσαν την ομάδα στην Υεμένη.
Δυτικοί και Χούθι αξιωματούχοι δήλωσαν, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, ότι παρά αυτές τις αποτυχίες, «οι Χούθι μπόρεσαν να βρουν νέους τρόπους για να φέρουν τον εξοπλισμό που χρειάζονται από το Ιράν».
Πρόσθεσαν ότι αντί να φέρουν όπλα απευθείας από το Ιράν, οι αντάρτες βρήκαν «μια νέα διαδρομή μέσω της χώρας του Τζιμπουτί», που βρίσκεται στην Ανατολική Αφρική, «όπου τα όπλα που φτάνουν από ιρανικά λιμάνια μεταφέρονται σε πολιτικά πλοία», σημειώνοντας ότι «χρησιμοποιούν επίσης τον Λίβανο ως κόμβο» για την αγορά ανταλλακτικών για Drone από την Κίνα.
Από την πλευρά της, η βρετανική εταιρεία ασφαλείας «Ambry» ανέφερε σε σημείωμα προς πελάτες, σύμφωνα με την εφημερίδα, ότι «αυτή είναι η πρώτη επίθεση στην οποία ο Υεμενικός όμιλος χρησιμοποίησε επιτυχώς μη επανδρωμένα σκάφη αντί για πυραύλους και drones, καθώς το χτύπημα στο πλοίο έφερε την πλημμύρα στο μηχανοστάσιο».
Επιπλέον, το Σάββατο, το πλήρωμα ενός ουκρανικού πλοίου αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το πλοίο μετά το χτύπημα του από πυραύλους Χούθι.
Η “Centcom” ανέφερε σε δήλωσή της μέσω του λογαριασμού της στην πλατφόρμα “Χ” ότι το πλοίο, το οποίο είναι ένας τεράστιος μεταφορέας εμπορευμάτων που ανήκει σε εταιρεία στην Ουκρανία και διαχειρίζεται πολωνική εταιρεία και φέρει τη σημαία του Παλάου, «υποβλήθηκε σε επιθέσεις δύο πυραύλων των Χούθι στις 13 Ιουνίου».
«Πρώτη επίσημη αξιολόγηση»
Στην πρώτη επίσημη αξιολόγηση του οικονομικού αντίκτυπου των επιθέσεων των Χούθι σε πλοία, μια αξιολόγηση από την Υπηρεσία Πληροφοριών Άμυνας του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ (Πεντάγωνο) ανέφερε ότι οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησαν σε ποσοστό 90% μείωση της ναυτιλιακής κίνησης στη θάλασσα μεταξύ Δεκεμβρίου και Φεβρουαρίου.
Σύμφωνα με την αξιολόγηση που ανέφερε το αμερικανικό πρακτορείο « Bloomberg », οι επιθέσεις επηρέασαν τουλάχιστον 65 χώρες και ανάγκασαν τουλάχιστον 29 μεγάλες εταιρείες ενέργειας και ναυτιλίας να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους, καθώς οι εναλλακτικές διαδρομές γύρω από την Αφρική προσθέτοντας περίπου 11.000 ναυτικά μίλια σε κάθε ταξίδι, το οποίο αύξησε το κόστος καυσίμων κατά περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια ανά πλου.
«Οι απειλές για τη διαμετακόμιση στην Ερυθρά Θάλασσα επιδεινώνουν τη συνεχιζόμενη πίεση στην παγκόσμια ναυτιλία που προκαλείται από διακοπές στη Διώρυγα του Παναμά που σχετίζονται με την ξηρασία», ανέφερε η Υπηρεσία Πληροφοριών Άμυνας.
Μείωση των εσόδων στην Αίγυπτο από το Σουέζ
Τον περασμένο Απρίλιο, η Αίγυπτος ανακοίνωσε ότι τα έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκαν κατά 50%, λόγω της διακοπής της ναυτιλιακής κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα, ως αποτέλεσμα των επιθέσεων των Χούτι σε εμπορικά πλοία, τα οποία είχαν αποφέρει έσοδα περίπου 8,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος.
—